Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähihoitajan työ?

Vierailija
28.01.2021 |

Mulla on työkriisi ja työttömyys koronan takia. Tulevaisuus näyttää toivottomalta. Yks tuttu ehdotti että opiskelusin lähihoitajaksi niin olis aina töitä tiedossa. Sanoi että lähihoitajan työ voi olla ihan muutakin kun mummojen vientiä vessaan. Kokemuksia?

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä voi

Vierailija
2/65 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja voi työskennellä päiväkodissa, terveysaseman reseptiossa, vammaispalveluissa, kotihoidossa, sairaalassa ehkä sihteerinä? En ole varma...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia työtehtäviä? Mitä lähihoitaja tekee konkreettisesti?

Vierailija
4/65 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitaa asiakkaita.

Vierailija
5/65 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kamalaa työtä ainakin monessa asumisyksikössä eli siellä missä töitä on. Väkivallan uhkaa ja jos jotain tapahtuu niin vähät välitetään...

Vierailija
6/65 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajalle löytyy monenlaista työtä ja monessa pääsee myös toteuttaa itseään taiteen kautta. Valitettavasti kaikille ei riitä vakkaripaikkaa päivätoiminnassa, missä tätä pääsee parhaiten tekemään.

Vierailija
7/65 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet? Mikä on aiempi koulutuksesi / työtaustasi. Jos potilasyö kiinnostaa, lue mieluummin lääkäriksi. Jos lukiosta ei ole kauan, tai vastaavat tiedot ovat muuten hallussa, niin ehdit hyvin hakea tänä vuonna.

Vierailija
8/65 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajan työnkuva vaihtelee suuntautumisen mukaan aika paljon.

Monella ei kestä pää tai fysiikka vanhuspuolta, siellä on aika rajua välillä.

Lähihoitaja tienaa helposti 35-40k vuosi jos on viikonloput töissä ja vähän ylitöitä päälle.

7-15 arkea jos tekee niin brutto on noin 2100kk.

Hyvä ammatti jos pää kestää. Sopivasti vastuuta ja kiirettä.

Vierailija
9/65 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhdy hammashoitajaksi, siistiä sisätyötä eikä yötöitä. Koulutus on siis yksi lähihoitajan suuntautumisvaihtoehto.

Vierailija
10/65 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysisesti raskasta, vuorotyö, huono palkka

Vierailija
11/65 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajaopiskelijat onkin sitten alinta sakkia joissakin työharjoittelupaikoissa.. T. Alalle opiskeleva ja puolet luokasta ei koe harjoittelua kauhean mielekkääksi

Vierailija
12/65 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhusten parissa monessa paikassa, sairaalassa, päiväkodissa, koulussa, päivätoiminnassa, hammashoitolassa, kehitysvammaisten yksiköissä, ambulanssissa, terveydenhoidon sihteerinä, lastensuojelun perhetyössä ym ym. Mahdollisuuksia on paljon.

Vierailija
13/65 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuspuoli

- huolehtii lääkehoidosta (jakaa lääkkeet ja antaa ne, myös insuliinit yms)

Ottaa painoja, verenpaineita, sokeriarvoja

- syöttää, auttaa peseytymisessä, ulkoilee, liikkuu

- kirjaa asukkaista joka päivä, sopii omaisten kanssa tapaamisista ja kaikesta muusta

Työnkuva on todella laaja riippuen siitä missä on ja mikä on hoidettavien kunto. Rankkas työtä henkisesti ja fyysisesti. Kiire ja vanhukset osaa olla aika veemäisiä. Muistisairaat on ihan pihalla.

Vierailija
14/65 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain jos hakeutuu tuollaiseen työhön. Itse teen fyysisesti kevyttä päivätyötä.

Vierailija
15/65 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan työtäni lähihoitajana. Älä opiskele alalle.

Vierailija
16/65 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kotihoidossa. Vuosipalkka viime vuonna 41500e. Jaksotyö 3 viikon jaksoissa. Teen jaksossa 0-3 iltaa. Muuten aamuvuoroja. Mene työautolla asiakkaiden luo. Pistän insuliinia, hoidan haavoja, tilaan ruokaa, autan suihkussa, jaan lääkkeitä, annan ruokaa ym. Emme siivoa tms. Asiakkaat 18v->. Suurin osa asiakkaista vanhuksia. Osa nuoria pitkäaikaissairaita tai kehitysvammaisia.

Olen työskennellyt myös sairaalassa kaksivuorotyössä. Siellä paljon vuodepotilaita ja fyysisesti huonokuntoisia. Sairaalassa vuodepesuja, katetrointeja, haavoja, silmätippoja ym.

Töitä riittää.

Vierailija
17/65 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä tunnen monta lähihoitajaa jotka saa vuodessa päälle 40 tonnia.

Tekevät viikonloppuja ja öitä. Mutta olet oikeessa, palkka on huono jos tekee 2 vuoroa ja ei ole kk kuin 1 vkl töissä.

Mutta keksin heti 200 huonompaa ammattia jossa on asiat paljon paskemmin. Hoitajilla on sentään yleensä vakityöpaikat. Saa lainoja ja varmuutta. Tunne lukuisia työttömiä maistereita ja perusinssejä jotka on työttömiä tai jotain 3kk määräaikashommia. Se vastaa paskaa on.

Vierailija
18/65 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, töitä riittää. Kun olet lähihoitaja, sua kirjaimellisesti tullaan kotoa hakemaan töihin, tai no soitellaan koriin, että olisitko käytettävissä.

Mutta on kyllä rankkaa, jaksoin itse 7 vuotta ja lopetin viime syksynä. Kokeilin vanhuspuolen, kotihoidon, mielenterveys- ja päihdepuolen ja vammaispuolen.

Työssä tiedät kyllä tekeväsi merkityksellistä työtä ja monipuolistakin se on, mutta tosi rankkaa, fyysisesti ja henkisesti. Hoidat sairaita, kipeitä, addikteja, puutteellisilla kapasiteetilla varustettuja, jotka usein purkavat turhautumisen, kivun, masentuneisuutensa, toivottomuutensa sinuun.

Jotkut "pelkästään" sanallisesti, jotkut fyysisellä väkivallalla. Minua on raavittu, potkittu, purtu, syljetty, lyöty avokämmenellä naamaan, vedetty hiuksista, heitetty esineillä, väännetty kättä, jalkaa, sormia.

Ja kuitenkin koin sen sanallisen ja henkisen väkivallan kuormittavimpana. Täytyy olla sopivasti kova ja itsekäs, jos meinaa jaksaa.

Vierailija
19/65 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska työ, paska palkka. Työ pelkkää paskan siivoamista. Vihaan työtä.

Vierailija
20/65 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskas, vastuullinen työ.

Olen väsynyt jo parin vuoden tekemisen jälkeen.. epäsäännöllisyys, vuorot tyyliin ilta-aamu-aamu-ilta-vapaa-aamu-yö-yö jne.. lisäksi v-mäiset työyhteisöt ja huono johtaminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi