Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnen itseni todella vanhaksi. Todistin äsken 12-vuotiaan lapsen yritystä soittaa äidilleen lankapuhelimella.

Vierailija
26.01.2021 |

Odotin kauppakeskuksen infon vieressä ystävääni ja satuin näkemään ja kuulemaan seuraavan episodin.

Pitkä juttu lyhyesti: 12v lapsi hukannut äitinsä. Ei kännykkää mukana. Äiti ei ole kauppakeskuksessa ja haluaa soittaa äidille, joka ei osaa suomea. Info antaa soittaa lankapuhelimesta.

Poika näppäilee numerot ja nostaa luurin. Info opastaa, että ensin nostetaan luuri ja sitten vasta numerot. Tekee näin.

Poika pitää puhelinta naaman edessä, katsoo siihen osaan, josta yleensä kuunnellaan. Äiti ilmeisesti vastaa. Poika puhuu siihen osaan, josta kuunnellaan puhetta ja pinnistelee kuullakseen, mitä langan toisessa päässä puhutaan.

Puhelimen lopuksi yrittää löytää luurista nappia, joka katkaisee puhelun.

Mä olen 30v ja tajusin, että olen aivan ikäloppu!

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen parikymppinen enkä muista edes lapsuudessa nähneeni lankapuhelinta, itsekin olisin yrittänyt näppäillä numeron ensin :D

Joo, se pointti on siis siinä, mitä kukaan tässä ei suoranaisesti kerro, että lankapuhelin ei ota jatkuvasti yhteyttä jonnekin mastoon vaan se linja "avautuu", kun luuri nostetaan ja sitten sinne luodaan pulssi näppäimillä tai valintalevyllä, joka kertoo sen mihin numeroon puhelu yhdistyy. Siinä ei ole mitään erillistä nappulaa mistä painettaisiin "vihreää luuria" vaan puhelu lähtee yhdistymään heti, kun sopiva numero on valittu eli jos vaikka olisi tarkoitus soittaa numeroon 512 347 ja näppäilisitkin alkuun vitosen sijaan 112 niin puhelu lähtisi sitten yhdistymään sinne, vaikka kuinka näppäilisit tai pyörittelisit lisää numeroita perään. 

Niin kauan kuin luuri on alhaalla, puhelin on täysin kuollut ja voit pöyritellä tai näpytellä numeroita kuinka paljon tahansa. 

Lisäksi valintalevypuhelimessa pitää odottaa, että levy ehtii palautua takaisin alkupisteeseensä ennen seuraavan numeron valintaa. 

Vierailija
22/66 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ulkomaalaistaustaisuudella oli osuutta asiaan? Eihän noilta onnistu liukuportaidenkaan käyttö

Taitaa ottaa koville kun pitää toisia haukkua. Oletko itse jo 50? Se tietää vähemmän elämää edessä kuin jo elettynä.

Mitenkähän tuon kirjoittajan ikä nyt liittyy yhtään mihinkään? Kai ihmisten typeryydelle nyt saa nauraa kun ei yksinkertaisinkaan asia näytä onnistuvan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hi hoijaa, olen itsekin 30 ja todistanut miten käy kun älypuhelimet tullut, tuhonneet nuorten älykkyysosamäärän

Vierailija
24/66 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en tiedä miten älypuhelimella soitetaan, kun minulla on vielä vanhanaikainen kännykkä. En yleensä näe mitään huvittavaa tai nolottavaa siinä, ettei osaa käyttää laitetta, jota ei ole mihinkään tarvinnut. Sitten kun tarvitsee, opettelee.

Vierailija
25/66 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ulkomaalaistaustaisuudella oli osuutta asiaan? Eihän noilta onnistu liukuportaidenkaan käyttö

Taitaa ottaa koville kun pitää toisia haukkua. Oletko itse jo 50? Se tietää vähemmän elämää edessä kuin jo elettynä.

Mitenkähän tuon kirjoittajan ikä nyt liittyy yhtään mihinkään? Kai ihmisten typeryydelle nyt saa nauraa kun ei yksinkertaisinkaan asia näytä onnistuvan.

Saako vanhuksille nauraa kun ei onnistu twiittien lähettely, nettipankin käyttö tai voi niin simppeli asia kuin älypuhelimen käyttö! Hahhah voi miten hauskaa kun moni +80 v mummo tai pappa ei tähän taivu Suomessa!

Vierailija
26/66 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa yllätys, että jossain on vielä lankapuhelin. Meillä ne kerättiin töissä ajat sitten pois. Tilalle tuli halpiskännykät.

Vierailija
27/66 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lankapuhelimen käyttäminen korreloi mielestänne älykkyyden kanssa? Jos teille lyödään eteen laite, jota ette ole ikinä missään edes nähneet, niin osaatte automaattisesti käyttää sitä?

Vierailija
28/66 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja minun äiti ei osaa käyttää älypuhelinta. Taidan olla nuori?

Vierailija
29/66 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako vanhuksille nauraa kun ei onnistu twiittien lähettely, nettipankin käyttö tai voi niin simppeli asia kuin älypuhelimen käyttö! Hahhah voi miten hauskaa kun moni +80 v mummo tai pappa ei tähän taivu Suomessa!

Saa.

Vierailija
30/66 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hi hoijaa, olen itsekin 30 ja todistanut miten käy kun älypuhelimet tullut, tuhonneet nuorten älykkyysosamäärän

Suurin osa ihmisistä ei ole koskaan ollut älykkäitä eikä älyä edes tarvitse kuin aniharvat. 90% ihmisistä on kuin robotteja, ei ne ajattele mitään eikä ole koskaan saanut mitään oivallusta tai keksinyt mitään.

Ihmiskunnan kehitys on ehkä promillen ihmisistä varassa, tai luultavasti paljon pienemmän osuuden

Vierailija
31/66 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä tosiaan noin kapea elämänkokemus? Ette siis tiedä, että maailmassa on paljon asioita, joita jotkut ei ole koskaan kokenut? Ja ensimmäisellä.kertalla voi joutua oikeaa tapaa haparoimaan. Muistan kun itse ensimmäisen kerran menin liukuportaisiin, olin jo teini. Se oli vaikeaa. Ja sitä ennen olen sentään trenannut huvipuistossa yms kaikena maailman liikkuvia alustoja. Jopa skeitannut. Entäpä, jos et ole koskaan kokeillut? Osaan monia asioita mitä toiset ei osaa. Pitäisikö minun naureskella? Tai luokitella itseni johonkin ikäryhmän sen takia? Ihmiset ovat kummallisen kapeakatseisia.

Vierailija
32/66 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lankapuhelimen käyttäminen korreloi mielestänne älykkyyden kanssa? Jos teille lyödään eteen laite, jota ette ole ikinä missään edes nähneet, niin osaatte automaattisesti käyttää sitä?

Isäni 70+ ei enää kyennyt opettelemaan tekstiviestien lähetystä. Yhden näppäimen alta löytyvät useammat kirjaimet olivat hänelle liikaa. Tyttäreni taas opetteli itse 7-vuotiaana, saatuaan ensimmäisen kännykän ,tekstiviestin lähetyksen, kun en ollut sitä hänelle ehtinyt opettaa. Tosin ensimmäinen viesti oli pitkä pötkö ilman tyhjiä välejä sanojen välissä.

Vierailija
33/66 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kolme teini-ikäistä lasta puhuvat puhelimeen (eli kännykkään) juuri noin. Jos siis ylipäätään puhuvat koskaan kännykkään. Kukaanhan ei siis hyvänen aika enää soita kenellekään, kun on videopuhelut ja WhatsAppit ja Snapit ja muut. Puhelimella soittaa vain mummot äänipuheluita.

Mutta joo - ei laiteta kännykkää korvalle, vaan naaman eteen kaiuttimelle. Puhutaan ja kuunnellaan puhelua niin, että se kännykkä on koko ajan siinä naaman edessä.

Hyvinkin siis tuo poika kuvitteli, että näin pitää toimia langallisen puhelimen kanssa. 

Ihan fiksua olla pitämättä puhelinta korvalla. 

Mä olen kohta 70 ja pidän puhelinta kaiuttimella,on paljon kätevämpää kun on molemmat kädet vapaana askareisiin samalla kun puhuu puhelimessa.

En siis ymmärtänyt tämän jutun alapeukutusta.

Vierailija
34/66 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän toisille naureskeli, annan enemmän kuvaa siitä naureskelijasta?

Vierailija
35/66 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kolme teini-ikäistä lasta puhuvat puhelimeen (eli kännykkään) juuri noin. Jos siis ylipäätään puhuvat koskaan kännykkään. Kukaanhan ei siis hyvänen aika enää soita kenellekään, kun on videopuhelut ja WhatsAppit ja Snapit ja muut. Puhelimella soittaa vain mummot äänipuheluita.

Mutta joo - ei laiteta kännykkää korvalle, vaan naaman eteen kaiuttimelle. Puhutaan ja kuunnellaan puhelua niin, että se kännykkä on koko ajan siinä naaman edessä.

Hyvinkin siis tuo poika kuvitteli, että näin pitää toimia langallisen puhelimen kanssa. 

En ymmärrä tuota naaman eteen kaiuttimelle tapaa yhtään, mikä järki? Miksi? Näkee aikuisiakin jotka tuota harrastavat julkisilla paikoillakin.

En mäkään! En ylipäätään ymmärrä, miksi pitää laittaa puhelu kaiuttimelle, jos puhuu yksityistä puhelua jonkun kanssa. Eri asia, jos on 10 ihmistä kännykän ympärillä ja vaikka laulaa onnittelulaulun mummolle tms. En oikeasti keksi muuta syytä puhua kaiutinpuhelua julkisella paikalla.

Vierailija
36/66 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on pari kolme vuotta aikaa, kun näin Ylellä tämmöisen harmittoman oloisen sketsin, kun lapset yritti soittaa lankapuhelimella. Juurikin tuo, että kukaan ei nostanut luuria ensin. (se oli kiekkopuhelin, sen klaarasivat kyllä)

Saakeli, että mä sisuunnuin tuosta klipistä sen verran, että opetin lapseni käyttämään lankapuhelinta! Mulle se jotenkin kolahti, että mun lapsillehan, ette ainakaan naura! ;) Mistä hitosta ne voi tietää, kun ei ole kokemusta.

Nyt ne osaa soittaa lankapuhelimella. Uu. Ja toisekseen olen myös pakottanut opettelemaan vanhempien numerot ulkoa. Koskaan ei tiedä, jos se puhelin meneekin rikki. Esikoinen kulki aikansa lappu mukanaan, jossa on meidän numerot, mutta nyttemmin on paukuttanut ne päähänsä. Mä testaan välillä. ;)

Vierailija
37/66 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä tosiaan noin kapea elämänkokemus? Ette siis tiedä, että maailmassa on paljon asioita, joita jotkut ei ole koskaan kokenut? Ja ensimmäisellä.kertalla voi joutua oikeaa tapaa haparoimaan. Muistan kun itse ensimmäisen kerran menin liukuportaisiin, olin jo teini. Se oli vaikeaa. Ja sitä ennen olen sentään trenannut huvipuistossa yms kaikena maailman liikkuvia alustoja. Jopa skeitannut. Entäpä, jos et ole koskaan kokeillut? Osaan monia asioita mitä toiset ei osaa. Pitäisikö minun naureskella? Tai luokitella itseni johonkin ikäryhmän sen takia? Ihmiset ovat kummallisen kapeakatseisia.

Minä ennemminkin hämmästyin suuresti kuin naureskelin asialle. Jotenkin ihan käsittämätöntä, ettei joku osaa soittaa lankapuhelimella, kun se on minulle niin itsestäänselvä asia. Sama kuin joku ei osaisi käyttää kahvaa ovessa tai laittaa kytkimestä olohuoneen lamppua päälle. Joo, eka kerta kaikelle, mutta pysäytti tämä episodi. Niin hirveän nopeasti kännykät ovat syrjäyttäneet lankapuhelimet, ettei nykylapset ja -nuoret edes OSAA käyttää niitä.

ap

Vierailija
38/66 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

myymumme kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan fiksua olla pitämättä puhelinta korvalla. 

Mä olen kohta 70 ja pidän puhelinta kaiuttimella,on paljon kätevämpää kun on molemmat kädet vapaana askareisiin samalla kun puhuu puhelimessa.

En siis ymmärtänyt tämän jutun alapeukutusta.

Kotona ihan eri asia kuin vaikka kauppakeskuksessa. Ei siinä ole kädet vapaana askareille, kun kävelee kadulla ja puhuu kaiutinpuhelua.

Vierailija
39/66 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä on pari kolme vuotta aikaa, kun näin Ylellä tämmöisen harmittoman oloisen sketsin, kun lapset yritti soittaa lankapuhelimella. Juurikin tuo, että kukaan ei nostanut luuria ensin. (se oli kiekkopuhelin, sen klaarasivat kyllä)

Saakeli, että mä sisuunnuin tuosta klipistä sen verran, että opetin lapseni käyttämään lankapuhelinta! Mulle se jotenkin kolahti, että mun lapsillehan, ette ainakaan naura! ;) Mistä hitosta ne voi tietää, kun ei ole kokemusta.

Nyt ne osaa soittaa lankapuhelimella. Uu. Ja toisekseen olen myös pakottanut opettelemaan vanhempien numerot ulkoa. Koskaan ei tiedä, jos se puhelin meneekin rikki. Esikoinen kulki aikansa lappu mukanaan, jossa on meidän numerot, mutta nyttemmin on paukuttanut ne päähänsä. Mä testaan välillä. ;)

Minä en aio opettaa lapsilleni lankapuhelimen käyttöä kuten en muitakaan menneen maailman tapoja. Ovat tosin oletettavasti nuorempia kuin sinun koska oman kännykän hankinta ei vielä ole edes ajankohtainen. Miksi opettaa sellaisia taitoja joita eivät 90% varmuudella tule tarvitsemaan.

Vierailija
40/66 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin vielä 70-luvulla oli Suomessa paikkoja, joihin ei tavallisella puhelimella päässyt numeroita pyörittämällä, siis puhumaan kaukopuheluita verkkoryhmästä toiseen. Näissä paikoissa oli ns. valtionpuhelimet, eli soitettiin keskukseen ja tilattiin puhelu siihen-ja-siihen numeroon, ja sitten keskus yhdisti ja puhelua pääsi puhumaan. Muunmuassa äitini sukulaisille Satakunnan sisällä piti soittaa näin, eli tilata puhelu. Jossain vaiheessa sitten sekin keskus sitten automatisoitiin ja tilauspuhelut jäivät menneisyyteen.

Niin, muistatteko vielä verkkoryhmät ja niiden suuntanumerot? Rauma oli 938, Turku 921, Pori 939, Tampere 931 ja Helsinki 90. Nuo muistan, niihin taisi olla eniten asiaa...