Te, jotka ”kehutte” ruokkivanne perheenne 100-200 eurolla kuussa, tässä on teille totuus:
Lapseni kaveri käy meillä tai toisten luokkalaisten luona koulun jälkeen välipalalla lähes joka päivä, koska kotona ei saa välipalaa. Usein poika ”pistäytyy” myös perjantai-iltaisin, kun tietää meillä olevan pitsaperjantai (ja sitä pitsaa myös riittää!).
Mielellään ruokimme lasta, joka tuntiu olevan aina nälissään.
Tunnen tämän lapsen äidin, joka retostelee pitävänsä tiukan ruokabudjetin alle 200 € kuussa ja viisihenkinen perhe kyseessä. Tiedän että syövät lähinnä kaurapuuroa, jauhelihakeittoa ja makaronilaatikkoa. Leikkeleitä ei ole koskaan eikä tuoreita kasviksia.
Kommentit (141)
Olen todennut, että 100€/nuppi/kk on minimi, jos haluaa syödä muutakin kuin makaronia. Silloinkin kannattaa esim. leipoa leivät itse, että jää rahaa ravitsevampaan ruokaan. Ja punalaput on hyödynnettävä. Ja kaikki ruoka on toki tehtävä itse. En todellakaan lähtisi tuosta vähemmällä elämään.
"Tunnen tämän lapsen äidin, joka retostelee pitävänsä tiukan ruokabudjetin alle 200 € kuussa ja viisihenkinen perhe kyseessä."
Tiedän henkilön, joka tienaa hyvin ja on käytännössä ilman velkoja, mutta retostelee halpojen ja epäterveellisten eineksien ja kökön ruuan syöttämistä lapsilleen.
Säästää kalliisiin ulkomaanlomamatkoihin (eksoottisimpiin kuin jonnekin kanatialle, 5 tähteä) vaikka lapset luultavasti söisivät päivittäin vuoden aikana terveellisemmin kuin parin viikon ajan vuodessa luksushotellin buffetpöydässä. Hän on tehnyt "säästämisestä" hyveen lapsen arjen ja ravinnon kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on myös tällainen kaveri, asuu tosin kaukana, eli ennen koronaa vierailimme puolin ja toisin viikonloppuisin.
Tämä halpa syöminen tarkoitti meille kahta asiaa:
- hirveä nälkä sen viikonlopun jälkeen, kun olimme heillä. Ruokaa oli vähän eikä se täyttänyt. Siis 400 g jauhelihaa heidän perheelle ja meidän perheelle, yht. 7 hlöä. Kaksi teinipoikaa.
- minun ruokakuluni olivat erittäin suuret sen viikonlopunjälkeen, kun he olivat meillä. Kaverin lapset söivät älyttömästi. Olen oppinut, että kanafilettä pitää olla toista kiloa. Minulla on yksi suuriruokainen teinipoika, ja hän jää kakkoseksi jopa kaverin pienelle sirpsakalle tytölle.
No se on kyllä oma moka, jos et itse ostanut lisää ruokaa.
Vien aina kaksi muovipussillista ruokaa sinne. Leipää, leikkeleitä, muroja lähinnä. Joskus olen vienyt jauhelihaa tai kanaa, mutta niitä ei ole käytetty. ”Syödään tämä vanhempi liha ensin pois”.
Miksi ihmeessä? Jos he eivät edes käytä tuomiasi ruokia teidän ruokkimiseen, niin minkä vuoksi tarjoat heille kilokaupalla kanaa ja muuta?
Mielestäni olet tyhmä ihminen.
Vien sinne siis sitä, mitä lapset voivat syödä ruokailijen ulkopuolella. Kaikki lapset syövät niitä.
Lämpimän ruoan olen jättänyt kaverin harteille. En kehtaa sanoa,,että ruokaa on liian vähän.
Onneksi mäkkäri on suht lähellä. Ensimmäinen pysähdyspaikka sunnuntai-iltana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä, että on hyvä suunnitella ja tehdä ostokset tarkasti, mutta tuollainen rehentely on typerää. Taustalla kun voi olla juuri sitä, että syödään halvasti, yksipuolisesti ja ruokaa on jopa liian vähän. Muista menoista kannattaa karsia!
Samaa mieltä, meitä on kaksi pieneläkeläistä, ja teen itse lähes kaiken ruuan ja marjat ja sienet metsästä.
Kaikki tähteetkin käytetään ja aina menee n 400e/kk ruokakauppaan. Kaljaa ja tupakkaa ei osteta.
Nuo rehentelijät eivät syö mitään kunnon ruokaa.
T.pihistelevä mummeli
Ette taida olla mitään oikeita "pieneläkeläisiä", jos on varaa pistää ruokaan tuollaisia summia.
Monessa lapsiperheessäkään ei kulu noin paljoa, tai sitten sillä ruokitaan huomattavasti enemmän suita kuin teillä!
Syödä voi monipuolisesti ja terveellisesti ilman että käyttää isoja summia ruokaan. Mitä ihmettä tekin sieltä kaupasta kannatte kotiin, kun marjat ja sienetkin saatte ilmaiseksi metsästä?? Hanhenmaksapalleroitako?? Edes kotimaisella kalalla ei päästä noihin summiin, jos katsoo mitä ostaa (sesonki, tarjoukset jne.) eikä syö liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on myös tällainen kaveri, asuu tosin kaukana, eli ennen koronaa vierailimme puolin ja toisin viikonloppuisin.
Tämä halpa syöminen tarkoitti meille kahta asiaa:
- hirveä nälkä sen viikonlopun jälkeen, kun olimme heillä. Ruokaa oli vähän eikä se täyttänyt. Siis 400 g jauhelihaa heidän perheelle ja meidän perheelle, yht. 7 hlöä. Kaksi teinipoikaa.
- minun ruokakuluni olivat erittäin suuret sen viikonlopunjälkeen, kun he olivat meillä. Kaverin lapset söivät älyttömästi. Olen oppinut, että kanafilettä pitää olla toista kiloa. Minulla on yksi suuriruokainen teinipoika, ja hän jää kakkoseksi jopa kaverin pienelle sirpsakalle tytölle.
No se on kyllä oma moka, jos et itse ostanut lisää ruokaa.
Vien aina kaksi muovipussillista ruokaa sinne. Leipää, leikkeleitä, muroja lähinnä. Joskus olen vienyt jauhelihaa tai kanaa, mutta niitä ei ole käytetty. ”Syödään tämä vanhempi liha ensin pois”.
Miksi ihmeessä? Jos he eivät edes käytä tuomiasi ruokia teidän ruokkimiseen, niin minkä vuoksi tarjoat heille kilokaupalla kanaa ja muuta?
Vien sinne siis sitä, mitä lapset voivat syödä ruokailijen ulkopuolella. Kaikki lapset syövät niitä.
Lämpimän ruoan olen jättänyt kaverin harteille. En kehtaa sanoa,,että ruokaa on liian vähän.
Onneksi mäkkäri on suht lähellä. Ensimmäinen pysähdyspaikka sunnuntai-iltana.
Jatkan: en siis vie sinne enää kanaa tms. Vien vain muroja, leipää, leikkeleitä yms. Välipalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Meidän ruokabudjetti on noin 60€/viikko, meitä on kolme. Ja vaikka perheen koululainen käy usein kyläilemässä, aniharvoin saa missään välipalaa murustakaan. Itse tarjoan aina jotain pientä (esim. hedelmiä tai juureksia pilkottuna), jos meille tulee lapsen kavereita kylään.
Viimeksi 7-vuotias oli yli 8h syömättä kun meni suoraan koulusta kaverille, eikä saanut siellä mitään, vaikka tätä samaa kaveria on syötetty ja juotettu meillä säännöllisesti. Tuli itkuisena ja väsyneenä kotiin, oli vaan yksinkertaisesti niin nälkäinen. Ei, en vaadi että lastani syötetään, mutta jonkinlainen tasavertaisuus olisi kiva juttu. Nykyään hänellä onkin välipalaa mukanaan repussa kaiken varalta.
Lisään tähän, että ei meilläkään ihan täysin suositusten mukaan syödä, mutta aika lähelle kuitenkin. Jokaisella aterialla jotain kasvista tai hedelmää (tänä aamuna oli luumut kaikille, eilen iltapalalla porkkanaa), ja yritän vaihdella ruokalajejakin. Alkuviikko syötiin italianpataa jossa oli vähärasvaista naudanjauhelihaa, tänään paistan broileria ja keitän kaveriksi riisiä. Viikonloppuna keitän perunat ja teen kaveriksi possukastikkeen, sen jälkeen uunikalaa jossain muodossa. Leivän päälle on vuoronperään joko juustoa tai kalkkunaa, joskus jotain muutakin. Lapsi saa päivittäin pienen annoksen pähkinäsekoitusta, ja viikottain marjoja jossain muodossa. Mielestäni meillä syödään ihan hyvin, ainakin budjettiin nähden.
Makaronia ja riisiä, lihaa lähes joka päivä, välillä kalaa.. Kai sen ruoan lisukkeena on myös salaatti ja/tai lämpimiä kasviksia eikä vain porkkananpala? Ja leivän päälle tomaattia, kurkkua ja paprikaa? Syökö teillä jokainen päivässä oman kourallisensa verran kasviksia ja hedelmiä vai oikeastiko se on vain porkkana ja/tai pari luumua per päivä? Arvaanko oikein, ettei ole edes kokojyväpastaa tai tummaa riisiä vaan nimenomaan sitä ravitsemuksellisesti turhimmista turhinta höttöä molemmat?
Meilläkin syödään edullisesti, ja 10 ja 12-v. pojat marisee usein "miks meillä ei oo mitäääään syötävää"
Niin, heidän mielestään meillä ei ole "mitään" kun ei ole jotain valmista mikrossa nopeasti lämmitettävää roskaruokaa, kuten hampurilaisia, lihapiirakoita tms. Joskus harvoin ostan pakastepizzoja, ja ne sieltä pakkasesta häviävätkin heti, eilen olin esim. tehnyt keittoa ison kattilallisen, jota meillä ei syönyt kukaan muu kuin minä, kun hoksasivat että pakkasessa on pizzaa ja paistoivat sen itselleen.
Aina on ruokaa tarjolla, tavallista kotiruokaa, jota saa ottaa ihan niin paljon kuin haluaa.
Ja on hedelmiä, joskus jopa valmiiksi kuorittuna ja lohkottuna ja eteen ojennettuna, mutta ne jäävät aina syömättä. Voi tehdä voileipiä, aina on juustoa ja leikkelettäkin kaapissa. Jogurtteja ja rahkaa.
Ja sitten kuitenkin on "kauhee nälkä eikä mitään syömistä koskaan ikinä".
Ja joo, on hoikkia lapsia, mutta minkäs minä tälle teen, en aio ostella yhtään enempää roskaruokaa (jota söisivät) jääkaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ruokakulut huomattavasti enemmän, ja kaapeissa on aina vaikka mitä. Mutta voin silti kuvitella poikani kertomassa että meillä ei ole koskaan välipalaa. Koska hänen mielestään ei ole ikinä mitään syötävää jos ei ole juuri sitä mitä hän sattuisi haluamaan.
Ja kommentoija joka kertoi lapsen kavereille tarjoavansa välipalaa, olet siis itse kotona sitä tarjoamassa? Ymmärtäisiköhän lapsesi itse kavereille tarjota jos sinä sitä et tekisi? Ehkä siellä kaverin kotona ei ole vanhemmat paikalla huolehtimassa välipalasta koulun jälkeen ja lapset keskenään sen unohtavat kun on kiire leikkimään.Kannattaa muistaa että oma totuus ei aina ole koko totuus ja lasten ja nuorten totuus vielä vähemmän kattava.
Meillä on olohuoneen pöydällä kulho, jossa on mm. välipalakeksejä, myslipatukoita ym. juurikin sitä varten, jos kotona ei ole aikuisia kun koululainen tulee kotiin. Tietää, että kulhosta saa tarjota myös kavereille, ja on näin toistuvasti tehnytkin.
Tuo kyseessä ollut kaveri on sellainen, jolla äiti on kuopuksen kanssa kotona.
Mutta eikös noiden pitänyt olla kauheaa skeidaa, joita ei missään kunnon perheessä tarjota? Mutta nyt ne onkin hyvä välipala lapselle. "Välipalakeksit" on ihan vaan keksejä.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin syödään edullisesti, ja 10 ja 12-v. pojat marisee usein "miks meillä ei oo mitäääään syötävää"
Niin, heidän mielestään meillä ei ole "mitään" kun ei ole jotain valmista mikrossa nopeasti lämmitettävää roskaruokaa, kuten hampurilaisia, lihapiirakoita tms. Joskus harvoin ostan pakastepizzoja, ja ne sieltä pakkasesta häviävätkin heti, eilen olin esim. tehnyt keittoa ison kattilallisen, jota meillä ei syönyt kukaan muu kuin minä, kun hoksasivat että pakkasessa on pizzaa ja paistoivat sen itselleen.
Aina on ruokaa tarjolla, tavallista kotiruokaa, jota saa ottaa ihan niin paljon kuin haluaa.
Ja on hedelmiä, joskus jopa valmiiksi kuorittuna ja lohkottuna ja eteen ojennettuna, mutta ne jäävät aina syömättä. Voi tehdä voileipiä, aina on juustoa ja leikkelettäkin kaapissa. Jogurtteja ja rahkaa.
Ja joo, on hoikkia lapsia, mutta minkäs minä tälle teen, en aio ostella yhtään enempää roskaruokaa (jota söisivät) jääkaappiin.
Hmm. Minulla on yksi tuollainennlapsi lapsi, nyt 18 v. Luulin aina, että hän myös toivoo sitä roskaruokaa. Vasta myöhemmin tajusin hänen olevankin kulinaristi. Hän ei syö mitään, mikä ei ole hyvää. No, pizza ja tortillat nyt on hyvää, mutta opin, että jos teen maukasta arkiruokaa, niin sitten hänkin syö. Siksi meillä on nykyään joka ruoassa valkosipulia, chiliä ja tuoreita yrttejä tms. Jopa siinä keitossa.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä, että on hyvä suunnitella ja tehdä ostokset tarkasti, mutta tuollainen rehentely on typerää. Taustalla kun voi olla juuri sitä, että syödään halvasti, yksipuolisesti ja ruokaa on jopa liian vähän. Muista menoista kannattaa karsia!
Mutta, kun ei ole mistä enää karsisi....Rehentely on toki typerää.Itse en koskaan rehentele mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ruokakulut huomattavasti enemmän, ja kaapeissa on aina vaikka mitä. Mutta voin silti kuvitella poikani kertomassa että meillä ei ole koskaan välipalaa. Koska hänen mielestään ei ole ikinä mitään syötävää jos ei ole juuri sitä mitä hän sattuisi haluamaan.
Ja kommentoija joka kertoi lapsen kavereille tarjoavansa välipalaa, olet siis itse kotona sitä tarjoamassa? Ymmärtäisiköhän lapsesi itse kavereille tarjota jos sinä sitä et tekisi? Ehkä siellä kaverin kotona ei ole vanhemmat paikalla huolehtimassa välipalasta koulun jälkeen ja lapset keskenään sen unohtavat kun on kiire leikkimään.Kannattaa muistaa että oma totuus ei aina ole koko totuus ja lasten ja nuorten totuus vielä vähemmän kattava.
Meillä on olohuoneen pöydällä kulho, jossa on mm. välipalakeksejä, myslipatukoita ym. juurikin sitä varten, jos kotona ei ole aikuisia kun koululainen tulee kotiin. Tietää, että kulhosta saa tarjota myös kavereille, ja on näin toistuvasti tehnytkin.
Tarjolla lapsille ja heidän kavereilleen vapaasti keksejä, ja sitten ihmetellän kun niitä syödään oikein luvan kanssa??? Just joo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Meidän ruokabudjetti on noin 60€/viikko, meitä on kolme. Ja vaikka perheen koululainen käy usein kyläilemässä, aniharvoin saa missään välipalaa murustakaan. Itse tarjoan aina jotain pientä (esim. hedelmiä tai juureksia pilkottuna), jos meille tulee lapsen kavereita kylään.
Viimeksi 7-vuotias oli yli 8h syömättä kun meni suoraan koulusta kaverille, eikä saanut siellä mitään, vaikka tätä samaa kaveria on syötetty ja juotettu meillä säännöllisesti. Tuli itkuisena ja väsyneenä kotiin, oli vaan yksinkertaisesti niin nälkäinen. Ei, en vaadi että lastani syötetään, mutta jonkinlainen tasavertaisuus olisi kiva juttu. Nykyään hänellä onkin välipalaa mukanaan repussa kaiken varalta.
Lisään tähän, että ei meilläkään ihan täysin suositusten mukaan syödä, mutta aika lähelle kuitenkin. Jokaisella aterialla jotain kasvista tai hedelmää (tänä aamuna oli luumut kaikille, eilen iltapalalla porkkanaa), ja yritän vaihdella ruokalajejakin. Alkuviikko syötiin italianpataa jossa oli vähärasvaista naudanjauhelihaa, tänään paistan broileria ja keitän kaveriksi riisiä. Viikonloppuna keitän perunat ja teen kaveriksi possukastikkeen, sen jälkeen uunikalaa jossain muodossa. Leivän päälle on vuoronperään joko juustoa tai kalkkunaa, joskus jotain muutakin. Lapsi saa päivittäin pienen annoksen pähkinäsekoitusta, ja viikottain marjoja jossain muodossa. Mielestäni meillä syödään ihan hyvin, ainakin budjettiin nähden.
Makaronia ja riisiä, lihaa lähes joka päivä, välillä kalaa.. Kai sen ruoan lisukkeena on myös salaatti ja/tai lämpimiä kasviksia eikä vain porkkananpala? Ja leivän päälle tomaattia, kurkkua ja paprikaa? Syökö teillä jokainen päivässä oman kourallisensa verran kasviksia ja hedelmiä vai oikeastiko se on vain porkkana ja/tai pari luumua per päivä? Arvaanko oikein, ettei ole edes kokojyväpastaa tai tummaa riisiä vaan nimenomaan sitä ravitsemuksellisesti turhimmista turhinta höttöä molemmat?
En ole tuo aiempi vastaaja, mutta ei todellakaan syödä tummaa riisiä tai pastaa, koska maku on niin paljon parempi vaaleassa. En ole vuosiin enää ostanut noita. Joltain julkkiskokilta sain synninpäästön, kertoi ettei itsekään noita käytä.
Kokonaisuus ratkaisee, ei joku yksittäinen pastan väri. Terveitä ja hoikkia ollaan koko perhe.
Eipä yhtään yllätä.
Tunnen myös perheen jossa kehutaan pienillä budjeteilla vähän joka asiassa.
Oikeasti sitten ruokaa on tarjolla todella vähän, syödään usein isovanhemmilla koko perheen voimin, juhlissa ruokaa vedetään koko päivän edestä, sukulaisilta pummitaan riistat, marjat ja sienet, lapset lähetetään isovanhemmille monta kertaa viikossa jne.
Tätä ketjua kun luen, olen kyllä todella järkyttynyt siitä, etteivät kaikki muuten kunnolliset vanhemmat osaa ruokkia lapsiaan.
Itsehän olen vasta 25-vuotias lapseton opettaja, mutta olen ollut elämäni aikana paljon lastenhoitotöissä (8h/päivä) sekä päiväkodissa opettajana. Luulisi että ihan järki jo sanoisi, mutta ovathan ravitsemussuositukset olemassa ja varmasti neuvolastakin annetaan neuvoja tuoreille vanhemmille. Aivan käsittämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Minulla on yksi tuollainennlapsi lapsi, nyt 18 v. Luulin aina, että hän myös toivoo sitä roskaruokaa. Vasta myöhemmin tajusin hänen olevankin kulinaristi. Hän ei syö mitään, mikä ei ole hyvää. No, pizza ja tortillat nyt on hyvää, mutta opin, että jos teen maukasta arkiruokaa, niin sitten hänkin syö. Siksi meillä on nykyään joka ruoassa valkosipulia, chiliä ja tuoreita yrttejä tms. Jopa siinä keitossa.
Meillä ei liene kyse samasta, itse olen yrttien (varsinkin tuoreiden), valkosipulin ym ystävä, mutta ne on ollut pakko jättää pois ruoista tai lapset eivät ainakaan syö.
Lisään sitten vaan omaan annokseeni. Tarjoan kyllä sitkeästi heillekin, mutta ei kelpaa.
Terveellistä löytyy kyllä halvalla.
Peruna porkkana lanttu kaalit muut juurekset. Tomaatteja ja kurkkuja löytyy ainakin prismoista ns kakkoslaatuna alle 3e, jopa alle 2e/kilo talvellakin. Pakastealtaissa on halvan kilohinnan kasviksia myös, kunhan ei ota kalleinta laatua. Mustikat ja puolukat luonnollisesti kerätään itse syksyllä pakkaseen rikastuttamaan talven terveellistä ruokavaliota. Jauheliharuokia voi jatkaa halvoilla pavuilla ja porkkanaraasteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla kaikki ihan kunnossa, kun noin tunteenpalolla kirjoittelet? :D
Viikossa syödään YHDEN kerran naudanlihaa, YHDEN kerran possua TAI makkaraa, VÄHINTÄÄN YHDEN KERRAN kalaa (usein kahdesti), broileripäiviä ja kasvisruokapäiviä loput. Jos italianpataan menee 400g hyvälaatuista nautaa jauhettuna, josta kolme henkilöä syö kahtena päivänä, mielestäni siinä ei ole liikaa per ruokailu/viikko/mikä tahansa laskutapa.
Pasta on milloin mitäkin, usein durumia. Riisin kanssa vaihdellaan myös, viimeksi taisi olla jasmiiniriisiä kun syötiin aasialaista ruokaa. Muutakin lisuketta syödään kuin näitä, kaapissa on kaikkea kvinoasta ohrahelmiin.
Se porkkana oli esimerkki iltapalan tuorepalasta, ei koko iltapala eikä myöskään koko päivän kasvissaldo. :) Salaattia meillä ei pahemmin syödä, koska sen ravintoarvo on aika lähellä nollaa, mutta muita kasviksia ja juureksia kylläkin. Kuten sanoin, jokaisella aterialla on jotain tuoretta: tänä aamuna se jokin sattui olemaan punainen luumu.
Olen tosi pahoillani jos kituuttelubudjettini loukkaa osaa teistä, mutta kun sitä rahaa ei nyt yksinkertaisesti vaan ole enempää. Mielelläni pistäisin kauppaan vaikkapa sen satasen viikossa, mutta kun en voi. Jos yhtään lohduttaa, niin taloudessamme käydään töissä, eli veronmaksajat eivät maksa ruokiamme. <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjolla lapsille ja heidän kavereilleen vapaasti keksejä, ja sitten ihmetellän kun niitä syödään oikein luvan kanssa??? Just joo.
Huoh, av:lla ei vaan voi voittaa.
Siitä kulhosta otetaan YKSI keksi/patukka per naama. Ja keksit ovat niitä Elovenan siemenkeksejä, joissa ei ole edes sokeria. Toistaiseksi kukaan ei ole meille halunnut keksien perässä tulla, kyllä syyt ovat olleet ihan muualla. :D