Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joko lastenvaunujen kanssa kulkevien loisiminen (ilmainen matkustaminen) julkisissa liikennevälineissä on kielletty?

Vierailija
26.01.2021 |

Lipun saa ostettua puhelimellakin.

Kommentit (154)

Vierailija
41/154 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi naisia suosiva rakenne. Yhteiskuntamme on oikeasti täynnä näitä.

Miksi se suosii naisia? Mikä estää miehiä kuskaamasta lapsia neuvoloihin ja leikkitreffeille?

Ei mikään estä, mutta naiset niiden vaunujen kanssa pääasiallisesti kulkevat. Siten tämä on taas yksi tulonsiirto miehiltä naisille.

No entäpä jos ne MIEHET alkaisivat kerrankin aloitteellisiksi ja rupeaisivat kulkemaan niiden lastensa kanssa vaikka ihan itse?

Vierailija
42/154 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työskentelin ennen paikallisliikenteen bussikuskina, joten osaan vastata siihen, miksi kaupunki maksaa lastenvaunujen osalta matkalipun. Kyse on tasa-arvosta, siitä, että kaikilla lapsilla on mahdollisuus päästä esim. neuvolaan, että se kulkeminen ei ole se este.

Toissijainen syy on turvallisuus toki, vaunuja ei kovin mielellään jätetä vahtimatta. Mutta bussiyhtiö ei tosiaan tästä saa tai menetä mitään vaan se on kaupunki. Ainakin siellä missä ajoin, ei ollut HSL.

Ja ei se todellakaan ole yhtään keneltäkään pois jos ne vaunuilijat saa matkustaa ilmaiseksi, tämä on niitä yhteiskunnan palveluita joista jokainen maksaa veroja. En ymmärrä rutinaa aiheesta, kateusko syynä?

Keskustelua voi käydä järkevästi myös ilman, että tarvitsee alla syyttämään muita kateudesta. Tyrehdyttää aika nopeasti vuorovaikutuksen, jos toisen keskustelijan asenne on jo valmiiksi tämä...

Tyrehdyttää vuorovaikutuksen jos keskustelijan asenne on tämä? Öö, luitko sinä edes OTSIKKOA aloituksesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/154 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työskentelin ennen paikallisliikenteen bussikuskina, joten osaan vastata siihen, miksi kaupunki maksaa lastenvaunujen osalta matkalipun. Kyse on tasa-arvosta, siitä, että kaikilla lapsilla on mahdollisuus päästä esim. neuvolaan, että se kulkeminen ei ole se este.

Toissijainen syy on turvallisuus toki, vaunuja ei kovin mielellään jätetä vahtimatta. Mutta bussiyhtiö ei tosiaan tästä saa tai menetä mitään vaan se on kaupunki. Ainakin siellä missä ajoin, ei ollut HSL.

Ja ei se todellakaan ole yhtään keneltäkään pois jos ne vaunuilijat saa matkustaa ilmaiseksi, tämä on niitä yhteiskunnan palveluita joista jokainen maksaa veroja. En ymmärrä rutinaa aiheesta, kateusko syynä?

Ei tunnu uskottavalta selitykseltä, koska esimerkiksi kantoliinassa vauvaa kuljettava ei pääse ilmaiseksi. Miksi kannustaa kulkemaan tilaa vievillä vaunuilla ja rattailla, jos syy ei liity suoraan niihin?

Ei oo pakko uskoa, tuon syyn sain kuitenkin esimieheltäni. Meilläpäin ei tainnut kantoliinailijoita kulkea, en osaa vastata kysymykseesi. Itse olisin laskenut nekin ilmaiseksi, myös kaikki alle 7v lapsetkin kulkivat. Enkä paljasta paikkakuntaa, asukkaita 50-70 000 

-lainaamasi

Vierailija
44/154 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on ihan sama henkilökohtaisesti.

Kuljen niin harvoin bussilla ja varsinkaan rattailla.

Alunperinhän tuo tuli turvallisuuden ja nopeuden vuoksi.

Muistan kun muutettiin Tampereelta viereiseen kuntaan jossa tätä bussilla ilmaiseksi juttua rattaiden kanssa ei vielä ollut.

Oli niin raivostuttavaa tulla sisään keskiovesta, odottaa että muut matkustajat ovat nousseet bussiin ja sen jälkeen lähteä eteen maksamaan matkaa. Vauva piti jättää vaunuihin yksin ja monesti bussi lähti liikkeelle ennen kuin ehdin eteen. Piti palata takaisin ja pyytää kuskia pysähtymään seuraavalle pysäkille että voin maksaa matkani ja odottaa että kävelen takaisin rattaiden luo että voidaan jatkaa matkaa turvallisesti.

Edelleen ei täällä ainakaan ole busseissa mahdollista maksaa matkaa sieltä keskeltä käsin vaikka lipun voikin ostaa puhelumella.

Asiassa toinenkin pointti.

Jos pitää lapsen kanssa kulkea vaikka kauemmas neuvolaan tai lääkäriin tms. On hyvä että sinne pääsee bussilla ilmaiseksi. Kaikilla ei ole varaa välttämättä bussilippuun, varsinkaan jos joutuu usein käymään vaikka sairaalassa. Oikeasti tällaisiakin perheitä on syystä tai toisesta. Siis ettei joka kerta ole varaa siihen bussilippuun.

Minun puolesta voitaisiin nostaa vaikka muiden lippujen hintoja 10 sentillä että tämä etuus pysyisi.

Jos ei ole varaa edes bussilippuun, niin silloin lapset tulee ottaa huostaan 

Vierailija
45/154 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi naisia suosiva rakenne. Yhteiskuntamme on oikeasti täynnä näitä.

Miksi se suosii naisia? Mikä estää miehiä kuskaamasta lapsia neuvoloihin ja leikkitreffeille?

Ei mikään estä, mutta naiset niiden vaunujen kanssa pääasiallisesti kulkevat. Siten tämä on taas yksi tulonsiirto miehiltä naisille.

No entäpä jos ne MIEHET alkaisivat kerrankin aloitteellisiksi ja rupeaisivat kulkemaan niiden lastensa kanssa vaikka ihan itse?

Montako vuotta sinä olet maksanut miehesi koti-isänä oleilun? 

Vierailija
46/154 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi HSL:n tämänhetkinen tilanne on se, että poikkeustilanteissa kunta rahoittaa 50 % ja lipputuloista saadaan toinen puolikas. Normaalitilanteessa kunnan osuus on vähäisempi.

Koronan vuoksi lipputulot ovat romahtaneet ja yksi elvytyskeino on nimenomaan tämä lastenvaunujen kanssa liikkumisen ilmaisuuden poistaminen. Lipputuloissa tällä toimella olisi jo miljoonien eurojen vuosivaikutus.

Muita keinoja voisi olla esim. kunnan/kaupunkien lisärahoitus, vuorojen halventaminen, lippujen hintojen nostaminen jne.

Uskon, että monessa kaupungissa tai kunnassa lastenvaunukysymys on euromääräisesti merkityksetön - tai ainakin niin vähäinen, että hyöty on ”haittaa” suurempi.

Tämä esimerkkinä nyt siis HSL-alueelta.

Vierailija
47/154 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ostan kirpparilta vaunut ja alan kulkemaan niiden kanssa, rätti eteen niin ei kukaan tiedä onko lapsi kyydissä vai ei

Rattaiden kanssa liikkuminen on niin kamalaa, että en usko monenkaan jaksavat tuolla keinolla ”säästää”. Olin enemmän kuin riemuissani kun lapset olivat siinä iässä että pärjättiin ilman rattaita julkisissa!

Tämä. Itsellä nyt kolmas lapsi 2,5 vuotias ja kulkee edelleen rattaissa mutta mä oon aina vihannut olla vaunujen kanssa busseissa, kulkin vain jos oli pakko mennä johonkin esim. lääkäri tai joki terapeutti, mutta vain johonkin keskustaan tai kauppoihin rattaiden kanssa en mennyt. Mieluummin ostin bussikortin ja ilman lapsia jos pitää mennä ostoksille.

Vierailija
48/154 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei haittaa jos vetää ilmaiseksi, mutta mua todella haittaa, että ruuhkabussiin tullaan vaunujen kanssa ja ollaan kyydissä yksi pysäkki. Helsingissä, kun noi pysäkit taitaa olla 80-100m välein noin. Yksi ryhmä tässä maassa ei kävele muutenkaan 20m pitempiä matkoja. Tuplavaunut plus 3 muuta huutavaa lasta roikkuu rattaissa. Ihmisten ilmeitä, kun kattelee, niin ei taida kovin positiivisia ajatuksia pyöriä päässä.

Eli sen äidin jolla voi olla esim laskeuma tai kipeä sektiohaava, selkä hajalla raskaudesta pitäisi vielä kävellä sen sijaan että voisi käyttää julkisia? Kannattaa kyllä Suomeen synnyttää lisää veronmaksajia. Voiko tämän lapsivihamielisemmäksi enää mennä?

Ja en ota kantaan siihen onko se ilmaista vai ei, itse maksoin kuukausikorttia silloinkin kun minulla oli pienet lapset rattaissa, mutta todellakin käytin julkisia huusivat lapset tai eivät. Nykyaikana on todella hyviä ääntäeristäviä kuulokkeita jos ei halua kuulla muista ihmisistä mitään, mutta niillä äideillä lapsineen on ihan sama oikeus matkustaa julkisilla kuin muillakin.

Jos sulla on parantumaton sektiohaava, niin tuskin olet matkaamassa bussilla lattekahveille ostoskeskukseen. 

En sanonut parantumaton, vaan kipeä. Minä ainakin jouduin kulkemaan julkisilla rattaiden kanssa jälkitarkastuksiin ja lapsen neuvoloihin vaikka kuinka olin synnytyksen jälkeen hajalla ja kipeä, enkä pystynyt kävelemään kerrallaan kuin 30m. Ja siellä lattekahvilla käyminen on aika tärkeää ihmisen mielenterveydelle siinä vaiheessa kun yhtäkkiä joutuu jäämään työyhteisöstään sivuun ja jumahtamaan lapsen kanssa pieniin piireihin.

Vierailija
49/154 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh onpas taas paljon teinejä päässyt just koulusta

Vierailija
50/154 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä en koskaan tajua. Millä tavalla se on muilta pois?

Sillä tavalla että Turussa linja 42 so...... lit huutavat vaunujensa kanssa sisään yrittävälle 83 vuotiaalle rouvalle rollaattorin kanssa että ei tänne mahdu. Rouvan piti odottaa seuraavaa bussia. Törkeää.

Tämä on vain huonoa käytöstä eikä se lipusta maksamalla muuksi muutu, vai meneekö ne vaunut pienempään tilaan jos lipusta maksaa?

Menee jos nämä rättip...... nostavat perseen... ylös niistä penkeistä niin siihen mahtuisi vielä rouva rollaattorinsa kanssa.

Vierailija
51/154 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei haittaa jos vetää ilmaiseksi, mutta mua todella haittaa, että ruuhkabussiin tullaan vaunujen kanssa ja ollaan kyydissä yksi pysäkki. Helsingissä, kun noi pysäkit taitaa olla 80-100m välein noin. Yksi ryhmä tässä maassa ei kävele muutenkaan 20m pitempiä matkoja. Tuplavaunut plus 3 muuta huutavaa lasta roikkuu rattaissa. Ihmisten ilmeitä, kun kattelee, niin ei taida kovin positiivisia ajatuksia pyöriä päässä.

Eli sen äidin jolla voi olla esim laskeuma tai kipeä sektiohaava, selkä hajalla raskaudesta pitäisi vielä kävellä sen sijaan että voisi käyttää julkisia? Kannattaa kyllä Suomeen synnyttää lisää veronmaksajia. Voiko tämän lapsivihamielisemmäksi enää mennä?

Ja en ota kantaan siihen onko se ilmaista vai ei, itse maksoin kuukausikorttia silloinkin kun minulla oli pienet lapset rattaissa, mutta todellakin käytin julkisia huusivat lapset tai eivät. Nykyaikana on todella hyviä ääntäeristäviä kuulokkeita jos ei halua kuulla muista ihmisistä mitään, mutta niillä äideillä lapsineen on ihan sama oikeus matkustaa julkisilla kuin muillakin.

Jos sulla on parantumaton sektiohaava, niin tuskin olet matkaamassa bussilla lattekahveille ostoskeskukseen. 

En sanonut parantumaton, vaan kipeä. Minä ainakin jouduin kulkemaan julkisilla rattaiden kanssa jälkitarkastuksiin ja lapsen neuvoloihin vaikka kuinka olin synnytyksen jälkeen hajalla ja kipeä, enkä pystynyt kävelemään kerrallaan kuin 30m. Ja siellä lattekahvilla käyminen on aika tärkeää ihmisen mielenterveydelle siinä vaiheessa kun yhtäkkiä joutuu jäämään työyhteisöstään sivuun ja jumahtamaan lapsen kanssa pieniin piireihin.

Juu, ihan varmasti. Uskoo ken tahtoo 

Vierailija
52/154 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä en koskaan tajua. Millä tavalla se on muilta pois?

Sillä tavalla että Turussa linja 42 so...... lit huutavat vaunujensa kanssa sisään yrittävälle 83 vuotiaalle rouvalle rollaattorin kanssa että ei tänne mahdu. Rouvan piti odottaa seuraavaa bussia. Törkeää.

Tämä on vain huonoa käytöstä eikä se lipusta maksamalla muuksi muutu, vai meneekö ne vaunut pienempään tilaan jos lipusta maksaa?

Menee jos nämä rättip...... nostavat perseen... ylös niistä penkeistä niin siihen mahtuisi vielä rouva rollaattorinsa kanssa.

Mistä sinä tiedät kenenkin tilanteen? Entäpä jos ko naisella oli vaikkapa kohdunlaskeuma tai matala verenpaine tai pelkäsi kaatuvansa rattaidensa kanssa? Jospas kiihkoilisit vähemmän ja olisit tarjoutunut auttamaan sitä istuvaa rouvaa, että rouva on hyvä ja tulee tänne istumaan, sinä pidät rattaita pystyssä ja rollaattorirouva mahtuisi vielä kyytiin. Mutta ei, eihän sinusta ole kuin haukkumaan.

Vierailija
53/154 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, ihan varmasti. Uskoo ken tahtoo 

Meinaatko ihan oikeasti että neuvoloihin tullaan hakemaan limusiinilla Helsingissä?

Vierailija
54/154 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina näitä joilla on laskeumia ja muita juttuja. Hyvin terveeltä nämä ihmiset näyttää aina, kun änkeilevät dösiin. Fakta on se, että laiskuuttaan eivät kävele. Jos on niin sairas, niin kannattaa jättää lapset tekemättä. Nämä samat yhden pysäkin taktikaalla liikkuvat jaksaa kyllä muuten työnnellä vaunuja pitkin itistä jne jne.

ERI.

Vierailija
55/154 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella parivuotiaan vauvan äidillä on se kuukausilippu, kun kuitenkin pitää päästä liikkumaan silloinkin, kun ei satu ole vauvaa mukana. Esimerkiksi töihin.

Vierailija
56/154 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina näitä joilla on laskeumia ja muita juttuja. Hyvin terveeltä nämä ihmiset näyttää aina, kun änkeilevät dösiin. Fakta on se, että laiskuuttaan eivät kävele. Jos on niin sairas, niin kannattaa jättää lapset tekemättä. Nämä samat yhden pysäkin taktikaalla liikkuvat jaksaa kyllä muuten työnnellä vaunuja pitkin itistä jne jne.

ERI.

Nyt on pakko kysyä, että mitenkä siis näet laskeuman päällepäin?

Vierailija
57/154 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ERI.

Ei ole olemassa bussietikettiä siitä, minkälainen matka pitäisi kävellä ja milloin saa käyttää dösää. Mene rasisti muualle lässyttämään.

Vierailija
58/154 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti tämä etuisuus pitäisi poistaa. On täysin käsittämätöntä, miksi yhtä ryhmää kohdellaan erityisoikeuksin, kun kaikkien muiden täytyy maksaa matkastaan, oli rahatilanne mikä hyvänsä.

Vierailija
59/154 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti tämä etuisuus pitäisi poistaa. On täysin käsittämätöntä, miksi yhtä ryhmää kohdellaan erityisoikeuksin, kun kaikkien muiden täytyy maksaa matkastaan, oli rahatilanne mikä hyvänsä.

Mitenkäs kaikki alennusryhmät, kuten opiskelijat?

Vierailija
60/154 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tunnu uskottavalta selitykseltä, koska esimerkiksi kantoliinassa vauvaa kuljettava ei pääse ilmaiseksi. Miksi kannustaa kulkemaan tilaa vievillä vaunuilla ja rattailla, jos syy ei liity suoraan niihin?

Ei oo pakko uskoa, tuon syyn sain kuitenkin esimieheltäni. Meilläpäin ei tainnut kantoliinailijoita kulkea, en osaa vastata kysymykseesi. Itse olisin laskenut nekin ilmaiseksi, myös kaikki alle 7v lapsetkin kulkivat. Enkä paljasta paikkakuntaa, asukkaita 50-70 000 

-lainaamasi

En minä sinun sanaasi epäile (anteeksi huono sanavalinta), mutta jos kaupunki tekee tällaisia päätöksiä, pitäisi ne mielestäni miettiä tarkemmin. Jos halutaan tukea lapsiperheitä, mikseivät kaikki tietyn ikäisen kanssa liikkuvat pääse ilmaiseksi, oli rattaat tai ei. Se olisi reilumpaa ja käynnöllisempää, jos syy tosiaan on taloudellinen tuki eikä (pelkästään) turvallisuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme