Eveliina Juselius, 30, siirtää joka kuukausi palkastaan 500 euroa säästöön
https://yle.fi/uutiset/3-11754543
Miksi nämä säästöartikkelit ovat aina hyväosaisista? Eveliinakin asuu vanhempiensa omistamassa talossa, jonka vuokra on parisataa euroa ja jonka ulkorakennusta hän voi vuokrata AirBnB:n kautta. Onkohan yhtään positiivista haastattelua tehty Kaisasta, joka säästää pienistä assistentin tuloistaan 20 euroa kuukaudessa ilman kenenkään sukulaisen apua/perintöä?
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bruttopalkka karvan yli 3k€ ja melkein tonni säästöön joka kuukausi. Ei ole hankalaa.
Mutta on hankalaa näköjään useimman täällä ymmärtää, että jos bruttopalkka on 1600e, ei siitä laiteta tonnia säästöön.
Kuinka suuri osa palkansaajista tienaa noin vähän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ole mitenkään hyväosainen, vajaa 2700 eurom nettopalkasta jää puolet säästöön 380€ vuokran, ruoan ja muiden kulujen jälkeen.
Tuohan on hyvä nettopalkka. Saisikin noin paljon kuukaudessa käteen. Tai edes bruttona.
Helevatan huono nettopalkka. No, naiselle ihan hyvä tietysti.
2400 netto ja tilipäivänä aina jotain kymppi tilillä. Pitäisi ehkä vähän rajoittaa ryyppäämistä niin jäisi helposti tonni, mutta mitäs hauskaa siinä olisi.
Minä olen kai hyväosainen palstan kriteereillä, korkeakoulutettu ja koulutusta vastaavassa työpaikassa. Ei ole perintöä, mutta olen saanut jonkin verran tukea vanhemmilta opiskellessa, vaikka tein kyllä töitäkin koko opiskeluajan. Ikää 31 v.
Nettopalkka on vajaat kolme tonnia kuussa, asun abt samassa tuloluokassa olevan puolison kanssa ostetussa omistusasunnossa pk-seudulla. Kulut jaetaan puoliksi. Säästän 300-500 e/kk. Lahjoitan lisäksi n 100 e/kk. Ei ole autoa, ei lapsia vielä eikä lemmikeitä. Harrastukset ovat edullisia. Ruokaan panostetaan ja muutenkin elellään mukavasti. Säästän siksi, ettei elintaso laske liikaa, kun tulee lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raha. Niin, sitähän saa menemään loputtomiin, jos haluaa. Mutta kyllä varmaan aika monella on myös monia sellaisia asioita, joista halutessaan voisi nipistää.
Itse olen kahden lapsen vuoroviikkohuoltaja. Tuloja tulee ansiotyöstä ja saan puolet lapsilisistä. Yhteensä käytettävissä 3500 kuussa. Siitä mulla menee joka kuukausi säästöön 1500-2000 euroa. Enkä koe että jouduttaisiin mistään tinkimään, vaikka perussäästäväinen olenkin. Mulla on uudehko ok-talo, josta maksan lainaa. Uusi auto. Ruokaa on pöydässä ja lämmintä vettä tulee hanasta. Harrastuksiakin on kaikilla ja normaalioloissa matkustellakin pystytään.
En mä silti itseäni erityisen hyväosaisena osaa pitää, vaikka globaalisti suomalaisena toki sitä olen. En ole saanut perintöjä, itse omalla opiskelullani ja työlläni olen kaiken mahdollistanut.
Olethan sinä kuitenkin erittäin hyväosainen jos nettotulosi ovat luokkaa 3400 ennen lapsilisääkin. Jos saat puolet lapsilisistä se tekee 100 euroa, vai?
150 euroa, saan yh-korotuksen. Olen toki hyvätuloinen, mutta mitään sellaista mahdollisuutta en ole elämässä saanut, mitä ei kenelle tahansa muullekin tässä maassa suotaisi. Sitä tarkoitin.
Vierailija kirjoitti:
Oma aivan oma valinta hakeutua johonkin huonosti palkattuun duuniin. Lisäksi näillä ihmisillä on muutoinkin lähes aina elämänhallinnassa suuria ongelmia.
Aika paksua väittää, että pienipalkkaisilla on lähes aina elämänhallintaongelmia.
Siivoojat, tarjoilijat, kokit, lähärit, myyjät, toimistotyöntekijät jne.
Kaikki ryyppää ja tupakoi ja laiminlyö lapsiaan, niinkö todella ajattelet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bruttopalkka karvan yli 3k€ ja melkein tonni säästöön joka kuukausi. Ei ole hankalaa.
Mutta on hankalaa näköjään useimman täällä ymmärtää, että jos bruttopalkka on 1600e, ei siitä laiteta tonnia säästöön.
Aloituksen assistentti Kaisa oli kylläkin huono esimerkki, koska johdon assareilla voi palkka olla 3000-4000e ja toimistoassareillakin kahden tonnin luokkaa. Ehkä jollain suurtalouskokilla tai puutarhatyöntekijällä voi olla palkka 1600e. Jos on muita elätettäviä niin tuolla palkalla luulisi saavan asumistukea kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla jää säästöön helposti 500-1000€/kk, mutta en omista autoa, eikä ole lapsia ja nettopalkkani on 2400€/kk.
Sama täällä, paitsi että nettopalkkani on 2 300 euroa. Asuntolaina +vastike suurimmat kulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä ole yhtään autollista kaveria, jolta voi pyytää apua, ootte niin köyhiä ettei ole kavereitakaan? Myyjäkin usein voi viedä jos antaa bensakuluihin 20 e.
Oikeasti köyhyys on hengen köyhyyttä, sen sijaan että näkisi vähän vaivaa ja maksaisi pienen korvauksen tutulle, ostetaan velaksi kallis kone. Ja sitten itketään, kun ei tuet riiitä, kun tämä ei tasan ole ainoa osamaksu.
Mun tutuilla on pieniä, kaupunkiajoon soveltuvia autoja, ei niihin saa millään pesukonetta tungettua. Mä olen onnistunut ostamaan jotain isompaa facekirppikseltä niin että varaan heti, että olen varmasti ensimmäinen. Sitten soitan ystävälle, joka saa työpaikaltaan pakettiauton lainaksi ja sitten jos kaikkien aikataulut saadaan säädettyä, haetaan tavara mulle. Mutta tuo on hankalaa säätämistä, eikä aina onnistu.
"hankalaa säätämistä".... no jos vaihtoehto on olla ruuatta seuraava kuukausi niin ehkä sitten pitää "vähän säätää". Ja pakuja saa vuokrattua todella halvalla.
En mä ole mistään ruoasta puhunut. En ole ollut syömättä minkään ostoksen takia. Joo, olen joskus vuokrannutkin pakun, mutta tarvitsen myös jonkun ajamaan sitä. Kavereilla on usein muutakin menoa kuin odotella mun avunpyyntöjä, enkä oleta että aina jollain on aikaa lähteä kuskaamaan mun ostoksia. Siksi näiden isojen ostoksien tekeminen torista tai kirpparilta on hankalaa säätämistä ja kun lisäksi se vanha pitää roudata pois, jolloin tulee jätemaksu. Kun liikkeestä ostaa, ne vie samaan hintaan romun pois.
Laitoin oman esimerkin siksi, että ymmärrettäisiin, että ei ole aina kovin yksinkertaista ostaa halvalla Torista, vaikka se hyvä systeemi onkin.
Köyhällä kaikki on aina niin kamalan vaikeaa. Vaikka ollaan yleensä vaan kotona, ja aikaa on.
Eikö ymmärretä, ettei ole olemassa mitään ilmaista lounasta? Että jos uuden pesukoneen tuova firma vie vanhan pois, on vanhan koneen hävittämisestä kertynyt kulu leivottu uuden koneen hintaan. Eli kannattaa vaan vaivautua ja "säätää".
Viime vuonna tienasin n. 26 000 euroa (brutto) josta säästöön jäi hieman yli 14 000 euroa. Olen erittäin tyytyväinen tulokseen koska olin myös 5 kk työttömänä jolloin sain toki ansiosidonnaista.
Näissä säästän
- käytän polkupyörää aina kun mahdollista, vaikka omistan myös vanhan auton
- verrattain vaatimaton vuokra-asunto josta osuuteni vuokrasta on 300 euoroa/kk
- en juo alkoholia, polta tupakkaa tai pelaa uhkapelejä
- ostan vaatteita/tavaroita vain todelliseen tarpeeseen. Suosin laatua ja se saa näkyä myös hinnassa
- en syö juurikaan valmisaterioita, vaan teen itse suuria määriä ruokaa, joita syömme jopa useita päiviä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä ole yhtään autollista kaveria, jolta voi pyytää apua, ootte niin köyhiä ettei ole kavereitakaan? Myyjäkin usein voi viedä jos antaa bensakuluihin 20 e.
Oikeasti köyhyys on hengen köyhyyttä, sen sijaan että näkisi vähän vaivaa ja maksaisi pienen korvauksen tutulle, ostetaan velaksi kallis kone. Ja sitten itketään, kun ei tuet riiitä, kun tämä ei tasan ole ainoa osamaksu.
Mun tutuilla on pieniä, kaupunkiajoon soveltuvia autoja, ei niihin saa millään pesukonetta tungettua. Mä olen onnistunut ostamaan jotain isompaa facekirppikseltä niin että varaan heti, että olen varmasti ensimmäinen. Sitten soitan ystävälle, joka saa työpaikaltaan pakettiauton lainaksi ja sitten jos kaikkien aikataulut saadaan säädettyä, haetaan tavara mulle. Mutta tuo on hankalaa säätämistä, eikä aina onnistu.
"hankalaa säätämistä".... no jos vaihtoehto on olla ruuatta seuraava kuukausi niin ehkä sitten pitää "vähän säätää". Ja pakuja saa vuokrattua todella halvalla.
En mä ole mistään ruoasta puhunut. En ole ollut syömättä minkään ostoksen takia. Joo, olen joskus vuokrannutkin pakun, mutta tarvitsen myös jonkun ajamaan sitä. Kavereilla on usein muutakin menoa kuin odotella mun avunpyyntöjä, enkä oleta että aina jollain on aikaa lähteä kuskaamaan mun ostoksia. Siksi näiden isojen ostoksien tekeminen torista tai kirpparilta on hankalaa säätämistä ja kun lisäksi se vanha pitää roudata pois, jolloin tulee jätemaksu. Kun liikkeestä ostaa, ne vie samaan hintaan romun pois.
Laitoin oman esimerkin siksi, että ymmärrettäisiin, että ei ole aina kovin yksinkertaista ostaa halvalla Torista, vaikka se hyvä systeemi onkin.
Köyhällä kaikki on aina niin kamalan vaikeaa. Vaikka ollaan yleensä vaan kotona, ja aikaa on.
Eikö ymmärretä, ettei ole olemassa mitään ilmaista lounasta? Että jos uuden pesukoneen tuova firma vie vanhan pois, on vanhan koneen hävittämisestä kertynyt kulu leivottu uuden koneen hintaan. Eli kannattaa vaan vaivautua ja "säätää".
En ole sanonut olevani köyhä saati työtön :). Otin kantaa lähinnä siihen kun neuvottiin pyytämään auton omistavaa kaveria avuksi, että voi ostaa Torista pesukoneen 50e hintaan. Mutta jos et halua ymmärtää pointtiani, en jaksa enempää jankuttaa. Ehkä joku muu ymmärsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen assistentti Kaisa oli kylläkin huono esimerkki, koska johdon assareilla voi palkka olla 3000-4000e ja toimistoassareillakin kahden tonnin luokkaa. Ehkä jollain suurtalouskokilla tai puutarhatyöntekijällä voi olla palkka 1600e. Jos on muita elätettäviä niin tuolla palkalla luulisi saavan asumistukea kuitenkin.
Eikö nuo jälkimmäisetkin tienaa kakkosella alkavia ainakin bruttona
Vierailija kirjoitti:
Nettopalkkani on n. 2000 euroa ja siitä pistän sijoituksiin muutaman satkun per kk. Ihmettelen joitakin jotka pistävät tyyliin "kaiken", koska sijoittamiseen kuuluisi laittaa vain sen verran paljon on varaa hävitä. Pistän sen verran sijoituksiin, että tilillä olevan rahan määrä kuitenkin kasvaa joka kk. Pistäkööt muut enemmän tai vähemmän.
Monella voi olla varaa hävitä se isokin osa kuukausipalkasta, jos puskurirahasto on kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä menestystarinaa ilman rikasta miestä tai vanhempia: velaton omakotitalo pk-sudulla, velaton purjevene ja tietenkin velattomat autot taloudessa. Ikää 45 v.
Ihan omalla työllä hankittu. Toki on aina kelpuutettu työ, vaihdettu parempaan työstä toiseen, mutta ei ikinä ajateltu että olen liian hyvä paskaduuneihin tms. Kun on paksu pino työtodistuksia, voi vaihtaa työstä parempaan, ja toki hankkia järkevä koulutus pohjalle.
Eikä koskaan ole ollut nii typerä, että EI ostaisi käytetettyä pesukonetta, kerran olen saanut ilmaiseksikin. Kun ei ole mitään tarvetta ostaa vain kalleinta siksi, että muuten joku voi ajatella, että olisin köyhä. Köyhillä tämä on suurikin pelko, ja hirveä vimma todistella velaksiostetulla turhuudella että ei muka oltaisi köyhiä :)
Olisitko saanut yksin nuo kaikki?
Se jo tekee paljon että on toinen työssäkäyvä mukana kun haetaan lainoja.
Kun 2 ihmistä asuu yhdessä on myös kahden kulut. Miksi vain se on arvostettavaa että 5 lapsen työtön yh saa säästöön?
Kahden kulut ei ole paljoa suuremmat kuin yksinasuvan,mutta kaksi maksajaa .
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin myös nähdä niitä oikeasti omillaan pärjääviä ilman perintöjä tms. etuja. Sellaisista haluan lukea menestystarinan. Tää artikkeli oli täysin typerä ja ihmettelin päällimmäisenä miten tuollaisten menojen jälkeen saa laitettua säästöön vain 500€ kun saisi paljon enemmän!
Siskoni miehineen on aito menestystarina. Molemmat olivat lähtöisin tavallisista pienituloisista duunariperheistä. Opiskelivat pitkän kaavan kautta lopulta diplomi-insinööreiksi. Nuorena kituuttivat pienessä opiskelija-asunnossa opiskellessaan opistotason tutkintoja. Pääsivät työelämään kiinni, perustivat perheen ja jatkoivat opiskelua vielä sen jälkeen. Pariin kertaan on tullut potkut, mutta sinnikkyydellä ovat päässeet jatkamaan uraansa. Nyt viisikymppisinä on elämä mallillaan. Lapset ovat jo aikuisia ja muuttaneet pois kotoa. Pariskunnalla on hyvät palkat, sijoituksia ja paljon muuta varallisuutta. Ei perintöjä tai muualta tullutta rahaa. Ihan itse ovat tienanneet kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuo jälkimmäisetkin tienaa kakkosella alkavia ainakin bruttona
Tarkistin puutarha-alan TES:istä, että helmikuun alusta lähtien matalin palkka on 8,85e/h. Korkeimman vaatimustason tehtävä ammattitaitolisällä tulee olemaan 11,19e/h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole sanonut olevani köyhä saati työtön :). Otin kantaa lähinnä siihen kun neuvottiin pyytämään auton omistavaa kaveria avuksi, että voi ostaa Torista pesukoneen 50e hintaan. Mutta jos et halua ymmärtää pointtiani, en jaksa enempää jankuttaa. Ehkä joku muu ymmärsi?
Niin, eihän neliraajahalvautunutkaan pysty pesukonetta edes kantamaan, mutta suurin osa ihmisistä pystyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä ei saataisi samanlaista positiivista ja hehkuttavaa artikkelia. Eveliina voi lähteä säästöillään seitsemäksi kuukaudeksi Aasiaan reissaamaan. Kaisalta hajoaa pesukone ja se ahkerasti säästetty 300 euroa menee siihen. Kaisa ei ole yhtään inspiroiva.
Miksi 300 euroa menisi pesukoneeseen, kun toimivia pesukoneita saa torista 50 eurolla, välillä jopa ilmaiseksi? Sellaisella minäkin olen pyykit pessyt viimeiset 5v ja hyvin toimii.
Tuskinpa joka kaupungissa on joka viikko toimivia pesukoneita myynnissä 50 eurolla. Kotiinkuljetuskin saattaa olla pakollinen tarve ja edellisen kuljetus pois. Joskus kannattaa ajatella monipuolisemmin kuin vain sen oman kokemuksen kannalta.
Tarvitseeko joka viikko olla? Jos rahat on tiukilla niin voi kai odottaa vaikka kuukauden, että löytyy sopiva jonka myyjä voi vaikka tuoda pihalle, ellei yhtäkään auton ja peräkärryn omistavaa tuttua ole.
Eli täytyy olla kuukausi pesemättä pyykkiä ennen kuin saa halvan pesukoneen? Entä jos se Torin pesukone ei edes toimi? Pitää taas odottaa kuukausi, jotta löytää läheltä uuden ja sillä välin maksaa kaatopaikkamaksu tuosta rikkinäisestä ja hankkia sille kuljetus. 2 kuukautta ilman pyykinpesua ja siltikin voi saada huonolaatuisen käytetyn pesukoneen seuraavaltakin myyjältä.
Lopulta uuden ostaminen olisikin tullut halvemmaksi, helpommaksi ja pitkäikäisemmäksi hankinnaksi.
Joskus muinoin ihmiset pesivät pyykkiä käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ole mitenkään hyväosainen, vajaa 2700 eurom nettopalkasta jää puolet säästöön 380€ vuokran, ruoan ja muiden kulujen jälkeen.
Mistä päin Suomea ja millaisen vuokra-asunnon saa noin halvalla?
Mun pojalla on 27 neliön asunnosta 342 euroa, keskisuuri kaupunki Suomen mittakaavassa, 3 km keskustassa. Täällä on vuokra-asunnoista ylitarjontaa. Tosin tuo asunto on suhteilla saatu ja vuokranantaja sanoi, että ns. vieraammalta ottaisi ehkä 400. Asunto on 2002 rakennetussa talossa. Jotain puutaloyksiöitä vanhoista taloista saa samaan hintaan samankokoisia tai tuolta vähän kauempaa vähemmän suosituilta alueilta. peruskuntoisia 70-luvun talojen 25 neliön yksiöitä myös.
Olethan sinä kuitenkin erittäin hyväosainen jos nettotulosi ovat luokkaa 3400 ennen lapsilisääkin. Jos saat puolet lapsilisistä se tekee 100 euroa, vai?