Te yhteiskunnan tukia saavat: pelottaako teitä koskaan, että ne tuet voidaan joskus lopettaa?
Itsellä olisi hermot kireällä koko ajan, kun ei tiedä kauanko ylipäänsä koko tukijärjestelmä on olemassa. Tavallaan on täysin riippuvainen muiden päätöksistä kun ei ole omia tuloja. Ahdistaako tämä asia teitä?
Huom: tämä ei ole keljuilua varten perustettu ketju, kiinnostaa vaan.
Kommentit (217)
Tottakai pelottaa. Minä saan tukia siksi, ett en PYSTY töihin eikä se tilanne muutu muuksi vaikka tuet lopetettaisiinkin. Kukaan ei myöskään palkkaisi minus tekemäön jotwin sellaista hommaa, jota pystyisin tekemään ehkä 2-3 päivää viidestä epäsäännölliseeti ja ennalta ennustamattomina aikoina.
Ilman tukia jäisin sukulaisten ja tuttavien hyväntahtoisuuden armoille. Valitettavasti suuri osa sukulaisista on joko köyhiä tai paskiaisia tai molempia - tai sitten heillä on läheisempiäkin huolehdittavia joiden avuntarve korostisi ennestään tuollaisessa tilanteessa että tuet lopetettaisiin. Aika huono tilanne siis olisi.
Mutta ei sitä voi etukäteen surra. Nyt eletään niin kuin voidaan, kiitollisina siitä, että voidaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä luulette, että tapahtuisi, jos tuet lopetettaisiin? Järjetön määrä asunnottomia ja kaduilla kerjääviä ihmisiä? Rikollisuus räjähtäisi käsiin, eläminen olisi turvatonta ja vankilat täyttyisivät? Ihan yhteiskunnallisen rauhan takia sanoisin, ettei tukia voida tuosta noin vain lopettaa, vaikka jotkut puolueet ovat sen suuntaista ehdotelleet.
Mun mielestä anarkia olisi tervetullutta. Olisi hauska katsoa onko suomen rikkailla nyt oikeasti sitä hilloa niin paljon että pärjäävät tuettomassa maassa ;)
Ei pelota. Oon vaan ajatellut, että sitten varmaan pitää mennä töihin. En tosin tiedä, mistä niitä töitä sitten saisi, kun ei nytkään pääse mihinkään, vaikka yrittää. Varmaan joutuisi alkaa rikolliseksi, kun kämppä menis alta eikä olisi ruokaa jne.
Kyllä ne tuet tulee loppumaan tai muuttumaan vastikkeellisiksi. Suomella ei ole enää varaa elättää ihmisiä, jotka ei käy töissä. Kaikkien täytyy osallistua tämän yhteiskunnan ylläpitoon, että tämä yhteiskunta pysyy pystyssä. Veronmaksajat eivät voi elättää kaikkia.
Tietämäni 60- vuotias pitkäaikaistyötön: elää rivitalo kaksiossa. Ei ole elämänsä aikana tehnyt töitä, koska ”saman rahan saa kotonakin”. Aikuiset lapset, joilta kerjää rahaa. Koko elämänsä ajan yhteiskunnan tuet elähtäneet häntä. Miksi tällaista on sallittu vuosikymmeniä tapahtua?
Vois menny vaikka vankilaa sitte, tuleeki halvemmaksi?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vankilapaivan-hinta-214-50-euroa/58…
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne tuet tulee loppumaan tai muuttumaan vastikkeellisiksi. Suomella ei ole enää varaa elättää ihmisiä, jotka ei käy töissä. Kaikkien täytyy osallistua tämän yhteiskunnan ylläpitoon, että tämä yhteiskunta pysyy pystyssä. Veronmaksajat eivät voi elättää kaikkia.
Tietämäni 60- vuotias pitkäaikaistyötön: elää rivitalo kaksiossa. Ei ole elämänsä aikana tehnyt töitä, koska ”saman rahan saa kotonakin”. Aikuiset lapset, joilta kerjää rahaa. Koko elämänsä ajan yhteiskunnan tuet elähtäneet häntä. Miksi tällaista on sallittu vuosikymmeniä tapahtua?
"Vastikkeelliset tuet" olisi yhtä kuin sosialistinen yhteiskunta. Pian oltaisiin siinä tilanteessa, missä valtio maksaa kaikille saman minimaalisen kokoisen elatuksen ja samalla määrää kaikille paikan, mihin mennä työskentelemään. Sillä eihän hullukaan enää ketään palkkatyöhön ota, jos tuilla elävän saa ilmaiseksi töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrättekö, että työkokeilupaikkoja ei niitäkään ole mielin määrin? Työkokeilupaikat on ihan normaaleissa työpaikoissa: hotelleissa, kaupoissa, kahviloissa... Näitä kun automatisoidaan ja käytetään yhä vähemmän, niin ei niitä paikkoja työkokeilijoillekaan löydy. Sitä paitsi työkokeilun olisi tarkoitus työllistää lopulta. Sitäkö toivotte, että ilmaistyöntekijät korvaavat oikeat? Ilmaista työvoimaa kierrätetään *kokeilusta" toiseen. Miksi kukaan palkkaisi?
Kyllä ilmaisille apulaisille on aina kysyntää. Varsinkin peruskouluihin, vanhainkoteihin, päiväkoteihin ja perhepäivähoitajille pääsee yleensä tosi helposti työkokeiluun, koska siellä on aina tarve lisäkäsipareille.
Työkokeilijoita ei pitäisi sallia yksityisyrityksiin.
Tämä on muuten niin totta! Monesti työkokokeilijan paikalle tarvittaisiin ihan oikeasti palkattu ihminen hommiin, mutta otetaan mielummin niitä puoli ilmaisia. Toki vähän voi syyttää valtiotakin, joka on tehnyt työntekijöiden palkkaamisesta ja pitämisestä kallista.
Olin itse opiskeluaikana työharjoittelussa paikassa, jossa samaan hommaan joka kk otetiin uusi opiskelija ilmaiseen työharjoitteluun. Homma ei vaatinut ihmeellisyyksiä, mutta yhden ihmisen työpanos pysyvästi vaadittiin. Palkkaamisen sijaan käytettiin ilmaisia opiskelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vankilat voitaisiin ulkoistaa vaikka Bulgariaan (joka on EU-maa). Bulgariassa yksi vankilavuorokausi maksaa 5 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Ei pelota mutta esim. asumistukijärjestelmä on aika sietämätön joten varmasti sitä tullaan muokkaamaan tulevaisuudessa uuteen uskoon.
Eiköhän se kuitenkin ole niin päiv, että vuokrat on nykyään ihan sietämättömiä. Jos asumistuki lopetettais harvalla ois varaa asua enää yhtään missään. Melkein kaikki tuntemani töissäkäyvät ihmiset saavat asumistukea. Palkka ei vaan riitä pilvissä oleviin vuokriin. Toisaalta, jos asumistuki loppuis, niin sitten olisi vuokrienkin laskettava, huomattavasti! Tämä saattaisi rikkaita asuntosijoittajia harmittaa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pelota mutta esim. asumistukijärjestelmä on aika sietämätön joten varmasti sitä tullaan muokkaamaan tulevaisuudessa uuteen uskoon.
Eiköhän se kuitenkin ole niin päiv, että vuokrat on nykyään ihan sietämättömiä. Jos asumistuki lopetettais harvalla ois varaa asua enää yhtään missään. Melkein kaikki tuntemani töissäkäyvät ihmiset saavat asumistukea. Palkka ei vaan riitä pilvissä oleviin vuokriin. Toisaalta, jos asumistuki loppuis, niin sitten olisi vuokrienkin laskettava, huomattavasti! Tämä saattaisi rikkaita asuntosijoittajia harmittaa myös.
Kannattaa muuttaa pikkukaupunkiin niin voi asua halvalla. Esim. täältä Varkaudesta voi vuokrata keskustayksiön halvimmillaan noin 250 eurolla kuukaudessa.
Jos köyhien ostovoimaa ei tueta, loppuu rikkailtakin lopulta rahat. Köyhät hoitaa suurimman osan peruskulutuksesta. Kun se loppuu ja vartiointi ja puolustusmenot kasvaa, loppuu rikkaidenkin rahat.
Vierailija kirjoitti:
Loisiva elämäntyyli kuuluu yleensä persoonallisuushäiriöisille, narsistit ja sosiopaatit, psykopaatit. On parempikin ja yhteiskunnalle edullisinta että tämä ihminen on harmittomasti löytänyt paikkansa. Voisi olla työyhteisössä todellinen menoerä ja mielenterveydellinen uhka työyhteisölle.
Mä teen ja olen elämässäni jatkuvasti tehnyt parhaani sillä, mitä mulla on. En jaksa tällaista asiaa erikseen pelkäämällä pelätä. Suuri osa ihmisistä ei ole kuin työpaikan/terveyden menetyksen päässä samasta tilanteesta. En ainakaan nykykunnossani pärjäisi enää ollenkaan, nytkin hädin tuskin, joten mun elämäni olisi sitten siinä.
Samaa olen miettinyt siitä, jos syttyisi sota tai tulisi jokin muu isompi kriisi. Tai ihan jo esim. syövänkin saamisesta. Olen niin huonossa kunnossa, että mun osalta peli olisi aika lailla selvä.
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän, että saamani tuet tulevat loppumaan ja itse asiassa aika piankin (lapsilisät ja Kelan elatustuki). Olen jo alkanut sopeuttaa menoja siihen, että muutaman vuoden sisällä nettotuloistani häviää melkein 700 euroa kuussa. Valehtelisin, jos väittäisin, että ei tunnu missään.
Näin kävi, ja 600 euron loppuminen tuntui. Olen kiitollinen Kelan maksamista lapsilisistä ja elatustuista jotka siis isä jätti maksamatta, eikä tietysti osallistunut muutenkaan hankintoihin. Ilman niitä lapset ei olisi voineet käydä lukiota (kirjat, koneet, bussit, kirjoitukset) ja pitää kotiaan. En pitänyt itsestäänselvyytenä saada tukia. Nyt lapset ovat jo omillaan menossa kohti yliopistotutkintoa. Tämä on mahdollista vain Suomessa ja muissa pohjoismaissa, että kaikki saavat suunnilleen samat mahdollisuudet.
En usko että tulevaisuudessa tukia tullaan maksamaan kuten nyt. Koronan lasku osuu kaikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muuttaa pikkukaupunkiin niin voi asua halvalla. Esim. täältä Varkaudesta voi vuokrata keskustayksiön halvimmillaan noin 250 eurolla kuukaudessa.
Asumistuet on tulonsiirtoa pahimmasta päästä heille joilla on jo omaisuutta. Tuohon tulisi puuttua. Vääristää vuokramarkkinoita ja vääristää asuntokauppaa. Pienituloisimmilla ei ole enää mahdollista ostaa asuntoa kohtuuhintaan, vaan joutuvat työssäkäyvänäkin maksamaan koko elämänsä ylikalliita vuokria Kelan tukemana, sen sijaan että maksaisivat omaa asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni tuilla elävä ajattelee, että tukia ei lopeteta ettei synny mellakoita. He eivät ole tajunneet, että maailmanjärjestys voi muuttua siinä määrin, ettei mellakointi siinä paljon paina.
Pelottaa itseä ajatus työttömyydestä juuri tämän takia vaikka en tuilla tällä hetkellä eläkään
Mutta työpaikat ja palkat ovat kaikki turvattuja, vaikka mitä yhteiskunnallisia mullistuksia tulisi?
Osaavalle ihmisille (en osaa spesifioida mitä se haluttu osaaminen mullistuksen jälkeen olisi, mutta kuitenkin) on aina tietynlaista kysyntää, ja vaikka kyseessä ei olisi nykymielessä työpaikka saisi jotain korvauksia tekemisestään. Tätähän on ihmiskunta harrastanut jo huomattavasti kauemmin kuin työpaikkoja ja palkkoja nykyisessä merkityksessään.
Suomessa eläkkeet katsotaan omaisuuden suojan piiriin, joten ei pelota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vankilat voitaisiin ulkoistaa vaikka Bulgariaan (joka on EU-maa). Bulgariassa yksi vankilavuorokausi maksaa 5 euroa.
Alahan ajamaan asiaa, mielelläni näkisin tuon päivän, kun sakkovankeja aletaan rahtaamaan Bulgariaan, ihmisoikeuksien mallimaa murenee.
Työt vietiin yks toisensa jälkeen kysyin kerran saanko lähtee töihin mukaan.2€ kk,palkka kiina.Töitä löyty mutta lopuksi sisäilmaong.työssä veu keuhkot vuosiksi.Paha sairastuminen.Vajaakuntoinen nyt.On tehty kaikki mitä voidaan viim.uraohjaus.Amm.kunt.selv.meni mönkään.Työkok.olisi pistetty samaan amm. mistä lähdin,sisäilmaongelm.paikkoihin.Itsensä terveet olivat pelastaneet niistä tiloista.Vanhainkodillakin homeong.olin kerran jo sinne tyrkyllä lehtiä lukemaan yms.seuraneidiksi 1-2 h.Et tule sanottiin!! Menu vähän aikas taas sama paikka,mikä muuttunut kysyin..ei mikään et tule misdään nimessä sanottiin.Tämmöstä helvettiä kellekkään vihamiehellekkään suosittele!vankilaan jos pääsisi jos oikeen huonosti alkaa mennä...Onko kukaan miettinyt se köyhäkin kuluttaa,ostovoima jos nolla porvari rikas nääntyy pian nälkään..Mun ostovoima on nolla.Pakolliset laskut,enkä saa muuta tukee kuin työttömyysperuspäivärahan500€ kk.Eläkkeitä haettu ei tipu!!!olen fyysisesti huono..ei pyörätuolillakin töihin.Kuka palkkaa kertokaa??kuinka paljon meitä on jotka eläkkeelle jo kuuluisi?
Ei, vaan kyllä se olisi harmaa työ mitä sen jälkeen alkaisi tulla ovista ja ikkunoista.