Perheellinen! Paljonko maksaisit, että pääsisit kahdestaan puolisosi kanssa lomalle?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähemmän kuin jos pääsisin lomalle ILMAN puolisoa.
Törkeä.
Miten niin? Sekö sitten ei ole törkeää että jättäisi lapset kotiin?
Kun lapset olivat pieniä, halusin ja koin oikeaksi, että matkustamme lasten kanssa perheenä. Nyt, kun lapset ovat kasvaneet, olen iloinen, että toimimme näin. Ja nyt taas saamme matkustaa kahdestaan kuten aikana ennen lapsia.
Maksaisin 2000e/vko. Siis sille joka vahtisi lapsia sen ajan. Ei olla päästy kaksin kertaakaan mihinkään 12 vuoteeen. Isovanhempia ei lapsenlapset kiinnosta ja tukiverkottomia ollaan. Olen siis tarjonut isovanhemmillekin tuota summaa mutta eivät hoida edes tuntiakaan, kyse on heillä periaatteesta eli periaatteesta eivät auta koskaan, edes hädässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsen lomalle puolison kanssa ihan ilmaiseksi. Ihme kysymys.
No sinulla on siinä tapauksessa aikuiset lapset.
Vaikka nykyään on selvästi yleistyvä trendi, että eletään ilman tukiverkkoja niin vielä on olemassa osallistuvia isovanhempia jotka loukkaantuisivat siitä jos heille maksettaisiin lastenlasten hoitamisesta.
Se ei ole mikään saa*anan trendi. Mä HALUAISIN tukiverkon mutta kun se ei ole oma valinta. Kummatkaan isovanhemmat ei ikinä hoida, tapa, käy, soittele. Minä en tätä halua mutta he haluaa.
Kelle maksetaan? Vai käytettiinkö tässä ilmaisua, tyyliin "paljonko maksat että heitän voltin"? Niin tai näin, jos nyt haluaisin puolison kanssa kahdenkeskiselle lomalle, pari päivää max kun lapsi niin pieni, kysyisin mummulta ehtiikö. Tapana ollut kustantaa hänelle matkat tietenkin, ruoat kaappiin ja minä olen vienyt vielä hukin päätteeksi teatteriin tai haluaamansa museoon. Tyytyväisiä oltu kaikki ne muutama kerta kun yö oltu kotona puolison kanssa pois.
Mä olen nyhjöttänyt etätöissä kohta 11 kuukautta mieheni kanssa kotona. Mieluiten maksaisin matkasta vaikkapa siskojeni kanssa, kuulis hiukan uusiakin juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Kelle maksetaan? Vai käytettiinkö tässä ilmaisua, tyyliin "paljonko maksat että heitän voltin"? Niin tai näin, jos nyt haluaisin puolison kanssa kahdenkeskiselle lomalle, pari päivää max kun lapsi niin pieni, kysyisin mummulta ehtiikö. Tapana ollut kustantaa hänelle matkat tietenkin, ruoat kaappiin ja minä olen vienyt vielä hukin päätteeksi teatteriin tai haluaamansa museoon. Tyytyväisiä oltu kaikki ne muutama kerta kun yö oltu kotona puolison kanssa pois.
Niin, mitenpä toimisit kun ne isovanhemmat ei hoitaisi? Meillä monella on se tilanne. Meillä isovanhemmat ei edes osallistu lastemme elämään. Kerta viiteen vuoteen nähdään isovanhemmat jossain sukujuhlissa.
Vierailija kirjoitti:
Maksaisin 2000e/vko. Siis sille joka vahtisi lapsia sen ajan. Ei olla päästy kaksin kertaakaan mihinkään 12 vuoteeen. Isovanhempia ei lapsenlapset kiinnosta ja tukiverkottomia ollaan. Olen siis tarjonut isovanhemmillekin tuota summaa mutta eivät hoida edes tuntiakaan, kyse on heillä periaatteesta eli periaatteesta eivät auta koskaan, edes hädässä.
Toivottavasti et ole jäänyt surkuttelemaan sitä, ettei isovanhempia kiinnosta koko kahtatoista vuotta. Jos ette saa tuolla kahdella tonnilla lapsenhoitajaa kotiin/ette halua niin toimia, niin käyttäkää se raha siihen, että otatte lapsenvahdin mukaan, löytyisikö tuttavapiiristä? Moni nuori aikuinen lähtee mielellään etelän lämpöön tai hiihtokeskukseen kun saa majoituksen ja hieman omaa aikaakin kohteessa.
Me ollaan tehty niin, että kun isovanhemmista ei ole ollut apua, ollaan menty reissuun kaveriperheen kanssa. Tehty yhdessä asioita, mutta jaettu myös iltoja ja päiviä niin että vuorotellaan lastenhoidossa. Meille nyt riittikin viikon lomalla että päästiin pari kertaa kaksin syömään ja drinksuille ja tehtiin yksi päiväreissu skootterilla pitkin saarta. Liki saman teki kaveripariskunta, paitsi että kävivät snorklaamassa. Kaikki olivat kauhean tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti et ole jäänyt surkuttelemaan sitä, ettei isovanhempia kiinnosta koko kahtatoista vuotta. Jos ette saa tuolla kahdella tonnilla lapsenhoitajaa kotiin/ette halua niin toimia, niin käyttäkää se raha siihen, että otatte lapsenvahdin mukaan, löytyisikö tuttavapiiristä? Moni nuori aikuinen lähtee mielellään etelän lämpöön tai hiihtokeskukseen kun saa majoituksen ja hieman omaa aikaakin kohteessa.
Me ollaan tehty niin, että kun isovanhemmista ei ole ollut apua, ollaan menty reissuun kaveriperheen kanssa. Tehty yhdessä asioita, mutta jaettu myös iltoja ja päiviä niin että vuorotellaan lastenhoidossa. Meille nyt riittikin viikon lomalla että päästiin pari kertaa kaksin syömään ja drinksuille ja tehtiin yksi päiväreissu skootterilla pitkin saarta. Liki saman teki kaveripariskunta, paitsi että kävivät snorklaamassa. Kaikki olivat kauhean tyytyväisiä.
Tässä 12 vuoden aikana ei ole löytynyt ketään tuolla rahalla hoitavaa. MLL ei hoida täällä yön yli keikkoja, saati viikkoa putkeen. Yksityinen hoivayritys on 45e/h ja yölisät ja pyhälisät päälle, tulee maksamaan valtavasti. Joten emme ole käyneet missään kaksin 12 vuoteen. Koskaan. Edes yhtä yötä.
Täytyy pohtia tuota ehdotustasi sillä se olisi ehkä edullisempi muoto kuin hoivafirma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mitenpä toimisit kun ne isovanhemmat ei hoitaisi? Meillä monella on se tilanne. Meillä isovanhemmat ei edes osallistu lastemme elämään. Kerta viiteen vuoteen nähdään isovanhemmat jossain sukujuhlissa.
Harmi kuulla ja kyllä, olen etuoikeutettu kun mummua kiinnostaa lapsen kanssa olo. Kysymykseen vastaus: koska en haluaisi jättää lasta puolituntemattoman hoitoon edes pariksi päiväksi, ottaisin lapsen mukaan ja kysyisin tuttua lapsenvahtia, josko hän lähtisi myös. Maksaisin matkan ja ylläpidon sitä vastaan että tietyn ajan reissusta on lapsen kanssa, muutoin voi itsekin lomailla. Tai sitten odottaisin että lapsi on sen verran iso, että voi mennä serkkujen tai kavereiden nurkkiin (ja kompensoisin lapsen ylläpitoa rahalla, jota kyllä tuskin kukaan tuntemistani ottaisi vastaan). Kyllä sitä lomalle ukon kanssa ehtii kahdestaan sittenkin.
Mulla on mennyt jo yli 14 vuotta ilman yhtäkään lapsivapaata reissua/yötä miehen kanssa. Ja menee varmaan vielä vuosia näin kunnes esikoinen on jossain vaiheessa riittävän iso että voi vahtia pienempiä.
Tällaista se on ja ajat on muuttuneet. Mun omat vanhemmat vei meidät lapset (minä ja veli) joka viikonloppu mummolaan, kesälomat ja joululomat mummolassa, 3-4 krt vuodessa kävivät kaksin etelässä ja mummot hoiti silloin, kävivät arkiviikolla tansseissa ym kaksin, mummot hoiti. Mummot hoiti viikottain ja pitkät ajat kerrallaan (esim kesäloma). Miehen vanhemmilla sama kuvio.
Itse isovanhempina molemmat ilmoitti että eivät aio hoitaa yhtään lapsiamme, eikö heitä saa pyytää edes hätätapauksissa ”kun pian joutuu toistekin”. Sellainen sukupolvien ketju sitten. Nämä ketjun katkaisijat ovat - yllättäen - boomereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä 12 vuoden aikana ei ole löytynyt ketään tuolla rahalla hoitavaa. MLL ei hoida täällä yön yli keikkoja, saati viikkoa putkeen. Yksityinen hoivayritys on 45e/h ja yölisät ja pyhälisät päälle, tulee maksamaan valtavasti. Joten emme ole käyneet missään kaksin 12 vuoteen. Koskaan. Edes yhtä yötä.
Täytyy pohtia tuota ehdotustasi sillä se olisi ehkä edullisempi muoto kuin hoivafirma.
Tarkoitus ei ollut väheksyä kommentiasi. Ymmärrän hyvin, ettei hoitajia löydy yön yli keikkoihin tai haluaako edes jättää lapsen oudon ihmisen kanssa. Kannustan yrittämään kavereiden kanssa reissua, pari iltaakin kaksisteen lapsien ollessa kaveriperheen kanssa on parempi kuin ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Niiku mistä pitäisi maksaa?
Las-ten-hoi-dos-ta.
Jos sulla on mummot jotka hoitaa niin suurimmalla osalla ei ole.
Saattaa olla aikuisella lapsella sitten vanhempiensa vanhetessa sama ”en hoida periaatteestakaan” ajatusmalli, jos isovanhemmat itse sillä lailla kieltöytyivät koskaan hetkeäkään auttamasta.
Avun pitää olla vastavuoroista. Jos itse kieltäytyy auttamasta koskaan, on helvetin röyhkeää vaati itselleen apua sitten myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsen lomalle puolison kanssa ihan ilmaiseksi. Ihme kysymys.
No sinulla on siinä tapauksessa aikuiset lapset.
Ei ole, mummo hoitaa ihan ilmaiseksi.
Siis viikonko? Puhuttiin lomamatkasta.
Meillä olisi lähinnä ilmoitusasia vanhemmilleni "Lähtisimme reissuun viikoksi 38, sopiiko lasten tulla teille siksi aika" ja vastaus "tottakai sopii, silloin onkin tapahtuma x, kiva mennä sinne lasten kanssa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään olisi tehnyt lapsia ilman minkäänlaista turvaverkkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähemmän kuin jos pääsisin lomalle ILMAN puolisoa.
Törkeä.
Miten niin? Sekö sitten ei ole törkeää että jättäisi lapset kotiin?
Aloitushan oli ihan mielikuvitusta.
En halua matkustaa ilman lapsiani! Eikä halua puolisonikaan. Ollaan hyvin perhekeskeisiä ja halutaan lomailla yhdessä. En missään tapauksessa käyttäisi perheen yhteisiä lomaviikkoja erillään olemiseen!