Eveliina Juselius, 30, siirtää joka kuukausi palkastaan 500 euroa säästöön
https://yle.fi/uutiset/3-11754543
Miksi nämä säästöartikkelit ovat aina hyväosaisista? Eveliinakin asuu vanhempiensa omistamassa talossa, jonka vuokra on parisataa euroa ja jonka ulkorakennusta hän voi vuokrata AirBnB:n kautta. Onkohan yhtään positiivista haastattelua tehty Kaisasta, joka säästää pienistä assistentin tuloistaan 20 euroa kuukaudessa ilman kenenkään sukulaisen apua/perintöä?
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Te joiden vuokra tai osuus vuokrasta on 300-500 euroa, tajuatte varmaan miten onnekkaita olette. Täällä saa pelkästä huoneesta kimppakämpässä maksaa 400 euroa. Minä asun kaksiossa ja päälle 700 euron vuokrani on halvimmasta päästä. Jos minulla olisi asuinkumppani, saisin minäkin 350 euroa enemmän säästöön kuukausittain.
Missä on täällä? Aso-kaksion vastike Helsingissä 500e.
Erossa minä jäin kotiin asumaan lasten kanssa ja jäi myös vanha pesukone. Meni ehkä 2 v eron jälkeen, kun kone tilttas. Laitoin ostetaan ilmoitus alueen FB.n ja toriin. Sain monta tarjousta, valitsin sen, joka sijaitsi lähimpänä. Hain kirjastosta nokkakärryt ja hikihatussa toin kotiini.
Meni pari viikkoa, kunnes naapurilla oli aikaa kytkeä.
Ehkä n puolen vuoden päästä ystäväni tuli käymään miehensä kanssa, joka on putkimies. Mies katsoi ja korjasi koneen. Laitoin sen samantien myyntiin ja sain omani pois, mitä olin maksanut käytetystä.
Heti, kun käytetty tuli, aloin katsomaan uutta konetta ja tein laskusuunnitelmia. Säästin 20 euroa kk kodinkoneita varten ja n 1,5 v päästä oli rahat koossa. Sitten odotin asiakasomistuspäiviä, säästin 15 % ja sain ilmaisen kotiinkannon. Myin käytettynä ostetun koneen pois.
Joka kk menee se sama 20 euroa edelleen kodinkonetilille. Mutta ei ole yhtään konetta sen jälkeen mennyt rikki. Kun ostat kunnon koneen ja pidät siitä huolen, se kestää 10 vuotta, tai pidempään. Tiskikone oli täällä valmiina, kun muutimme, lähes 20 v sitten. Hyvin toimii.
Vierailija kirjoitti:
Hauskoja nämä "esimerkkikansalaiset" tyyliin "Joel, 18, on lukiolainen mutta samalla asuntosijoittaja ja omistaa jo 10 asuntoa. Nuorena kun elää säästeliäästi ja sijoittaa, niin voi jäädä eläkkeelle jo aiemmin, toteaa Joel"
Sitten käy ilmi, että "Joel" sai isovanhemmiltaan perintöä satojatuhansia, isä pankinjohtaja ja äiti suuren firman toimitusjohtaja. Toki "Joel" on kaiken itse säästänyt ja toimii siten hyvänä esimerkkinä siitä miten kunnon kansalainen toimii.
Joel on kuitenkin saanut rahan poikimaan eikä ole tuhlannut perintöään.
Hän on toiminut fiksusti ja sopii rahankäytöltään esikuvaksi meistä useimmille.
Ihan samaistuttava tilanne uutisessa. Tosin ite asun kaksiossa, vuokra kokonaisuudessa 450€ (53 neliöä) eikä sukulaisista saa mitään "hyötyä" vaan omin rahoin kaikki hoituu. Netto 2000 ja kyllä mäkin saan yli 500€ kuussa säästöön. Auto löytyy, on vanha ja maksoi 500€, mutta kuluttaa vähän ja toimii hyvin. Ruokiin menee eniten rahaa, koska maksan kahden aikuisen edestä sapuskat, kun opiskelevalla kumppanilla ei ole mitään tuloja niin ei osallistu kuluihin vielä (ei siis vuokraankaan). Ei lapsia. Ennemminkin ihmettelen, jos ei näillä spekseillä rahaa jäisi kunnolla säästöön.
