Vouhkaaminen lasten harrastuksista näyttää maaseudulla asuvien näkökulmasta ihan hullulta.
Suurella osalla lapsista ei ole täällä kodin ulkopuolisia harrastuksia tai niitä on vain yksi. Ohjatussa liikunnassa pääsevät käymään vain harvat. Lähin taidekoulu on 70km päässä, eikä siellä käy kukaan. Muutamat treenaavat musiikkiopistossa.
Lapset pärjäilevät silti ihan hyvin ja ovat yhteyksissä kavereihinsa sähköisten viestimien välityksellä. Päivällä koulussa he tapaavat toisiaan.
Kommentit (277)
Vierailija kirjoitti:
Tuosta vastakkain asettelusta. Aikanaan kun omat lapseni olivat nuorempia niin huomasin, että siellä ulkona pulkkamäessä ja luistelukentällä, sekä hiihtämässä ja perheen kanssa laskettelemassa olivat aina ne tietyt samat perheet. Kaikkien näiden perheiden osalta lapset ovat olleet aktiivisia harrastajia ja juurikin kilpalajeissa, joku heistä on nyt ammattilaisurallekin pyrkimässä. Kenenkään näiden lapset eivät lopettaneet harrastustaan edes kriittisessä yläkouluiässä, vaan jatkoivat hyvin pitkään.
Jotenkin siis näyttää, että vastakkainasettelu on pikemminkin väärässä. Niiden harrastavien lasten vanhemmat ovat myös aktiivisia liikkumaan lastensa kanssa. Olisiko tässä se, että vanhempia kiinnostaa liikkuminen ja pitävät lastensa liikkumista tärkeänä. Se on koko perheen yhteinen kiinnostus. Luulisi että aika usein sama olisi musiikin osalta, että se on perheen yhteinen kiinnostus.
No niinpä, kyllä ne vanhemmat jonottavat helsingissä lastensa kanssa sinne luistinradoille ja ovat mukana hiihtoladuilla. Useat seurat tarjoavat niille lapsille, jotak eivät etene sm-tasolle, kevyempää toimintaa, jotta harrastusta ei tarviste lopettaa kriittisessä yläkouluiässä. Treenit viitenä, kuutena päivänä viikossa vaihtuvat treeneihin kahdesti, kolmesti viikossa. Osa ystävistä pysyy samana, osa etenee. Usein vanhemmat ovat mukaan myös seurojen vapaaehtoistehtävissä jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uratykit on hermona kun lapset on illat kotona ja ei toimi maksullinen harrastuslastenvahtipalvelu. Nyt pitäisi ihan itse keksiä puuhaa lapsille tai kestää sitä vinkumista tylsistymisestä. Lapset taas tylsistyvät kun eivät ole tottuneet keksimään itse mitään. On riittänyt, että vanhempi kuskaa virikkeiden ääreen ja valmentaja jatkaa siitä.
Ei ole tylsää täällä lapsilla (14v., 11v. ja 8v.). Ovat iltaisin mm. leiponeet, laittaneet ruokaa, pelanneet korttia/lautapelejä/pleikkaa, käyneet laskettelemassa, luistelemassa, hiihtämässä, pulkkamäessä, isänsä kanssa nuoremmat pilkillä, esikoinen kanssani avantouimassa, nähneet kavereita, yksi opetellut ja innostunut virkkaamaan, nuoremmat tykkäävät maalata/askarrella, kaikki lukevat paljon, kaikki tykkäävät tanssipelistä. Nuoremmat väsäsivät jäälyhytyjä ja jotain värjättyjä jääkoristeita. Nyt aikovat jäädyttää jääkourua liukumiseen.
Harrastavat kaikki myös, mutta nyt talveksi ja kevääksi vähennettiin tilapäisesti, turha maksaa jos kuitenkin tulee vielä takapakkia.
Että kyllä sitä tekemistä löytyy jos tahtoa on. Nyt on kerrankin hyvä talvikin myös täällä etelässä!
Juuri näin. Lastenvahtipalvelu. Tiedän niin monia perheitä, joissa kaikki romahti, kun pitää olla omien mukuloiden kanssa iltaisin (ja joskus jopa päivisin, herranen aika).
Todella outoa spekulointia. Käytän viikostani tunteja aikaa siihen, että saan viettyä lapset harrastamaan. He haluavat harrastaa ja minä haluan tukea heitä siinä. Toisaalta tiedän myös vanhempia, jotak sanovat, että minä en ainakaan kuskaa sua mihinkään, valitse harrastus sen mukaan. Se yhdessäoloa on myös sitä, että kuskataan ja eletään mukana lapsen harrastuksessa.
Ja mitenkähän tällainen yhdessäolo ja lasten kanssa mukanaeläminen voisi manifestoitua poikkeusoloissa kuten vaikkapa koronapandemian aikaan?
-eri.
Siten, että lapsen kanssa mennään jonottamaan sinne jääradoille ja tampataan metsäretkillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Listatkaa nyt asioita, miksi ne joukkuelajit ja aikaa vievempi muu harrastaminen on niin kamalaa? Eihän tämä negatiivisuus liity vain korona-aikaan vaan usein tilanne on se, ettei maksulliset harrastukset kiinnosta kaikkia edes silloin, kun eletään ilman epidemioita.
Nyt esiin nousseita syitä:
- Liian kallista
- Joukkuelajeissa kiusataan
- Paljon harrastavien lasetn vanhemmat eivät halua viettää aikaa lastensa kanssa
- Pitkät välimatkat. Ei mahdollisuuksia
muuta?
No sellainen tällä hetkellä ajankohtainen pikkuseikka, että yksin harrastaessa ei tule korona-altistuksia, joukkueessa tulee.
Lapsethan käyvät koulussa ihan normaalisti. Kouluissa on enemmän oppilaita kuin lajin parissa koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, asutaan maalla ja meillä on harrastuksina perheessä :hiihto, luistelu, ratsastus valmennuksella, potkunyrkkeily, pianonsoitto yksityistunneilla, metsästys, patikointi, uinti ja punttisali. Mikään ei ole ollut tauolla koronan takia eikä mene.
eli uitte omassa järvessä ja sali on navetassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillon kun mä olin tenava ja harrastin uintia niin vanhempien pakottaminen oli tasan 0. Hitto, mä lähin treeneihin usein ennen kuin ne heräs, ihan itekseni.
Ette taida ymmärtää ettei nuorta saa treeneihin 2x päivässä jos nuorta ei kiinnosta ja se on "vanhempien pätemistä"
Nyt olevat sulut ovat muuten pisimmät ajat mitä olen ollut poissa altaalta uinnin aloitettuani ja ikää on pian 50. Mutta ok, se oli siis vanhempien pätemistä. Täytyypä lopettaa
Komppaan kyllä tätä, ihanaa että joku muukin on samaa mieltä, yhteiskunnassa on viime vuosina tullut joku ihme käsite että kaikki lapset PAKOTETAAN harrastuksiin.
Itsellä on 15-vuotias poika joka pelaa tavoitteellista jääkiekkoa pääkaupunkiseudulla.
Itse en kehtaa edes puolitutuille kertoa tätä koska heti katsotaan kieroon niin että siinä on taas yksi hullu lätkä-äiti kuka pakottaa lapsensa pelaamaan ja varmaan siellä katsomossa huutaa ja riehuu...
Ei, en ole poikaani sinne pakottanut enkä pakota! Itse on halunnut mennä ja pelata. Autan kyllä jos apua tarvitsee, pitää viedä yms.
Enkä kyllä ole nähnyt että sinne ketään korvasta raahataan.
Varmasti löytyy yksittäistapauksia mutta miksi aina pitää yleistää?
Ja kyllä sitten kun telkkarista katsotaan hiihtoa tai lätkää tai yleisurheilua niin ollaan arvostelemassa ja haukkumassa miksi suomalaiset ei pärjää.
Täältä ei tule kuulkaa yhtään ammattiurheilijaa jos ei jossain vaiheessa urheilu muutu tavoitteelliseksi.
Sinä ketä täällä kerskuvat että omassa lapsuudessa käytiin pulkkamäessä kavereiden kanssa, minkä lajin ammattiurheilija sinusta sitten tuli?
Kiitos näistä asiallisista kirjoituksista. Harmillisen usein kuulee ja saa lukea ihmisten kommentteja siitä, kuinka vanhemmat elävät lastensa kautta ja vievät lapsiaan esim. juuri jääkiekkoon, jotta lapsesta tulisi NHL-tähti. Itselläni on taitoluistelua harrastastava 10-vuotias tytär ja voin kertoa, että ne jotka tulivat alunperin lajin pariin vanhempiensa pakkottamina, ovat jo vuosia sitten jääneet pois harrastuksesta. En itse ainakaan jaksaisi ja haluaisi kuljettaa lasta harjoituksiin 8 kertaa viikossa, jos joka kerta joutuisin hänet sinne väkipakolla ja lahjoen viemään. Kuka vanhempi nyt haluaisi edes laittaa satoja euroja kuukaudessa siihen, että saa pakottaa lapsensa harjoituksiin, joissa todennäköisesti ei mitään taitojen kehittymistä edes tapahdu, jos lapsi ei itse ole innostunut ja motivoitunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mikä ei ole itselle tärkeää, näyttäytyy helposti turhalta vikinältä. Minulla ei lapsia ole, mutta ymmärrän hyvin, että varsinkin esiteinit ja teinit, jotka ovat tottuneet tavoitteelliseen treenaamiseen ja harrastuskavereihin, niitä kovasti myös kaipaavat.
Täällä pääkaupunkiseudulla monella ei ole omaa pihaa. Talvella yleensä ei ole jäätä luisteluun ja lunta hiihtämiseen ja pulkkamäkeen. Tänä vuonna harvinaisesti oli nyt, joista itsekin otin toki kaiken ilon irti. Ulkoilualueita toki on, mutta osalle ne vaativat julkisen liikenteen käyttöä. Joka paikassa toitotetaan ettei niitä saisi käyttää.
Voi olla siis, että elelet yksiössä tai kaksiossa teinisi kanssa. Molemmat olette koko päivän etänä. Illalla teette treeniä netistä niissä samoissa pikku neliöissä tai juoksette ulkona loskassa. Monelle juoksu nyt vaan on se inhokkilaji :)
Kesän tullen tilanne helpottaa, kun saattaa päästä uimaan ja lajikohtaiset treenitkin sujunevat vähän kivuttomammin kuivalla nurmella. Kilpatasolla harrastaville tämä ei kuitenkaan riitä. Nyt varmasti tulee kommentteja, että muuta sitten maalle äläkä valita. Kaupungeissa ja maalla eletään osittain eri tavalla ja se on ihan ok. Työn perässähän sitä yleensä kaupunkiin tullaan.Niin, tänä vuonna nimenomaan on lunta ja jäätä (siis ON, ei oli) vaikka muille jakaa, joten se ei nyt käy selityksestä, vaikka jostain käsittämättömästä syystä sen tähän heti ensimmäisenä nostat. Missään ei ole myöskään kielletty ulkoilupaikkojen käyttöä - mistä sinä tuon oikein keksitkään - vaan nimenomaan suositeltu ulkoliikuntaa. Hesarikin säännöllisesti listaa parhaita paikkoja milloin mikäkin laiseen liikuntaan ulkona pääkaupunkiseudulla, että nekin, joita ennen ei ole kiinnostanut selvittää, missä voi helpoiten ulkoilla, löytäisivät sen noin 800 m päässä kotoaan olevan kivan alueen, josta eivät ole aiemmin tienneet, koska eivät ole koskaan ottaneet asiasta selvää. Kyse ei ole siitä, etteikö vaihtoehtoja olisi, vaan siitä, että osa ihmisistä on kykenemättömiä niitä toteuttamaan jostain minulle käsittämättömästä syystä. Ennemmin keksitään virheellisiä seliselittelyitä, miksei muka voi, ja valitetaan, miten on kamalaa ja epäreilua, kun mitään ei saa tehdä, kuin että edes yritettäisiin selvittää ja miettiä, mitä kaikkea todellisuudessa voikaan tehdä.
Hesari myös teki jutun, että esim. luistelupaikat ovat niin täynnä, että pahimmillaan oli kahden tunnin jono, että pääsee luistelemaan.
Koskee tekojäitä. Nyt on muutkin kentät jäädytetty, niin ei tartte jonottaa. Meidän vieressä on luistelukenttä jonne pääsee koska tahansa jonottamatta.
täälläkin on kenttä, pimeänä ja pukkarin ovet lukossa koska COVID.
Vierailija kirjoitti:
Listatkaa nyt asioita, miksi ne joukkuelajit ja aikaa vievempi muu harrastaminen on niin kamalaa? Eihän tämä negatiivisuus liity vain korona-aikaan vaan usein tilanne on se, ettei maksulliset harrastukset kiinnosta kaikkia edes silloin, kun eletään ilman epidemioita.
Nyt esiin nousseita syitä:
- Liian kallista
- Joukkuelajeissa kiusataan
- Paljon harrastavien lasetn vanhemmat eivät halua viettää aikaa lastensa kanssa
- Pitkät välimatkat. Ei mahdollisuuksia
muuta?
Kuullostaa puhtaalle kateudelle. Kun ei ole rahaa eikä resurssia antaa sille omalle lapselle vaikka kokemusta säännöllisistä balettitunneista tai vaikka miekkailusta tai musiikkiopiston klarinetin opiskelusta, niin suorastaan perkeleestähän ne harrastukset ovat. Oikeaa vanhemmuutta on sanoa, että voihan se mukula mennä itsekseen metsään poimimaan puolukoita tai hakata halot saunanpesään. Lapsi parat, edes se, että ei viitsitä hankkia lapselle harrastuksia, mutta kun sen vapaa-ajankin pitäisi tehdä vanhemman omia töitä.
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojeluilmoitus kaikista, jotka valittavat, etteivät pärjää lastensa kanssa ilman harrastustarjoilua. Saavat sitten heille kohdennettua apua.
Todellakin!
Facebookissa yksi helsinkiläinen isä vastustaa kiihkeästi harrastusrajoituksia, kun hänen lukiolaisellaan ei ole kuulemma ilman ohjattua harrastusta mitään muuta tekemistä kuin mennä baariin ryyppäämään! Oikeasti! Kuulemma ottavat koronankin mieluummin (ja tartuttavat siten myös muihin), kun ilman harrastuksia teini vaan ryyppää baarissa. Tsiisus. Mustaa valkoisella tämä kirjoitus siellä ja kyseessä on akateeminen perhe.
Tekisi kyllä mieli tehdä lastensuojeluilmoitus sellaisesta perheestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mikä ei ole itselle tärkeää, näyttäytyy helposti turhalta vikinältä. Minulla ei lapsia ole, mutta ymmärrän hyvin, että varsinkin esiteinit ja teinit, jotka ovat tottuneet tavoitteelliseen treenaamiseen ja harrastuskavereihin, niitä kovasti myös kaipaavat.
Täällä pääkaupunkiseudulla monella ei ole omaa pihaa. Talvella yleensä ei ole jäätä luisteluun ja lunta hiihtämiseen ja pulkkamäkeen. Tänä vuonna harvinaisesti oli nyt, joista itsekin otin toki kaiken ilon irti. Ulkoilualueita toki on, mutta osalle ne vaativat julkisen liikenteen käyttöä. Joka paikassa toitotetaan ettei niitä saisi käyttää.
Voi olla siis, että elelet yksiössä tai kaksiossa teinisi kanssa. Molemmat olette koko päivän etänä. Illalla teette treeniä netistä niissä samoissa pikku neliöissä tai juoksette ulkona loskassa. Monelle juoksu nyt vaan on se inhokkilaji :)
Kesän tullen tilanne helpottaa, kun saattaa päästä uimaan ja lajikohtaiset treenitkin sujunevat vähän kivuttomammin kuivalla nurmella. Kilpatasolla harrastaville tämä ei kuitenkaan riitä. Nyt varmasti tulee kommentteja, että muuta sitten maalle äläkä valita. Kaupungeissa ja maalla eletään osittain eri tavalla ja se on ihan ok. Työn perässähän sitä yleensä kaupunkiin tullaan.Niin, tänä vuonna nimenomaan on lunta ja jäätä (siis ON, ei oli) vaikka muille jakaa, joten se ei nyt käy selityksestä, vaikka jostain käsittämättömästä syystä sen tähän heti ensimmäisenä nostat. Missään ei ole myöskään kielletty ulkoilupaikkojen käyttöä - mistä sinä tuon oikein keksitkään - vaan nimenomaan suositeltu ulkoliikuntaa. Hesarikin säännöllisesti listaa parhaita paikkoja milloin mikäkin laiseen liikuntaan ulkona pääkaupunkiseudulla, että nekin, joita ennen ei ole kiinnostanut selvittää, missä voi helpoiten ulkoilla, löytäisivät sen noin 800 m päässä kotoaan olevan kivan alueen, josta eivät ole aiemmin tienneet, koska eivät ole koskaan ottaneet asiasta selvää. Kyse ei ole siitä, etteikö vaihtoehtoja olisi, vaan siitä, että osa ihmisistä on kykenemättömiä niitä toteuttamaan jostain minulle käsittämättömästä syystä. Ennemmin keksitään virheellisiä seliselittelyitä, miksei muka voi, ja valitetaan, miten on kamalaa ja epäreilua, kun mitään ei saa tehdä, kuin että edes yritettäisiin selvittää ja miettiä, mitä kaikkea todellisuudessa voikaan tehdä.
Hesari myös teki jutun, että esim. luistelupaikat ovat niin täynnä, että pahimmillaan oli kahden tunnin jono, että pääsee luistelemaan.
Koskee tekojäitä. Nyt on muutkin kentät jäädytetty, niin ei tartte jonottaa. Meidän vieressä on luistelukenttä jonne pääsee koska tahansa jonottamatta.
Pukkarit eivät tietenkään ole auki. Meidän lähikenttämme sijaitsee lastemme koulun yhteydessä. Eivät ne koulun tilat ole koskaan olleet iltaisin luistelijoiden käytössä, mutta ei se aiempinakaan vuosina ole ollut este luistelulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillon kun mä olin tenava ja harrastin uintia niin vanhempien pakottaminen oli tasan 0. Hitto, mä lähin treeneihin usein ennen kuin ne heräs, ihan itekseni.
Ette taida ymmärtää ettei nuorta saa treeneihin 2x päivässä jos nuorta ei kiinnosta ja se on "vanhempien pätemistä"
Nyt olevat sulut ovat muuten pisimmät ajat mitä olen ollut poissa altaalta uinnin aloitettuani ja ikää on pian 50. Mutta ok, se oli siis vanhempien pätemistä. Täytyypä lopettaa
Komppaan kyllä tätä, ihanaa että joku muukin on samaa mieltä, yhteiskunnassa on viime vuosina tullut joku ihme käsite että kaikki lapset PAKOTETAAN harrastuksiin.
Itsellä on 15-vuotias poika joka pelaa tavoitteellista jääkiekkoa pääkaupunkiseudulla.
Itse en kehtaa edes puolitutuille kertoa tätä koska heti katsotaan kieroon niin että siinä on taas yksi hullu lätkä-äiti kuka pakottaa lapsensa pelaamaan ja varmaan siellä katsomossa huutaa ja riehuu...
Ei, en ole poikaani sinne pakottanut enkä pakota! Itse on halunnut mennä ja pelata. Autan kyllä jos apua tarvitsee, pitää viedä yms.
Ja kyllä sitten kun telkkarista katsotaan hiihtoa tai lätkää tai yleisurheilua niin ollaan arvostelemassa ja haukkumassa miksi suomalaiset ei pärjää.
Täältä ei tule kuulkaa yhtään ammattiurheilijaa jos ei jossain vaiheessa urheilu muutu tavoitteelliseksi.
Sinä ketä täällä kerskuvat että omassa lapsuudessa käytiin pulkkamäessä kavereiden kanssa, minkä lajin ammattiurheilija sinusta sitten tuli?Kiitos näistä asiallisista kirjoituksista. Harmillisen usein kuulee ja saa lukea ihmisten kommentteja siitä, kuinka vanhemmat elävät lastensa kautta ja vievät lapsiaan esim. juuri jääkiekkoon, jotta lapsesta tulisi NHL-tähti. Itselläni on taitoluistelua harrastastava 10-vuotias tytär ja voin kertoa, että ne jotka tulivat alunperin lajin pariin vanhempiensa pakkottamina, ovat jo vuosia sitten jääneet pois harrastuksesta. En itse ainakaan jaksaisi ja haluaisi kuljettaa lasta harjoituksiin 8 kertaa viikossa, jos joka kerta joutuisin hänet sinne väkipakolla ja lahjoen viemään. Kuka vanhempi nyt haluaisi edes laittaa satoja euroja kuukaudessa siihen, että saa pakottaa lapsensa harjoituksiin, joissa todennäköisesti ei mitään taitojen kehittymistä edes tapahdu, jos lapsi ei itse ole innostunut ja motivoitunut.
Minä taas ajattelen, että en olisi vastuullinen vanhempi jos mahdollistaisin lapselleni 8 kertaa viikossa taitoluistelua. Kaikilla tuntuu menevän selkä varsin nuorena niissä hommissa.
Onneksi en ole joutunut tuollaiseen valintatilanteeseen. Uskon että paine on kova sieltä luisteluyhteisön puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pukkarit eivät tietenkään ole auki. Meidän lähikenttämme sijaitsee lastemme koulun yhteydessä. Eivät ne koulun tilat ole koskaan olleet iltaisin luistelijoiden käytössä, mutta ei se aiempinakaan vuosina ole ollut este luistelulle.
Joo no tossa kunnan kentällä joka on kanssa koulun vieressä on sellainen katettu kontti/vaja jossa on penkki. Ovi lukossa.
Toki jos nauttii pimeällä lumihangessa istumisesta jotta saa kengät jalasta niin mikäs siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä ketä täällä kerskuvat että omassa lapsuudessa käytiin pulkkamäessä kavereiden kanssa, minkä lajin ammattiurheilija sinusta sitten tuli?Kiitos näistä asiallisista kirjoituksista. Harmillisen usein kuulee ja saa lukea ihmisten kommentteja siitä, kuinka vanhemmat elävät lastensa kautta ja vievät lapsiaan esim. juuri jääkiekkoon, jotta lapsesta tulisi NHL-tähti. Itselläni on taitoluistelua harrastastava 10-vuotias tytär ja voin kertoa, että ne jotka tulivat alunperin lajin pariin vanhempiensa pakkottamina, ovat jo vuosia sitten jääneet pois harrastuksesta. En itse ainakaan jaksaisi ja haluaisi kuljettaa lasta harjoituksiin 8 kertaa viikossa, jos joka kerta joutuisin hänet sinne väkipakolla ja lahjoen viemään. Kuka vanhempi nyt haluaisi edes laittaa satoja euroja kuukaudessa siihen, että saa pakottaa lapsensa harjoituksiin, joissa todennäköisesti ei mitään taitojen kehittymistä edes tapahdu, jos lapsi ei itse ole innostunut ja motivoitunut.
Minä taas ajattelen, että en olisi vastuullinen vanhempi jos mahdollistaisin lapselleni 8 kertaa viikossa taitoluistelua. Kaikilla tuntuu menevän selkä varsin nuorena niissä hommissa.
Onneksi en ole joutunut tuollaiseen valintatilanteeseen. Uskon että paine on kova sieltä luisteluyhteisön puolelta.
Mistä sä tuon selän menemisen revit? Tuskin tiedät asiasta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kovien
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole salaista tietoa, että harrastuksia omaavat lapset pärjäävät paremmin koulussa ja muutoinkin elämässään.
Ihminen on laumaeläin ja tarvitsee muita ympärilleen, meissä on hyvin vähän erakkoja.
Olen maalla kasvanut ja toivoin, että olisi jotain harrastusmahdollisuuksia. Muutakin kuin katsoa tähtiä ilman kiikaria ja sitäkään ei voi tehdä pilvisellä ilmalla.En ole nähnyt yhtään tutkimusta, joka aidosti osoittaisi kilpaurheilijoiden pärjäävän koulussa paremmin kuin muiden samoista sosioekonomisista oloista tulevien.
Sen sijaan olen nähnyt kyselytutkimuksia, joiden mukaan kiusaaminen on yleistä joukkueurheilun harrastajien keskuudessa. Tämä palsta antaa ehkä hieman osviittaa ilmiöstä.
Kyselytutkimuksessa? Ei se kiusaaminen sen yleisempää ole joukkueurheilussa kuin missään muuallakaan. Varmaan Irma sanoo että on sitä joku ohimennessään tönäissyt tai joku on sanonut jotain mikä ei sitten Irman mielestä ollut kivasti sanottu. Kiusaaminen ei ole sidottu mihinkään lajiin vaan se on sen ihmisen/lapsen persoonallisuudesta ja kasvatuksesta kiinni.
Se sinun hiihtäjäpoikasi on kiusannut minun lastani niin että lapseni ei halua mennä samaan aikaan edes ulos. Yksilölajien harrastajat ovat kyllä todellakin itsekkäitä.
Jos lapseni jotain harrastaisi, niin se olisi kyllä joukkuelajia.
Niin. Muuten vaan telkkarissa pyöri nuorten Mm-lätkän kisojen aikaan kiusaamisen vastainen kampanja lähes tauotta. Taitaa tulla edelleen ajoittain mainoskatkolla. Ja Jere Nyströmiä kiusataan, kun ei mene muottiin kyseisen lajin urheilijasta.
Ai joo ja se tyttöjä rääkännyt ja halventanut luisteluvalmentajanaikkonen.
Hirveen avaramielistä juokkuehenkiporukkaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojeluilmoitus kaikista, jotka valittavat, etteivät pärjää lastensa kanssa ilman harrastustarjoilua. Saavat sitten heille kohdennettua apua.
Todellakin!
Facebookissa yksi helsinkiläinen isä vastustaa kiihkeästi harrastusrajoituksia, kun hänen lukiolaisellaan ei ole kuulemma ilman ohjattua harrastusta mitään muuta tekemistä kuin mennä baariin ryyppäämään! Oikeasti! Kuulemma ottavat koronankin mieluummin (ja tartuttavat siten myös muihin), kun ilman harrastuksia teini vaan ryyppää baarissa. Tsiisus. Mustaa valkoisella tämä kirjoitus siellä ja kyseessä on akateeminen perhe.
Tekisi kyllä mieli tehdä lastensuojeluilmoitus sellaisesta perheestä.
Onko joku täällä valittanut, ettei pärjää lapsen kanssa? Kai te nyt ymmärrätte, että jos lapsi on tottunut tietynlaiseen aktiviseen elämänrytmiin ja se muuttuu täysin, hän turhautuu ja kuluttaa enemmän aikaa esim. pelaten. Ja välittävät vanhemmat ovat tietenkin huolissaan ruutuajan kasvamisesta ja liikunnan vähenemisestä. Siksi lasten kanssa ulkoillaan, mutta ei se metsässä tamppaus ja luistiradalla luistelu äidin ja isän kanssa sitä sosiaalista tekemistä oman ikäisten nuorten ja valmentajan kanssa korvaa. Täällä on jämähdetty nyt jääkiekkoon, mutta joukkuelajeja on lukuisia (koripallo, lentopallo, salibandy, voimeistelulajit, cheerleading, lukuisat eri tanssilajit, jalkapallo, ringette, maahockey, käsipallo, muodostelmaluistelu etc.). Onko typerämpää kuultu kuin LASU!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo no tossa kunnan kentällä joka on kanssa koulun vieressä on sellainen katettu kontti/vaja jossa on penkki. Ovi lukossa.
Toki jos nauttii pimeällä lumihangessa istumisesta jotta saa kengät jalasta niin mikäs siinä.
En tiedä että nautinko siitä omassa lapsuudessani, mutta melkein joka päivä kävin luistelemassa ja vaihdoin luistimet lumipenkassa.
En tiedä missä vaiheessa nauttimisesta ylipäätään tuli olemassaolon ehto. Lapset nauttivat liikuntaharrastuksista -> lasten elämä tuhoutuu ilman liikuntaharrastuksia. Lapsi ei nauti luistimien vaihtamisesta ulkona -> lapsi ei siis luistele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, asutaan maalla ja meillä on harrastuksina perheessä :hiihto, luistelu, ratsastus valmennuksella, potkunyrkkeily, pianonsoitto yksityistunneilla, metsästys, patikointi, uinti ja punttisali. Mikään ei ole ollut tauolla koronan takia eikä mene.
eli uitte omassa järvessä ja sali on navetassa?
tämän kommentin perustelu on muuten "ei ole tauolla eikä mene" vastaaminen
Tajuaakohan tuon postaaja että nyt suunnitellaan lakia joka oikeuttaa viranomaiset määräämään paikan suljettavaksi, vaikka se olisi yksityinen.
Missä siis hän ajattelee uintia treenata kun hallit ovat kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä tuon selän menemisen revit? Tuskin tiedät asiasta mitään.
Eikös tämä lajin suuri toivo juuri lopettanut 21-vuotiaana. Pop-tähtenä paremmin tunnettu henkilö lopetti luistelun 16-vuotiaana, loppuiäkseen selkävammaisena.
Miksi muuten taitoluistelijat eivät käytä kypärää? Kysyn, kun en tosiaan asiasta mitään tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu persoonallisuudesta. Sosiaaliset tarvitsevat paljon ulkoisia virikkeitä ja tapahtumia. Introvertimmat pärjäävät koulun/ työn tuomalla sosiaalisella toiminnalla, ja monelle se riittää. Maalla voi omalta pihalta lähteä hiihtämään, kaupungissa joutuu lähteä autolla ajamaan.
Asuin lapsena ja nuorena Savon pääkaupungissa eikä siihen aikaan ollut mitään erityistä tarvetta että vanhemmat olisivat varta vasten kuljettaneet lapsia autoilla harrastuksiin. En suunnitellut urheilijan uraa KuPS:issa tai KalPa:ssa vaan pelasimme kavereitten kanssa jalkapalloa koulujen lähellä olevilla hiekkakentillä tai jääkiekkoa minimivarustein jäädytetyssä ulkokaukalossa. Olen ollut aina urheilullinen mutta koulunkäynti ja opiskelut ovat olleet tärkeämpiä. Aikuiselle iällä harrastin vuosikausia kestävyysjuoksua.
En todellakaan kaivannut mitään järjestettyä harrastustoimintaan vaan keksin hyvin tekemistä kavereitten kanssa tai olemalla omissa oloissa. Kävin muutaman vuoden pianotunneillakin mutta sinnekin kävelin itse, sillä kyseinen pianonopettajatar asui samassa kaupunginosassa. Kävelin muutenkin kaikki koulumatkat peruskoulun ala- ja yläasteella sekä lukiossa. Se ei johtunut vanhempien köyhyydestä, sillä olimme ns. keskiluokkainen perhe, mutta se oli yleinen tapa tuohon aikaan.
Pienten lasten äitinä olen kyllä iloinen, kun lasten ja nuorten harrastukset avataan, vaikka omat eivät mitään vielä harrasta. Olen 4-vuotiaita lapsiani vienyt paljon meidän läheiselle luistinradalle ja olemme nimen omaan valinneet kentän, jossa ei ole jääkiekkopelit käynnissä ettei sitten olla keskellä peliä kaatuilemassa. Siellä kentällä on kuitenkin usein taitoluistelijoita harjoittelemassa. Vauhti on heillä tosi kova ja tekevät hienoja hyppyjä ja pyörähtelyitä, mutta valitettavasti jäällä syntyy välillä vaaratilanteita, kun me tavantallaajat olemme hitaampia, emmekä aina osaa jarruttaa ja väistää niin hyvin emmekä osaa hahmottaa mihin kohtaan se luistelija aikoo hypätä. Huomaan kyllä, että taitoluistelijat osaavat hyvin väistää muita, mutta kyllä heille suon mielelläni jäähalliharjoittelun. Johan tuolla ulkojäällä välillä on niin tungos, että siellä nyt mistään turvaväleistä ei voida edes haaveilla.
Minusta olisi kiva kuulla, että mikä olisi parempi tapa tutkia kiusaamisen yleisyyttä, jos se on huono tapa, että kaikilta kysytään että oletko kiusannut tai joutunut kiusatuksi.