Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko joku kertoa että miksei suurin osa ihmisistä voi olla ihan rauhassa ja hyväksytysti työttömänä, kun ei avoimia työpaikkoja ole kuin murto-osa työttömien määrästä?

Vierailija
26.01.2021 |

Kun lasketaan yhteen kaikki kuntouttavassa, työharjoittelussa, työkkärin koulutuksissa yms. olevat, saadaan luku joka on jotai 500 000 ja 700 000 välillä.
Avoimia työpaikkoja on jotain 25 000 tällä hetkellä, ja näistäkin valtaosa sellaista jolla ei oikeasti elä.

Joten miksi siis ei olisi hyväksyttyä niiden olla työttöminä jotka siihen parhaiten sopeutuvat?
Minä esimerkiksi olen oikein onnellinen tuilla eläessäni työttömänä...Olen ollut jo vuosia.

Miksi minun pitäisi niin kovasti pyrkiä työelämään, kun töitä ei kuitenkaan ole kuin pienelle osalle hakijoista?
Eikö mieluummin minun kannata olla työttömänä, kuin jonkun joka vetäisi itsensä kiikkuun 2 vuoden työttömyyden jälkeen kun olisi ensin ryypännyt itsensä rappiolle?

Silti minun pitää vain esittää hakevani töitä kun yhteiskunta sitä järjenvastaisesti vaatii...

Kommentit (181)

Vierailija
81/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen työttömänä ja ihan hukassa, nyt mies on alkanut painostaa että kyllä sitä nyt jotain pitäö tehfä opiskella edes.

En tiedä ollenkaan mitä haluan tai missä olen hyvä.

Olen kouluttautunut taide-alalle, ei kuitenkaan kunniahimoa tehdä itsestään joku brändi tai lähteä yrittäjäksi.

Sitten voisin taas opettaa, mutta tällä alalla on ylitarjontaa, eikä ole edes opettajakoulutusta pätkääkään.

Kaikenlisäksi kohta 2vuotta tulossa täyteen työttömyyttä, sitä ennen äitiys+hoitovapaalla 3vuotta joten kohta jo 7 vuotta ilman työelämää sillä olin jo 2vuotta työttömänä ennenkuin saimme lapsen(ei tullut helpolla, hoidoissakin oltiin)

Lisäksi lapsi oli huono uninen lähes koko 3 vuotta ja minulle on jäänyt nukahtamisvaikeuksia, osittain varmaan siitä että pelkää että joutuu heräämään kesken unien.

Viime yönäkin heräsi ja joutui ottamaan viereen nukkumaan.

Töitä haluisin tehdä, mutta se työnhaku on ihan hirveää "minä olen paras" soopaa.

Olen hyvä työntekijä sen tiedän, mutta mitä työtä sehän se pulma on kun taidealalla ei työtä ole.

Masentaa.

Jos taidealalla ei ole työtä niin silloin kouluttaudutaan sellaiselle alalle, jolla sitä on. Taide voi olla harrastus. Etkö oikeasti ollenkaan mieti, miten pärjäät jos mies lähtee? Etkö kaipaa mitään parempaa kuin työmarkkinatuella kituuttaminen?

Sanoihan että olen hukassa.

Ei hajuakaan mitä tekisin tai mikä kiinnostaisi. Ehkä olen masentunut, en näe tai pysty kuvittelemaan pitkälle, milään ei innosta ollenkaan.

Kunhan saan lapsen päiväkotiin ja muistan hakea sen sieltä, syön ja palstailen täällä, siinä se päivä menee.

Säälittävää, tiedän.

Ne työttömät joita ei kiinnosta erityisesti mikään yleensä menevät opiskelemaan lähihoitajiksi. Ultrahelpot opinnot ja lähes kaikki valmistuneet työllistyvät.

Menisin muuten mutta en kestä muiden oksennusta, paskaa, kusta, verta, räkää huonoa hygieniaa yms.

Vierailija
82/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole siitä, ettei voisi olla työttömänä välillä, vaan siitä ettei yhteiskunnassa voida antaa tällaisia erityisoikeuksia osalle ihmisistä; se, että ei työt kelpaa sillä palkkaa ei makseta tarpeeksi pistää työssäkäyviä ärsyttämään, sillä he itse aloittivat monet työuransa juurikin hyvin matalapalkkaisista töistä. Sinällään jos et hausta huolimatta saa töitä, etkä valita tukien pienuudesta, en usko että sinua halveksutaan. Mutta yrittää täytyy

Kyllä pitää pitää kiinni kynsin ja hampain rautakautisista arvoista, vaikka koneet ovat kasvattaneet kakun kokoa jo 200 vuotta. Työn väheneminen on jatkuva trendi. Rautakautisilla arvoilla me kaikki kuollaan kadulle nälkään jonain päivänä.

Rautakautisiin arvoihin kuului se, että jokainen teki voitavansa ja siten ansaitsi oikeuden olla elossa. Muut auttoivat, jos yksi sairastui tai vammautui. Miksi siis emme nyt poistaisi kokonaan työttömyysetuuksia ja toteaisi, että rautakautinen muista huolehtiminen on turhaa, jokainen pärjätköön omillaan. Siihen kun vielä lisätään yhteisön oikeus eliminoida haitalliset yksilöt, niin ollaan jo hyvää matkaa kohti parempaa.

"Ansaitsi oikeuden olla elossa". Ne olivat rautakautisia arvoja, joilla miljoonia "turhia" murhattiin 1900-luvulla.

Luuletko, että rautakaudella katsottiin hyvällä niitä, jotka ei tehneet mitään ja joita muiden piti ruokkia? Ehei, aika äkkiä ne putosi jyrkänteiltä.

Onko sinulla minkäänlaisia faktoja väittämästäsi, vai oliko mutua? Rautakausi on pitkä ja silloin on elänyt lukuisia eri kansoja ja heimoja omine tapoineen. Minun mutuni kyllä sanoo vahvasti, että jopa silloin on ymmärretty ja ruokittu myös heikoimpia eikä heitetty jyrkänteiltä.  Toki tämä on riippunut paljolti resursseista ja heimotavoista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi ettei se ole taloustieteen näkökulmasta kestävää. Se ei toki ole työnhakijoiden vika ettei töitä ole, mutta nykyinen epäterve tasapaino on kallis, taloudellisti kestämätön ja aiheuttaa kokonaiskysynnän laskua. Kyse ei ole arvokysymyksestä ja hyväntekeväisyydestä vaan siitä ettei hyvinvointivaltio toimi noin. Nyt on lama ja korkea työttömyys, ns. normiaikaan työllisyyden tulisi olla korkeampi. Jos liian iso osa on työttömänä ja omaa huonon ostovoiman, se huonontaa muidenkin työssäkäyvien työmahdollisuuksia kun ihmiset ei kuluta kuin ruokaan ja Alkon ja apteekin tarjontaan.

Vierailija
84/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kyseli niiden avoimien työpaikkojen perään. En ala tänne pienten yritysten nimiä laittamaan, jotta te pääsisitte laittamaan heidän sähköpostinsa kaaokseen. Mutta sen tiedän, että pieniin yrityksiin rekrytoidaan omista verkostoista, koska ei ole varaa ottaa sitä riskiä, että uusi tuntematon työntekijä onkin ongelmainen. Jos kahdesta työntekijästä toinen osoittautuu ongelmaiseksi, niin se voi kaataa koko yrityksen. Siksi on riskittömämpää rekrytoida verkostojen kautta niitä, jotka ovat luotettavien henkilöiden suosittelemia. Itsekin toimin kahdessa tällaisessa yrityksessä, joten puhun omasta kokemuksesta.

Sitten tiedän töitä, joihin pääsee aina, koska tulijoita ei ole tungokseksi asti. Minulla on pari tuttua, jotka työllistävät itsensä näin. Nämä ovat mediaepäseksikkäämpiä aloja, kuten kaatopaikalla työskentely, rakennussiivoojana, lapiomiehenä, teurastamossa, jne. Ihan kunnollisia ja siistejä töitä, tungosta ei ole.

Seuraavaksi tulee mieleen koronaopettajat, joihin ei kaikilla paikkakunnilla löytynyt edes riittävästi hakijoita. Kaikki edes jossain määrin pätevät palkattiin ja loput paikat jätettiin hakijoiden puutteessa täyttämättä. Näistä on ollut lehdissä. Ja nämä paikat ilmoitettiin ihan normaaleilla hakuilmoituksilla. Opettajien lisäksi koronarahalla on palkattu myös tutoreita ym. apukäsiä kouluun. Oman lapsen koulussa ainakin ohjaajista on puutetta. Koulutusvaatimus ei ole kummoinen.

Sukulaiseni oli kaivuritöissä 80-vuotiaana, kun työmaalle ei oltu mistään saatu ammattitaitoista työikäistä kaivurinkuljettajaa. Tuo on ala, missä on myös työvoimapulaa.

Työvoimapulaa on. Ihan turha väittää muuta.

Vierailija
85/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotkut saavat vaan olla, ja muiden pitää tehdä raskasta työtä elääkseen?

Vierailija
86/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen työttömänä ja ihan hukassa, nyt mies on alkanut painostaa että kyllä sitä nyt jotain pitäö tehfä opiskella edes.

En tiedä ollenkaan mitä haluan tai missä olen hyvä.

Olen kouluttautunut taide-alalle, ei kuitenkaan kunniahimoa tehdä itsestään joku brändi tai lähteä yrittäjäksi.

Sitten voisin taas opettaa, mutta tällä alalla on ylitarjontaa, eikä ole edes opettajakoulutusta pätkääkään.

Kaikenlisäksi kohta 2vuotta tulossa täyteen työttömyyttä, sitä ennen äitiys+hoitovapaalla 3vuotta joten kohta jo 7 vuotta ilman työelämää sillä olin jo 2vuotta työttömänä ennenkuin saimme lapsen(ei tullut helpolla, hoidoissakin oltiin)

Lisäksi lapsi oli huono uninen lähes koko 3 vuotta ja minulle on jäänyt nukahtamisvaikeuksia, osittain varmaan siitä että pelkää että joutuu heräämään kesken unien.

Viime yönäkin heräsi ja joutui ottamaan viereen nukkumaan.

Töitä haluisin tehdä, mutta se työnhaku on ihan hirveää "minä olen paras" soopaa.

Olen hyvä työntekijä sen tiedän, mutta mitä työtä sehän se pulma on kun taidealalla ei työtä ole.

Masentaa.

Jos taidealalla ei ole työtä niin silloin kouluttaudutaan sellaiselle alalle, jolla sitä on. Taide voi olla harrastus. Etkö oikeasti ollenkaan mieti, miten pärjäät jos mies lähtee? Etkö kaipaa mitään parempaa kuin työmarkkinatuella kituuttaminen?

Sanoihan että olen hukassa.

Ei hajuakaan mitä tekisin tai mikä kiinnostaisi. Ehkä olen masentunut, en näe tai pysty kuvittelemaan pitkälle, milään ei innosta ollenkaan.

Kunhan saan lapsen päiväkotiin ja muistan hakea sen sieltä, syön ja palstailen täällä, siinä se päivä menee.

Säälittävää, tiedän.

Ne työttömät joita ei kiinnosta erityisesti mikään yleensä menevät opiskelemaan lähihoitajiksi. Ultrahelpot opinnot ja lähes kaikki valmistuneet työllistyvät.

Menisin muuten mutta en kestä muiden oksennusta, paskaa, kusta, verta, räkää huonoa hygieniaa yms.

Ja työssäkäyvät erityisesti nauttivat paskasta ja verestä? Vai olisiko se kuitenkin niin, että paskan ja veren tulisi jakautua tasaisemmin. Ei niin, että osa vapaamatkustaa vuosikymmenestä toiseen.

Vierailija
87/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi muiden pitäisi hyväksyä se, että joutuvat rahoittamaan työttömien elämän omasta pussistaan? Töitä kuitenkin on tarjolla ja kyse on monessa tapauksessa lähinnä viitsimisestä. Lisäksi elämme maassa jossa koulutus on kustannettu yhteiskunnan varoista joten jos ei oman alan töitä ole niin työttömällä on varmasti aikaa kouluttautua alalle missä niitä töitä on.

