Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnen itseni todella vanhaksi. Todistin äsken 12-vuotiaan lapsen yritystä soittaa äidilleen lankapuhelimella.

Vierailija
26.01.2021 |

Odotin kauppakeskuksen infon vieressä ystävääni ja satuin näkemään ja kuulemaan seuraavan episodin.

Pitkä juttu lyhyesti: 12v lapsi hukannut äitinsä. Ei kännykkää mukana. Äiti ei ole kauppakeskuksessa ja haluaa soittaa äidille, joka ei osaa suomea. Info antaa soittaa lankapuhelimesta.

Poika näppäilee numerot ja nostaa luurin. Info opastaa, että ensin nostetaan luuri ja sitten vasta numerot. Tekee näin.

Poika pitää puhelinta naaman edessä, katsoo siihen osaan, josta yleensä kuunnellaan. Äiti ilmeisesti vastaa. Poika puhuu siihen osaan, josta kuunnellaan puhetta ja pinnistelee kuullakseen, mitä langan toisessa päässä puhutaan.

Puhelimen lopuksi yrittää löytää luurista nappia, joka katkaisee puhelun.

Mä olen 30v ja tajusin, että olen aivan ikäloppu!

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä on pari kolme vuotta aikaa, kun näin Ylellä tämmöisen harmittoman oloisen sketsin, kun lapset yritti soittaa lankapuhelimella. Juurikin tuo, että kukaan ei nostanut luuria ensin. (se oli kiekkopuhelin, sen klaarasivat kyllä)

Saakeli, että mä sisuunnuin tuosta klipistä sen verran, että opetin lapseni käyttämään lankapuhelinta! Mulle se jotenkin kolahti, että mun lapsillehan, ette ainakaan naura! ;) Mistä hitosta ne voi tietää, kun ei ole kokemusta.

Nyt ne osaa soittaa lankapuhelimella. Uu. Ja toisekseen olen myös pakottanut opettelemaan vanhempien numerot ulkoa. Koskaan ei tiedä, jos se puhelin meneekin rikki. Esikoinen kulki aikansa lappu mukanaan, jossa on meidän numerot, mutta nyttemmin on paukuttanut ne päähänsä. Mä testaan välillä. ;)

Minä en aio opettaa lapsilleni lankapuhelimen käyttöä kuten en muitakaan menneen maailman tapoja. Ovat tosin oletettavasti nuorempia kuin sinun koska oman kännykän hankinta ei vielä ole edes ajankohtainen. Miksi opettaa sellaisia taitoja joita eivät 90% varmuudella tule tarvitsemaan.

Koskaan ei tiedä, mitä taitoja tai asiaa tulee joskus tarvitsemaan. Eiköhän viimeksi tämä korona-aika ole se opettanut. Ainakin minä naureskelin monta vuotta tv-kuvaa japanilaisista, jotka pitivät maskeja suunsa ja nenänsä edessä julkisissa kulkuneuvoissa kulkiessaan. Enpä naureskele enää. Maskin käyttö on pitänyt opetella meilläkin, vaikka hankalaa se onkin, etenkin näin silmälaseja käyttävänä talvisaikaan.

Vierailija
42/66 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Langattomat kännykät tuli joskus 95- luvulla , silloin oli vielä kolikko puhelinkopit . Sitten tuli kortti puhelinkopit . Oli lankapuhelimet ja tietokoneet . Sitten tuli kannettavat vasta joskus 2000 luvulla . Lankapuhelimet on edelleen käytössä mm. hammashoitolaan soitettaessa ja hotelleissa . Kännykät on vain sitä varten kun liikkuu . Kiinteät on erikseen. Monella on kotitietokone edelleen vanhaa mallia johto seinässä laatikko .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kai siinä puhelimessa numerot on esillä mitä näppäilee . Minkä kielen numeroita ei ymmärrä Kiinan Japanin ....meillä on latinalaiset numerot .

Vierailija
44/66 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiuttimella kuuluu kaikille kirjoitti:

Langattomat kännykät tuli joskus 95- luvulla , silloin oli vielä kolikko puhelinkopit . Sitten tuli kortti puhelinkopit . Oli lankapuhelimet ja tietokoneet . Sitten tuli kannettavat vasta joskus 2000 luvulla . Lankapuhelimet on edelleen käytössä mm. hammashoitolaan soitettaessa ja hotelleissa . Kännykät on vain sitä varten kun liikkuu . Kiinteät on erikseen. Monella on kotitietokone edelleen vanhaa mallia johto seinässä laatikko .

Juuri sellaisen ääressä tässä istun. Samassa huoneessa on kaksi puhelintani (siis niitä älykännyköitä) ja tabletti ja keittiössä vielä kannettava (laptop). Ja kuitenkin istun tässä monitorin ääressä ja näpyttelen vanhalla 90-luvulta peräisin olevalla näppikselläni, koska tämä on kaikkein kätevin väline minulle olla yhteydessä internetin kautta muuhun maailmaan. Ikää minulla on se 55 ja tietokoneiden ihmeelliseen maailmaan tutustuin vasta parikymmentä vuotta sitten.

Vierailija
45/66 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää yhtään, et kaikki ja koko ajan moittivat itseään vanhaksi. Ehditään kyllä sitten voivotella kun oikeasti ollaan vanhoja, jos yli 8- kymppiseks edes eletään. Tuntuu varmaan sit pahalta kun koko elämä on mennyt mokoman hokemiseen.

Vierailija
46/66 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä jotenkin pysty tajuamaan mitä huvittavaa tuossa on, vaikka olen elänyt lankapuhelinajan. Osaatteko itse käyttää kaikkea teknologiaa, joka on poistunut yleisestä käytöstä ennen syntymäänne?

Vierailija
47/66 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on edelleen kotona myös lankapuhelin ja voimassa oleva liittymä. Pidän sitä lähinnä Elisan kiusaksi, haluaisivat lakkauttaa kuparilankaverkon alueelta, mutta samanaikaisesti niiden (kuten kilpailijoidenkin) 3G- ja 4G- toimivuuder varsinkin iltaisin on ihan paskoja. Luovun heti lankapuhelimesta, jos saan mahdollisuuden joko toimivaan matkapuhelinverkkoon taikka valokuituun.

Vierailija
48/66 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tykkää yhtään, et kaikki ja koko ajan moittivat itseään vanhaksi. Ehditään kyllä sitten voivotella kun oikeasti ollaan vanhoja, jos yli 8- kymppiseks edes eletään. Tuntuu varmaan sit pahalta kun koko elämä on mennyt mokoman hokemiseen.

Se on vitsi joillekin. Eikä sitä koko ajan hoeta. Hyvä silti ajatella olevansa nuori.

Vierailija
49/66 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin olen osannut äitini kännykkänumeron ulkoa jo 9-10 vuotiaasta alkaen.

t.2002 syntynyt

Vierailija
50/66 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen lankapuhelin?Mikä se on?

Puhelin, joka on kiinni seinässä. Luuri on langalla kiinni puhelinlaitteessa. Sellainen puhelinmalli, jota käytettiin 100 vuotta ennen kännyköiden keksimistä.

Väärin meni selityksesi!

Lankapuhelin on puhelin, joka on yhteydessä puhelinkeskukseen puhelinlankojen kautta.Luuri ei ole millään langalla kiinni puhelinkojeessa, vaan puhelinlangat ovat keskusten ja tilaajien välillä!

Vierailija
51/66 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ne osaa latinaa kirjoitti:

Kyllä kai siinä puhelimessa numerot on esillä mitä näppäilee . Minkä kielen numeroita ei ymmärrä Kiinan Japanin ....meillä on latinalaiset numerot .

Öö siis jos ei osaa sanoa niitä suomeksi niitä numeroita? Osaatko sinä sanoa numerot japaniksi tai kiinaksi?

Vierailija
52/66 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen suuresti, koska minäkään en muistanut äitini kännykkänumeroa ulkoa, vaikka meidän lankanumeron kahdenkymmenen vuoden takaa muistan edelleen. 

Tämä siis piti lainata viestiini.

t.2002 syntynyt

Vierailija
53/66 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kolme teini-ikäistä lasta puhuvat puhelimeen (eli kännykkään) juuri noin. Jos siis ylipäätään puhuvat koskaan kännykkään. Kukaanhan ei siis hyvänen aika enää soita kenellekään, kun on videopuhelut ja WhatsAppit ja Snapit ja muut. Puhelimella soittaa vain mummot äänipuheluita.

Mutta joo - ei laiteta kännykkää korvalle, vaan naaman eteen kaiuttimelle. Puhutaan ja kuunnellaan puhelua niin, että se kännykkä on koko ajan siinä naaman edessä.

Hyvinkin siis tuo poika kuvitteli, että näin pitää toimia langallisen puhelimen kanssa. 

Mäkin laitan puhelun usein kaiuttimelle, ettei tarvitse pitää kännykkää korvalla koko ajan. Kotona ollessa varsinkin.

Vierailija
54/66 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi infoihminen ei kertonut pojalle noita askelia etukäteen?

En minäkään olisi alkanut mitenkään oletusarvoisesti kertoa kenellekään, miten puhelin toimii. Olen luullut, että kaikki osaavat.

ap

Miten helvetissä voit olettaa 12 vuotiaan osaavan käyttää 20 vuotta sitten vanhentunutta teknologiaa?

Vierailija
55/66 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö siis jos ei osaa sanoa niitä suomeksi niitä numeroita? Osaatko sinä sanoa numerot japaniksi tai kiinaksi?

(En ole keneltä kysyit)

Se on totta, että hankala on yrittää ymmärtää oikeat numerot, jos joku puhuu täysin vierasta kieltä. Mutta japani tai kiina on sinänsä huono esimerkki, koska esimerkiksi japanin alkeiden taitajia (mihin numerot kuuluvat) on suomalaisissakin ainakin omassa tuttavapiirissäni monia :D

Vierailija
56/66 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Latinalaiset numerot! XD

Vierailija
57/66 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä se sinusta ikäloppua tekee? Tuskin nykypäivän 12-vuotias tuntee jotain Justin Bieberiäkään, joka oli iso juttu vielä muutama vuosi sitten. Ei see parikymppisistä entisistä Bieber-faneistakaan ikäloppuja, että lapset ovat olleet vasta vähän aikaa täällä maapallolla ja heillä on rajallinen kokemuspohja.

Vierailija
58/66 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen suuresti, koska minäkään en muistanut äitini kännykkänumeroa ulkoa, vaikka meidän lankanumeron kahdenkymmenen vuoden takaa muistan edelleen. 

Minä opetin lapselleni puhelinnumeroni jo hänen ollessaan 7-vuotias juuri sen takia, että pystyy hätätilanteessa sanomaan numeroni aikuiselle tai soittamaan minulle esim. kaverinsa puhelimella, kun omasta akku on loppu. Ja monesti joutukin soittamaan jonkun muun puhelimella. Nyt hän on jo 17 vuotias ja muistaa edelleen numeroni ulkoa.

Vierailija
59/66 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen lankapuhelin?Mikä se on?

Puhelin, joka on kiinni seinässä. Luuri on langalla kiinni puhelinlaitteessa. Sellainen puhelinmalli, jota käytettiin 100 vuotta ennen kännyköiden keksimistä.

Väärin meni selityksesi!

Lankapuhelin on puhelin, joka on yhteydessä puhelinkeskukseen puhelinlankojen kautta.Luuri ei ole millään langalla kiinni puhelinkojeessa, vaan puhelinlangat ovat keskusten ja tilaajien välillä!

Vierailija
60/66 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä tuossa mitään. Mun teini yritti hiljattain soittaa naapurin kiekkopuhelimella... Se se vasta hupaisaa oli.

Voi raukkaa, mites sinä kehtasit lastasi noin kiduttaa? :DDD

Äskettäin opetin 1,5 vuotiasta taaperoa "soittamaan" vanhalla Fisher-Price lelupuhelimella.