Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pkko vähän nurista, mutta nyt ottaa niin PALJON päähän :(

04.08.2006 |

Esikoisemme vauva-ajan jälkeen en raaskinut kokonaan luopua hänen vauvatavaroistaan (vaunut, pinnasänky, rintareppu yms.) sillä elättelin toiveita pikkukakkosesta. Kärsin silloin lapsettomuudesta joten toisaalta halusin vauvatavarat pois silmistäni. Niinpä lainasin niitä kavereilleni ja olenkin saanut niitä erittäin siisteinä takaisin. Lainasimme 2 vuotta sitten mieheni työkaverille pinnasänkymme. Sänkyä viedessämme sovimme että " vuokraamme" sängyn pientä korvausta vastaan ja sovimme tuolloin sopivan hinnan. Eilen sitten tämä mieheni työkaveri oli kantanut sängyn työpaikalle ja sanonut vain" tos toi on, me ei tarvita sitä enää." Ei edes kiitosta sanonut, saati sitten " vuokraa" maksanut.

Illalla sitten kannoimme sängyn varastoon ja huomasin heti että sänky oli yltä päältä kuivuneessa maidossa/vellissä, eivät olleet edes niitä vaivautuneet pyyhkimään. Toiseksi huomasin että priimakunnossa lainaamamme kaunis sänky oli täynnä naarmuja ja kolhuja. Sitten mieheni huomasi että pohjasta oli mennyt kahdesta kulmasta kiinnityskohta rikki! Kulmista joista sänky kiinnitetään päätyihin oli lohjennut n.3cm palat ja muoviset kiinnittimet eivät pysy niissä enää. Pohjan saa kiinni vain toisesta päädystä. Sänky on siis käyttökelvoton!! Pohja on kuitenkin aika oleellinen osa sänkyä... Puupaloja ei ollut mukana, mutta muoviosat oli pussissa ruuvien kanssa. Heidän on siis täytynyt nähdä että sänky meni rikki. Mutta tästä työkaveri ei sanonut sanaakaan!

Harmittaa niin vietävästi että lainasimme sängyn heille. Sänky oli kuitenkin kuin juuri kaupasta kannettu liki 200e sänky. Ei harmittaisi jos olisimme lainanneet viimeisiään vetelevän vanhan rohjon.

Nyt odotamme tuota kauan kaivattua pikku-ihmettämme ja todella tarvitsemme hänelle sängyn.

Mieheni yrittää korjata pohjaa töissä erikoisliimalla, mutta jos pohjasta tulee vähänkään hutera niin eihän siihen voi lasta laittaa. Mietinkin tässä että onko kohtuullista pyytää heiltä korvaukseksi uutta sänkyä (rahat uuteet sänkyyn tai oataavat itse samanlaisen siinä kunnossa olevan kuin mitä heille lainasimme) vai mikä olisi mielestänne kohtuullinen korvaus? Tuntuu ettei heillä ole pikkurahasta puutetta tai no kyllähän se kahden auton, prätkän, omistusasunnon ja kesämökin ylläpito maksaa.. he vaan ovat sen tyylisiä että mitä väliä muista, pääasia että hyödymme itse mahdollisimman paljon!

Sori tämä nurina, mutta menetin yöunenikin tämän takia. Mielestäni tämä on todella törkeää käytöstä heiltä...

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palasin tänään mökiltä ja oli kiva lukea ajatuksianne. Huomasin että meillä on niin erilaisia moraaleja... Tästä asiasta voisi keskustella ja vääntää kovastikin kättä, mutta jätetään tämä nyt tällä erää tähän :)

Mies on koittanut korjata sänkyä, heikoin tuloksin ja tänään ottaa töissä puheeksi sängyn kohtalon, koska kyseinen työkaveri ei ollut pe töissä. Saas nähdä kuin käy... Mies oli jo valmis kävelemään la mökkireissulla näkemäänsä lastentarvikeliikkeeseen ostamaan uutta sänkyä, mutta itse en ainakaan vielä lähde sitä itse täysin kustantamaan, minulle tässä on kyseessä periaate. En ole niinkään vihainen siitä että sänky meni rikki, todennäköisesti lapsi on hyppinyt sängyssä niin että on saanut sen rikki, minua raivostuttaa se ettei he vaivautuneet sanomaan asiasta mitään vaan törkeästi palauttivat sen kuin mitään ei olisi tapahtunut. Se sapettaa!! Mutta meitä on niin moneen lähtöön... ;)

Vierailija
2/20 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja rikkoisin sen niin kyllä minä itse silloin tarjoituisin ostamaan samanlaisen tai edes suunnilleen samanlaisen rikkoutuneen tilalle, tämä mielestäni kuuluu jo pelkästään hyviin tapoihin!

Mutta jos korvausvelvollisuutta ajatellaan niin silloinhan hinnasta lasketaan pois sängyn " käyttövuodet" eli tämänhetkinen hinta -vuodet kauan sänkyä on käytetty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja rikkoisin sen niin kyllä minä itse silloin tarjoituisin ostamaan samanlaisen tai edes suunnilleen samanlaisen rikkoutuneen tilalle, tämä mielestäni kuuluu jo pelkästään hyviin tapoihin!

Mutta jos korvausvelvollisuutta ajatellaan niin silloinhan hinnasta lasketaan pois sängyn " käyttövuodet" eli tämänhetkinen hinta -vuodet kauan sänkyä on käytetty.

Näin minäkin toimisin, en todellakaan kehtaisi salauttaa " salaa" täysin käyttökelvotonta tavaraa. Itse lainasin esikoiselle kaveriltani turvakaukalon ja ennen palautusta pesin kankaat ja teetätin ompelijalla uudet olkapehmusteet, kun toinen putosi kauppamatkalla, eikä uusia löytynyt kaupasta valmiina. Kaverini sanoi ettei haittaa, mutten kehdannut palauttaa huonommassa kunnossa kuin mitä olin lainannut.

Tuo korvausvelvollisuus onkin sitten vaikeampi laskea ehdottamallasi tavalla. Itse käytimme sänkyä n.1½ vuotta, eikä siinä ollut naarmun naarmua, ei edes hampaan jälkiä mitä yleensä pinnasängyissä on. Seuraavan vuoden sänky oli säilytyksessä ja siitä seuraavat 2 vuotta heillä lainassa. Uuden sängyn hinta on tällä hetkellä 229e (kävin jo katsomassa), markka-aikana maksoimme siitä 1150mk (n. 190e.) eli euro on nostanut hintoja...

Vierailija
4/20 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olette sänkyä lainanneet, niin lainaajan ei kuulu siitä maksaa, jos se särkyy. Olisihan se " hyviin tapoihin" kuulunut, että sängyn lainaaja olisi maininnut asiasta ja kysynyt voiko korvata sitä. Mutta mun mielestä periaatteessa ei tartte maksaa, ja on vähän törkeää mennä korvausta pyytämään. Varsinkaan puolta uuden hinnasta! Huh. Ottaahan se varmasti päähän kun toinen toimii noin, mutta silti. Kyllähän tavaroiden oikean omistajan pitäisi ymmärtää, että käytössä tavarat kuluu ja saattaa hajota.

Vierailija
5/20 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olette sänkyä lainanneet, niin lainaajan ei kuulu siitä maksaa, jos se särkyy. Olisihan se " hyviin tapoihin" kuulunut, että sängyn lainaaja olisi maininnut asiasta ja kysynyt voiko korvata sitä. Mutta mun mielestä periaatteessa ei tartte maksaa, ja on vähän törkeää mennä korvausta pyytämään. Varsinkaan puolta uuden hinnasta! Huh. Ottaahan se varmasti päähän kun toinen toimii noin, mutta silti. Kyllähän tavaroiden oikean omistajan pitäisi ymmärtää, että käytössä tavarat kuluu ja saattaa hajota.

En kyllä itse näe asiaa ihan noin, en ymmärrä millaisessa käytössä sängyn saa tuollaiseen kuntoon. Ymmärrän toki että naarmuja ja jälkiä voi tulla, mutta luulisi että tuon hintainen sänky kestäisi kahdella lapsella normaalikäytössä. Mun mielestä ei ole ollenkaan törkeää pyytää korvausta, koska saivat täysin uutta vastaavan sängyn lainaksi, koska eivät viitsineet itse ostaa ja sitten palauttavat sängyn täysin p....na. Mutta ehkä opin tästä jotain...

Vierailija
6/20 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mainitsisin lainaajalle asiasta ja kysyisin että miksi ja miten sänky on mennyt rikki jos lainaaja vielä siinä vaiheessa kehtaa olla ehdottamasta korvausta niin aikamoinen tampio täytyy olla!

Vierailija
7/20 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse on olisi samoin toiminut, kun sänkysi lainaajat, mutta toisaalta ymmärrän myös heitä ihan hyvin...

Olen itsekin lainannut vaatteita ja tavaroita sukulaisille, enkä odota että ne tulevat samassa kunnossa takaisin, jos kaikki edes takaisin asti tulevat. Eikä tulisi mieleenkään pyytää korvausta, jos heiltä on mennyt joku rikki tai hävinnut tai jotain. Sellaisia tavaroita (esim." muistovaatteet" ), joita en halua " kuluttaa" / ottaa riskiä että särkyy, en todellakaan edes lainaa!

Vierailija
8/20 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Itse on olisi samoin..." siis tietenkin on=en.

Vierailija
9/20 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehän luistelivat jo sopimastamme ja nimenomaan heidän ehdottamasta " vuokrasta" , joten mielestäni ovat kuitenkin ainakin jotain meille velkaa. En mä huvikseni ostele kalliita sänkyjä ja lainaile niitä ympäriinsä ja totea vaan et ei se mitään sellasta sattuu, ostetaan uus tilalle... Huolehdin itse toisilta lainatuista tavaroista ja korvaan aiheuttamani vahingot, joten ehkä sitten oletin että muutkin tekevät näin, siksi uskallan lainata kalliita tavaroita.

Vierailija
10/20 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse on olisi samoin toiminut, kun sänkysi lainaajat, mutta toisaalta ymmärrän myös heitä ihan hyvin...

Olen itsekin lainannut vaatteita ja tavaroita sukulaisille, enkä odota että ne tulevat samassa kunnossa takaisin, jos kaikki edes takaisin asti tulevat. Eikä tulisi mieleenkään pyytää korvausta, jos heiltä on mennyt joku rikki tai hävinnut tai jotain. Sellaisia tavaroita (esim." muistovaatteet" ), joita en halua " kuluttaa" / ottaa riskiä että särkyy, en todellakaan edes lainaa!

Mielestäni vaatteiden lainaaminen onkin eri asia. Ne kuluvat käytössä ja pesussa aivan eri tavalla. Minäkin kierrätän ja lainailen vaatteita ja varaudun siihen että ne voivat tulla takaisin missä kunnossa tahansa, jos edes palautuvat. Korvauksia en vaatteista pyydäkään. En minäkään lainaa sellaisia vaatteita joille en halua tapahtuvan mitään.

Ymmärtääkseni huonekalu ei kulu samalla tavalla kuin vaate, joten varauduin siihen että he eivät pysty tuhoamaan sänkyä normaalissa käytössä käyttökelvottomaksi. Enhän minäkään voi lainata toisen autoa ja palauttaa sitä hinausauton perässä rutattuna ja sanoa tos toi on mä tarvii sitä enää... No tämä nyt oli ehkä hieman suurenneltua, mutta tolta musta tuntuu!

Vierailija
11/20 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mä luulin, että olit vailla muiden mielipiteitä ja miten muut toimisi samassa tilanteesa. Mutta ilmeisesti näin ei ollutkaan. Sori.

Vierailija
12/20 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun mielestäni " normaalia käytössä kulumista" on naarmut ja hampaiden jäljet ym. pintanaarmut mutta pinnasängyn rikkoutuminen kahden lapsen jälkeen ei ole normaalia. meillä on samassa pinnasängyssä jo kolmas lapsi nukkumassa ja sänky on täysin ehjä edelleen.

jos ajatellaan hyvien tapojen/yleisen oikeustajun kannalta niin tottakai lainaajien pitäisi tarjoutua korvaamaan aiheuttamansa vahingot siinä tapauksessa että tavara menee rikki. minusta ap:n olisi oikeutettua selvittää kuinka paljon vastaavista käytetyistä hyväkuntoisista pinnasängyistä pyydetään ja pyytää lainaajia maksamaan heille uusi (siis käytetty) sänky. korvauksen saaminen vaan voi olla vaikeaa, toiset on niin härskejä että käyttävät kiltempiä surutta hyväkseen. jos lainaajat eivät ole vaivautuneet mainitsemaan mitään rikkoutumisesta niin tuskinpa ovat kovin avokätisesti sitä myöskään korvaamassa...

Vierailija
13/20 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outoa etteivät ole itse tarjoutuneet maksamaan teille vastaavaa sänkyä.

Kyllähän sen järkikin jo sanoo ettei lainatavaroita saa käyttökelvottomaksi rikkoa.

Mitä ovat mahtaneet sängyn kanssa tehdä,kun rikki ovat sen saaneet...

Hetimiten lainaajien juttusille ja korvausta SEKÄ vuokraa vaatimaan.

Jos he eivät siihen suostu saitte melkoisen opetuksen ettei ihan kaikkiin voi luottaa.

Ikävä juttu kaiken kaikkiaan.

Vierailija
14/20 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi edes ymmärtää miksei tuota sängyn rikkoontumista ei pitäisi korvata. Kahden lapsen jälkeen pinnasänky on vielä ihan käyttökelpoinen ja jos lainaaja sen rikkoo niin hyviin tapoihin kuuluu kyllä se kertoa ja kysyä, että miten me tämän korvaamme?

Vaatteiden ym. lainaaminen on musta ihan eri asia, koska jokainen tietää niiden kuluvan pesuissa ja käytössä. Pinnasänkyynkin voi tulla kulumajälkiä, puremisesta ym. mutta ei sitä rikkoa saa...

Mutta tiedän kokemuksesta miten hankalaa tuo on ja yhden tälläisen lainauskerran jälkeen, kun saimme rikkinäisen tavaran takaisin, en enää lainaakaan kellekkään mitään...

Vierailija
15/20 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lainaajien kyllä pitää jotenkin korvata rikkomansa tavara, ehdottomasti. Hintaa yms en osaa kommentoida mutta mielestäni pitää korvata, kuuluu hyviin tapoihin ja kyseessä ei ole 5e vaate, joka kuitenkin käytössä kuluu erilailla kun pinnasänky mistä on tehty käyttökelvoton.

terkuin, tuusis =)

Vierailija
16/20 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina ostanut ystäviltä (läheisiltä ystäviltä),en lainaa enkä ota lainaksi mitään.Aina on se vaara,ettei tavara (tai vaatteet) tule samassa kunnossa takaisin.Jos nyt olisin tuttavasi asemassa niin ehdottaisin kyllä jotain summaa korvaukseksi...mutta aika ikävä tilanne sinänsä.

Vierailija
17/20 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa kaytosta miehesi tyokaverilta. Tietysti heidan olisi pitanyt mainita rikkoutumisesta ja tarjoutua joku korvaus suorittamaan. Mutta tatakin ketjua lukiessa huomaa, etta ihmisilla on erilainen oikeustaju ja eri kasitys (hyvista) tavoista.

Tai ehka he ovat niin hallavalia-ihmisia,ettei heita vaivaa jos vauva nukkuu rikkinaisessa sangyssa:),eivatka ajatelleet,etta teita se vaivaa.

Mita tuohon lainaamiseen yleensa tulee, niin minusta on aika kyynista ja itsekasta ajatella,etta enpa ikina lainaa kenellekaan mitaan, ikavyyksia siita vain seuraa. Itse olen saanut karvaasti kokea, miten voi kayda lainatavaran, kun lainasin laheiselle ihmiselle esikoisen upouudet vaatteet koko ensimmaisen vuoden ajalta, tietysti ilman korvausta, ainoastaan ehtona saada vaatteet sitten joskus takaisin.No,en ikina saanut, vaan vaatteet oli annettu eteenpain. Pyysin korvausta vaatteista ja sain. Tosin, jos itse olisin antanut jonkun toisen vaatteet pois, olisin tarjonnut korvausta pyytamatta. Mutta, joka tapauksessa, tasta kokemuksesta huolimatta lainaan ihan mielellani ystavalleni (joka harvoin matkustaa) matkasankyamme.Samoin odotusvaatteitani lainasin ystavilleni, kenelle vain sopivat.

Toivotttavasti saatte asian sovittua.Ymmarran hyvin,etta pahoitit mielesi.

Vierailija
18/20 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mita tuohon lainaamiseen yleensa tulee, niin minusta on aika kyynista ja itsekasta ajatella,etta enpa ikina lainaa kenellekaan mitaan, ikavyyksia siita vain seuraa. Itse olen saanut karvaasti kokea, miten voi kayda lainatavaran, kun lainasin laheiselle ihmiselle esikoisen upouudet vaatteet koko ensimmaisen vuoden ajalta, tietysti ilman korvausta, ainoastaan ehtona saada vaatteet sitten joskus takaisin.No,en ikina saanut, vaan vaatteet oli annettu eteenpain. Pyysin korvausta vaatteista ja sain. Tosin, jos itse olisin antanut jonkun toisen vaatteet pois, olisin tarjonnut korvausta pyytamatta. Mutta, joka tapauksessa, tasta kokemuksesta huolimatta lainaan ihan mielellani ystavalleni (joka harvoin matkustaa) matkasankyamme.Samoin odotusvaatteitani lainasin ystavilleni, kenelle vain sopivat.

Toivotttavasti saatte asian sovittua.Ymmarran hyvin,etta pahoitit mielesi.

[/quote]

Miten voi olettaa jos LAINAA vaatteita vuodeksi että ne tulee samassa kunnossa takaisin?Satunnainen lainaaminen on ihan ok (vaikka nyt sitten matkasängyn lainaaminen)mutta " vuosiksi" lainaamista en ymmärrä.Päinvastoin,siitä seuraa vain ikäviä tilanteita kuten tästäkin tapauksesta huomaa (siis ap:n tilanne).

Vierailija
19/20 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tämän vuoksi olen lainannut ajatuksella " käytä ihan kuin omiasi, se mikä selviää käytöstä, niin palauta tai älä vaan palauta, laita eteenpäin tai vie kirppikselle "

Jos on ollut jokin erityinen, esim. kalliimpi kapistus, niin olen erikseen maininnut haluavani sen takaisin. Itseäni harmittaa että jättikasassa eteenpäin menneiden vaatteiden seassa ollut tietty vaate unohtui mainitsematta. En vähäisen käytön jälkeen raaskinut sitä jättää kaappiin, mutta unohtui palautustoive : / ja on jo mennyt maailman turuille...noh, lähinnä muistoarvo meni.

Meillä tietty helpottaa se, että kierrätys tapahtuu pääosin meidän perheen ja minun ja miehen sisarusten perheitten kesken.

Hyville tutuille ja naapureille olen sitten myynyt pilkkahintaan tai vaihdettu.

Vierailija
20/20 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli joko annan kokonaan pois, myyn tai säilytän itselläni. Tosin kyllä sopimuksesta pitää pitää kiinni (siis tuo " vuokra" ) ja olisi todellakin reilua sanoa varsinkin jos jotain on mennyt rikki ja myös korjata se.