Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te yhteiskunnan tukia saavat: pelottaako teitä koskaan, että ne tuet voidaan joskus lopettaa?

Vierailija
28.01.2021 |

Itsellä olisi hermot kireällä koko ajan, kun ei tiedä kauanko ylipäänsä koko tukijärjestelmä on olemassa. Tavallaan on täysin riippuvainen muiden päätöksistä kun ei ole omia tuloja. Ahdistaako tämä asia teitä?
Huom: tämä ei ole keljuilua varten perustettu ketju, kiinnostaa vaan.

Kommentit (217)

Vierailija
101/217 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnainen työttömyysturva ja ansiosidonnainen eläke voivat loppua, mutta pienimmät tuet eivät voi loppua.

Vierailija
102/217 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pelottaa. Olen yh Helsingistä ja vakituisessa työssä päiväkodissa. Nettopalkka n 1650 e kk ja vuokra tonnin ( kaupungin vuokra asunto). Saan asumistukea ja toimeentulotukea n 100 e kk. Palkka ei tästä nouse enkä saa muuta työtä. Muilla paikkakunnilla ei ole lastenhoitajan töitä kuin pk seudulla. Emme tulisi toimeen ilman yhteiakunnan tukia vaikka olen vakituisessa työssä.

Voin vakuuttaa ap ettei tämä ole mukavaa...kyllä tässä vähän väliä oma tilanne itkettää. Lapselle toivon parempaa ja olen yrittänyt säästää,,se on tosik haastavaa kun se vaikuttaa heti seuraavan kuun tt tukeen.

Ei pidä paikkaansa. Sijaiseksi pääsisit lähes mille paikkakunnalle tahansa, ja nopeasti ne sijaisuudet alkavat poikia pidempiä työsuhteita myös jos pelkkä keikkailu ei miellytä.

En uskalla yh muuttaa ilman vakituista työtä kun ainoa tukiverkko, lapsen mummo joka auttaa välillä, asuu Helsingissä. Se keikkailu on todella pelottavaa lapsen kanssa, jokainen keikka täytyy ilmoittaa te tpimistoon joka ilmoittaa liitolle, päivärahassa voi mennä useampi kk jolloin joutuu elämään sillä muutaman päivän keikkatulolla. En uskalla lapsen kanssa. Yksin olisi eri asia. Olen jo vuosia katsellut työpaikkoja PohjoisSuomestakin vaikka olen Helsingissä syntynyt. Haluaisin lapselle säästää joten voisin muuttaa työn perässä halvemmalle paikkakunnalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/217 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä juuri. Se on sen ajan murhe, eikä ole näköpiirissä, että Suomessa suht hyvin elämänhallintansa säilyttävä ihminen jäisi heitteille.

Vierailija
104/217 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaiset terveet tuilla eläjät, jotka eivät edes yritä löytää töitä tai halua opiskella, ovat yhteiskunnan loisia ja työssäkäyvien kuppaajia. Kyllä jokaisen terveen ihmisen pyrkimyksenä pitäisi olla elättää itse itsensä ja mahdollinen perheensä, eikä köllähtää yhteiskunnan tukiverkkoon pötköttämään, kuin väliaikaisesti, jos töitä ei löydy.

Pidätkö Nalle Wahlroosia loisena?

Nyt jotain tolkkua keskusteluun, vaikka Wahlroos sai toissa vuonna maataloustukea valtiolta 1.2 milj. euroa.

Tai mites Fortumin ex-johtaja Mikael Lilius?

Vierailija
105/217 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epätoivoiset ajat luovat epätoivoisia ihmisiä keinoineen selviytyä. Hyvin toimeentuleva ei voi poistua kotoaan, kun pimeydessä odottaa jengi kiiluvine silmineen ja ahnaine käsineen valmiina repimään ja raastamaan irti kaiken minkä saa. Nämä yössä vaanivat nälän ajamat olennot ovat joutuneet unohtamaan käsityksen moraali, joten niiden joukossa on yksilöitä, jotka verenmaku suussa ovat hiljaa toivoneet näiden aikojen koittavan jolloin on tullut tilaisuus päästää sisällään asunut väkivallasta kihoittuva peto irti. Kaduilla ryöstely ei enää riitä, joten on tullut hetki yrittää sisään jokaisesta rakennuksen heikosta kohdasta. Raskas hengistys tihentyen ja aistit adrenaliinin terävöittäminä Ne aloittavat sisään tunkeutumisen.

Vierailija
106/217 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pelota mutta esim. asumistukijärjestelmä on aika sietämätön joten varmasti sitä tullaan muokkaamaan tulevaisuudessa uuteen uskoon. 

Eiköhän se kuitenkin ole niin päiv, että vuokrat on nykyään ihan sietämättömiä. Jos asumistuki lopetettais harvalla ois varaa asua enää yhtään missään. Melkein kaikki tuntemani töissäkäyvät ihmiset saavat asumistukea. Palkka ei vaan riitä pilvissä oleviin vuokriin. Toisaalta, jos asumistuki loppuis, niin sitten olisi vuokrienkin laskettava, huomattavasti! Tämä saattaisi rikkaita asuntosijoittajia harmittaa myös.

Kannattaa muuttaa pikkukaupunkiin niin voi asua halvalla. Esim. täältä Varkaudesta voi vuokrata keskustayksiön halvimmillaan noin 250 eurolla kuukaudessa.

Onko siellä töitä? Pk seudulla tukia saavat monet pienipalkkaiset työntekijät. Pitäisikö heidän muuttaa sinne työttömiksi? Kuka tekisi kaikki pienipalkkaiset työt pk seudulla?

Vierailija
107/217 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos köyhien ostovoimaa ei tueta, loppuu rikkailtakin lopulta rahat. Köyhät hoitaa suurimman osan peruskulutuksesta. Kun se loppuu ja vartiointi ja puolustusmenot kasvaa, loppuu rikkaidenkin rahat.

Kuluttamalla köyhtyy.

Vierailija
108/217 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pelottaa. Olen yh Helsingistä ja vakituisessa työssä päiväkodissa. Nettopalkka n 1650 e kk ja vuokra tonnin ( kaupungin vuokra asunto). Saan asumistukea ja toimeentulotukea n 100 e kk. Palkka ei tästä nouse enkä saa muuta työtä. Muilla paikkakunnilla ei ole lastenhoitajan töitä kuin pk seudulla. Emme tulisi toimeen ilman yhteiakunnan tukia vaikka olen vakituisessa työssä.

Voin vakuuttaa ap ettei tämä ole mukavaa...kyllä tässä vähän väliä oma tilanne itkettää. Lapselle toivon parempaa ja olen yrittänyt säästää,,se on tosik haastavaa kun se vaikuttaa heti seuraavan kuun tt tukeen.

Ei pidä paikkaansa. Sijaiseksi pääsisit lähes mille paikkakunnalle tahansa, ja nopeasti ne sijaisuudet alkavat poikia pidempiä työsuhteita myös jos pelkkä keikkailu ei miellytä.

En uskalla yh muuttaa ilman vakituista työtä kun ainoa tukiverkko, lapsen mummo joka auttaa välillä, asuu Helsingissä. Se keikkailu on todella pelottavaa lapsen kanssa, jokainen keikka täytyy ilmoittaa te tpimistoon joka ilmoittaa liitolle, päivärahassa voi mennä useampi kk jolloin joutuu elämään sillä muutaman päivän keikkatulolla. En uskalla lapsen kanssa. Yksin olisi eri asia. Olen jo vuosia katsellut työpaikkoja PohjoisSuomestakin vaikka olen Helsingissä syntynyt. Haluaisin lapselle säästää joten voisin muuttaa työn perässä halvemmalle paikkakunnalle.

Et todellakaan joudu ilmoittamaan joka keikkaa te-toimistolle. Te-toimistoa eivät ne keikkasi kiinnosta, paitsi jos työllistyt yli 2 viikon mittaiseen kokopäivätyöhön.

Myöskään tukien tulo ei viivästy tuon takia. Tukiin keikka vaikuttaa vain sen hetken osalta, kun palkka tulee, ja palkat taas kela tai työttömyyskassa näkevät palkkarekisteristä.

Sitä paitsi jos muutat vaikkapa johonkin maakuntakeskukseen missä on kymmeniä kaupungin omistamia päiväkoteja, niin ammattilaisena keikkapäiväsi eivät todellakaan jää pariin per kuukausi. Ammattilaiset ovat etusijalla keikkojen saannissa, ja enemmänkin se keikkailu on sitä, että tekstiviestejä tulee joka päivä, kun jossain tarvitaan sijaista. Lisäksi tosiaan kun naamasi tulee päiväkodeissa tutuksi, niin alat nopeasti olla ykkösvaihtoehto, kun jossain kaivataan pidempiaikaista työntekijää. Tuttu ihminen joka on helppo palkata.

Sitäkin kannattaa miettiä, että hakee johonkin ryhmäavustajan tai lapsen henkilökohtaisen avustajan työhön pienemmälle paikkakunnalle. Palkka toki on muutaman satasen pienempi kuin lastenhoitajalla, mutta kun vuokra laskee 1000 eurosta esim. 500 euroon, niin jäät reilusti voitolle.

Vierailija
109/217 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkää töihin lusmuilijat. Ihan oikein että tuet loppuisi tai pienenisi niin paljon ettei niissä ole järkeä!!

Joo, tulen. Laita yhteystietoja ja kerro vähän mitä töitä sulla on tarjolla.

Minä olen jo kokopäivätyössä ja saan asumis- ja toimeentulotukea.... Mitä töitä ihmiset tekee kun eivät saa yhteiskunnan tukia? Pk seudulla kaupankassat, hoitajat, myyjät saavat asumistukea vähintään.

Vierailija
110/217 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei huoleta. Siinä vaiheessa kun kaikkien tukien maksaminen loppuisi, olisi todennäköisesti muutakin murehdittavaa. Enkä yleisesti ottaen pidä järkevänä elämänasenteena olla huolissaan jostain mikä *ehkä* hyvin pienellä todennäköisyydellä tapahtuu jonakin täysin ennakoimattomana ajankohtana. Yhtä fiksua olisi pelätä maailmanloppua tai että liukastuu ulkona auton alle ja kuolee. Ts. Jos niin käy, mitä se etukäteen märehtiminen auttaa?

Vierailija
111/217 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et todellakaan joudu ilmoittamaan joka keikkaa te-toimistolle. Te-toimistoa eivät ne keikkasi kiinnosta, paitsi jos työllistyt yli 2 viikon mittaiseen kokopäivätyöhön.

Myöskään tukien tulo ei viivästy tuon takia. Tukiin keikka vaikuttaa vain sen hetken osalta, kun palkka tulee, ja palkat taas kela tai työttömyyskassa näkevät palkkarekisteristä.

Sitä paitsi jos muutat vaikkapa johonkin maakuntakeskukseen missä on kymmeniä kaupungin omistamia päiväkoteja, niin ammattilaisena keikkapäiväsi eivät todellakaan jää pariin per kuukausi. Ammattilaiset ovat etusijalla keikkojen saannissa, ja enemmänkin se keikkailu on sitä, että tekstiviestejä tulee joka päivä, kun jossain tarvitaan sijaista. Lisäksi tosiaan kun naamasi tulee päiväkodeissa tutuksi, niin alat nopeasti olla ykkösvaihtoehto, kun jossain kaivataan pidempiaikaista työntekijää. Tuttu ihminen joka on helppo palkata.

Sitäkin kannattaa miettiä, että hakee johonkin ryhmäavustajan tai lapsen henkilökohtaisen avustajan työhön pienemmälle paikkakunnalle. Palkka toki on muutaman satasen pienempi kuin lastenhoitajalla, mutta kun vuokra laskee 1000 eurosta esim. 500 euroon, niin jäät reilusti voitolle.

Nyt jää palkan ja tukien ja vuokran jälkeen n 1000 e kk käteen. Sama jäisi jos asuisin vaikka siellä Varkaudessa: tienaisin n 1500 e kk vaikka siitä avustajan työstä ja vuokra 500 e kk jäisi sama 1000 e kk. Asumistukea ei saisi niin halpaan qsuntoon. Mitä se hyödyttäisi minua? Veisin lapsen kauaksi sukulaisistaan. Olisiko se yhteiskunnallisesti oikein? Helsingissä on suuri pula hoitajista. Kaikki tuntemani hoitajat, monet muös perheellisiä saavat asumistukea kun puolisonkin palkka on pieni. Vai onko houtajan työ sellainen jota voi tehdä pk seudulla vain sellainen jolla on hyvätuloinen puoliso?

Vierailija
112/217 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei huoleta. Siinä vaiheessa kun kaikkien tukien maksaminen loppuisi, olisi todennäköisesti muutakin murehdittavaa. Enkä yleisesti ottaen pidä järkevänä elämänasenteena olla huolissaan jostain mikä *ehkä* hyvin pienellä todennäköisyydellä tapahtuu jonakin täysin ennakoimattomana ajankohtana. Yhtä fiksua olisi pelätä maailmanloppua tai että liukastuu ulkona auton alle ja kuolee. Ts. Jos niin käy, mitä se etukäteen märehtiminen auttaa?

Joo, jos kaikki tuet loppuvat, niin anarkia alkaa melko nopeasti sen jälkeen.

Vierailija
113/217 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä yhtään kiinnosta. Säästöjä on useamman vuoden tarpeiksi ja siinä ajassa saan vaikka juotua itsenä henkiltä, jos en muuta keksi. Tosin töitäkin löytyisi tarvittaessa parissa viikossa.

Vierailija
114/217 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkää töihin lusmuilijat. Ihan oikein että tuet loppuisi tai pienenisi niin paljon ettei niissä ole järkeä!!

Joo, tulen. Laita yhteystietoja ja kerro vähän mitä töitä sulla on tarjolla.

Minä olen jo kokopäivätyössä ja saan asumis- ja toimeentulotukea.... Mitä töitä ihmiset tekee kun eivät saa yhteiskunnan tukia? Pk seudulla kaupankassat, hoitajat, myyjät saavat asumistukea vähintään.

No minä olen sosiaalityöntekijä, elän ihan palkallani enkä saa mitään tukia. Tuttuni ovat opettajia, sosiaaliohjaajia, yksityisissä yrityksissä töissä asiakaspalvelussa, bussikuskeja vaikka mitä. Ihan tavallisia ihmisiä tavallisissa töissä ja yhteiskunnan tuki on maksimissaan lapsilisät. 

Vierailija
115/217 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 2 sairauden takia (toinen on psyykkinen ja toinen elimillinen) sairauslomaa ollut nyt jo vuoden ajan ja ahdistaa jotenkin se miten ihmiset olettaa minun vain loisivan ikäni takia (21v), koska eihän nuori voi olla sairas...

Jos jäisin ilman tukia niin tekisin heti itsemurhan.

Vierailija
116/217 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä et selvästikään tunne lajia.

Kyllä, tuet viivästyvät joka kerta, jos osoittaa jotain aktiivisuutta.

Vierailija
117/217 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne tuet tulee loppumaan tai muuttumaan vastikkeellisiksi. Suomella ei ole enää varaa elättää ihmisiä, jotka ei käy töissä. Kaikkien täytyy osallistua tämän yhteiskunnan ylläpitoon, että tämä yhteiskunta pysyy pystyssä. Veronmaksajat eivät voi elättää kaikkia.

Tietämäni 60- vuotias pitkäaikaistyötön: elää rivitalo kaksiossa. Ei ole elämänsä aikana tehnyt töitä, koska ”saman rahan saa kotonakin”. Aikuiset lapset, joilta kerjää rahaa. Koko elämänsä ajan yhteiskunnan tuet elähtäneet häntä. Miksi tällaista on sallittu vuosikymmeniä tapahtua?

Loisiva elämäntyyli kuuluu yleensä persoonallisuushäiriöisille, narsistit ja sosiopaatit, psykopaatit. On parempikin ja yhteiskunnalle edullisinta että tämä ihminen on harmittomasti löytänyt paikkansa. Voisi olla työyhteisössä todellinen menoerä ja mielenterveydellinen uhka työyhteisölle.

Loisiva elämäntyyli psykopaateilla ei tarkoita mitään tuilla elämistä, vaan toisten ihmisten raakaa hyväksikäyttöä. Tuntemani psykopaatti oli täysipäiväinen alkoholisti, mutta ajeli uudella Volvolla, jonka oli ruinannut vanhemmiltaan ja mies oli(ja on edelleen) parisuhteessa naisen kanssa, jolla on rikkaat vanhemmat. Naisen vanhemmat olivat antaneet miehelle käyttöön huvijahdin ja ison omakotitalon.

Tämä psykopaatti ryyppäsi noin 10 vuotta, perusti sitten yrityksen ja ryyppäsi starttirahat... Sitten hän sai toisten ihmisten ilmaisen työpanoksen ansiosta yrityksen menestymään. Sitten mies pääsikin suhteilla erittäin hyvään hommaan yhteen isoon yritykseen. Edelleen ryyppää, mutta duunissa menee hyvin ja yrityskin tuottaa.

Narsistit taas ovat yleensä menestyneet elämän kaikilla osa-alueilla. Koulutuksellisesti, työelämässä, sosiaalisessa elämässä ja sukupuolielämässä.

Nykyajan Suomessa aika tyypillinen narsistin malli on sellainen ihminen, joka on rakentanut itselleen omnipotentin fantasian siitä, että hän elättää työllään työttömät ja, että työttömät elävät hänen rahoillaan. Tällaiselle narsistille työssäkäynti on osa hänen narsistista egoaan ja tässä splittin halkomassa mustavalkoisessa maailmassaan työttömät edustavat luonnollisesti täydellistä pahuutta, oman itsen vastakohtaa. Nämä narsistit sitten saavat yhteiskunnan tuen persoonallisuushäiriölleen kokoomukselta, sekä muualta oikeistosta.

Tässä ketjussa on kaikilta vastaajilta unohtunut se realiteetti, että työnantajavetoisessa markkinatalouteen pohjautuvassa työjärjestelmässä on aina työttömyyttä, koska ilman työttömyyttä ei olisi kilpailua työpaikoista. Mitä korkeampi on työttömyysprosentti, sitä kovempi on kilpailu työpaikoista. Tuet ovat työnantajille välttämätön paha, sillä ilman niitä kilpailujärjestelmä romahtaisi.

Työnantajatahon ihanne on mahdollisimman matalat tuet ja mahdollisimman suuret kannusteet työhönhakuun, koska näin kilpailu työpaikoista on mahdollisimman kovaa ja palkat voidaan pitää mahdollisimman alhaalla.

Oma näkemys on se, että 2015-2019 hallituksen tekemä perustuslakimuutos, joka väittää työttömyyden johtuvan työhaluttomuudesta, on erittäin ongelmallinen ja eräänlainen totalitaristinen keino työnantajatahon agendojen suojelemiseksi.

Itse olin koko peruskoulun jatkuvan koulukiusaamisen ja erittäin raa'an väkivallan kohteena ilman, että asia näitä työssäkäyviä narsisteja kauheasti kiinnosti. Tästä huolimatta mä yksinäisellä puurtamisella raivasin tietäni läpi koulujen. Valitettavasti sairastuin vakavasti fyysisesti ja nämä työssäkäyvät narsistit päättivät tuolloin puukottaa minua selkään ja jättivät antamatta hoitoa ja tarjosivat hoidoksi vain masennuslääkettä ja kuntouttavaa työtä, vaikka nukuin 14 tuntia vuorokaudessa, enkä mm. jaksanut peseytyä lainkaan. Kun heräsin sängystä ja kävin kusella, voimat loppuivat siihen. Sitten piti mennä 45min ajaksi istuma-asentoon sängyn reunalle, tämän jälkeen 45min ajaksi puoli-istuvaan asentoon ja vasta sitten pääsin takaisin makuulle. Makuulle meneminen piti tehdä vaiheittain ettei sydän heitä nopeaan rytmihäiriöön ja tule lanssikeikkaa.

Vierailija
118/217 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkääväthän he. Että jos esim tulee ulkomaalaisia, niin laiskoille suomalaisille ehkä ei enää riitäkään yhtä paljon tulia.

Vierailija
119/217 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ketään ulos ajeta, mutta jossakin vaiheessa meillä ei ole varaa ylläpitää tämän kaltaista tukijärjestelmää. Ehkä palaamme jonkinlaiseen asuntolatyyppiseen asumismuotoon, missä asuminen on edullista niin, että se pieni tuki riittää ruokaan ja vain tarpeellisiin menoihin.

Näin se pitäisi ollakin, hillitsisi kummasti haluja mm. lähi-itäläisten ym. keskuudessa vaeltaa joukolla tänne.

Vierailija
120/217 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt jää palkan ja tukien ja vuokran jälkeen n 1000 e kk käteen. Sama jäisi jos asuisin vaikka siellä Varkaudessa: tienaisin n 1500 e kk vaikka siitä avustajan työstä ja vuokra 500 e kk jäisi sama 1000 e kk. Asumistukea ei saisi niin halpaan qsuntoon. Mitä se hyödyttäisi minua? Veisin lapsen kauaksi sukulaisistaan. Olisiko se yhteiskunnallisesti oikein? Helsingissä on suuri pula hoitajista. Kaikki tuntemani hoitajat, monet muös perheellisiä saavat asumistukea kun puolisonkin palkka on pieni. Vai onko houtajan työ sellainen jota voi tehdä pk seudulla vain sellainen jolla on hyvätuloinen puoliso?

Aivan hyvin voisit tehdä lastenhoitajan töitä myös toisella paikkakunnalla, niin saisit kokopäivätyöstä noin 1800 euroa. Jollain muuttotappiosta kärsivällä paikkakunnalla kaksion vuokrakaan ei välttämättä olisi kuin joku 300-400 euroa, ja ihan omaksi kaksion saisi muutamalla kymppitonnilla.

Ja sehän nimenomaan olisi yhteiskunnallisesti oikein, että pystyisi elämään ilman tukia ja menisi asumaan paikkaan missä asunnot muuten ovat tyhjinä tyhjän panttina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä