Hakekaa kätilö -sarjan uusissa kausissa outo yksityiskohta
Katselen Areenasta näitä jaksoja ja olen nyt menossa 9. kauden alussa. Todella outoa on, että sarjassa, jossa näytetään joka jaksossa vähintään yksi synnytys, on syntynyt uusilla kausilla melkein pelkästään tyttöjä. Mikä ihme juttu tämä nyt on? Olen tykännyt sarjasta, se on mun mielestä realistisen oloinen, mutta viime jaksoissa olen kiinnittänyt huomiota tuohon, ettei poikia synny juuri ollenkaan. Ehkä yksi seitsemästä syntyvästä lapsesta on poika.
Muutenkin sarja on lähtenyt vähän liikaa feministiseen suuntaan, ja ihan turhaan, koska sijoittuu 60-luvulle.
Onko joku muu huomannut samaa?
Kommentit (9)
Sarjan ekat kaudethan perustui oikean kätilön muistelmiin. Kun Jenny poistui sarjasta alkoi sisällön keksiminen ja sisällöstä tuli enemmän tarkoitushakuista draamaa.
Sarja huononi paljon, mutt edelleen se on ”ihan katsottava”.
Katselin 9. kauden loppuun, ja onneksi meno parani loppua kohden. Pari viimeistä jaksoa olivat liikuttavia ja kauniita, ja kummastelemani syntyvien lasten sukupuolijakaumakin tasaantui selvästi. Jaksot, joita erityisesti ihmettelin, oli ohjannut ohjaaja nimeltä Kate Cheeseman. Ehkä hän oli halunnut korostaa tyttöjen osuutta vauvoissa, joihin keskityttiin. Ohjaaja vaihtuu tuossa sarjassa tasaisesti pitkin kautta, ja joskus sen huomaa jaksojen laadussa.
-ap
Tuleekohan uusin kymmenes kausi jossain vaiheessa myös Ylelle, alkanut viime viikolla pyörimään BBC:n sunnuntai-illoissa?
Vierailija kirjoitti:
Tuleekohan uusin kymmenes kausi jossain vaiheessa myös Ylelle, alkanut viime viikolla pyörimään BBC:n sunnuntai-illoissa?
Kyllä tulee, veikkaan. Sarja on ylen perjantai-illan klo 19 luottosarjoja. Ihme olisi ellei esitetä!
Miten joku voi katsoa ohjelmaa, joka perustuu siihen, että joku synnyttää? Kuvottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi katsoa ohjelmaa, joka perustuu siihen, että joku synnyttää? Kuvottavaa.
Niin, synnytyshän onkin todella epäluonnollinen asia...
Sarjassa kaikilla kausilla todella pysäyttäviä kohtaloita ja tarinat juontavat juurensa todellisesta menneisyydestä. Mielenkiintoista nähdä miten tarinat etenevät 1960-luvun edetessä kohti 1970-lukua.
Vierailija kirjoitti:
Olen koko pienen ikäni pannut (!!!) merkille, että lähes kaikkiin TV-sarjoihin ja elokuviin sisällytetään pakollinen yhdyntäkohtaus sekä synnytys. Mistä sitten lie johtuu. Halutaanko ihmisille vain kiusallinen fiilis? Ei näitä ihan kaikkialle tarvitsisi tunkea. Tiedetään jo muutenkin, että maailmassa naidaan ja synnytetään joka sekunti.
Miten voit sanoa, että synnytys on kuvottavaa, maailman kaunein asia. Niin olet sinäkin syntynyt "kuvottavasti", minun lapseni syntyivät keisarinleikkauksella, olisin kyllä kernaasti synnyttänyt, mutta olosuhteet eivät sallineet
Enole kiinnittänyt huomiota syntyvien lasten sukupuoliin.
1960-luku oli iso feminismin aalto.