Ei sitä tarvitse hyväksyä, mutta ei sille mitään voi kyllä tehdäkään.

Vierailija
88/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi muiden pitäisi hyväksyä se, että joutuvat rahoittamaan työttömien elämän omasta pussistaan? Töitä kuitenkin on tarjolla ja kyse on monessa tapauksessa lähinnä viitsimisestä. Lisäksi elämme maassa jossa koulutus on kustannettu yhteiskunnan varoista joten jos ei oman alan töitä ole niin työttömällä on varmasti aikaa kouluttautua alalle missä niitä töitä on.

Oletko tietoinen työttömien määrästä vs. avoimien työpaikkojen määrästä?

Ja vieläpä pitäisi olla sellainen työ jolla itsensä sekä mahdollisen perheensä elättäisi.

6 tuntia viikossa kassan hommia ei ole sellainen.

Tai 5e/tunti maksa, halpatyöntekijää etsivä ravintola.

Tämäkin on jo tässä ketjussa sanottu pari kertaa

Vierailija
89/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän niin monta työpaikkaa, joihin ei löydy oppimishaluista tekijää, että ei säälitä työttömät. Itsekin teen kahta työtä, kun näihinkään ei ole muita tulijoita tällä hetkellä. Ja kolmanteen paikkaan minua kysyttiin, mutta kieltäydyin, kun en ehdi kaikkea yksin, joku muukin saa luvan tehdä tässä maailmassa jotain.

Siis teet kahta osa-aikaista työtä, mikäs siinä.

Tiedän niitäkin, jotka tekevät näin, eikä siinäkään mitään vikaa ole. Itsensä voi työllistää kahdella osa-aikaisella työllä.

Minulla ei kuitenkaan ole kyse sellaisesta, mistä lie noin kuvittelit. Minulla on kokoaikainen työ, jonka päälle teen ajoittain muita töitä. Silloin kun toisessa työssä on työpäivä, niin ihan täysi päivä se on. Ja kolmas työ mitä tarjottiin oli täysipäiväinen määräaikaisuus puolelle vuodelle. Mutta ei tosiaan rahkeet riitä ihan niin paljoon.

Ei mitään vikaa, ajattelin vaan että ei kai kukaan yli 37.5-tuntista viikkoa sentään tee, siinäkin 10 tuntia liikaa.

Vierailija
90/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotkut saavat vaan olla, ja muiden pitää tehdä raskasta työtä elääkseen?

Järjestelykysymys ja kohtaanto-ongelma + työkyvyn menetykset. Osa ihmisistä, kuten minä olemme sairastuneita eikä kyetä tekemään muuta työtä kuin välttämätön itsensä hoitamiseksi. Sekin on jo eräänlaista työtä, perusarjesta selviytyminen.

Vierailija
91/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittava ilmiö nämä työnantajat, joilla on valtava pula työntekijöistä, mutta kieltäytyvät silti ehdottomasti ilmoittamasta avoimesta työpaikasta. Pakko ihmetellä yrittäjien logiikkaa!

Samoin kun aina löytyy näitä ihmisiä, joilla on työpaikkoja tiedossa vaikka millä mitalla eikä ketään saada töihin, mutta koskaan ei saada näkyviin kyseisten työpaikkojen nimiä tai ilmoituksia.

Melkein tulee mieleen, että joko työ tai palkka on niin kelvotonta, ettei sitä kehtaa julkisesti kertoa, tai sitten mitään työpaikkaa ei ole olemassakaan...

En tiedä nykyisiä prosentteja, mutta valtava osa työpaikoista on ns. piilotyöpaikkoja eli ne täytetään organisaation sisältä, julkaistaan vain organisaation sivuilla ja/tai sen somessa tai täytetään verkostojen kautta. Läheskään kaikkia paikkoja ei panna hakuun, koska ei  haluta satoja hakemuksia ihan sopimattomilta ihmisiltä. Meillä oli viime vuoden lopussa paikka auki asiantuntijatason työhön ja hakemuksia tuli noin sata. Liioittelematta yli puolet oli sellaisilta hakijoilta, joilla ei ollut haettua osaamista.

En muista sitäkään, kuinka monta prosenttia työhön valittavista on työpaikan vaihtajia, mutta suuri ellei suurin osa. Työllistyminen vaikeutuu jo kolmen kuukauden työttömyyden jälkeen.

Minä olen perustulon kannattaja. Uskon, että kaikki voittaisivat jos osa ihan omasta halustaan jättäytyisi työelämän ulkopuolelle ja saisi perustulon, jolla pärjää. Mutta JOS ihminen haluaa töihin, niin ei ihan oikeasti kannata jäädä sinne kotiin ja vain laitella hakemuksia paikkoihin, jotka julkaistaan mollin sivuilla. Heti kursseille, valmennuksiin, työkokeiluun tutustumaan uusiin ammattivaihtoehtoihin; ehdottomasti kaikki verkostot tulille, aktiivisesti tutkimaan oman alan organisaatioiden kotisivuja ja somea, lähettämään ilmoituksia omasta kiinnostuksesta mahdollisia tulevaisuudessa avautuvia työpaikkoja kohtaan jne.

Tämä ongelma on nimenomaan seurausta tästä nykyisestä aktivointi-politiikasta. Kun työttömien arvo katsotaan sen mukaan, montako paikkaa hakee kuukaudessa, on aivan selvää, että hakemuksia on pakko tehdä liukuhihnalta kaikkiin mahdollisiin paikkoihin vaikka oma osaaminen ei niihin edes riittäisi. Juuri tämä on onkin yksi syy siihen, miksi kaikenlainen patistelu pitäisi lopettaa täysin.

Pitäisi hyväksyä, että nykyisessä yhteiskuntamallissa osa ihmisistä tulee aina olemaan työttömiä. Ja koska osa ihmisistä on vapaaehtoisia jäämään kotiin pienellä työttömyyspäivärahalla (järkevämpi vaihtoehto olisi kyllä ehdottomasti perustulo!), on aivan järjetöntä pitää tätä nykyistä mallia käytössä. Työttömyystuen kuuluu olla korvaus siitä, että ihmisellä ei ole työtä. Ei mitään muuta.

Perustulo ratkaisisi monta ongelmaa, mutta joillekin ihmisille on täysin pöyristyttävä ajatus muokata yhteiskuntaa toimivammaksi, koska "näin on aina ennenkin tehty".

Ennemmin lopetetaan kaikki työttömyysetuudet ja perusrahahömpötykset ja alat elättää itsesi kuten muutkin tekee. Kyllä sä jotain keksit, tai sitten muutat sukulaisten luo loisimaan.

Tässäpä oikea Einstein. Suu käy, sisältö ouuttuu.

Vierailija
92/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap oikeastiko luulet, että mol.fi:ssä ilmoitetut työpaikat ovat sama asia kuin kaikki avoimet työpaikat?

Tosiasiassa vain pieni osa avoimista työpaikoista ilmoitetaan siellä.

Kaikki pitäisi olla siellä, eikä niin että työt menee pöydän alta kummin kaimalle jonka isä rapsutti toimarin selkää armeijassa.

Työhakemusten käsittely ja haastattelujen järjestäminen on kallista ja aikaavievää. Kun ilmoituksen laittaa mol.fi:hin niin tuloksena on 100+ hakemusta eli melkoinen rahanmeno, ja suuri osa näistä on sellaisia hakijoita jotka eivät tule kyseeseen.

Eli hetkinen nyt. Oliko ongelma siis se, että työttömät ovat laiskoja ja makaavat vain kotona yrittämättä edes työllistyä, vai se, että jos työnantaja ilmoittaa avoimesta työpaikasta, siihen yrittää rynnistää sadoittain työttömiä työnhakijoita jotka pyrkivät epätoivoisesti töihin mihin tahansa..?

Ongelma on se, että mol.fi ei tarjoa työnantajalle vastinetta rahalle, vaan päin vastoin on viemäri mikä imee rahaa. Yrityksen ainoa tehtävä on tuottaa voittoa. Yhteiskunta vastuu ei kuulu yrityksille.

Okei, eli työpaikat eivät ilmoita TE-toimiston sivuilla. Kuitenkin kauheasti valittavan ettei tule hyviä hakijoita itsenäisesti, tai jos eivät valita siitä, niin muuten vaan syyllistävät niitä työttömiä, jotka eivät hae muihin firmoihin. 

Entä jos tulisikin sellainen tilanne, että kaikki työttömät alkaisivat lähetellä hakemuksia ihan itsenäisesti? Joka päivä tuli pari sataa avointa hakemusta. Enää et voisi syyllistää työttömiä siitä, etteivät ole aktiivisia, etkä edes TE-toimistoa. 

Kuitenkaan työhön ei pääse yhtään useampi ihminen kuin mitä paikkoja on vapaana. 

Vierailija
93/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, kylläpä tuli paljon kirjoitusvirheitä.

- 92

Vierailija
94/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta on aina jonkinlaisessa käymistilassa, jossa on olemassa töitä, joihin ei löydy tekijää ja tekijöitä, joille ei ole enää töitä. Nyt ja tulevaisuudessa ero todennäköisesti vain kasvaa. 

Silti mikään ei oikeita joitain, terveitä, työkykyisiä elämään muiden kustannuksella ja olemaan edes tavoittelematta työpaikkaa tai itsensä työllistämistä. Töitä pitää hakea, pitää kouluttautua, tehdä vapaaehtoistöitä tai mitä tahansa, mikä edistää uuden oppimista, verkostoitumista ja mahdollisuutta ottaa vastaan työ, kun kohdalle osuu.

Voi olla, että luot itsellesi työn yrittäjänä tai ehdottamalla yritykselle jotain mistä muodostuu sinulle työpaikka. Ehkä kasaat toimeentulosi useammasta lähteestä yrittäjänä ja työntekijänä.

Emme me työelämässä olevat ole myöskään "suojassa" kiihtyvältä muutokselta. Työ muuttuu, yt:t ovat arkipäivää, osaamista pitää kehittää jatkuvasti edes pitääkseen nykyisen työnsä. 

Vierailija
95/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyystuen tarkoitus on mahdollistaa välttämättömät asiat. Sitä eivät vastusta edes kaiken maksavat työssäkäyvät.

Ongelma syntyy siitä, kun osa kuvittelee välttämättömiksi asioiksi oman yksiön, auton, telkkarin, ravintolasyömisen, älypuhelimen, uuden sohvan, netflixin, elokuvissa käynnin, lomamatkan, jne. Eli että niilläkin, joilla ei ole varaa samaan elintasoon kuin työssäkäyvillä, pitäisi muka olla jonkinlainen oikeus niihin.

Ylellisyydet tulee kyllä maksaa omalla työllä. Perustulo kannustaisi siihen. Perustulo sellaiseksi, että sillä saa välttämättömän, mutta ei yhtään enempää. Ei-välttämättömät ja ylellisyydet voi jokainen sitten hankkia omalla työllä.

Vierailija
96/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olen työelämässä ollut niin joka paikassa ja alalla on ollut KIIRE. Ravintola-alalla ei kerkeä syömään mitään työpäivän aikana, varastolla tehdään ikuista urakkaa tuntipalkalla ja kaupassa yksi hoitaa lainvastaisesti koko kaupan yksin työvuorossa tuuraajana. Siivoojana pitää hoitaa työ nopeasti hutaisten tai jää jälkeen.

Ongelmahan ei ole se, että työtä ei ole vaan että se raataminen kohdistuu yhä pienemmälle porukalle. Sihteereiden ja laitoshuoltajien tehtäviä siirretään hoitajille ja esim. keittiötyöntekijöille kunnilla.

Varmaan niitä työntekijöitä saisi helpostikin jos työt eivät olisi mitoitettu niin raskaiksi. Jos kerkeää pitämään töissä normaalin ruokatauon hotkimatta ruokaa ja kerkeää vaikka pari vitsiä heittämään työn lomassa työkaverin kanssa niin on se nyt ihan eri asia kuin skipata lounas siksi, että se katkaisee sen jokapäiväisen juoksun kun työaika ei riitä mihinkään.