Ihan kuin uutiseen olisi tahallaan jätetty tommonen porsaanreikä (asuu nyt sukulaisten nurkissa halvalla!), niin kateelliset pääsee selittämään, että kyllähän se sitten on mahdollista. Tietysti tulotkin täytyy olla suurehkot, että saa tommosia summia talteen kuussa. Oon myös katsellut parempia työpaikkoja ja niitä on erityisesti omalla alalla pääkaupunkiseudulla, mutta ei kiinnosta muuttaa asumisen kalleuden takia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla jää säästöön helposti 500-1000€/kk, mutta en omista autoa, eikä ole lapsia ja nettopalkkani on 2400€/kk.
Mulla on mies, se maksaa vapaa-ajanasunnon kulut (on miehen entinen kotitalo), oman autonsa kulut ja kaikki meidän vakuutukset. Minä maksan asuntomme vastikkeen ja sähköt, sekä oman autoni kulut. Ruokaa ostan ehkä useammin kuin mies, mutta hällä on enempi lääkekuluja yms. nykyään. Olen lähihoitaja kolmivuorotyössä. Pistän aina vuorolisien (200-800€) verran säästöön. Tosin sieltä joutuu välillä maksamaan autoremppaa tai kodinkoneita, mutta kyllä ihan säästöönkin jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä menestystarinaa ilman rikasta miestä tai vanhempia: velaton omakotitalo pk-sudulla, velaton purjevene ja tietenkin velattomat autot taloudessa. Ikää 45 v.
Ihan omalla työllä hankittu. Toki on aina kelpuutettu työ, vaihdettu parempaan työstä toiseen, mutta ei ikinä ajateltu että olen liian hyvä paskaduuneihin tms. Kun on paksu pino työtodistuksia, voi vaihtaa työstä parempaan, ja toki hankkia järkevä koulutus pohjalle.
Eikä koskaan ole ollut nii typerä, että EI ostaisi käytetettyä pesukonetta, kerran olen saanut ilmaiseksikin. Kun ei ole mitään tarvetta ostaa vain kalleinta siksi, että muuten joku voi ajatella, että olisin köyhä. Köyhillä tämä on suurikin pelko, ja hirveä vimma todistella velaksiostetulla turhuudella että ei muka oltaisi köyhiä :)
Olisitko saanut yksin nuo kaikki?
Se jo tekee paljon että on toinen työssäkäyvä mukana kun haetaan lainoja.
Veneen ja auton yksin, talosta puolet. Mutta köyhällä ei tietenkään ole varaa parisuhteeseenkaan, vai miten asia liittyy köyhyyteen? Tuplatulot ei auta kun perheellisellä on myös tuplamenot, tai enemmänkin, kun on lapsia.
No ei ole kyllä tuplamenoja pariskunnilla... Vai tuleeko tuplasähkölasku, tuplakotivakuutus, tuplakokoinen asunto, tuplatelevisio, tuplapesukone, tuplahuonekalut, tuplasaunavuoromaksut, jne.
Kyllä, asunto on oltava isompi eli kalliimpi, sähkölasku on suurempi, ruokaa joutuu ostamaan enemmän, lääkkeet / vakuutukset 2 hlö osalta, 2 autoa.. kyllä vaan juuri näin.
Katsokaa Areenasta:
Sinkun euro on 73 senttiä.
Sinkkuus on kallista. Asumisen ja muiden elinkustannusten jälkeen sinkulle jää keskimäärin paljon vähemmän käteen kuin parisuhteessa elävälle. Miten se voi olla mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä ei saataisi samanlaista positiivista ja hehkuttavaa artikkelia. Eveliina voi lähteä säästöillään seitsemäksi kuukaudeksi Aasiaan reissaamaan. Kaisalta hajoaa pesukone ja se ahkerasti säästetty 300 euroa menee siihen. Kaisa ei ole yhtään inspiroiva.
Miksi 300 euroa menisi pesukoneeseen, kun toimivia pesukoneita saa torista 50 eurolla, välillä jopa ilmaiseksi? Sellaisella minäkin olen pyykit pessyt viimeiset 5v ja hyvin toimii.
Tuskinpa joka kaupungissa on joka viikko toimivia pesukoneita myynnissä 50 eurolla. Kotiinkuljetuskin saattaa olla pakollinen tarve ja edellisen kuljetus pois. Joskus kannattaa ajatella monipuolisemmin kuin vain sen oman kokemuksen kannalta.
Miten muilla pesukone toimii 10 vuotta, mutta toisilla se 300€ pesukone on aina rikki ja vaihdettava. Tai jääkaappi tai televisio tai puhelin tai imuri tai ...
Säästäkää kerralla kunnolliseen ja ostakaa se alesta, niin ei tarvitse joka kuukausi olla ostamassa uutta.
Varmaan aika harva ostaa "joka kuukausi" uutta pesukonetta, mutta jos olet ostanut aikanaan uuteen asuntoon pesukoneen, jääkaapin, television sun muut samoihin aikoihin, ne myös alkavat sanoa itsensä irti samoihin aikoihin. Näin kävi minulle, kun kodinkonekavalkadi kesti melkein sen 10 vuotta. Valitettavasti tuli sitten kaikki uusittavaksi muutaman kuukauden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla jää säästöön noin 3000 e/kk ja vaimolla ehkä hieman enemmänkin, koska on säästäväisempi. Hieman kolmen kympin päälle ollaan, nettovarallisuus yhteensä meillä noin 350 ke. Näistä perintöjä 0 e.
Ja alapeukkuja sataa, kun jotkut on opiskellut hyvät ammatit ja tehneet kovasti töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla jää säästöön noin 3000 e/kk ja vaimolla ehkä hieman enemmänkin, koska on säästäväisempi. Hieman kolmen kympin päälle ollaan, nettovarallisuus yhteensä meillä noin 350 ke. Näistä perintöjä 0 e.
Ja alapeukkuja sataa, kun jotkut on opiskellut hyvät ammatit ja tehneet kovasti töitä.
Tässäkään ketjussa kukaan ei ole funtsinut, mistä saisi lisää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Te joiden vuokra tai osuus vuokrasta on 300-500 euroa, tajuatte varmaan miten onnekkaita olette. Täällä saa pelkästä huoneesta kimppakämpässä maksaa 400 euroa. Minä asun kaksiossa ja päälle 700 euron vuokrani on halvimmasta päästä. Jos minulla olisi asuinkumppani, saisin minäkin 350 euroa enemmän säästöön kuukausittain.
Eli voisit itsekin säästää enemmän muuttamalla yksiöön tai kimppakämpään.
Minulle on pari kertaa ollut edullisempaa asua yksiössä kuin puolison kanssa perheasunnossa. Esimerkiksi osuuteni nykyisen asunnon vuokrasta on 320e, kun aiemmin maksoin yksiöstäni 250e. Olisimme toki voineet jäädä yksiöön asumaan, mutta elämänlaatu olisi paljon huonompi säästöön nähden.
500€ laittaa helposti säästöön, mutta se ei sitten kestä yhtään ylimääräistä menoa. Välillä on esim pakko laittaa kotia, tehdä pieni matka tai ostaa jotain tarpeellista itselle. Vuosittain joutuu ottamaan takaisin arviolta puolen vuoden säästöt. Ei ihminen voi elää jatkuvasti niin että hankkii vain ruokaa pakollisten laskujen jälkeen.
Meillä on pienet nettotulot, jotka riittävät juuri ja juuri meidän menoihin. Toki isohkot menotkin. Oma nettoni on 1450€ ja miehen vaihtelee lisien mukaan, mutta noin 2000€. Meillä täytyy olla kaksi autoa, maksetaan okt kulut ja lainaa. Päivähoitomaksukin paljon näillä tuloilla. Ulosotto vie minulta 450€.
Sairastumisen ja konkurssin, tyhmyyden ja myöskin tarpeen vuoksi on paljon velkaa. Alunperin 85.000€ + asuntolaina. Aion maksaa tuon koko velkasumman pois neljässä vuodessa.
Meidän nettotulot vuodessa ovat siis noin 40.000€. Ja menot melkein samaa luokkaa. viime vuonna toukokuusta eteenpäin maksoin velkoja pois 14.000eurolla. nyt tavoite on noin 24t vuodessa.
Miten? No tekemällä ihan helvetisti lisätöitä yrittäjänä. Heittämällä lastenhoitajan keikkaa. Myymällä kirppiksellä. Myös s-bonukset menevät velan lyhentämiseen. Kaikki lahjarahat ja jokainen ylimääräinen sentti menee siihen. Helvetisti saa painaa töitä, mutta kolmen vuoden päästä meillä on vain asuntolaina jäljellä.
Miksi pitää säästää? Minä voisin säästää ehkä 500 euroa kuussa. Mutta miksi säästää tulevaisuuteen, kun rahan voi käyttää nyt. Voisin kuolla huomenna, sitten säästäminen olisi ollut ihan turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää säästää? Minä voisin säästää ehkä 500 euroa kuussa. Mutta miksi säästää tulevaisuuteen, kun rahan voi käyttää nyt. Voisin kuolla huomenna, sitten säästäminen olisi ollut ihan turhaa.
Tuolla tavalla ajattelee varmaan 80 % suomalaisista. Tuhlaavat kaiken sellaisiin asioihin, joihin eivät pakosti edes haluaisi tuhlata ja sitten ottavat vielä pikavippejä ja ostavat kaiken käyttöluotolla, mihinkään eivät säästä rahaa, varsinkaan sijoituksiin. Vanhemmilla ihmisillä tuo vielä menisi kun eläkejärjestelmä ei vielä ole romahtanut. Mutta nuoret, kun tällä hetkellä maksavat vanhempien ihmisten eläkkeitä, jotka tuhlaavat, tulevat sitten vanhana yllättymään kun eläkejärjestelmä romahti ja mistään ei saa sitten rahaa. Mutta jos oikeasti haluat olla tuhlaaja, niin kannattaa säästää joko hyviä osinkoja maksaviin firmoihin (heidän osakkeet) tai sitten ETF:iin jotka maksavat tuotot ulos, niin saat aina rahaa tuhlattavaksi. Toki saadakseen paljon osinkoa pitää myös paljon olla pääomaa noissa arvopapereissa, mutta mitä pidempään säästää ja ostelee, sitä enemmän osinkoa saa tuhlattavaksi.
Keksituloinen pystyy säästämään, jos on tehnyt valinnat sitä ajatellen. Me ollaan lapsiperhe ja molemmat keskituloisia ja kuukaudessa siirretään säästöön noin 1600 euroa. Asutaan asumisoikeusasunnossa, ostetaan lapsen tavarat lähes kaikki käytettynä. Kaksi autoakin on.
Mutta pienituloinen ei pysty säästämään kuin pieniä summia. Minuakin ärsyttää lukea jostain, joka elää vanhempien rahoilla ja sitten kertoo pystyvänsä säästämään. Olen tällaisia tavannutkin. Ärsyttäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä menestystarinaa ilman rikasta miestä tai vanhempia: velaton omakotitalo pk-sudulla, velaton purjevene ja tietenkin velattomat autot taloudessa. Ikää 45 v.
Ihan omalla työllä hankittu. Toki on aina kelpuutettu työ, vaihdettu parempaan työstä toiseen, mutta ei ikinä ajateltu että olen liian hyvä paskaduuneihin tms. Kun on paksu pino työtodistuksia, voi vaihtaa työstä parempaan, ja toki hankkia järkevä koulutus pohjalle.
Eikä koskaan ole ollut nii typerä, että EI ostaisi käytetettyä pesukonetta, kerran olen saanut ilmaiseksikin. Kun ei ole mitään tarvetta ostaa vain kalleinta siksi, että muuten joku voi ajatella, että olisin köyhä. Köyhillä tämä on suurikin pelko, ja hirveä vimma todistella velaksiostetulla turhuudella että ei muka oltaisi köyhiä :)
Pyörälläkö haet ne käytetyt pesukoneet vai onko sulla varaa autoon?
Pakun saa 50€/h lainattua, ellei satu olemaan edes yhtä autollista kaveria
Kuka vaihtaa pesukoneen huvin vuoksi?
Ymmärrän kyllä että muita kodintavaroita löytää helposti käytettynä, mutta pesukone on sellainen että kuvittelisi ettei sitä vaihdeta muuten vain.
Periaatteessa kyllä mutta itse olen tapaturman seurauksena työkyvytön niin on se säästäminen aika paljon vaikeampaa kuin töissä ollessa. Työssä tulot olisivat 600€/kk paremmat plus toki päälle lomarahat. Yritän kyllä säästää näistä 1100€:n tuloista sen minkä suinkin voin mutta perheellisenä se on kyllä melko vaikeaa. Onneksi säästin töissä ollessani.