Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka ”kehutte” ruokkivanne perheenne 100-200 eurolla kuussa, tässä on teille totuus:

Vierailija
27.01.2021 |

Lapseni kaveri käy meillä tai toisten luokkalaisten luona koulun jälkeen välipalalla lähes joka päivä, koska kotona ei saa välipalaa. Usein poika ”pistäytyy” myös perjantai-iltaisin, kun tietää meillä olevan pitsaperjantai (ja sitä pitsaa myös riittää!).

Mielellään ruokimme lasta, joka tuntiu olevan aina nälissään.

Tunnen tämän lapsen äidin, joka retostelee pitävänsä tiukan ruokabudjetin alle 200 € kuussa ja viisihenkinen perhe kyseessä. Tiedän että syövät lähinnä kaurapuuroa, jauhelihakeittoa ja makaronilaatikkoa. Leikkeleitä ei ole koskaan eikä tuoreita kasviksia.

Kommentit (141)

Vierailija
1/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos sinulle kun pidät huolta :)

Vierailija
2/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä.Köyhillä,kun ei ole vaihtoehtoa.On syötävä katsos sitä,mitä kaupasta saa rahalla.Tai muuten kuolee nälkään..Kiva,kun teillä riittää,mistä jakaa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, että on hyvä suunnitella ja tehdä ostokset tarkasti, mutta tuollainen rehentely on typerää. Taustalla kun voi olla juuri sitä, että syödään halvasti, yksipuolisesti ja ruokaa on jopa liian vähän. Muista menoista kannattaa karsia!

Vierailija
4/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Meidän ruokabudjetti on noin 60€/viikko, meitä on kolme. Ja vaikka perheen koululainen käy usein kyläilemässä, aniharvoin saa missään välipalaa murustakaan. Itse tarjoan aina jotain pientä (esim. hedelmiä tai juureksia pilkottuna), jos meille tulee lapsen kavereita kylään. 

Viimeksi 7-vuotias oli yli 8h syömättä kun meni suoraan koulusta kaverille, eikä saanut siellä mitään, vaikka tätä samaa kaveria on syötetty ja juotettu meillä säännöllisesti. Tuli itkuisena ja väsyneenä kotiin, oli vaan yksinkertaisesti niin nälkäinen. Ei, en vaadi että lastani syötetään, mutta jonkinlainen tasavertaisuus olisi kiva juttu. Nykyään hänellä onkin välipalaa mukanaan repussa kaiken varalta. 

Vierailija
5/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös tällainen kaveri, asuu tosin kaukana, eli ennen koronaa vierailimme puolin ja toisin viikonloppuisin.

Tämä halpa syöminen tarkoitti meille kahta asiaa:

- hirveä nälkä sen viikonlopun jälkeen, kun olimme heillä. Ruokaa oli vähän eikä se täyttänyt. Siis 400 g jauhelihaa heidän perheelle ja meidän perheelle, yht. 7 hlöä. Kaksi teinipoikaa.

- minun ruokakuluni olivat erittäin suuret sen viikonlopunjälkeen, kun he olivat meillä. Kaverin lapset söivät älyttömästi. Olen oppinut, että kanafilettä pitää olla toista kiloa. Minulla on yksi suuriruokainen teinipoika, ja hän jää kakkoseksi jopa kaverin pienelle sirpsakalle tytölle.

Vierailija
6/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viidelle tuo onkin aika karu, koitin joskus yksin alle 50e/kk, pelkkää makaroonia, puuroa ja jauhelihaa.

Vierailija
7/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee yksinään 300-400e/kk ruokaan.

Vierailija
8/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni oli vähän aikaa hoidossa perheessä, jossa kaikki, myös lapset olivat kasvisruokavaliolla ja hyvin edullisesti. Hän tuli aina kotiin valtavan nälkäisenä.

Vierailija
9/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Meidän ruokabudjetti on noin 60€/viikko, meitä on kolme. Ja vaikka perheen koululainen käy usein kyläilemässä, aniharvoin saa missään välipalaa murustakaan. Itse tarjoan aina jotain pientä (esim. hedelmiä tai juureksia pilkottuna), jos meille tulee lapsen kavereita kylään. 

Viimeksi 7-vuotias oli yli 8h syömättä kun meni suoraan koulusta kaverille, eikä saanut siellä mitään, vaikka tätä samaa kaveria on syötetty ja juotettu meillä säännöllisesti. Tuli itkuisena ja väsyneenä kotiin, oli vaan yksinkertaisesti niin nälkäinen. Ei, en vaadi että lastani syötetään, mutta jonkinlainen tasavertaisuus olisi kiva juttu. Nykyään hänellä onkin välipalaa mukanaan repussa kaiken varalta. 

