Itsensä jalustalle nostavat naiset
https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000007764329.html
Eiköhän lapsen isäkin omalta osaltaan osallistu lapsensa kuluihin ja yhteiskuntakin osallistu omalta osaltaan n. 150€/kk ja enemmälläkin, jos lapsi päiväkoti-ikäinen.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan naurettavan pienet ovat elatusmaksut Suomessa. Ei sillä rahalla saa yhtään mitään. Noilla miehillä ei ole mitään käsitystä paljonko lapsen ruokaan, vaatteisiin, harrastuksiin, ym. menee rahaa. Ei tietenkään ole, koska eivät ole koskaan asioista itse huolehtineet.
Kyllä meillä on ainakin lapsin isän kanssa saatu nämä asiat sovittu lapsen parhaaksi. Elatusmaksun lisäksi harrastuskulut, isommat vaate hankinnat, puhelimet, jne maksetaan joka kuukausi puoliksi ja sopimus on allekirjoitettu lastenvalvojalla ja sen laatimesssa oli mukana juristi. Se on ihan turva uhriutua, jos ei ole pitänyt kiinni niistä lasten oikeuksista.
No hyvät sulle. Tuli varmaan kiva mieli kun sait avautua. Elämä ei aina mene kuten strömssöössä ja toisinaan vastapuolena on vastuitaan pakoileva joka päivätyöstään huolimatta syytää kelan maksettaviksi elarit. Näin meillä. Ja ps. yhdessä lapset tehtiin, erossa eivät sitten enää ollutkaan miehen lapsia vaan joitain muukalaisia
Entäs sitten, kun lasten toinen vanhempi on kuollut?
Mun kahen lapsen isä teki itsemurhan, kela maksaa perhe-eläkettä yhdestä lapsesta 151 € eli meille 302€.
En valita, se on ihan iso summa meille, mutta, olen joskus ymmärtänyt, että jos kela maksaisi elatustukea, niin se olisi isompi kuin perhe-eläke. Eli jos lasten isä olisi elossa, niin elatusrahakin olisi enemmän.
En tiedä olenko ihan väärässä, joskus taisin katsoa mitä kela maksaa näistä..
Mutta, pärjäämme ihan hyvin näinkin, ihmetyttää vaan, miksi elatustuki ei voi olla sama kuin perhe-eläke.
Lapsille on vanhemman kuolema jo muutenkin iso menetys.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset eivät tajua, kuinka etuoikeutettuja ovat, kun yksittäisen ihmisen palkka riittää yksin asumiseen. Esimerkiksi kaverini Hong Kongissa, nuoren ihmisen tilanne on hiukan erilainen, kun esim. siivooja + kaupan kassa -pariskunnan yhteenlaskettu palkka ei riitä edes halvimman asunnon vuokraan. Pakko asua vanhempien nurkissa pari vuotta, vaikka olisi naimisissa oleva pariskunta.
Hyvä pointti! Mutta tästä kannattaa pitää ääntä, ettemme valu samaan sudenkuoppaan myös Suomessa! Tietyt ryhmät ajavat kaikkien tukien poistoa, sehän tähän tilanteeseen johtaa lopulta. Kehitys taantuu, kohta on taas väliä enää sillä, mihin sukuun sattuu syntymään, ei sillä minkälainen on ja mitä osaa tehdä itse. Jennin ja muiden on siis hyvä muistaa, etteivät he ole yksin ja tee kaikkea yksin, ja olla asiasta kiitollisia!
Vierailija kirjoitti:
Kukaan parisuhteessa elävä ei tunnu tajuavan, kuinka kallista asuminen on, kun on perheen ainoa aikuinen. En minäkään tajunnut, ennen kuin erosin. Vaikka muutin omakotitalosta pienempään ja kokonaiskustannuksiltaan halvempaan asuntoon, minun vastuullani olevat asumiskulut kasvoivat.
Tämä. Puhuttiin joskus veljen kanssa asuntolainoista ja hän ihmetteli, miksi minun pitäisi ottaa niin kamalasti lainaa. Heillä on puolison kanssa rivarikolmio, ja hänkin maksaa lainaa vain jotain 380e/kk. Että miksi minun pitäisi ottaa lainaa siten, että siihen menisi enemmän kuin tuo. Kysyin sitten häneltä, että millaisen asunnon kuvittelet minun saavan sillä noin 95t lainalla, mikä on hänen osuutensa heidän rivaristaan... Niin, ehkä yksiön jostain lähiöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan parisuhteessa elävä ei tunnu tajuavan, kuinka kallista asuminen on, kun on perheen ainoa aikuinen. En minäkään tajunnut, ennen kuin erosin. Vaikka muutin omakotitalosta pienempään ja kokonaiskustannuksiltaan halvempaan asuntoon, minun vastuullani olevat asumiskulut kasvoivat.
Oliko sinulla parisuhteessa korvamerkkityä rahaa se n 300€/per lapsi?
Päivähoitomaksu plus yksi harrastus per lapsi, siihen jo hujahtaa tuo 300e/kk aika helposti. Sen lisäksi ruuat, vaatteet, asumiskulut, autokulut (ilman lapsia riittäisi paljon pienempi ja halvempi). Lapsilisä 100e menee ruokaan ja muuhun välttämättömään, vaatteisiin ja harrastusvälineisiin toinen 100e ja auto-ja asumiskuluja en osaa edes laskea.
Harrastukset eivät ole perustarpeita vaan niitä henkilökohtaisia arvovalintoja.
Lapsen isä harrastaa lumilautailua ja moottoripyöräilyä niin pitäisikö lapsi laittaa ostarille koska "kun isäs ei maksa niin en maksa minäkään"
Just näin. Täällä isä ostaa hifitekniikkaa jatkuvalla syötöllä, reissaa vähintään kerran vuodessa ulkomaille ja asuu vaimonsa kanssa halvassa omistuskaksiossa. Mutta lapsen harrastuksiin hän ei osallistu, koska onhan niitä halvempiakin ellei jopa ilmaisia harrastuksia. Vaatteista kommentoi aina, että kirppariltahan niitä saisi halvemmalla. Ei muuten saa enää kouluikäiselle, ja kuka siellä kirpparilla ehtii kierrellä siten, että löytää kaiken? Ai niin, minä tietysti. No, en ole vuosiin enää pyytänyt kuin osallistumista tapaamisista koituviin matkakuluihin, koska kuskaamisen hoidan minä. Elarit tulevat kelasta. Se on kyllä jännä, miten elareihin ei voi laittaa senttiäkään, mutta tietokoneita voi ostella...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset eivät tajua, kuinka etuoikeutettuja ovat, kun yksittäisen ihmisen palkka riittää yksin asumiseen. Esimerkiksi kaverini Hong Kongissa, nuoren ihmisen tilanne on hiukan erilainen, kun esim. siivooja + kaupan kassa -pariskunnan yhteenlaskettu palkka ei riitä edes halvimman asunnon vuokraan. Pakko asua vanhempien nurkissa pari vuotta, vaikka olisi naimisissa oleva pariskunta.
Hyvä pointti! Mutta tästä kannattaa pitää ääntä, ettemme valu samaan sudenkuoppaan myös Suomessa! Tietyt ryhmät ajavat kaikkien tukien poistoa, sehän tähän tilanteeseen johtaa lopulta. Kehitys taantuu, kohta on taas väliä enää sillä, mihin sukuun sattuu syntymään, ei sillä minkälainen on ja mitä osaa tehdä itse. Jennin ja muiden on siis hyvä muistaa, etteivät he ole yksin ja tee kaikkea yksin, ja olla asiasta kiitollisia!
Mitään ei koskaan mistä saa...kuinka suuri merkitys sillä olikaan, että ne lapset saa sen ruuan päiväkodissa ja koulussa nyt kun jouduttiin pitämään ne lapset kotona. Ja tästä opittiin se, että kouluja ei voi kiinni laittaa, kun monessa perheessä se hätä on niin suuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Puhuttiin joskus veljen kanssa asuntolainoista ja hän ihmetteli, miksi minun pitäisi ottaa niin kamalasti lainaa. Heillä on puolison kanssa rivarikolmio, ja hänkin maksaa lainaa vain jotain 380e/kk. Että miksi minun pitäisi ottaa lainaa siten, että siihen menisi enemmän kuin tuo. Kysyin sitten häneltä, että millaisen asunnon kuvittelet minun saavan sillä noin 95t lainalla, mikä on hänen osuutensa heidän rivaristaan... Niin, ehkä yksiön jostain lähiöstä.
Pääkaupunkiseutu? Turun seudulla minun kolmio ei maksanut kun 85t. (Turun keskustaan 10min)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivähoitomaksu plus yksi harrastus per lapsi, siihen jo hujahtaa tuo 300e/kk aika helposti. Sen lisäksi ruuat, vaatteet, asumiskulut, autokulut (ilman lapsia riittäisi paljon pienempi ja halvempi). Lapsilisä 100e menee ruokaan ja muuhun välttämättömään, vaatteisiin ja harrastusvälineisiin toinen 100e ja auto-ja asumiskuluja en osaa edes laskea.
Lapsen isä harrastaa lumilautailua ja moottoripyöräilyä niin pitäisikö lapsi laittaa ostarille koska "kun isäs ei maksa niin en maksa minäkään"
Just näin. Täällä isä ostaa hifitekniikkaa jatkuvalla syötöllä, reissaa vähintään kerran vuodessa ulkomaille ja asuu vaimonsa kanssa halvassa omistuskaksiossa. Mutta lapsen harrastuksiin hän ei osallistu, koska onhan niitä halvempiakin ellei jopa ilmaisia harrastuksia. Vaatteista kommentoi aina, että kirppariltahan niitä saisi halvemmalla. Ei muuten saa enää kouluikäiselle, ja kuka siellä kirpparilla ehtii kierrellä siten, että löytää kaiken? Ai niin, minä tietysti. No, en ole vuosiin enää pyytänyt kuin osallistumista tapaamisista koituviin matkakuluihin, koska kuskaamisen hoidan minä. Elarit tulevat kelasta. Se on kyllä jännä, miten elareihin ei voi laittaa senttiäkään, mutta tietokoneita voi ostella...
Isä ei suostunut vuoroasumiseen?
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten, kun lasten toinen vanhempi on kuollut?
Mun kahen lapsen isä teki itsemurhan, kela maksaa perhe-eläkettä yhdestä lapsesta 151 € eli meille 302€.En valita, se on ihan iso summa meille, mutta, olen joskus ymmärtänyt, että jos kela maksaisi elatustukea, niin se olisi isompi kuin perhe-eläke. Eli jos lasten isä olisi elossa, niin elatusrahakin olisi enemmän.
En tiedä olenko ihan väärässä, joskus taisin katsoa mitä kela maksaa näistä..Mutta, pärjäämme ihan hyvin näinkin, ihmetyttää vaan, miksi elatustuki ei voi olla sama kuin perhe-eläke.
Lapsille on vanhemman kuolema jo muutenkin iso menetys.
Laskelmasi pitänee paikkansa mikäli erossa oleva vanhempi käy työssä josta maksetaan isompaa palkkaa kuin 15e/h tai enemmän kuin 3000e/kk jolloin Kela perii voimassa olevan palkan perusteella lapsen elatukseen tuloista kuuluvan osan.
Jos tavallisessa varasto yms työssä niin silloin se on se vähimmäinen eli 150e/kk per lapsi on minimi.1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomea ja Hongkongia voi verrata. Siellä ei ole asuntoja kaikille. Rakennuksien korkeutta ei voi loputtomiin kasvattaa taifuunien keskellä ja maapinta-alaa on yhden kaupungin verran joten.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseutu? Turun seudulla minun kolmio ei maksanut kun 85t. (Turun keskustaan 10min)
Mistä? Tuohon hintaan saa kolmioita vain jostain Lausteelta, Varissuolta, Härkämäestä, Pernosta tai Jäkärlästä. Ellei toki löydä jotain ihan pommia, jonka itse remontoi. Sitä voi sitten pohtia, haluaako asua em. alueilla. Saati jos ei halua asua kerrostalossa.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtaosan lasten elatuksesta hoitavat Suomessa naiset.
Miksi asia on sinulle epäselvä?
Kuten myös kasvatuksesta ja hoivasta. Lisääntyminen on paska nakki nimenomaan naiselle.
Eli ketkä nämä vastuuta pakoilevat miehet on kasvattanut?🤣
Ja naisilla ei ole tässä itsellään mitän roolia, esim parin valinta? Tai se oma selustan turva, esim koulutus? Naiset edelleen kouluttautuu näille matalapalkka aloille tai tuhlaa kallista koulutusta aloille, jotka ei työllistä.
Tilastojen mukaan yksinhuoltaja perheillä ei mene taloudellisesti hyvin. (Toki poikkeuksia on)
On valintoja. Kuten sinkkuus ja vapaaehtoinen lapsettomuus aika monella. Uutena korttina pakassa on kaverin kanssa lapsen teko, tehdään vaan se lapsi yhdessä, ei sotketa asiaan romantiikkaa eikä yhteistaloutta.
Koulutus ei turvaa selustaa, ihan jo sen takia etteivät kaikki voi olla esimerkiksi lääkäreitä. ei se lääkäri yksin pärjää, vaan tarvitaan hoitaja, lähihoitaja, laitoshoitaja, välinehuoltaja, ruokalahenkilökunta, lumenauraaja ja bussikuski... tai ainakin luotettava autohuolto, ellei bussikuskia. Ja kaikkia ammatteja tarvitaan niin kauan kunnes kehittyvä teknoogia tekee ne tarpeettomiksi. Perus lääkärintointa voi hoitaa ja hoidetaankin jo muilla keinoilla. Koulussa koululääkärin tai psykologin lue ei noin vaan mennä, sitä ennen on terveydenhoitaja joka selvittää onko kalliille lääkärille ihan oikeata asiaa vai voiko suuren osan työstä hoitaa jo terkka itse. Sähköisessä ajanvarauksessa kirjaat itse oireesi järjestelmään hyvinkin tarkasti, sen jälkeen hoitaja päättää pääsetkö lääkäriin, ja jos ylipäänsä pääset niin milloin.
Sitä en tiedä, huomioidaanko työn muuttumista palkkauksessa, minusta kyllä pitäisi.
Sanohan yksi esimerkki naistyypillisestä alasta, joka ei työllistä ja kerro myös kuinka paljon alalla on työttömiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan näin, että isä joka tapaa lasta keskimäärin neljä tuntia kuukaudessa, ei ehkä ole halukas vuoroasumiseen. Tai edes oikea henkilö huolehtimaan lapsesta siinä määrin. Tähän on ajauduttu isän omien jatkuvien ohareiden ja vähäisen kiinnostuksen takia. Joskus vuosia sitten hän tapasi lasta viikottain.
Että siinä mielessä voisi hyvin osallistua rahallisesti, kun ei kerran ajallisesti jaksa, viitsi tai halua, mikä lieneekin nykyään oikea syy.
Ai ajattelin että tämä käsittelee sairastuttaja-salloja jotka nostaa "oman toisinajattelun" eli muiden syöttämät ajatukset jalustalle. Ja MINULLA on oikeus ajatukset toisten terveyden yläpuolelle.
Ja sitäpaitsi, oottakaapaa vaan kun tulee 15 vuotiaaksi.
Ihan awink awink vaan kun mopo, mopokortti, varusteet ja ainiin rahaa bensaan
Jotta mitä ne vaunut maksoikaan tai turvaistuin autoon? Vaipat ja vastikkeet?
Jos isä ei yhtään osallistu, niin jää hommaamatta mopo. Oli sitten tyttö tai poika mikäli mopoilu kiinnostaa. Tai ainakin minulta jäi. Minun brutto 2500e/kk ja isä maksoi minimin.
Puhumattakaan kun en mopoista mitään ymmärtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä? Tuohon hintaan saa kolmioita vain jostain Lausteelta, Varissuolta, Härkämäestä, Pernosta tai Jäkärlästä. Ellei toki löydä jotain ihan pommia, jonka itse remontoi. Sitä voi sitten pohtia, haluaako asua em. alueilla. Saati jos ei halua asua kerrostalossa.
Eri
Naantalin Tammistosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan näin, että isä joka tapaa lasta keskimäärin neljä tuntia kuukaudessa, ei ehkä ole halukas vuoroasumiseen. Tai edes oikea henkilö huolehtimaan lapsesta siinä määrin. Tähän on ajauduttu isän omien jatkuvien ohareiden ja vähäisen kiinnostuksen takia. Joskus vuosia sitten hän tapasi lasta viikottain.
Että siinä mielessä voisi hyvin osallistua rahallisesti, kun ei kerran ajallisesti jaksa, viitsi tai halua, mikä lieneekin nykyään oikea syy.
Eli asiaa ei edes otettu esille, kun puhuttiin lapsen asumisesta ja tapaamisista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtaosan lasten elatuksesta hoitavat Suomessa naiset.
Miksi asia on sinulle epäselvä?
Kuten myös kasvatuksesta ja hoivasta. Lisääntyminen on paska nakki nimenomaan naiselle.
Eli ketkä nämä vastuuta pakoilevat miehet on kasvattanut?🤣
Ja naisilla ei ole tässä itsellään mitän roolia, esim parin valinta? Tai se oma selustan turva, esim koulutus? Naiset edelleen kouluttautuu näille matalapalkka aloille tai tuhlaa kallista koulutusta aloille, jotka ei työllistä.
Tilastojen mukaan yksinhuoltaja perheillä ei mene taloudellisesti hyvin. (Toki poikkeuksia on)
On valintoja. Kuten sinkkuus ja vapaaehtoinen lapsettomuus aika monella. Uutena korttina pakassa on kaverin kanssa lapsen teko, tehdään vaan se lapsi yhdessä, ei sotketa asiaan romantiikkaa eikä yhteistaloutta.
Koulutus ei turvaa selustaa, ihan jo sen takia etteivät kaikki voi olla esimerkiksi lääkäreitä. ei se lääkäri yksin pärjää, vaan tarvitaan hoitaja, lähihoitaja, laitoshoitaja, välinehuoltaja, ruokalahenkilökunta, lumenauraaja ja bussikuski... tai ainakin luotettava autohuolto, ellei bussikuskia. Ja kaikkia ammatteja tarvitaan niin kauan kunnes kehittyvä teknoogia tekee ne tarpeettomiksi. Perus lääkärintointa voi hoitaa ja hoidetaankin jo muilla keinoilla. Koulussa koululääkärin tai psykologin lue ei noin vaan mennä, sitä ennen on terveydenhoitaja joka selvittää onko kalliille lääkärille ihan oikeata asiaa vai voiko suuren osan työstä hoitaa jo terkka itse. Sähköisessä ajanvarauksessa kirjaat itse oireesi järjestelmään hyvinkin tarkasti, sen jälkeen hoitaja päättää pääsetkö lääkäriin, ja jos ylipäänsä pääset niin milloin.
Sitä en tiedä, huomioidaanko työn muuttumista palkkauksessa, minusta kyllä pitäisi.
Sanohan yksi esimerkki naistyypillisestä alasta, joka ei työllistä ja kerro myös kuinka paljon alalla on työttömiä?
Ei se teknologia itsestään kehity. Pääsyrajoja on jouduttu laskemaan entisestään vaikka tekniikan aloille voi melkeinpä vain kävellä sisään. Joillain vuosikursseilla yli puolet keskeyttää. Eivät kaikki voi olla olematta DI:ä. Mikset mene sinne ja kustanna oman elämäsi? Sillä koulutuksella pääset palkoille, jos olet valmis luopumaan kaikesta vapaa-ajastasi tästä iäisyyteen = ei vauva-palstalla lätinöintiä.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitäpaitsi, oottakaapaa vaan kun tulee 15 vuotiaaksi.
Ihan awink awink vaan kun mopo, mopokortti, varusteet ja ainiin rahaa bensaanJotta mitä ne vaunut maksoikaan tai turvaistuin autoon? Vaipat ja vastikkeet?
Jos isä ei yhtään osallistu, niin jää hommaamatta mopo. Oli sitten tyttö tai poika mikäli mopoilu kiinnostaa. Tai ainakin minulta jäi. Minun brutto 2500e/kk ja isä maksoi minimin.
Puhumattakaan kun en mopoista mitään ymmärtänyt.
Joo meillä muillakaan mitään mopoja ole ollut, ihan saatanan vaarallista ja turhaa.
Sillä ei ole mitään merkitystä, että miehet tekevät selvästi enemmän palkkatöitä kuin naiset. Tällä raadannallaan miehet pitävät pystyssä hyvinvointiyhteiskunnan. Mitä siitä tulisi jos miehet jättäisivät tämän vastuun kantamatta, kun sillä ei tunnu olevan mitään merkitystä, kun naiset nostavat egoon tuolla kotitaloudillisella uhriutumisellaan.