Itsensä jalustalle nostavat naiset
https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000007764329.html
Eiköhän lapsen isäkin omalta osaltaan osallistu lapsensa kuluihin ja yhteiskuntakin osallistu omalta osaltaan n. 150€/kk ja enemmälläkin, jos lapsi päiväkoti-ikäinen.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtaosan lasten elatuksesta hoitavat Suomessa naiset.
Miksi asia on sinulle epäselvä?
Jep. Miehet varustelee autojaan bling bling vanteilla yms tai hifistelee veneellä tai moottoripyörällä tai dronella, matkailu.
Ja hirmuinen valitus kun ei oo rahaa ja joutuu elariakin vielä maksamaan (150e/lapsi)
Tähän on hienosti tullut muutos, eikä enää haluta perustaa sitä perhettä vaan se oma vapaa-aika on tärkeämpään. Kyllä te äidit olette, jotain osanneet tehdä oikein. Sukupuolet ei enää tarvitse toisiaan tullakseen toimeen ja enää pidä sitä perhettä perustaa, kun se on se normi.
Ei tarvii miesten ottaa vastuuta mistään, kun kaikki on aina naisten vastuulla ja naisten syytä. Hitto millainen valta meillä naisilla on, hallitsemme teidän tahdottomien mieslampaiden koko elämää kehdosta hautaan. Naisen vaikutus näkyy ihan kaikessa riippumatta siitä, miten elämänne elätte, eikä vähiten sinne omille teille menevissä.
Niin, ei isien ja miesten tekemisillä ole osaa eikä arpaa mihinkään. Mutta hetkinen, mistä se miehen malli poikalapsille tulikaan?Sillä ei ole mitään merkitystä, että miehet tekevät selvästi enemmän palkkatöitä kuin naiset. Tällä raadannallaan miehet pitävät pystyssä hyvinvointiyhteiskunnan. Mitä siitä tulisi jos miehet jättäisivät tämän vastuun kantamatta, kun sillä ei tunnu olevan mitään merkitystä, kun naiset nostavat egoon tuolla kotitaloudillisella uhriutumisellaan.
Jonkun on pakko se työ tehdä! Lapsia ei nykypäivänä jätetä heitteille siksi aikaa kun vanhemmat luovat uraa. Ja suurimmalla osalla ns. taviksista eli keskiluokkaisista perheistä ei ole varaa luoda uraa ja saada lapsia yhtäaikaa! Lapsen kasvatus on kokopäivätyötä, se pitää hoitaa itse, tai palkata siihen joku muu. Päiväkoti ja koulu hoitaa oman osuutensa, mutta koulupäivät ovat lyhyempiä kuin työpäivät työmatkoineen ja ylitöineen, vuorotyöläisten lapsille ei ole vuorokouluja (onneksi).
Mitä urallaan etenevän pitää tehdä uralla pysyäkseen? No ensinnäkin tolkuttoman pitkiä työpäiviä, usein työmatkoja, verkostoitumista vapaa-ajalla, oikeat harrastuksen, uraihmisen on ihan pakko olla myös terveyden perikuva eli käydä salilla ja lenkillä. Johtotehtäviin ja niille palkoille pääseminen edellyttää sitä, että joku muu hoitaa kodin ja lapset, tai sitä, että se palkka käytetään lapsiin, lasten harrastuksiin ja hoitajiin. Ei voi työntää edes teinille satasta ja käskeä pitämään omaa kivaa. Tai voi, mutta siitä on seuraamuksia.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen miesvihalanka näin aamun kunniaksi. Eiköhän tuo aleksandroova ole ihan hyvin pärjännyt, kunnon koko aikuisikänsä ehtinyt seurustelemaan. Ei ole tarvinnut yksin maksaa kaikkea.
Eli se on miesvihaa, kun ulinaille, jotka on eläneet minäminäminun elämää selitetään, mitä tarkoittaa vastuun ottaminen lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Miehet varustelee autojaan bling bling vanteilla yms tai hifistelee veneellä tai moottoripyörällä tai dronella, matkailu.
Ja hirmuinen valitus kun ei oo rahaa ja joutuu elariakin vielä maksamaan (150e/lapsi)
Tähän on hienosti tullut muutos, eikä enää haluta perustaa sitä perhettä vaan se oma vapaa-aika on tärkeämpään. Kyllä te äidit olette, jotain osanneet tehdä oikein. Sukupuolet ei enää tarvitse toisiaan tullakseen toimeen ja enää pidä sitä perhettä perustaa, kun se on se normi.
Ei tarvii miesten ottaa vastuuta mistään, kun kaikki on aina naisten vastuulla ja naisten syytä. Hitto millainen valta meillä naisilla on, hallitsemme teidän tahdottomien mieslampaiden koko elämää kehdosta hautaan. Naisen vaikutus näkyy ihan kaikessa riippumatta siitä, miten elämänne elätte, eikä vähiten sinne omille teille menevissä.
Niin, ei isien ja miesten tekemisillä ole osaa eikä arpaa mihinkään. Mutta hetkinen, mistä se miehen malli poikalapsille tulikaan?Sillä ei ole mitään merkitystä, että miehet tekevät selvästi enemmän palkkatöitä kuin naiset. Tällä raadannallaan miehet pitävät pystyssä hyvinvointiyhteiskunnan. Mitä siitä tulisi jos miehet jättäisivät tämän vastuun kantamatta, kun sillä ei tunnu olevan mitään merkitystä, kun naiset nostavat egoon tuolla kotitaloudillisella uhriutumisellaan.
Niin, sillä aikaa, kun naiset käyvät palkkatyössä, maksavat veronsa ja vastaavat perheestä, l
kotitöistä, lasten ja ikääntyvien vanhempien ja mahdollisesti myös isovanhempien hoivasta. Että älä vttu viitsi nostaa itseäsi ja miehiä jalustalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan parisuhteessa elävä ei tunnu tajuavan, kuinka kallista asuminen on, kun on perheen ainoa aikuinen. En minäkään tajunnut, ennen kuin erosin. Vaikka muutin omakotitalosta pienempään ja kokonaiskustannuksiltaan halvempaan asuntoon, minun vastuullani olevat asumiskulut kasvoivat.
Mies tajusi, koska vastasi suurimmalta osilta kuluista?
Yhteisestä potista ne maksettiin, minä tienasin suurimman osan avioliitostamme bruttona enemmän kuin mies. Verotus ja miehen työmatkat päivärahoineen tasasivat tuloja. Mies muutti suoraan uuden naisensa kanssa yhteen (tai siis nainen muutti minun entiseen kotiini), joten hän sai jakajan asumiskuluilleen heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan parisuhteessa elävä ei tunnu tajuavan, kuinka kallista asuminen on, kun on perheen ainoa aikuinen. En minäkään tajunnut, ennen kuin erosin. Vaikka muutin omakotitalosta pienempään ja kokonaiskustannuksiltaan halvempaan asuntoon, minun vastuullani olevat asumiskulut kasvoivat.
Oliko sinulla parisuhteessa korvamerkkityä rahaa se n 300€/per lapsi?
Ei, vaan paljon enemmän. Ei tosin korvamerkittyä, mutta siitä kuukauden yhteisestä 6000 euron tulopotista käytettiin tarvittaessa vaikka 2000 euroa lapseen. Nyt minulla on 300 euroa ”korvamerkittyä” rahaa, mutta kotitalouden tulot enää 3000 euroa. Tai 3300, jos tuo elatusmaksu lasketaan lisäksi. Siitä ei enää 2000 euroa käytetä lapseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten myös kasvatuksesta ja hoivasta. Lisääntyminen on paska nakki nimenomaan naiselle.
Eli ketkä nämä vastuuta pakoilevat miehet on kasvattanut?🤣
Miesten syytä! Vastuuta pakoilevat miehet jättivät poikansa kasvattamatta. Siksi pojista kasvoi vastuuta pakoilevia miehiä.
--
Ja tiedoksi TEILLE KAIKILLE: minun tunteeni ovat nyt teidän vastuullanne. Jos en saa ihan älyttömän paljon positiivista palautetta tähän viestiin niin minun tunteisiini sattuu. Siis jos te passiivis-aggressiivisesti jätätte positiiviset palautteet antamatta, niin TE SATUTATTE tunteitani! Te hävyttömät! Positiivista palautetta tänne nythetipaikalla!
t. mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkun on pakko se työ tehdä! Lapsia ei nykypäivänä jätetä heitteille siksi aikaa kun vanhemmat luovat uraa. Ja suurimmalla osalla ns. taviksista eli keskiluokkaisista perheistä ei ole varaa luoda uraa ja saada lapsia yhtäaikaa! Lapsen kasvatus on kokopäivätyötä, se pitää hoitaa itse, tai palkata siihen joku muu. Päiväkoti ja koulu hoitaa oman osuutensa, mutta koulupäivät ovat lyhyempiä kuin työpäivät työmatkoineen ja ylitöineen, vuorotyöläisten lapsille ei ole vuorokouluja (onneksi).
Mitä urallaan etenevän pitää tehdä uralla pysyäkseen? No ensinnäkin tolkuttoman pitkiä työpäiviä, usein työmatkoja, verkostoitumista vapaa-ajalla, oikeat harrastuksen, uraihmisen on ihan pakko olla myös terveyden perikuva eli käydä salilla ja lenkillä. Johtotehtäviin ja niille palkoille pääseminen edellyttää sitä, että joku muu hoitaa kodin ja lapset, tai sitä, että se palkka käytetään lapsiin, lasten harrastuksiin ja hoitajiin. Ei voi työntää edes teinille satasta ja käskeä pitämään omaa kivaa. Tai voi, mutta siitä on seuraamuksia.
Tahtoisin jäädä kotiin hoitamaan kodin ja lapset, se on kokopäivätyötä, mutta vaikea löytää kovapalkkaisille aloille lukenutta naista.
Toisen ihmisen nostaminen vaikkapa jalustalle on ihan helppoa: senkus vain nostaa sen ihmisen. Tietysti se on vaikeaa jos se toinen ihminen on kovin painava.
Itsensä nostaminen on huomattavasti vaikeampaa, vaikka olisi kevyt. Jos ihminen meinaa nostaa itseään ylöspäin, niin hän tarvitsee siihen varmaankin jonkinlaisen apuvälineen, kenties väkipyörän tai vaikkapa jonkin nostamiseen tarkoitetun laitteen kuten trukin tai henkilönostimen.
Vierailija kirjoitti:
Toisen ihmisen nostaminen vaikkapa jalustalle on ihan helppoa: senkus vain nostaa sen ihmisen. Tietysti se on vaikeaa jos se toinen ihminen on kovin painava.
Itsensä nostaminen on huomattavasti vaikeampaa, vaikka olisi kevyt. Jos ihminen meinaa nostaa itseään ylöspäin, niin hän tarvitsee siihen varmaankin jonkinlaisen apuvälineen, kenties väkipyörän tai vaikkapa jonkin nostamiseen tarkoitetun laitteen kuten trukin tai henkilönostimen.
Toisaalta, matalalle jalustalle pääsee helposti vaikkei nostaisi itseään: senkus vain nostaa jalkansa jalustalle ja siis nousee jalustalle. Jalustalle nouseminen on paljon helpompaa kuin itsensä jalustalle nostaminen.
Mutta jos se jalusta on tosi korkea niin eihän siihen pysty noin vain nousemaan. Korkealle jalustalle nousemiseen tarvitsee vaikkapa henkilönostimen, vaikka tälläisen:
https://product-docs.ramirent.digital/113886-genie-gs1930-2.jpg
Tuollaisella ihminen voi nostaa itsensä jopa 10 metrin korkeuteen.
Mua oksettaa miehet jotka vinkuvat jostain 150 e/kk elatusmaksuista. Pihistellä saa itse kukin niin paljon kuin haluaa, mutta omien jälkeläisten elatuksesta luistaminen on ihan yksiselitteisesti luotaantyöntävää ja säälittävää. Täysluusereiden puuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Eniten ärsytti lapsen isän natina 150 olevan liian paljon.
Työssäkäyvä ihminen.
Hitokseen ärsytti. Mitä sillä rahalla oikeasti saat? Minua se auttoi suunnattomasti, mut hei oikeasti. 150€ kuussa kun harrastusmaksut, vaatetta kuluu pojallakin kun kasvaa kaiken aikaa sekä kulutus kun rymyää ties missä mikä on poikien tapa, asuttiin kaksiossa ja ruokaa, no huh huh miten paljon murkku syö ja kaverit myös josta myöskin olin onnellinen että kävivät just meillä syömässä kaapit tyhjäksi. Onni ❤
Ehkä joku muukin jo huomioi mutta siis ns minimielari on jo vuoden 2020 alusta ollut n 164€, jos joku saa tuon alle niin kannattaa hakea hommalle päivitystä. Indeksikorotuksen huomioiminen on elatusvelvollisen tehtävä mutta jännästi usein eivät tarkistuta sopimusta ellei sitä vaadi. Lastenvalvojalle voi vaan lähettää sen kirjallisen sopimuksen ja pyytää siihen indeksinousun mukaista korotusta, päivittävät ja vievät tiedoksi myös elatusvelvolliselle. Periaatteen vuoksi kannattaa hoitaa tää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Artikkelista: "Nyt parasta on tunne siitä, että pystyn yksin pitämään itsestäni ja pojastani huolta”
Mitäh? Tosi moni ihminen pitää itsestään ja lapsestaan huolta. Pitäisikö sen tuntua joltain?
Minäkin pidän huolta itsestäni, vaikken minä mielestäni mitenkään erityisen pätevä ole. Siis pitäisikö tässä olla jotain vaikeaa, tässä itsestäni huolehtimisessa? Hurjan haastava juttu josta saisin jotain palkitsevia tunteita? Höh, minulta tuntuu tuollaiset sankarilliset tunteet kokonaan, taidan olla jotenkin vajaa.
Mitä iloa siitä on jos huolehtii itsestään kun siitä ei kuitenkaan saa sellaista fiilistä että on sankari? Ihan turhaa tämä itsestä huolehtiminen!
Korjaus: tarkoitin että minulta PUUTTUU tuollaiset sankarilliset tunteet kokonaan.
--
Tuo nainen on oman elämänsä supersankari! Batman! Hän huolehtii itsestään!
Et taida tuntea satusankari Batmanin tarinaa? Hänhän nimenomaan huolehti muista, ei itsestään yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten, kun lasten toinen vanhempi on kuollut?
Mun kahen lapsen isä teki itsemurhan, kela maksaa perhe-eläkettä yhdestä lapsesta 151 € eli meille 302€.En valita, se on ihan iso summa meille, mutta, olen joskus ymmärtänyt, että jos kela maksaisi elatustukea, niin se olisi isompi kuin perhe-eläke. Eli jos lasten isä olisi elossa, niin elatusrahakin olisi enemmän.
En tiedä olenko ihan väärässä, joskus taisin katsoa mitä kela maksaa näistä..Mutta, pärjäämme ihan hyvin näinkin, ihmetyttää vaan, miksi elatustuki ei voi olla sama kuin perhe-eläke.
Lapsille on vanhemman kuolema jo muutenkin iso menetys.
Puuttumatta henkiseen menetykseen, tuon eläkkeen lisäksi saat samansuuruiset elatusmaksut elatustuen muodossa. Eli saat kahdesta lapsesta yli 600€ tukea. Itse saan puolet tuosta ja isä on lapselle yhtä kuin kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten, kun lasten toinen vanhempi on kuollut?
Mun kahen lapsen isä teki itsemurhan, kela maksaa perhe-eläkettä yhdestä lapsesta 151 € eli meille 302€.En valita, se on ihan iso summa meille, mutta, olen joskus ymmärtänyt, että jos kela maksaisi elatustukea, niin se olisi isompi kuin perhe-eläke. Eli jos lasten isä olisi elossa, niin elatusrahakin olisi enemmän.
En tiedä olenko ihan väärässä, joskus taisin katsoa mitä kela maksaa näistä..Mutta, pärjäämme ihan hyvin näinkin, ihmetyttää vaan, miksi elatustuki ei voi olla sama kuin perhe-eläke.
Lapsille on vanhemman kuolema jo muutenkin iso menetys.
Puuttumatta henkiseen menetykseen, tuon eläkkeen lisäksi saat samansuuruiset elatusmaksut elatustuen muodossa. Eli saat kahdesta lapsesta yli 600€ tukea. Itse saan puolet tuosta ja isä on lapselle yhtä kuin kuollut.
Yhden 100% poissaolevan vanhemman lapsi siis saa vain sen 164€ tms elatustuen. Ja siinä kaikki. Vaikka isä elää. Tuo on aika tuntuva korvaus tuo lastesi saama.
Meillä tehtiin elatusmaksuihin muutos, kun lapsi täytti 15 -vuotta. Elatus ja lapsilisä maksettiin suoraan lapselle, josta lapsi itse vastasi bensoista, yms. Lapsi oli myös itse säästänyt pienestä pitäen ja osti itse moponsa. Opetin sekä mopon, että auton kortit itse.