Lisään tähän, että ei meilläkään ihan täysin suositusten mukaan syödä, mutta aika lähelle kuitenkin. Jokaisella aterialla jotain kasvista tai hedelmää (tänä aamuna oli luumut kaikille, eilen iltapalalla porkkanaa), ja yritän vaihdella ruokalajejakin. Alkuviikko syötiin italianpataa jossa oli vähärasvaista naudanjauhelihaa, tänään paistan broileria ja keitän kaveriksi riisiä. Viikonloppuna keitän perunat ja teen kaveriksi possukastikkeen, sen jälkeen uunikalaa jossain muodossa. Leivän päälle on vuoronperään joko juustoa tai kalkkunaa, joskus jotain muutakin. Lapsi saa päivittäin pienen annoksen pähkinäsekoitusta, ja viikottain marjoja jossain muodossa. Mielestäni meillä syödään ihan hyvin, ainakin budjettiin nähden. 

Vierailija
10/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on myös tällainen kaveri, asuu tosin kaukana, eli ennen koronaa vierailimme puolin ja toisin viikonloppuisin.

- hirveä nälkä sen viikonlopun jälkeen, kun olimme heillä. Ruokaa oli vähän eikä se täyttänyt. Siis 400 g jauhelihaa heidän perheelle ja meidän perheelle, yht. 7 hlöä. Kaksi teinipoikaa.

- minun ruokakuluni olivat erittäin suuret sen viikonlopunjälkeen, kun he olivat meillä. Kaverin lapset söivät älyttömästi. Olen oppinut, että kanafilettä pitää olla toista kiloa. Minulla on yksi suuriruokainen teinipoika, ja hän jää kakkoseksi jopa kaverin pienelle sirpsakalle tytölle.

No se on kyllä oma moka, jos et itse ostanut lisää ruokaa.

Vierailija
11/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs syötätte naapurien kakaroita, ei ole mikään pakko. Ennenkin sanottiin "meillä aletaan nyt syömään, Mirjapetterin on aika mennä omaan kotiin".

Vierailija
12/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ruokakulut huomattavasti enemmän, ja kaapeissa on aina vaikka mitä. Mutta voin silti kuvitella poikani kertomassa että meillä ei ole koskaan välipalaa. Koska hänen mielestään ei ole ikinä mitään syötävää jos ei ole juuri sitä mitä hän sattuisi haluamaan.

Ja kommentoija joka kertoi lapsen kavereille tarjoavansa välipalaa, olet siis itse kotona sitä tarjoamassa? Ymmärtäisiköhän lapsesi itse kavereille tarjota jos sinä sitä et tekisi? Ehkä siellä kaverin kotona ei ole vanhemmat paikalla huolehtimassa välipalasta koulun jälkeen ja lapset keskenään sen unohtavat kun on kiire leikkimään.

Kannattaa muistaa että oma totuus ei aina ole koko totuus ja lasten ja nuorten totuus vielä vähemmän kattava.

Vierailija
13/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se on kyllä oma moka, jos et itse ostanut lisää ruokaa.

Vien aina kaksi muovipussillista ruokaa sinne. Leipää, leikkeleitä, muroja lähinnä. Joskus olen vienyt jauhelihaa tai kanaa, mutta niitä ei ole käytetty. ”Syödään tämä vanhempi liha ensin pois”.

Vierailija
14/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni oli vähän aikaa hoidossa perheessä, jossa kaikki, myös lapset olivat kasvisruokavaliolla ja hyvin edullisesti. Hän tuli aina kotiin valtavan nälkäisenä.

Lapsuudessani parhaan kaverin äiti kehuskeli usein sillä, miten lapsensa ovat kaikki niin hoikkia vaikka eivät harrasta liikuntaakaan. No juu, kyllähän lapset hoikkina pysyvät, kun iästä riippumatta jokaiselle on aterialla tyyliin kaksi kalapuikkoa ja kauhallinen muussia. Mekin olimme kaverini kanssa silloin jo murrosikäisiä, voin sanoa että nälkä jäi joka kerta. :/ Aamu/väli/iltapalat olivat pelkkää halpaa hiilarihöttöä kuten maissilastuja, paahtoleipää ja halvinta jogurttia. Perheen lapset kaikki kalpeita ja mustat rinkulat silmien alla, kauheasti reikiä jo alakouluiässä jne. 

Vierailija
15/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä, että on hyvä suunnitella ja tehdä ostokset tarkasti, mutta tuollainen rehentely on typerää. Taustalla kun voi olla juuri sitä, että syödään halvasti, yksipuolisesti ja ruokaa on jopa liian vähän. Muista menoista kannattaa karsia!

Samaa mieltä, meitä on kaksi pieneläkeläistä, ja teen itse lähes kaiken ruuan ja marjat ja sienet metsästä.

Kaikki tähteetkin käytetään ja aina menee n 400e/kk ruokakauppaan. Kaljaa ja tupakkaa ei osteta.

Nuo rehentelijät eivät syö mitään kunnon ruokaa.

T.pihistelevä mummeli

Vierailija
16/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs syötätte naapurien kakaroita, ei ole mikään pakko. Ennenkin sanottiin "meillä aletaan nyt syömään, Mirjapetterin on aika mennä omaan kotiin".

Mirjapetteri tuli meille suoraan koulusta ja hänen omaan kotiinsa on 15 km. Minulle ei ole koskaan ollut ongelma ruokkia isompaa porukkaa, kunhan etukäteen tietää, monelleko hengelle ruokaa pitää riittää. Joskus on tullut mieleen Jeesusvainaa, joka ruokki viidellä leivällä ja kahdella kalalla tuhansia, kun on tullut yllätysvieraita. Silloin on pilkottu kolme kanankoipea riisikattilaan tai lisätty keittoon vettä ja suolaa, esimerkiksi.

Vierailija
17/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ruokakulut huomattavasti enemmän, ja kaapeissa on aina vaikka mitä. Mutta voin silti kuvitella poikani kertomassa että meillä ei ole koskaan välipalaa. Koska hänen mielestään ei ole ikinä mitään syötävää jos ei ole juuri sitä mitä hän sattuisi haluamaan.

Ja kommentoija joka kertoi lapsen kavereille tarjoavansa välipalaa, olet siis itse kotona sitä tarjoamassa? Ymmärtäisiköhän lapsesi itse kavereille tarjota jos sinä sitä et tekisi? Ehkä siellä kaverin kotona ei ole vanhemmat paikalla huolehtimassa välipalasta koulun jälkeen ja lapset keskenään sen unohtavat kun on kiire leikkimään.

Kannattaa muistaa että oma totuus ei aina ole koko totuus ja lasten ja nuorten totuus vielä vähemmän kattava.

Meillä on olohuoneen pöydällä kulho, jossa on mm. välipalakeksejä, myslipatukoita ym. juurikin sitä varten, jos kotona ei ole aikuisia kun koululainen tulee kotiin. Tietää, että kulhosta saa tarjota myös kavereille, ja on näin toistuvasti tehnytkin. 

Tuo kyseessä ollut kaveri on sellainen, jolla äiti on kuopuksen kanssa kotona. 

Vierailija
18/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mirjapetteri tuli meille suoraan koulusta ja hänen omaan kotiinsa on 15 km. Minulle ei ole koskaan ollut ongelma ruokkia isompaa porukkaa, kunhan etukäteen tietää, monelleko hengelle ruokaa pitää riittää. Joskus on tullut mieleen Jeesusvainaa, joka ruokki viidellä leivällä ja kahdella kalalla tuhansia, kun on tullut yllätysvieraita. Silloin on pilkottu kolme kanankoipea riisikattilaan tai lisätty keittoon vettä ja suolaa, esimerkiksi.

Ja kaikille on jäänyt vain paha mieli.

Vierailija
19/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni lapsi ahmii koulussa maanantaisin, varmaan jokainen ymmärtää syyn.

Vierailija
20/141 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh! Minulla menee normaalisti n. 150-160 €/kk ruokaan, ja joskus tiukkana kuukautena on mennyt 100 €. Tai siis olen luullut sitä tiukaksi. Ja asun yksin.

Toki perhe voi syödä halvemmin, kun voi ostaa isompia pakkauksia, mutta oon kyllä hyödyntänyt myös isojen pakkausten pilkkomista ja pakastamista. Tuntuis, että viidelle hengelle (2 aikuista, teini ja kaksi alakoululaista) silti ois 400 €/kk minimi, että ruoka on ravitsevaa ja sitä on riittävästi, niin että voi myös urheilla.

Tai jos 3 lasta on kaikki alle kouluikäisiä ja vanhemmatkin pienikokoisia, niin ehkä 300 €/kk saattaisi nippanappa pärjätä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä