Te yhteiskunnan tukia saavat: pelottaako teitä koskaan, että ne tuet voidaan joskus lopettaa?
Itsellä olisi hermot kireällä koko ajan, kun ei tiedä kauanko ylipäänsä koko tukijärjestelmä on olemassa. Tavallaan on täysin riippuvainen muiden päätöksistä kun ei ole omia tuloja. Ahdistaako tämä asia teitä?
Huom: tämä ei ole keljuilua varten perustettu ketju, kiinnostaa vaan.
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vois menny vaikka vankilaa sitte, tuleeki halvemmaksi?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vankilapaivan-hinta-214-50-euroa/58…
Vankilat voitaisiin ulkoistaa vaikka Bulgariaan (joka on EU-maa). Bulgariassa yksi vankilavuorokausi maksaa 5 euroa.
Alahan ajamaan asiaa, mielelläni näkisin tuon päivän, kun sakkovankeja aletaan rahtaamaan Bulgariaan, ihmisoikeuksien mallimaa murenee.
Miksi ihmeessä joku Bulgaria tai mikään muukaan maa suostuisi ottamaan toisten maiden rikollisia maahansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pelota mutta esim. asumistukijärjestelmä on aika sietämätön joten varmasti sitä tullaan muokkaamaan tulevaisuudessa uuteen uskoon.
Eiköhän se kuitenkin ole niin päiv, että vuokrat on nykyään ihan sietämättömiä. Jos asumistuki lopetettais harvalla ois varaa asua enää yhtään missään. Melkein kaikki tuntemani töissäkäyvät ihmiset saavat asumistukea. Palkka ei vaan riitä pilvissä oleviin vuokriin. Toisaalta, jos asumistuki loppuis, niin sitten olisi vuokrienkin laskettava, huomattavasti! Tämä saattaisi rikkaita asuntosijoittajia harmittaa myös.
Suppealla otannalla vastaan samoin kuin sinäkin ;)
Kaikki minun tuntemani ihmiset eivät tarvitse tukia mihinkään asumiseensa liittyviin kustannuksiin, kuten en minäkään. Ja ihan matalapalkka-alalla työskentelen, omistusasunnossa asun alle 10km päässä keskustasta ja kaupungin asukasmäärä +200K.
Ongelmahan nykypäivänä myös siinä, että suurimmassa osassa omistusasuntoja (Helsingin keskusta-alue poisrajattuna toki), lainanhoitokulut plus vastikkeet yms jäisivät pienemmiksi mitä vuokra-asunnossa vuokra. Mutta ihmisillä ei ole vakuuksia lainan saamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vankilat voitaisiin ulkoistaa vaikka Bulgariaan (joka on EU-maa). Bulgariassa yksi vankilavuorokausi maksaa 5 euroa.
Alahan ajamaan asiaa, mielelläni näkisin tuon päivän, kun sakkovankeja aletaan rahtaamaan Bulgariaan, ihmisoikeuksien mallimaa murenee.
Miksi ihmeessä joku Bulgaria tai mikään muukaan maa suostuisi ottamaan toisten maiden rikollisia maahansa?
Rahan takia tietysti.
Tajuaako kukaan koskaan paljon niitä veroja menee niin paljon muuallekin kuin tukiin? Aina hoetaan vain niistä sosiaalituista, vaikka meillä on paljon muita kohteita, joista olisi oikeasti varaa leikata. Esimerkiksi kehitysapuun menee miljoonia euroja, Business Finland antoi rahaa tuottamattomille turkistarhoille, Talvivaara, kansanedustajien sopeutumiseläkkeet ja lukuisat muut edut.... Tukien lakkauttaminen aiheuttaisi totaalisen kaaoksen. Ihmiset joutuisivat suojaamaan kotejansa, moni joutuisi kadulle ja ne olisivat paljon turvattomampia paikkoja yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitätkö, että Bulgariassa ei ole ihmisoikeudet voimassa?
Kyllä pelottaa. Olen yh Helsingistä ja vakituisessa työssä päiväkodissa. Nettopalkka n 1650 e kk ja vuokra tonnin ( kaupungin vuokra asunto). Saan asumistukea ja toimeentulotukea n 100 e kk. Palkka ei tästä nouse enkä saa muuta työtä. Muilla paikkakunnilla ei ole lastenhoitajan töitä kuin pk seudulla. Emme tulisi toimeen ilman yhteiakunnan tukia vaikka olen vakituisessa työssä.
Voin vakuuttaa ap ettei tämä ole mukavaa...kyllä tässä vähän väliä oma tilanne itkettää. Lapselle toivon parempaa ja olen yrittänyt säästää,,se on tosik haastavaa kun se vaikuttaa heti seuraavan kuun tt tukeen.
Puhutaan tuista ja ainoa mikä tässä ketjussa mainitaan on työttömyysturva. Joku 700 000 euron nettovarallisuus on naurettavan pieni, jos tuet oikeasti loppuvat. Sillä pystyy kouluttamaan yhden lapsen ja kustantamaan muutaman sairaalapäivän. Kyllä minua ainakin pelottaa jos tuet loppuvat. Esim. lääkkeistä Kela maksaa yllättävän suuren osan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisoikeudet, mikä ihana tekosyy.
pottkutt kaiikille vaan
sen jäläkeen kuntouttavvaan
😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, tukien varassa eläminen on ahdistavaa, jatkuva pelko on siitä, että onkin tehnyt jotain väärin. Jatkuva epävarmuus, kuukausittain tuet tulevat päätös kerrallaan, ei voi yhtään tietää, että milloin ja minkä suuruisena ja ovatko päätökset oikein. Laskut laahaa jäljessä, perintäkuluja tulee, aina se on mun vika yksin, kun asiasta yrittää puhua. Kelaan ja sossuun joutuu olemaan jatkuvasti yhteydessä. Diakonin, leipäjonoon. Koko tämä sirkus imee kuiviin ja on kokopäivätyö. Voimavarat eivät riitä tähän, eivät ihan oikeasti riitä, ja silti on pakko kuukaudesta toiseen taistella samojen asioiden kanssa, laskea kaupassa montako porkkanaa on varaa ostaa ja yrittää pitää itsensä hengissä ja järjissään.
Minua stressaa myös, että on tehnyt jotain väärin ja joku tuki voidaan yhtäkkiä periä takaisin. Oliko se lauantain työvuoro liikaa ja lähteekö nyt opintotuki, olenhan varmasti ilmoittanut kaikki mitä pitää? Elanto tulee pienistä palasista ja hattu kourassa saa olla kärppänä etsimässä rahaa ruokaan. Postiluukun kolahdus pelottaa.
Aion pyrkiä tästä ylöspäin. Ensin opiskelen, sitten sinnikkäästi yritän saada töitä. En jaksa elää näin, tämä on kauheaa.
Ymmärrän liiankin hyvin <3 Voimia sinulle! Onneksi tilanteesi vaikuttaa väliaikaiselta, toivottavasti työpaikka löytyy :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pelota mutta esim. asumistukijärjestelmä on aika sietämätön joten varmasti sitä tullaan muokkaamaan tulevaisuudessa uuteen uskoon.
Eiköhän se kuitenkin ole niin päiv, että vuokrat on nykyään ihan sietämättömiä. Jos asumistuki lopetettais harvalla ois varaa asua enää yhtään missään. Melkein kaikki tuntemani töissäkäyvät ihmiset saavat asumistukea. Palkka ei vaan riitä pilvissä oleviin vuokriin. Toisaalta, jos asumistuki loppuis, niin sitten olisi vuokrienkin laskettava, huomattavasti! Tämä saattaisi rikkaita asuntosijoittajia harmittaa myös.
Suppealla otannalla vastaan samoin kuin sinäkin ;)
Kaikki minun tuntemani ihmiset eivät tarvitse tukia mihinkään asumiseensa liittyviin kustannuksiin, kuten en minäkään. Ja ihan matalapalkka-alalla työskentelen, omistusasunnossa asun alle 10km päässä keskustasta ja kaupungin asukasmäärä +200K.
Ongelmahan nykypäivänä myös siinä, että suurimmassa osassa omistusasuntoja (Helsingin keskusta-alue poisrajattuna toki), lainanhoitokulut plus vastikkeet yms jäisivät pienemmiksi mitä vuokra-asunnossa vuokra. Mutta ihmisillä ei ole vakuuksia lainan saamiseen.
Näin juuri... Kirjoitin tuo kommentin edellä, vuokra 1000 e kk Helsingissä. Omistusadunnossa asuminen olisi edullisempaa muttei ole vakuuksia tai vanhempia takaamassa. Olen tullut siihen tulokseen että meitä pienipalkkaisia pidetään löysässä hirressä tahalleen jotta asuntosijoittajat saavat rahaa. Mitä jos kaikki minunlaiseni lastenhoitajat ostaisivat omistusasunnon? Jäisi Lumolla, Satolla ja kaupungilla voitot saamatta. Näin kun pakotetaan maksamaan vuokraa on se varma tuotto vuokranantajille. Esim.minä maksan 1650 e palkasta tonnin vuokraa, välillä on vaikea motivoitua työhön.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pelottaa. Olen yh Helsingistä ja vakituisessa työssä päiväkodissa. Nettopalkka n 1650 e kk ja vuokra tonnin ( kaupungin vuokra asunto). Saan asumistukea ja toimeentulotukea n 100 e kk. Palkka ei tästä nouse enkä saa muuta työtä. Muilla paikkakunnilla ei ole lastenhoitajan töitä kuin pk seudulla. Emme tulisi toimeen ilman yhteiakunnan tukia vaikka olen vakituisessa työssä.
Voin vakuuttaa ap ettei tämä ole mukavaa...kyllä tässä vähän väliä oma tilanne itkettää. Lapselle toivon parempaa ja olen yrittänyt säästää,,se on tosik haastavaa kun se vaikuttaa heti seuraavan kuun tt tukeen.
Ei pidä paikkaansa. Sijaiseksi pääsisit lähes mille paikkakunnalle tahansa, ja nopeasti ne sijaisuudet alkavat poikia pidempiä työsuhteita myös jos pelkkä keikkailu ei miellytä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ahdita koska nettovarallisuutta noin 700 000.
Eikö yhtään ahdista, kun voisit helposti tuplata nettovarallisuutesi?
Ja entä se siivoojan palkka kodin siivouksesta tai vapaaeht. eläkevakuusmaksu vähennys verotuksessa tai yksityiset lääkäripalvelun Kela korvauksset, valtion avustukset kiinteistöihin jne.
Sellaiset terveet tuilla eläjät, jotka eivät edes yritä löytää töitä tai halua opiskella, ovat yhteiskunnan loisia ja työssäkäyvien kuppaajia. Kyllä jokaisen terveen ihmisen pyrkimyksenä pitäisi olla elättää itse itsensä ja mahdollinen perheensä, eikä köllähtää yhteiskunnan tukiverkkoon pötköttämään, kuin väliaikaisesti, jos töitä ei löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisoikeudet, mikä ihana tekosyy.
Tekosyyhän se onkin. Heti kun joku ehdotus (kuten vankien luksuksen karsiminen) ei miellytä vihervasemmistoa niin alkaa valitus siitä miten ihmisoikeuksia rikotaan.
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset terveet tuilla eläjät, jotka eivät edes yritä löytää töitä tai halua opiskella, ovat yhteiskunnan loisia ja työssäkäyvien kuppaajia. Kyllä jokaisen terveen ihmisen pyrkimyksenä pitäisi olla elättää itse itsensä ja mahdollinen perheensä, eikä köllähtää yhteiskunnan tukiverkkoon pötköttämään, kuin väliaikaisesti, jos töitä ei löydy.
Valtion tulisi tehdä itsensä elättäminen mahdollisimman helpoksi. Nykyjärjestelmässä ainoa mikä on helppoa on ilmaistöihin meno.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, tukien varassa eläminen on ahdistavaa, jatkuva pelko on siitä, että onkin tehnyt jotain väärin. Jatkuva epävarmuus, kuukausittain tuet tulevat päätös kerrallaan, ei voi yhtään tietää, että milloin ja minkä suuruisena ja ovatko päätökset oikein. Laskut laahaa jäljessä, perintäkuluja tulee, aina se on mun vika yksin, kun asiasta yrittää puhua. Kelaan ja sossuun joutuu olemaan jatkuvasti yhteydessä. Diakonin, leipäjonoon. Koko tämä sirkus imee kuiviin ja on kokopäivätyö. Voimavarat eivät riitä tähän, eivät ihan oikeasti riitä, ja silti on pakko kuukaudesta toiseen taistella samojen asioiden kanssa, laskea kaupassa montako porkkanaa on varaa ostaa ja yrittää pitää itsensä hengissä ja järjissään.
Minua stressaa myös, että on tehnyt jotain väärin ja joku tuki voidaan yhtäkkiä periä takaisin. Oliko se lauantain työvuoro liikaa ja lähteekö nyt opintotuki, olenhan varmasti ilmoittanut kaikki mitä pitää? Elanto tulee pienistä palasista ja hattu kourassa saa olla kärppänä etsimässä rahaa ruokaan. Postiluukun kolahdus pelottaa.
Aion pyrkiä tästä ylöspäin. Ensin opiskelen, sitten sinnikkäästi yritän saada töitä. En jaksa elää näin, tämä on kauheaa.
Ymmärrän liiankin hyvin <3 Voimia sinulle! Onneksi tilanteesi vaikuttaa väliaikaiselta, toivottavasti työpaikka löytyy :)
Riippuu alasta paraneeko elämä. Jos on lapsia eikä puolisoa elämä on kurjaa vaikka kävisi töissäkin. Opiskelijaelämä jatkuu koko elämän erona että joutuu huolehtimasn lapsistakin. Älä ikinä opiskele kasvatus tai sos ja terv alaa jos asut pk seudulla. Olet tukien varassa koko loppuelämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu alasta paraneeko elämä. Jos on lapsia eikä puolisoa elämä on kurjaa vaikka kävisi töissäkin. Opiskelijaelämä jatkuu koko elämän erona että joutuu huolehtimasn lapsistakin. Älä ikinä opiskele kasvatus tai sos ja terv alaa jos asut pk seudulla. Olet tukien varassa koko loppuelämän.
Kukaan ei pakota asumaan pääkaupunkiseudulla.
En usko vähävaraisten tukia vähennettävän, kun joku tt-tuki on vain muutaman satasen.
Jos leikkuria tarvitaan, se kohdistuu hyvätuloisiin ja varakkaisiin, jotka nyt saavat verovähennyksenä ja suorana tukena melkoisia summia.
Taisi esim. Nalle Wahlroos saada maataloustukea kartanolleen toissa vuonna 1.2 milj. euroa. Siinä köyhän tt-tuki on pieni raha maksettavaksi tai sitten isojen firmojen ylisuuret eläke-edut, jotka yritys voi vähentää verotuksessa. Tai henkilö itse.
Asumistukea saa myös omistusasuntoon.