Eveliina Juselius, 30, siirtää joka kuukausi palkastaan 500 euroa säästöön
https://yle.fi/uutiset/3-11754543
Miksi nämä säästöartikkelit ovat aina hyväosaisista? Eveliinakin asuu vanhempiensa omistamassa talossa, jonka vuokra on parisataa euroa ja jonka ulkorakennusta hän voi vuokrata AirBnB:n kautta. Onkohan yhtään positiivista haastattelua tehty Kaisasta, joka säästää pienistä assistentin tuloistaan 20 euroa kuukaudessa ilman kenenkään sukulaisen apua/perintöä?
Kommentit (178)
Itse laitan säästöön noin 400 euroa kuussa plus 100 euroa rahastoihin. Palkka verojen jälkeen noin 1700-1800 euroa, asuntolainan maksu aivan alussa ja autokulujakin on. Itsellä ei toki ole lapsia, joka tietysti helpottaa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bruttopalkka karvan yli 3k€ ja melkein tonni säästöön joka kuukausi. Ei ole hankalaa.
Niinpä. Senkun vaan asuu solukämpässä, ei omista autoa, pummaa ruoat kavereilta ja harrastukset on tyyliin punttis 20e/kk. Vaatteet kirppiseltä, huonekalut roskalavalta, tietokoneena 10v vanha romu jonka kaveri möi 50 egellä.
Seĺlainen elämä on tosi mielekästä juu.
Asun kaksiossa, ruuat usein kaupan palvelutiskiltä, punttis on 40e/kk, pelikone 2v vanha, työläppäri uudempi, konsoleista löytyy ps4 ja xone. Auto on sellainen rahareikä, että semmosta ei kannata hankkia ainakaan täällä Helsingissä.
Mikäs sinä olet sanelemaan mikä muille ihmisille on kannattavaa tai välttämätöntä. Jos tulet toimeen ilman autoa niin se on sun valintas. Joku toinen taas katsoo autosta hyötyvänsä ja sellasen ristikseen hommaa. Ihan asuinpaikasta riippumatta. Esimerkiksi, minäkin Helsingissä asuvana ajan keskimäärin 25t km vuodessa. Aikasemmassa työssä tuli vielä enemmän kilometrejä kun työssä joutui ajelemaan asiakaspalavereihin ympäri Etelä-Suomen.
Vierailija kirjoitti:
En minä ole mitenkään hyväosainen, vajaa 2700 eurom nettopalkasta jää puolet säästöön 380€ vuokran, ruoan ja muiden kulujen jälkeen.
Mulla on nettopalkka 1000 euroa vähemmän kuin sinulla ja vuokra 720€/kk. Hyvä tilanne sinulla minusta on, kun noin iso palkka kuitenkin ja pieni vuokra. En mä valita omastakaan tilanteestani. Kauheasti ei toki säästöön jää, mutta pärjään kuitenkin, kun ei ole kuin itseni ja kissa elätettävänä.
Raha. Niin, sitähän saa menemään loputtomiin, jos haluaa. Mutta kyllä varmaan aika monella on myös monia sellaisia asioita, joista halutessaan voisi nipistää.
Itse olen kahden lapsen vuoroviikkohuoltaja. Tuloja tulee ansiotyöstä ja saan puolet lapsilisistä. Yhteensä käytettävissä 3500 kuussa. Siitä mulla menee joka kuukausi säästöön 1500-2000 euroa. Enkä koe että jouduttaisiin mistään tinkimään, vaikka perussäästäväinen olenkin. Mulla on uudehko ok-talo, josta maksan lainaa. Uusi auto. Ruokaa on pöydässä ja lämmintä vettä tulee hanasta. Harrastuksiakin on kaikilla ja normaalioloissa matkustellakin pystytään.
En mä silti itseäni erityisen hyväosaisena osaa pitää, vaikka globaalisti suomalaisena toki sitä olen. En ole saanut perintöjä, itse omalla opiskelullani ja työlläni olen kaiken mahdollistanut.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa mieltä, Miksi nää esimerkkihenkilöt on aina parempiosasia, perinnöllä eläviä, vanhempiensa tai puolisonsa rahoilla sijoittavia tai lottovoittajia? Keskituloinen, asuntovelkainen tai vuokralla asuvalla ei liikene 500e pakollisten menojen jälkeen säästöön. Mulla jää elämiseen 300e kuussa ja siitä lähtee satku bensoihin. Mistä karsitaan? Retorinen kysymys, auto on pakkko olla.
No siksihän heistä justiin tehdään juttuja koska heidän on helppo siirtää 500€/kk säästöön :D
Mitä järkeä olis tehdä juttu jostain työmarkkinatuella elävästä kun jokainen tietää että niistä tuloista ei saa säästöön senttiäkään? Ainoastaan jos on pimeitä tuloja tai jotain kirppistuloja, mutta nekinhän menee heti kiertoon eivätkä jää lompakkoon pölyttymään. Ja ihan naurettavaa jokaisen huudella kommenteissa että en minä pysty näillä tuloillani säästämään senttiäkään, mistä voin enää nipistää. No et pystykään mistään, joten hanki lisätuloja ja säästä ne. Olin minäkin työssä josta jäi samat 300€ käyttörahaa kuukaudessa, koska bensaan meni 300€/kk. Otin siksi toisen työn että sain jotain säästöönkin. Kymmenisen vuotta sitä jaksoin ja nyt voi ottaa rennommin kun on säästöjä.
Samoin naurataa tiettyjen start-upien pöhinähehkutus risuista rikkauteen tarinat. Joku wolt, joka riistää kuskeja. Perustaja Kuusen kultuuri-ja rahasuvun jälkeleinen jolta ei sosiaalista ja taloudellista pääomaa puutu. Samoin tää Angry Birds tunnelihupparihemmo. isit, enot ja kaverien sedät sijoitti alkuvaiheessa firmaan todella paljon.
Eikä siinä mitään pahaa, raha tulee rahan luo, näin on ollut aina. Mutta noi nuori yrittäjä/asuntosijoittaja / sadantonnin sijoitussalkun omaava Aada-Jesper jutu on.
t katkera ja kateudesta vihreä first generation espoolainen .
Jah, minulla jää käteen 1200€/kk menojen jälkeen, joskus laitan tonnin säästöön ellei muita menoja tule, yleensä vähintään 700€ menee säästöön.
Miksei laita säästöön enempää? Jos palkkaa tulee käteen 1800 e/kk, asumiseen menee muutama satanen ja säästöön 500, niin mihin ihmeeseen menee se jäljelle jäävä tonni joka kuukausi? Kun ei ole lapsiakaan ja mainitsee jutussa, että lopetti esim. ulkona syömiset ja turhat shoppailut.
Ei kai siinä, kukin tyylillään ja arvoilleen sopivasti eläköön. Mulle tuo ois sopinut silloin, kun oli Eveliinaa 10 vuotta nuorempi. Silloin reissasin ympäri maailmaa mm. vaihto-oppilaana ja itse maksoin, osan toki lainalla, kun ei ole varasta sukua taustalla. Eveliinan ikäisenä olin jo perheellinen, naimisissa sekä puolison että pankin kanssa. Ja toinen lapsi tulossa. Ja tälläkin kombolla on reissattu ympäri maailmaa, ihan omilla rahoilla.
Eli jos omiin arvoihini peilaan Eveliinan valintoja, niin itse olisin ollut itseeni pettynyt tuossa tilanteessa - asunut lapsuudenkodissa, ilman omaa perhettä. Pikkasen pitkitetyltä teini-iältä kuulostaa mulle tuo juttu. Kyllä meilläkin 16-vuotias saa säästää kaikki itse tienaamansa rahansa, mutta ei ole niin yksinkertainen, että menisi kuuluttamaan asiaa julkisesti ja julistamaan, että muidenkin tulisi näin tehdä. Puhutaan avoimesti yhteiskunnan polarisoitumisesta, niin ymmärtää hyvin, että omassakaan kaveripiirissä ei tällaista mahdollisuutta monellakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä ole yhtään autollista kaveria, jolta voi pyytää apua, ootte niin köyhiä ettei ole kavereitakaan? Myyjäkin usein voi viedä jos antaa bensakuluihin 20 e.
Oikeasti köyhyys on hengen köyhyyttä, sen sijaan että näkisi vähän vaivaa ja maksaisi pienen korvauksen tutulle, ostetaan velaksi kallis kone. Ja sitten itketään, kun ei tuet riiitä, kun tämä ei tasan ole ainoa osamaksu.
Okei, mulla on jonkin verran autoja tuttavapiirissä ja itsellänikin mutta ei kenelläkään ole autoa, johon mahtuisi ja pystyisi kuljettamaan pyykki- tai tiskikoneen! Plus sen roudaus sisään jne ja jos se hajoaa heti, sama homma uusiksi. Kyllä aika usein on pakko turvautua kotiinkuljetettavaan, koska kuljetuskustannukset muuten niin isot.
Pesukonehan mahtuu normin hatchbackin konttiin, kun jättää luukun auki. Kerran kuljetin 120cm leveän sängyn pikkuauton katolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä ei saataisi samanlaista positiivista ja hehkuttavaa artikkelia. Eveliina voi lähteä säästöillään seitsemäksi kuukaudeksi Aasiaan reissaamaan. Kaisalta hajoaa pesukone ja se ahkerasti säästetty 300 euroa menee siihen. Kaisa ei ole yhtään inspiroiva.
Miksi 300 euroa menisi pesukoneeseen, kun toimivia pesukoneita saa torista 50 eurolla, välillä jopa ilmaiseksi? Sellaisella minäkin olen pyykit pessyt viimeiset 5v ja hyvin toimii.
Tuskinpa joka kaupungissa on joka viikko toimivia pesukoneita myynnissä 50 eurolla. Kotiinkuljetuskin saattaa olla pakollinen tarve ja edellisen kuljetus pois. Joskus kannattaa ajatella monipuolisemmin kuin vain sen oman kokemuksen kannalta.
Tarvitseeko joka viikko olla? Jos rahat on tiukilla niin voi kai odottaa vaikka kuukauden, että löytyy sopiva jonka myyjä voi vaikka tuoda pihalle, ellei yhtäkään auton ja peräkärryn omistavaa tuttua ole.
Melkoinen haju olisi jossen vaatteita pesisi kuukauteen! Mulla n 5 alushousut, parit sukkikset ja legginsut, sukkia neljät, paitoja 3kpl ja aluspaitoja 2 kpl. Eli pari viikkoa per paita, jes. :D
Joo erityisesti alushousut ja sukat on vaikea pestä ämpärissä, joita saa jonottamalla ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä ole yhtään autollista kaveria, jolta voi pyytää apua, ootte niin köyhiä ettei ole kavereitakaan? Myyjäkin usein voi viedä jos antaa bensakuluihin 20 e.
Oikeasti köyhyys on hengen köyhyyttä, sen sijaan että näkisi vähän vaivaa ja maksaisi pienen korvauksen tutulle, ostetaan velaksi kallis kone. Ja sitten itketään, kun ei tuet riiitä, kun tämä ei tasan ole ainoa osamaksu.
Mun tutuilla on pieniä, kaupunkiajoon soveltuvia autoja, ei niihin saa millään pesukonetta tungettua. Mä olen onnistunut ostamaan jotain isompaa facekirppikseltä niin että varaan heti, että olen varmasti ensimmäinen. Sitten soitan ystävälle, joka saa työpaikaltaan pakettiauton lainaksi ja sitten jos kaikkien aikataulut saadaan säädettyä, haetaan tavara mulle. Mutta tuo on hankalaa säätämistä, eikä aina onnistu.
Mä sanoisin että tärkeintä säästämisessä on se että sen aloittaa ja tekee siitä tavan.
Itse aloitin aikoinani siirtämällä yhden euron kuussa eri tilille, siis tosiaankin yhden ainoan euron, koska muuhun mulla ei mielestäni silloin ollut varaa, vaikka nyt jälkiviisaana näen selkeästi että olisin voinut pistää vaikka kympin ja tinkiä jostain. Plus aina kun sain jostain "ylimääräistä" rahaa, vaikka valmistujaislahjaksi tai jonkun bonuksen tms. niin laitoin siitä puolet säästöön.
Sitten pikkuhiljaa kun tulotaso nousi, nostin summaa nii että nykyään mun palkasta menee 10% suoraan säästöön ja sijoituksiin ja edelleen pistän aina puolet yllättävistä tuloista suoraan sijoituksiin. Olen taloudellisesti vakavarainen nelikymppinen.
Mutta tärkeintä tosiaan on aloittaa, vaikka sitten sillä eurolla.
Nettopalkkani on n. 2000 euroa ja siitä pistän sijoituksiin muutaman satkun per kk. Ihmettelen joitakin jotka pistävät tyyliin "kaiken", koska sijoittamiseen kuuluisi laittaa vain sen verran paljon on varaa hävitä. Pistän sen verran sijoituksiin, että tilillä olevan rahan määrä kuitenkin kasvaa joka kk. Pistäkööt muut enemmän tai vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tutuilla on pieniä, kaupunkiajoon soveltuvia autoja, ei niihin saa millään pesukonetta tungettua. Mä olen onnistunut ostamaan jotain isompaa facekirppikseltä niin että varaan heti, että olen varmasti ensimmäinen. Sitten soitan ystävälle, joka saa työpaikaltaan pakettiauton lainaksi ja sitten jos kaikkien aikataulut saadaan säädettyä, haetaan tavara mulle. Mutta tuo on hankalaa säätämistä, eikä aina onnistu.
"hankalaa säätämistä".... no jos vaihtoehto on olla ruuatta seuraava kuukausi niin ehkä sitten pitää "vähän säätää". Ja pakuja saa vuokrattua todella halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Bruttopalkka karvan yli 3k€ ja melkein tonni säästöön joka kuukausi. Ei ole hankalaa.
Mutta on hankalaa näköjään useimman täällä ymmärtää, että jos bruttopalkka on 1600e, ei siitä laiteta tonnia säästöön.
Mä säästän 2200e palkastani 700-1000e kuukaudessa. Pidän menot pienenä.
Minä olen hieman alle keskituloinen perheenäiti, naimisissa keskituloisen miehen kanssa. Omalla rahalla/lainalla on ostettu autot, asunnot ym, vanhemmat tuki hieman opiskeluaikana mutta ei enää sen jälkeen. Kaikki säästöt yhteen laskettuna laitan säästöön sen 500e/kk, osa tosin ns lyhytaikaisia säästöjä joita käytetään pakollisiin isompiin menoihin, mutta myös pitkäaikaisia säästöjä. Jos ei olisi lapsia niin säästöön jäisi paljon enemmän. Ei se vaadi isoja tuloja, vain pienet menot. Toki me ei asuta pk-seudulla, mutta keskisuuressa kaupungissa kuitenkin, ei maaseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"hankalaa säätämistä".... no jos vaihtoehto on olla ruuatta seuraava kuukausi niin ehkä sitten pitää "vähän säätää". Ja pakuja saa vuokrattua todella halvalla.
En mä ole mistään ruoasta puhunut. En ole ollut syömättä minkään ostoksen takia. Joo, olen joskus vuokrannutkin pakun, mutta tarvitsen myös jonkun ajamaan sitä. Kavereilla on usein muutakin menoa kuin odotella mun avunpyyntöjä, enkä oleta että aina jollain on aikaa lähteä kuskaamaan mun ostoksia. Siksi näiden isojen ostoksien tekeminen torista tai kirpparilta on hankalaa säätämistä ja kun lisäksi se vanha pitää roudata pois, jolloin tulee jätemaksu. Kun liikkeestä ostaa, ne vie samaan hintaan romun pois.
Laitoin oman esimerkin siksi, että ymmärrettäisiin, että ei ole aina kovin yksinkertaista ostaa halvalla Torista, vaikka se hyvä systeemi onkin.
Jos nyt asumisesta puhutaan, niin sekä vuokra- että omistusasunnot ovat per neliö edullisempia mitä isompia ovat. Jos kaksi sinkkua myy yksiönsä, niin samalla rahalla voi saada pienen kolmion. Täällä päin yksiöt on n. 230t € ja kahden sellaisen hinnalla saa 60-70 neliöisen kaksion/kolmion. Jos tyytyy alle 50 neliöiseen, pääsee selvästi halvemmalla. Ja itse koen 50 neliöisen kaksion asuinmukavuuden vähintään yhtä hyväksi kuin alle 30 neliöisen yksiön, vaikka kaksion jakaa puolison kanssa.