Voisiko joku kertoa että miksei suurin osa ihmisistä voi olla ihan rauhassa ja hyväksytysti työttömänä, kun ei avoimia työpaikkoja ole kuin murto-osa työttömien määrästä?
Kun lasketaan yhteen kaikki kuntouttavassa, työharjoittelussa, työkkärin koulutuksissa yms. olevat, saadaan luku joka on jotai 500 000 ja 700 000 välillä.
Avoimia työpaikkoja on jotain 25 000 tällä hetkellä, ja näistäkin valtaosa sellaista jolla ei oikeasti elä.
Joten miksi siis ei olisi hyväksyttyä niiden olla työttöminä jotka siihen parhaiten sopeutuvat?
Minä esimerkiksi olen oikein onnellinen tuilla eläessäni työttömänä...Olen ollut jo vuosia.
Miksi minun pitäisi niin kovasti pyrkiä työelämään, kun töitä ei kuitenkaan ole kuin pienelle osalle hakijoista?
Eikö mieluummin minun kannata olla työttömänä, kuin jonkun joka vetäisi itsensä kiikkuun 2 vuoden työttömyyden jälkeen kun olisi ensin ryypännyt itsensä rappiolle?
Silti minun pitää vain esittää hakevani töitä kun yhteiskunta sitä järjenvastaisesti vaatii...
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Tähänpä eivät osaa työttömien haukkujat ikinä vastata.
Tulee vain jotain epämääräistä mölinää sanojen "laiska" ja "mun verorahoilla" saattelemana.
Muistakaa että nämä suurimmat "mun verorahoilla" ulisijat ovat oikeasti itse työttömiä tai jopa ihan penskoja (ulilaudalta) Joillakin on vain sairas mielihalu pilkata muita samassa tilanteessa olevia.
Kyllähän jokainen aikuinen toki tajuaa että suurin osa työttömistä aikuisista omaa jopa pitkän työhistorian ja itse kukin on maksellut niitä veroja..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole siitä, ettei voisi olla työttömänä välillä, vaan siitä ettei yhteiskunnassa voida antaa tällaisia erityisoikeuksia osalle ihmisistä; se, että ei työt kelpaa sillä palkkaa ei makseta tarpeeksi pistää työssäkäyviä ärsyttämään, sillä he itse aloittivat monet työuransa juurikin hyvin matalapalkkaisista töistä. Sinällään jos et hausta huolimatta saa töitä, etkä valita tukien pienuudesta, en usko että sinua halveksutaan. Mutta yrittää täytyy
Kyllä pitää pitää kiinni kynsin ja hampain rautakautisista arvoista, vaikka koneet ovat kasvattaneet kakun kokoa jo 200 vuotta. Työn väheneminen on jatkuva trendi. Rautakautisilla arvoilla me kaikki kuollaan kadulle nälkään jonain päivänä.
Rautakautisiin arvoihin kuului se, että jokainen teki voitavansa ja siten ansaitsi oikeuden olla elossa. Muut auttoivat, jos yksi sairastui tai vammautui. Miksi siis emme nyt poistaisi kokonaan työttömyysetuuksia ja toteaisi, että rautakautinen muista huolehtiminen on turhaa, jokainen pärjätköön omillaan. Siihen kun vielä lisätään yhteisön oikeus eliminoida haitalliset yksilöt, niin ollaan jo hyvää matkaa kohti parempaa.
"Ansaitsi oikeuden olla elossa". Ne olivat rautakautisia arvoja, joilla miljoonia "turhia" murhattiin 1900-luvulla.
Luuletko, että rautakaudella katsottiin hyvällä niitä, jotka ei tehneet mitään ja joita muiden piti ruokkia? Ehei, aika äkkiä ne putosi jyrkänteiltä.
Onko sinulla minkäänlaisia faktoja väittämästäsi, vai oliko mutua? Rautakausi on pitkä ja silloin on elänyt lukuisia eri kansoja ja heimoja omine tapoineen. Minun mutuni kyllä sanoo vahvasti, että jopa silloin on ymmärretty ja ruokittu myös heikoimpia eikä heitetty jyrkänteiltä. Toki tämä on riippunut paljolti resursseista ja heimotavoista.
Kuka puhui heikoista, nyt puhutaan niistä, jotka eivät millään tavalla aio osallistua yhteisön ylläpitoon, mutta vaativat siltä kaiken sen saman, minkä muutkin saavat työtä tekemällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittava ilmiö nämä työnantajat, joilla on valtava pula työntekijöistä, mutta kieltäytyvät silti ehdottomasti ilmoittamasta avoimesta työpaikasta. Pakko ihmetellä yrittäjien logiikkaa!
Samoin kun aina löytyy näitä ihmisiä, joilla on työpaikkoja tiedossa vaikka millä mitalla eikä ketään saada töihin, mutta koskaan ei saada näkyviin kyseisten työpaikkojen nimiä tai ilmoituksia.
Melkein tulee mieleen, että joko työ tai palkka on niin kelvotonta, ettei sitä kehtaa julkisesti kertoa, tai sitten mitään työpaikkaa ei ole olemassakaan...
En tiedä nykyisiä prosentteja, mutta valtava osa työpaikoista on ns. piilotyöpaikkoja eli ne täytetään organisaation sisältä, julkaistaan vain organisaation sivuilla ja/tai sen somessa tai täytetään verkostojen kautta. Läheskään kaikkia paikkoja ei panna hakuun, koska ei haluta satoja hakemuksia ihan sopimattomilta ihmisiltä. Meillä oli viime vuoden lopussa paikka auki asiantuntijatason työhön ja hakemuksia tuli noin sata. Liioittelematta yli puolet oli sellaisilta hakijoilta, joilla ei ollut haettua osaamista.
En muista sitäkään, kuinka monta prosenttia työhön valittavista on työpaikan vaihtajia, mutta suuri ellei suurin osa. Työllistyminen vaikeutuu jo kolmen kuukauden työttömyyden jälkeen.
Minä olen perustulon kannattaja. Uskon, että kaikki voittaisivat jos osa ihan omasta halustaan jättäytyisi työelämän ulkopuolelle ja saisi perustulon, jolla pärjää. Mutta JOS ihminen haluaa töihin, niin ei ihan oikeasti kannata jäädä sinne kotiin ja vain laitella hakemuksia paikkoihin, jotka julkaistaan mollin sivuilla. Heti kursseille, valmennuksiin, työkokeiluun tutustumaan uusiin ammattivaihtoehtoihin; ehdottomasti kaikki verkostot tulille, aktiivisesti tutkimaan oman alan organisaatioiden kotisivuja ja somea, lähettämään ilmoituksia omasta kiinnostuksesta mahdollisia tulevaisuudessa avautuvia työpaikkoja kohtaan jne.
Tämä ongelma on nimenomaan seurausta tästä nykyisestä aktivointi-politiikasta. Kun työttömien arvo katsotaan sen mukaan, montako paikkaa hakee kuukaudessa, on aivan selvää, että hakemuksia on pakko tehdä liukuhihnalta kaikkiin mahdollisiin paikkoihin vaikka oma osaaminen ei niihin edes riittäisi. Juuri tämä on onkin yksi syy siihen, miksi kaikenlainen patistelu pitäisi lopettaa täysin.
Pitäisi hyväksyä, että nykyisessä yhteiskuntamallissa osa ihmisistä tulee aina olemaan työttömiä. Ja koska osa ihmisistä on vapaaehtoisia jäämään kotiin pienellä työttömyyspäivärahalla (järkevämpi vaihtoehto olisi kyllä ehdottomasti perustulo!), on aivan järjetöntä pitää tätä nykyistä mallia käytössä. Työttömyystuen kuuluu olla korvaus siitä, että ihmisellä ei ole työtä. Ei mitään muuta.
Perustulo ratkaisisi monta ongelmaa, mutta joillekin ihmisille on täysin pöyristyttävä ajatus muokata yhteiskuntaa toimivammaksi, koska "näin on aina ennenkin tehty".
Ennemmin lopetetaan kaikki työttömyysetuudet ja perusrahahömpötykset ja alat elättää itsesi kuten muutkin tekee. Kyllä sä jotain keksit, tai sitten muutat sukulaisten luo loisimaan.
Tässäpä oikea Einstein. Suu käy, sisältö ouuttuu.
Miksi tätä ei kokeilla. Katsottaisiin, miten moni työtön on vain työhaluton.
Niitä töitä kyllä riittää tekevälle, kunhan jaksaa vähän kysellä ja nostaa takapuoltaan sohvalta. Onko CV:si kunnossa? Paljon hakemuksia lähetät päivässä? Panostatko niihin? Ei niitä töitä saa, jos ei yritäkään ja yrittämäänkin voi aina lähteä sen sijaan, että jää tuleen makaamaan. Lopeta ruikutus av:lla ja mene töihin.
Pk.seudulla ei tarvitse olla päivääkään työttömänä, jos ei välttämättä halua. Aina löytyy vaikkapa siivoojaan, avustajan, tarjoilijan, keittiö-ja muuttoapulaisen hommia yms. Töihin pääsee vieläpä nopeasti, parhaimmillaan seuraavana päivänä. On hyvä, että koulutetullekin ihmiselle tulee kosketuspintaa fyysisestä työstä.
Työstä pitäisi ilman muuta tehdä kannustavampaa ja varmistaa se, että jokaisella työllä tulee toimeen. Tähän pitää tehdä parannuksia.
Ainakin elämäntapatyöttömiksi heittäytyvät saisivat muuttaa pois isoista kaupungeista vuokratasoa vääristämästä. Maaseudulla voisivat myös kasvattaa oman ravintonsa mahdollisuuksien mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittava ilmiö nämä työnantajat, joilla on valtava pula työntekijöistä, mutta kieltäytyvät silti ehdottomasti ilmoittamasta avoimesta työpaikasta. Pakko ihmetellä yrittäjien logiikkaa!
Samoin kun aina löytyy näitä ihmisiä, joilla on työpaikkoja tiedossa vaikka millä mitalla eikä ketään saada töihin, mutta koskaan ei saada näkyviin kyseisten työpaikkojen nimiä tai ilmoituksia.
Melkein tulee mieleen, että joko työ tai palkka on niin kelvotonta, ettei sitä kehtaa julkisesti kertoa, tai sitten mitään työpaikkaa ei ole olemassakaan...
En tiedä nykyisiä prosentteja, mutta valtava osa työpaikoista on ns. piilotyöpaikkoja eli ne täytetään organisaation sisältä, julkaistaan vain organisaation sivuilla ja/tai sen somessa tai täytetään verkostojen kautta. Läheskään kaikkia paikkoja ei panna hakuun, koska ei haluta satoja hakemuksia ihan sopimattomilta ihmisiltä. Meillä oli viime vuoden lopussa paikka auki asiantuntijatason työhön ja hakemuksia tuli noin sata. Liioittelematta yli puolet oli sellaisilta hakijoilta, joilla ei ollut haettua osaamista.
En muista sitäkään, kuinka monta prosenttia työhön valittavista on työpaikan vaihtajia, mutta suuri ellei suurin osa. Työllistyminen vaikeutuu jo kolmen kuukauden työttömyyden jälkeen.
Minä olen perustulon kannattaja. Uskon, että kaikki voittaisivat jos osa ihan omasta halustaan jättäytyisi työelämän ulkopuolelle ja saisi perustulon, jolla pärjää. Mutta JOS ihminen haluaa töihin, niin ei ihan oikeasti kannata jäädä sinne kotiin ja vain laitella hakemuksia paikkoihin, jotka julkaistaan mollin sivuilla. Heti kursseille, valmennuksiin, työkokeiluun tutustumaan uusiin ammattivaihtoehtoihin; ehdottomasti kaikki verkostot tulille, aktiivisesti tutkimaan oman alan organisaatioiden kotisivuja ja somea, lähettämään ilmoituksia omasta kiinnostuksesta mahdollisia tulevaisuudessa avautuvia työpaikkoja kohtaan jne.
Jos haluan töihin haen töihin enkä valmennukseen (ei mitään hyötyä oikeasti paitsi että valmentaja työllistyy) tai työkokeiluun koska se on tarkoitettu alanvaihtajille ja vajaakuntoisille (itsellä kaksi korkeakoulututkintoa ja ammatteja).
Olen käynyt yli puolet elämästäni kouluja. Tässä vaiheessa kurssitan itseäni jos siitä on hyötyä, en siksi että joku jossain haluaisi että cv:ssäni ei ole aukkoa enkä tee ilmais työtä ettei kukaan vaan luule osaamiseni häviää kuin tuhka tuuleen 3 kk:n kuluttua -miksi häviäisi.
Nyt tämä kissa- ja hiiri-leikki saa loppua. Jos töitä on mutta niistä ei kerrota niin jokin mättää ja pahasti.
Pitäisi olla sellainen systeemi, jossa kierrätetään ihmisiä töissä. Eli jokaiselle jossain vaiheessa tulisi vuoro olla vaikka vuoden työttömänä ja sitten taas pääsisi töihin sen jälkeen. Näin jokaiselle olisi töitä ja jokainen olisi työttömänä 1-2 vuotta koko elämän aikana. Kaikki saisi tasapuolisesti työ kokemusta ja olla töissä. Tämä olisi kyllä todella hyvä ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Tulee vain jotain epämääräistä mölinää sanojen "laiska" ja "mun verorahoilla" saattelemana.
Jos työttömänä saa samat rahat erilaisina tukina kuin joku toinen saa huonosti palkatusta työstä esimerkiksi lehdenjakajana tai siivoojana, niin miten noille matalapalkka-aloille saataisiin työntekijöitä. Sen takia kai niitä työttömiä työnhakijoita pitää edes nimellisesti patistaa. Tosin suurin osa TE-toimiston työntekijöistä ymmärtää tilanteen eivätkä he kuvittele kaikkien työllistyvän.
Vierailija kirjoitti:
Niitä töitä kyllä riittää tekevälle, kunhan jaksaa vähän kysellä ja nostaa takapuoltaan sohvalta. Onko CV:si kunnossa? Paljon hakemuksia lähetät päivässä? Panostatko niihin? Ei niitä töitä saa, jos ei yritäkään ja yrittämäänkin voi aina lähteä sen sijaan, että jää tuleen makaamaan. Lopeta ruikutus av:lla ja mene töihin.
Oma CV:ni on kunnossa ja olen töissä ollessani opettanut muille niiden tekos. Olix sulla muuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työttömänä saa samat rahat erilaisina tukina kuin joku toinen saa huonosti palkatusta työstä esimerkiksi lehdenjakajana tai siivoojana, niin miten noille matalapalkka-aloille saataisiin työntekijöitä. Sen takia kai niitä työttömiä työnhakijoita pitää edes nimellisesti patistaa. Tosin suurin osa TE-toimiston työntekijöistä ymmärtää tilanteen eivätkä he kuvittele kaikkien työllistyvän.
Minkä htin takia laitetaan yhteisiä varoja patisteluun kun voitaisiin laskea korkeimpia tukia ja nostaa pienimpiä palkkoja jotta työnteko olisi kannattavaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole siitä, ettei voisi olla työttömänä välillä, vaan siitä ettei yhteiskunnassa voida antaa tällaisia erityisoikeuksia osalle ihmisistä; se, että ei työt kelpaa sillä palkkaa ei makseta tarpeeksi pistää työssäkäyviä ärsyttämään, sillä he itse aloittivat monet työuransa juurikin hyvin matalapalkkaisista töistä. Sinällään jos et hausta huolimatta saa töitä, etkä valita tukien pienuudesta, en usko että sinua halveksutaan. Mutta yrittää täytyy
Kyllä pitää pitää kiinni kynsin ja hampain rautakautisista arvoista, vaikka koneet ovat kasvattaneet kakun kokoa jo 200 vuotta. Työn väheneminen on jatkuva trendi. Rautakautisilla arvoilla me kaikki kuollaan kadulle nälkään jonain päivänä.
Rautakautisiin arvoihin kuului se, että jokainen teki voitavansa ja siten ansaitsi oikeuden olla elossa. Muut auttoivat, jos yksi sairastui tai vammautui. Miksi siis emme nyt poistaisi kokonaan työttömyysetuuksia ja toteaisi, että rautakautinen muista huolehtiminen on turhaa, jokainen pärjätköön omillaan. Siihen kun vielä lisätään yhteisön oikeus eliminoida haitalliset yksilöt, niin ollaan jo hyvää matkaa kohti parempaa.
"Ansaitsi oikeuden olla elossa". Ne olivat rautakautisia arvoja, joilla miljoonia "turhia" murhattiin 1900-luvulla.
Luuletko, että rautakaudella katsottiin hyvällä niitä, jotka ei tehneet mitään ja joita muiden piti ruokkia? Ehei, aika äkkiä ne putosi jyrkänteiltä.
Onko sinulla minkäänlaisia faktoja väittämästäsi, vai oliko mutua? Rautakausi on pitkä ja silloin on elänyt lukuisia eri kansoja ja heimoja omine tapoineen. Minun mutuni kyllä sanoo vahvasti, että jopa silloin on ymmärretty ja ruokittu myös heikoimpia eikä heitetty jyrkänteiltä. Toki tämä on riippunut paljolti resursseista ja heimotavoista.
Kuka puhui heikoista, nyt puhutaan niistä, jotka eivät millään tavalla aio osallistua yhteisön ylläpitoon, mutta vaativat siltä kaiken sen saman, minkä muutkin saavat työtä tekemällä.
Onko näitä vaatijoita oikeasti niin paljon kuin ajatellaan? Eikä kovin moni saa nykyään työtä tekemällä kovin kummoisia asioita, palkat on sen verran pienet.
Onko muuten muissa maissa tällaista massatyöttömyyttä, pieniä palkkoja ja jatkuvaa kiirettä? Tarkoitan länsimaita.
Ei työpaikan saaminen silti aina helppoa ole, ei vaikka asuu pk-seudulla, on koulutus ja työkokemusta. Itse asiassa siitä voi melkein olla haittaa matalapalkkaduuneja hakiessa, työnantaja ei usko, että haet tosissaan.
Minua auttoi, kun työttömyyden pitkittyessä päätin, että en ole enää työtön. Ehkä vähän hassusti ilmaistu, eikä tämä tietysti kaikille ole mahdollista. Lähdin rakentamaan erilaisista harrastuksista yrittäjyyttä ja hommaa kasatessa lopulta työllistyin ihan toiseen työhön, joka kyllä liittyi yrittäjyyteen. Olin rinnalla hetken aikaa kevytyrittäjänä.
Uskon vahvasti, että työllistymiseen auttoi, kun henkisesti en ollut enää työttömän roolissa, vaan katsoin taas rohkeasti tulevaisuuteen.
Jos taloudellinen tilanne mitenkään mahdollistaa ja osaamisessasi on jotain, mitä voit tehdä yrittäjänä, suosittelen lämpimästi edes suunnittelemaan ja haaveilemaan yrityksestä. Liiketoimintasuunitelman tekeminen, budjetointi, markkinoinnin ja verkoston pohtiminen voi poikia toimivan yrityksen tai jonkin muun oivalluksen tai onnistumisen.
Työ- ja elinkeinotoimistoissa oli kesäkuun lopussa yhteensä 416 900 työtöntä työnhakijaa.
Työkkärin sivuilla on tarjolla 17696 työpaikkaa tällä hetkellä. Kokoaikaista palkkatyötä näistä on 11406 paikkaa koko Suomessa.
Työvoimapulaa ei tule koskaan vaan massatyöttömyyttä.
"Oxfordin yliopiston tutkijoiden syyskuussa julkaiseman raportin mukaan 47 prosenttia Yhdysvaltain työpaikoista on vaarassa 20 vuoden sisällä, kun tietokoneet ja keinoäly ja muut uudet teknologiat vievät ne. Tutkijat uskovat, että koneet valtaavat työpaikat kahdessa aallossa. Ensin koneet korvaavat ihmisiä kuljetuksessa ja logistiikassa, tuotantotyössä ja hallinnollisissa tukitehtävissä.
- Ei ole mitään syytä sille, miksei melkein mikä tahansa fyysinen tehtävä, esimerkiksi lähes kaikki tehdastyö, olisi 20 vuoden päästä robottien hoidettavissa, Rouvinen sanoo.
Myös palvelualalla, myynnissä ja rakennusalalla robotit tekevät työt pian ihmistä halvemmalla, nopeammin ja tarkemmin. Sitten pullonkaulat hidastavat korvattavuutta vaikeammin automatisoitavissa töissä, kuten tekniikan alalla. Toisessa aallossa kehitys riippuu siitä, missä vaiheessa keinoälyn kehittely on meneillään. Vuorossa voisivat olla työpaikat hallinnossa, tieteessä, tekniikassa ja taiteessa."
Työttömyys on samanlaista kuin työnteko.
Työpaikoilla pärjää jos oppii riittävän kieroksi halpamaiseksi feikkaajaksi niin että saa palkkaa tekemättä mitään ja ei joudu tulilinjalle kun esimies syyttää jotakuta siitä että työt on tehty päin mäntyä.
Työttömänä pärjää kunhan oppii kieroilemaan sen verran että saa työttömyystukia ja ei joudu minkäänlaisiin tekemisiin työttömiä häiriköivien, ahdistelevien ja pompottelevien työkkäritätien kanssa.
Velvollisuuksista laistamisen taito on siis tärkeintä sekä työttömänä että työelämässä. Velvollisuudentuntoisia ihmisiä Suomessa nimittäin kohdellaan kuin kakkaa.
--
Työelämässä en koskaan kieroksi oppinut. Siksi minä työelämässä niin pahasti kärsinkin, vuosikausia, koska olin se yksi harvoista rehellisistä joka yritti tehdä töitä. Paloin loppuun, jäin työttömäksi.
Työttömänä kun olin vuosikausia ollut niin vihdoin viimein lukemattomien virheiden jälkeen opin kieroksi. Ihanaa! Nyt osaan olla työtön =)
Ehkä nyt osaisin olla myös työelämässä, mutta ei tippaakaan kiinnosta enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä vaihtoehdot ovat joko tukien leikkaus tai minipalkan säätäminen, että palkalla eläisi.
Vierailija kirjoitti:
OK, boomer's granddad.
Mihkäs se siinä menee, kun samaa hommaa tekee työttömänä. Harrastuksena se vaan on huomattavasti mielekkäämpää.