40v yllätysraskaus, abortti vai ei
Siinähän se otsikossa. Olen pääni miettinyt puhki. Meillä on mieheni kanssa kaksi kouluikäistä lasta ja en millään jaksaisi aloittaa taas alusta. Olen ehkä liian tottunut jo helppoon elämään, kun lapset on jo melko itsenäisiä. En jaksaisi enää odotusta, synnytystä enkä pikkulapsi-ikää. Myös muut asiat puhuisivat keskeyttämisen puolesta. Aloitin vasta syksyllä opinnot uuteen ammattiin. Nykyiseen kotiimme emme mahdu edes näin nelisin. Autostakaan en ole varma, takapenkki on kapea. Mutta... Mitä jos keskeytystä katuu. Mitä jos tuntuu että yksi puuttuu joukosta aina. Mies olisi enemmän keskeyttämisen kannalla, mutta antaa minun päättää. Itsekin päätin näin pari päivää plussaamisesta, mutta nyt olen taas pari päivää jahkaillut. Suhteemme on pitkä ja hyvä eikä se kaadu päätin mitä tahansa. Hän tukee kyllä. Viikkoja nyt 4+ jotain. Tuntuu, että olen jäänyt johonkin sumuun jumiin, enkä pääse ajatuksistani selvyyteen. Mitä muut ovat tehneet vastaavissa tapauksissa? Kiitos asiallisista vastauksista.
Kommentit (113)
Yleensä yli 40 v ja lähempänä 45 v ei enää tule raskaaksi joten ehkäisystä tarvitsee huolehtia totta kai muttei enää hysteerisesti. Keskimäärän sen ikäisinä ovuloidaan pari krt vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apn mies on oikeassa- aplla on jo pahin rääkki takana, hän opiskelee ja on saanut levätä isompien lasten kanssa.
Ehdottomasti mielestäni keskeytys- miksi ottaa lasta jos ei oikein jaksa hoitaa enää ja olisi elämällä vielä muutakin annettavaa kuin vaippojen vaihto ja toisista huolehtiminen? Ikää on jo sen verran aplla, että hän olisi lähes eläke- ikäinen nuorimman täysikäistyttyä- mutta jos ei koe että joutuu luopumaan mistään jos vielä yksi lapsi, niin se on toinen asia. Aloituksesta vain tulee se käsitys, että lapsiluku on selkeästi täynnä. Aika pitäisi nyt varata keskeytykseen hyvin pikaisesti, jottei sikiö ehdi kehittyä enää yhtään pidemmälle.Minun äitini oli 40v, minut saadessaan. Ei se ikä ole mikään este. Se on vain huono tekosyy itsekkyydelle, mukavuudenhalulle ja laiskuudelle. Ja tämän lapsen tullessa täysi-ikäiseksi, ap:lla on vielä useita työvuosia jäljellä. Puhut niin kuin ap olisi jo vanha ja raihnainen ikäloppu. Ei ole, vaan hedelmällisessä iässä oleva nainen, jolla on todennäköisesti vielä enemmän vuosia edessäpäin kuin takana. Vauva- ja pikkulapsi-ikään liittyy myös paljon aivan ihania asioita, niin miksi näissä keskusteluissa nostetaan esille pelkästään kaikki ikävä, ihan niin kuin se olisi muka se koko totuus? Ei ole.
Kannattaa olla myös realisti, eikä ajatella, että kaikki on pinkkiä höttöpilveä. Ap, mieti tilannetta oman jaksamisesi kannalta, mieti millainen tilanne olisi 5-10-15-vuoden kuluttua. Tee lista, jossa keräät molempien vaihtoehtojen hyvät ja huonot puolet.
Abortti ei tee sinusta huonoa ihmistä. Toisaalta, jos koet jaksavasi kasvattaa vielä yhden lapsen aikuiseksi, ja kantaa siihen liittyvät vastuut ja velvoitteet, anna mennä.
Mä en miettisi hetkeäkään. Se on pelkkä solumöykky. Omat jo isoja siis aikuisia, asuvat omillaan. Tähän tilanteeseen ei vauva todellakaan sopisi, en edes pidä niistä, vaikka kolme rakasta lasta sainkin. Aikansa kutakin. Olen samanikäinen kuin sinä.
Nainen 41v ja todellakin tekisin keskeytyksen. Tässä iässä ei enää jaksa puhumattakaan kun olisi jo 50v ja lapsi vasta 10. Alapeukuttajia taas riittää, anna mä arvaan pro-life hullut liikkeellä ja ne jotka suu vaahdossa kertovat kuinka +60v naisetkin voivat vielä synnyttää ja kaikki on ih-ah-naa.
Luultavasti kadut jos keskeytät kun kerran mietit jo nyt katuvasi.
Itselleni kävi lähes vastaavassa tilanteessa, että päätin että luonto päättää. Sain sitten keskenmenon viikoilla 10+. Koin tuosta ihan valtavaa surua, ja lopulta päädyttiin hankkimaan iltatähti ihan suunnitellusti. Sillä matkalla tuli vielä yksi keskenmeno. Meillä ei varmasti olisi nuorimmaistamme ilman vahinkoraskautta.
Eipä tuossa asiassa voi toista neuvoa, kun omallakin kohdalla on välillä niin vaikea tietää mikä on oikein. Sanon vaan, että etenkin korkeammalla iällä on hyvinkin mahdollista, että keskenmeno voi tapahtua vielä itsestäänkin. Päätös pitää lapsi ei välttämättä siis vielä sekään johda siihen, että niin tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Mä en miettisi hetkeäkään. Se on pelkkä solumöykky. Omat jo isoja siis aikuisia, asuvat omillaan. Tähän tilanteeseen ei vauva todellakaan sopisi, en edes pidä niistä, vaikka kolme rakasta lasta sainkin. Aikansa kutakin. Olen samanikäinen kuin sinä.
No ei ole solumöykky.
Vierailija kirjoitti:
Nainen 41v ja todellakin tekisin keskeytyksen. Tässä iässä ei enää jaksa puhumattakaan kun olisi jo 50v ja lapsi vasta 10. Alapeukuttajia taas riittää, anna mä arvaan pro-life hullut liikkeellä ja ne jotka suu vaahdossa kertovat kuinka +60v naisetkin voivat vielä synnyttää ja kaikki on ih-ah-naa.
Kuka jaksaa kuka ei. Itse jaksan ihan hyvin.
Minulle tuli se kolmas vaihtoehto. 42 vuotiaana raskaaksi, mietittiin aborttia(tai siis mies jätti sen minulle tietysti sen lopullisen ratkaisun)
Päätettiin pitää, mutta meni kesken 7+6 vaikka varhaisultrassa oli sydänlyönnit näkyvissä.
Joten mikään ei ole varmaa vaikka päättäisi pitää raskauden.
Abortti ei ole koskaan oikein. Toivottavasti saadaan Suomeen pian Puolan aborttilaki, on aika palata oikeille raiteille.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä et jaksa ei tarkoita, että muut eivät jaksa.
45 -vuotiaana vauvan saanut
"Ei se ikä ole mikään este. Se on vain huono tekosyy itsekkyydelle, mukavuudenhalulle ja laiskuudelle"
Lääkäritkin ovat varmasti samaa mieltä lol.
Pro-life hullut voisivat painua kirjaimellisesti takasin v**tuun täältä..Ihan kun tämä pallo tarvitsi enää yhtään vahinkoihmisiä täyttämään maata.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä yli 40 v ja lähempänä 45 v ei enää tule raskaaksi joten ehkäisystä tarvitsee huolehtia totta kai muttei enää hysteerisesti. Keskimäärän sen ikäisinä ovuloidaan pari krt vuodessa.
Riippuu henkilöstä, meillä oli sitten hyvä mäihä kun kumin unohduksesta ja siitä yhdestä kerrasta mitä sinä kuussa oli, tulin raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
45 -vuotiaana vauvan saanut
Puhuinkin itsestäni? Se että te jo keski-iän saavuttaneet matamit vielä haluatte pitää kiinni hedelmällisyyden rippeistänne ja väkisin pukaatte adhd-lapsia myöhäis synnytettyinä ei tarkoita sitä että kaikki 40 veet olisivat noin typeriä.
Kyllä sinne auton takapenkille kolme mahtuu, sopu sijaa antaa. Kovin tahtoisi tämä uusi pieni tulla maailmaan, jos yllätyksenä tuli tämä raskaus. Elämällä on tapana järjestyä, asumiskuviotkin voi miettiä uudelleen muutaman vuoden päästä, kun pienin vähän kasvaa, siihen asti varmaan pärjäätte nykyisessä oikein hyvin. Paljon onne matkaan!
Vierailija kirjoitti:
Itse nyt 46 ja odotan 5. kuulla.... Olen ollut ikäni vannoutunut parisuhteeton ja vela. Luulin, etten enää voisi tulla raskaaksi kun esivaihdevuosivaivojakin on ollut jo muutaman vuoden. Lomamatkalla 1 kerta suojaamatonta seksiä ja näin kävi. Yllätyin itsekin siitä että jotenkin en vaan raaskinut tehdä aborttia. Se tuntui niin väärältä, vaikka en ole periaatteessa abortin vastustaja. Nyt sitä tässä sitten odotetaan jännityksellä miten loppuratkaisu ja synnytys menee, ja miten tällainen erakko sopeutuu yksinhuoltajaksi. Mutta onnellinen olen vielä että valitsin lapsen pitää.
Vaikka eihän tässä asiassa toisten mielipiteillä ja tekemisillä ole väliä, kun jokaisen tilanne ja ajatusmaailma on eri. Luultavasti jossain vaiheessa sitä paitsi molempia ratkaisuita katuu ja toivoo että olisi valinnut toisin. Ja molemmista ratkaisuista on myös omat ilonsa.
Onnittelut! 💕
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
45 -vuotiaana vauvan saanutPuhuinkin itsestäni? Se että te jo keski-iän saavuttaneet matamit vielä haluatte pitää kiinni hedelmällisyyden rippeistänne ja väkisin pukaatte adhd-lapsia myöhäis synnytettyinä ei tarkoita sitä että kaikki 40 veet olisivat noin typeriä.
Sä vaikutat siltä, että sun lapsesi jouduttaisiinkin ottamaan huostaan. Eli todellakin parempi, ettet sikiä!
Vierailija kirjoitti:
"Ei se ikä ole mikään este. Se on vain huono tekosyy itsekkyydelle, mukavuudenhalulle ja laiskuudelle"
Lääkäritkin ovat varmasti samaa mieltä lol.
Pro-life hullut voisivat painua kirjaimellisesti takasin v**tuun täältä..Ihan kun tämä pallo tarvitsi enää yhtään vahinkoihmisiä täyttämään maata.
Olet itse täysi vahinko.
Minun äitini oli 40v, minut saadessaan. Ei se ikä ole mikään este. Se on vain huono tekosyy itsekkyydelle, mukavuudenhalulle ja laiskuudelle. Ja tämän lapsen tullessa täysi-ikäiseksi, ap:lla on vielä useita työvuosia jäljellä. Puhut niin kuin ap olisi jo vanha ja raihnainen ikäloppu. Ei ole, vaan hedelmällisessä iässä oleva nainen, jolla on todennäköisesti vielä enemmän vuosia edessäpäin kuin takana. Vauva- ja pikkulapsi-ikään liittyy myös paljon aivan ihania asioita, niin miksi näissä keskusteluissa nostetaan esille pelkästään kaikki ikävä, ihan niin kuin se olisi muka se koko totuus? Ei ole.