Ei siinä kerkeä palautua, stressitasot ovat koko ajan katossa ja työnantaja etsii työntekijästä tällöin vikaa.

Ei kiitos enää tällaista. Itse mietin alaa joka itselleni sopisi ja kun luen eri vaihtoehdoista tunnen itseni koko ajan epätoivoisemmaksi. Olen ihan kurkkuani myöten täynnä sitä ainaista kellon kilkutusta ja vaatimusta vaatimuksen perään. Ehkä vain hakeudun jonkun logistiikan tutkinnon pariin TE-toimistoon ja ajelen sitten päivät läpeensä kaapelia pisteestä a pisteeseen b. Kiitti mulle riitti!

Vierailija
97/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyky menee aika pian siellä kotona maatessa, olen seurannut läheltä. Mutta silti, ei voi olla koko ikänsä vapaamatkustavia, tehkööt edes sen 10 h tuntia viikossa saaden vain tuet, jotta pysyvät työkykyisinä.

Vierailija
98/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitteko olla työttömänä nostamatta niitä kaikkia hemmetin etuuksia, jotka me työssäkäyvät joudutaan maksamaan. Olisihan se minustakin kiva maata vain himassa ja leikkiä lasten kanssa ja rahaa vaan tippuisi taivaalta, mutta kun maailma ei pyöri niin.

Saa olla aivan hullu käsitys maailmasta, jos teidän mielestä teillä on vain oikeuksia viedä rahaa toisilta. Se on pois meidän työssäkäyvien perheiltä ja hyvinvoinnista. Sitten kun et elä muiden siivellä, niin sitten saat tehdä mitä haluat.

Miksi sinä et elä siivellä, jos se on niin lokoisaa? Ainakin vähän aikaa, sit voit taas työllistyä kun elintaso alkaa kutsua. Kun se on niin helppoa eikös niin?

Joo itse oon töissä ja siitä onnellinen, saa jotain säästöönkin. En yhtään harmittele että veroillani elätetään ihmisiä, joille töitä ei ole. Sellaisiakin yhteiskuntia on joissa näin ei tehdä. Osaatko arvella, millaisia ne ovat mm rikostilastojensa osalta?

Vierailija
99/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän niin monta työpaikkaa, joihin ei löydy oppimishaluista tekijää, että ei säälitä työttömät. Itsekin teen kahta työtä, kun näihinkään ei ole muita tulijoita tällä hetkellä. Ja kolmanteen paikkaan minua kysyttiin, mutta kieltäydyin, kun en ehdi kaikkea yksin, joku muukin saa luvan tehdä tässä maailmassa jotain.

Tiedän niitäkin, jotka tekevät näin, eikä siinäkään mitään vikaa ole. Itsensä voi työllistää kahdella osa-aikaisella työllä.

Minulla ei kuitenkaan ole kyse sellaisesta, mistä lie noin kuvittelit. Minulla on kokoaikainen työ, jonka päälle teen ajoittain muita töitä. Silloin kun toisessa työssä on työpäivä, niin ihan täysi päivä se on. Ja kolmas työ mitä tarjottiin oli täysipäiväinen määräaikaisuus puolelle vuodelle. Mutta ei tosiaan rahkeet riitä ihan niin paljoon.

Ymmärrän hyvin, miksi työtä tarjottiin sinulle eikä jollekin toiselle, jos mielestäsi on normaalia vedellä jaksamisen rajoilla vain siksi, että joku sattui kysymään.

Ja ai nin, palkkahan ei vaikuttanut asiaan mitenkään?

Vierailija
100/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin, miksi työtä tarjottiin sinulle eikä jollekin toiselle, jos mielestäsi on normaalia vedellä jaksamisen rajoilla vain siksi, että joku sattui kysymään.

Ja ai nin, palkkahan ei vaikuttanut asiaan mitenkään?

Totta kai työstä saa palkkaa. Mikä toi nyt oli?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi