Eveliina Juselius, 30, siirtää joka kuukausi palkastaan 500 euroa säästöön
https://yle.fi/uutiset/3-11754543
Miksi nämä säästöartikkelit ovat aina hyväosaisista? Eveliinakin asuu vanhempiensa omistamassa talossa, jonka vuokra on parisataa euroa ja jonka ulkorakennusta hän voi vuokrata AirBnB:n kautta. Onkohan yhtään positiivista haastattelua tehty Kaisasta, joka säästää pienistä assistentin tuloistaan 20 euroa kuukaudessa ilman kenenkään sukulaisen apua/perintöä?
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettopalkkani on n. 2000 euroa ja siitä pistän sijoituksiin muutaman satkun per kk. Ihmettelen joitakin jotka pistävät tyyliin "kaiken", koska sijoittamiseen kuuluisi laittaa vain sen verran paljon on varaa hävitä. Pistän sen verran sijoituksiin, että tilillä olevan rahan määrä kuitenkin kasvaa joka kk. Pistäkööt muut enemmän tai vähemmän.
Monella voi olla varaa hävitä se isokin osa kuukausipalkasta, jos puskurirahasto on kunnossa.
Ja tuo on muutenkin ihan vanhentunut neuvo. Jos hajautat kunnolla salkun ei ole mahdollista menettää kaikkea, paitsi jos tulee maailmanloppu ja silloin se on murheista pienin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bruttopalkka karvan yli 3k€ ja melkein tonni säästöön joka kuukausi. Ei ole hankalaa.
Mutta on hankalaa näköjään useimman täällä ymmärtää, että jos bruttopalkka on 1600e, ei siitä laiteta tonnia säästöön.
Kuinka suuri osa palkansaajista tienaa noin vähän?
Aloituksen assistentti Kaisa oli kylläkin huono esimerkki, koska johdon assareilla voi palkka olla 3000-4000e ja toimistoassareillakin kahden tonnin luokkaa. Ehkä jollain suurtalouskokilla tai puutarhatyöntekijällä voi olla palkka 1600e. Jos on muita elätettäviä niin tuolla palkalla luulisi saavan asumistukea kuitenkin.
Eikö nuo jälkimmäisetkin tienaa kakkosella alkavia ainakin bruttona
Tarkistin puutarha-alan TES:istä, että helmikuun alusta lähtien matalin palkka on 8,85e/h. Korkeimman vaatimustason tehtävä ammattitaitolisällä tulee olemaan 11,19e/h.
Alalla työsketelevänä sanottava, että peruspuutaturi ei saa tuota 11,19e/h. Ite saan nyt viiden vuoden jälkeen 10.60e/h ja menempää en tule saamaan, ellen opettele traktorilla ajon, lumien lanaukset yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä ole yhtään autollista kaveria, jolta voi pyytää apua, ootte niin köyhiä ettei ole kavereitakaan? Myyjäkin usein voi viedä jos antaa bensakuluihin 20 e.
Oikeasti köyhyys on hengen köyhyyttä, sen sijaan että näkisi vähän vaivaa ja maksaisi pienen korvauksen tutulle, ostetaan velaksi kallis kone. Ja sitten itketään, kun ei tuet riiitä, kun tämä ei tasan ole ainoa osamaksu.
Mun tutuilla on pieniä, kaupunkiajoon soveltuvia autoja, ei niihin saa millään pesukonetta tungettua. Mä olen onnistunut ostamaan jotain isompaa facekirppikseltä niin että varaan heti, että olen varmasti ensimmäinen. Sitten soitan ystävälle, joka saa työpaikaltaan pakettiauton lainaksi ja sitten jos kaikkien aikataulut saadaan säädettyä, haetaan tavara mulle. Mutta tuo on hankalaa säätämistä, eikä aina onnistu.
"hankalaa säätämistä".... no jos vaihtoehto on olla ruuatta seuraava kuukausi niin ehkä sitten pitää "vähän säätää". Ja pakuja saa vuokrattua todella halvalla.
En mä ole mistään ruoasta puhunut. En ole ollut syömättä minkään ostoksen takia. Joo, olen joskus vuokrannutkin pakun, mutta tarvitsen myös jonkun ajamaan sitä. Kavereilla on usein muutakin menoa kuin odotella mun avunpyyntöjä, enkä oleta että aina jollain on aikaa lähteä kuskaamaan mun ostoksia. Siksi näiden isojen ostoksien tekeminen torista tai kirpparilta on hankalaa säätämistä ja kun lisäksi se vanha pitää roudata pois, jolloin tulee jätemaksu. Kun liikkeestä ostaa, ne vie samaan hintaan romun pois.
Laitoin oman esimerkin siksi, että ymmärrettäisiin, että ei ole aina kovin yksinkertaista ostaa halvalla Torista, vaikka se hyvä systeemi onkin.
Köyhällä kaikki on aina niin kamalan vaikeaa. Vaikka ollaan yleensä vaan kotona, ja aikaa on.
Eikö ymmärretä, ettei ole olemassa mitään ilmaista lounasta? Että jos uuden pesukoneen tuova firma vie vanhan pois, on vanhan koneen hävittämisestä kertynyt kulu leivottu uuden koneen hintaan. Eli kannattaa vaan vaivautua ja "säätää".
En ole sanonut olevani köyhä saati työtön :). Otin kantaa lähinnä siihen kun neuvottiin pyytämään auton omistavaa kaveria avuksi, että voi ostaa Torista pesukoneen 50e hintaan. Mutta jos et halua ymmärtää pointtiani, en jaksa enempää jankuttaa. Ehkä joku muu ymmärsi?
Tottakai ymmärsi. Täällä nyt on vain riittämiin noita älykääpiöitä joiden mielestä pyykkikoneen vie bussissa sylissä kantaen himaan kahden taaperon ja vauvan kanssa yhdessä. Joissain porukoissa myös kaikilla jotkut pakettiautot. Enhän mä jaksaisi edes nostaa sitä konetta autoon saati sieltä pois vaikka sellainen olisi. ja lähipiirissä on kymmeniä autoja ja hyvä jos niihin saa lastenrattaat kyytiin.
Kyllä mullakin jäi tuon ikäisenä, ennen lasta, helposti tuo 500 egee ja enemmänkin säästöön. No big deal.
Ne säästöt kulutettiinkin sitten lapsen vauva-aikana kun muuta ei saanut kuin kotihoidontuen ja lapsilisän, kunnes lapsi sitten oli "riittävän vanha" että uskalsi laittaa hoitoon ja toisaalta rahatkin alkoi jo loppua niin piti palata tienaamaan. Nykyisin on isommat tulotkin jo kuin silloin, mutta myös velkaakin paljon enemmän, vaan silti balanssissa ollaan ja säästän itselle sekä lapselle joka kuukausi. Kai se asuntolainan lyhennyskin säästöä tuo, on iso velka lyhentynyt mukavasti nollakorkokauden aikana eikä todellakaan mitään lyhennysvapaita ole pidetty. Mutta, kuulunkin nykyään jo hyvätuloisiin, vaikka elämän lähtökohdat ei olleetkaan ihan kulta tai hopealusikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Hauskoja nämä "esimerkkikansalaiset" tyyliin "Joel, 18, on lukiolainen mutta samalla asuntosijoittaja ja omistaa jo 10 asuntoa. Nuorena kun elää säästeliäästi ja sijoittaa, niin voi jäädä eläkkeelle jo aiemmin, toteaa Joel"
Sitten käy ilmi, että "Joel" sai isovanhemmiltaan perintöä satojatuhansia, isä pankinjohtaja ja äiti suuren firman toimitusjohtaja. Toki "Joel" on kaiken itse säästänyt ja toimii siten hyvänä esimerkkinä siitä miten kunnon kansalainen toimii.
No olis se Joel voinut hassata kaikki rahansakin esim. pelaamalla ja juopottelemalla.
Helposti säästin aikanaan itsekin. Nettopalkka oli 2000e josta asumiseen meni 400e, ruokaan 200e, puhelin 30e ja vanhojen velkojen maksuun 100e. Jotain vakuutuksia oli ehkä 100e/vuosi ja veden tasauslasku ehkä joku 200e/vuosi. Netti, sähkö ja vesi sisältyi vuokraan.
Säästöön laitoin joka kk 300e. Loput meni yleiseen humputteluun, vaatteisiin, meikkeihin, ym.
Onnistui helposti kun oli työssäkäyvä puoliso, ei autoja eikä lapsia.
Eipä onnistu enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä ole yhtään autollista kaveria, jolta voi pyytää apua, ootte niin köyhiä ettei ole kavereitakaan? Myyjäkin usein voi viedä jos antaa bensakuluihin 20 e.
Oikeasti köyhyys on hengen köyhyyttä, sen sijaan että näkisi vähän vaivaa ja maksaisi pienen korvauksen tutulle, ostetaan velaksi kallis kone. Ja sitten itketään, kun ei tuet riiitä, kun tämä ei tasan ole ainoa osamaksu.
Mun tutuilla on pieniä, kaupunkiajoon soveltuvia autoja, ei niihin saa millään pesukonetta tungettua. Mä olen onnistunut ostamaan jotain isompaa facekirppikseltä niin että varaan heti, että olen varmasti ensimmäinen. Sitten soitan ystävälle, joka saa työpaikaltaan pakettiauton lainaksi ja sitten jos kaikkien aikataulut saadaan säädettyä, haetaan tavara mulle. Mutta tuo on hankalaa säätämistä, eikä aina onnistu.
"hankalaa säätämistä".... no jos vaihtoehto on olla ruuatta seuraava kuukausi niin ehkä sitten pitää "vähän säätää". Ja pakuja saa vuokrattua todella halvalla.
En mä ole mistään ruoasta puhunut. En ole ollut syömättä minkään ostoksen takia. Joo, olen joskus vuokrannutkin pakun, mutta tarvitsen myös jonkun ajamaan sitä. Kavereilla on usein muutakin menoa kuin odotella mun avunpyyntöjä, enkä oleta että aina jollain on aikaa lähteä kuskaamaan mun ostoksia. Siksi näiden isojen ostoksien tekeminen torista tai kirpparilta on hankalaa säätämistä ja kun lisäksi se vanha pitää roudata pois, jolloin tulee jätemaksu. Kun liikkeestä ostaa, ne vie samaan hintaan romun pois.
Laitoin oman esimerkin siksi, että ymmärrettäisiin, että ei ole aina kovin yksinkertaista ostaa halvalla Torista, vaikka se hyvä systeemi onkin.
Köyhällä kaikki on aina niin kamalan vaikeaa. Vaikka ollaan yleensä vaan kotona, ja aikaa on.
Eikö ymmärretä, ettei ole olemassa mitään ilmaista lounasta? Että jos uuden pesukoneen tuova firma vie vanhan pois, on vanhan koneen hävittämisestä kertynyt kulu leivottu uuden koneen hintaan. Eli kannattaa vaan vaivautua ja "säätää".
En minäkään ymmärrä miksi pitää koko ajan keksiä vuoren korkuisia esteitä. Hyvähän se on että on eri mahdollisuuksia. Jos ei itselle kelpaa niin ei tarvitse käyttää.
Täällä joku kertoi joskus että ostaja haki lipaston pulkalla. Se on jo luovaa. "Mutku ei pesukone mahdu pulkkaan!!!"
Jos taloyhtiön varastosta sattuu löytymään nokkakärryt, niin sellaisillahan kuskaa jo pesukonetta muutaman kilsan heittämällä, ellei ihan älyttömiä mäkiä osu matkalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään ymmärrä miksi pitää koko ajan keksiä vuoren korkuisia esteitä. Hyvähän se on että on eri mahdollisuuksia. Jos ei itselle kelpaa niin ei tarvitse käyttää.
Täällä joku kertoi joskus että ostaja haki lipaston pulkalla. Se on jo luovaa. "Mutku ei pesukone mahdu pulkkaan!!!"
Olen minäkin olohuoneen sohvapöydän hakenut ratikalla kun ostin faceryhmästä. Muut matkustajat silmäili kiukkuisesti, mutta en välittänyt (oli ruuhka-aika, myyjälle ei sopinut nouto muina aikoina).
Ketju täynnä katellisten märinää kun itse hassaavat rahansa tuhruuksiin ja sitten perustelevat itselleen miten muka ei pystyisi.
KAIKKI muut voivat säästää ja sijoittaa paitsi TTT:llä olevat, ja ttt:llä olon pitäisi olla lyhytaikainen poikkeustilanne. Ja jokaisella on velvollisuus elättää itsensä.
Ja olipa taas kiva käydä työpäivän päätteeksi verkkopankissa kun päivän aikana tili lihonut osingoista...
Vierailija kirjoitti:
En minä ole mitenkään hyväosainen, vajaa 2700 eurom nettopalkasta jää puolet säästöön 380€ vuokran, ruoan ja muiden kulujen jälkeen.
Olisi mukavaa asua halpisvuokra-alueella ja/tai olla nuori.
Vierailija kirjoitti:
Ketju täynnä katellisten märinää kun itse hassaavat rahansa tuhruuksiin ja sitten perustelevat itselleen miten muka ei pystyisi.
KAIKKI muut voivat säästää ja sijoittaa paitsi TTT:llä olevat, ja ttt:llä olon pitäisi olla lyhytaikainen poikkeustilanne. Ja jokaisella on velvollisuus elättää itsensä.
Ja olipa taas kiva käydä työpäivän päätteeksi verkkopankissa kun päivän aikana tili lihonut osingoista...
Jutellaan lisää, kun olet ollut kuusi vuotta syövän vuoksi sairauslomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma aivan oma valinta hakeutua johonkin huonosti palkattuun duuniin. Lisäksi näillä ihmisillä on muutoinkin lähes aina elämänhallinnassa suuria ongelmia.
Aika paksua väittää, että pienipalkkaisilla on lähes aina elämänhallintaongelmia.
Siivoojat, tarjoilijat, kokit, lähärit, myyjät, toimistotyöntekijät jne.
Kaikki ryyppää ja tupakoi ja laiminlyö lapsiaan, niinkö todella ajattelet?
Kummasti vähenisi monet palvelut jos kaikki pienipalkkaisia hommia tekevät lopettaisivat huomenna. Ratkaisu voisikin olla nostaa näiden alojen palkkaa vähän eikä halveksia niitä jotka näitä töitä tekevät? Nuokin on kuitenkin kaikki yhteiskunnan kannalta aika tärkeitä duuneja eikä KAIKKI yksinkertaisesti voi pyrkiä johtajaksi tai asiantuntijahommiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutellaan lisää, kun olet ollut kuusi vuotta syövän vuoksi sairauslomalla.
Koska suurinosa ihmisistä on syövän takia sairaslomalla vai mikä on pointtisi??
Mulla on tällä hetkellä nettopalkka 2700€ ja saan siitä 1000€ kuukausittain säästöön. Noin 9v sitten elämäntilanne oli eri, ei ollut lapsia eikä asuntolainaa, ja bruttotulo oli 2400€ ja sain silloinkin 1000€/kk säästöön.
Haaveilen ajasta, kun lasten kulut on pienemmät eikä olisi asuntolainaa..
Te joiden vuokra tai osuus vuokrasta on 300-500 euroa, tajuatte varmaan miten onnekkaita olette. Täällä saa pelkästä huoneesta kimppakämpässä maksaa 400 euroa. Minä asun kaksiossa ja päälle 700 euron vuokrani on halvimmasta päästä. Jos minulla olisi asuinkumppani, saisin minäkin 350 euroa enemmän säästöön kuukausittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskoja nämä "esimerkkikansalaiset" tyyliin "Joel, 18, on lukiolainen mutta samalla asuntosijoittaja ja omistaa jo 10 asuntoa. Nuorena kun elää säästeliäästi ja sijoittaa, niin voi jäädä eläkkeelle jo aiemmin, toteaa Joel"
Sitten käy ilmi, että "Joel" sai isovanhemmiltaan perintöä satojatuhansia, isä pankinjohtaja ja äiti suuren firman toimitusjohtaja. Toki "Joel" on kaiken itse säästänyt ja toimii siten hyvänä esimerkkinä siitä miten kunnon kansalainen toimii.
No olis se Joel voinut hassata kaikki rahansakin esim. pelaamalla ja juopottelemalla.
Kyllähän suku nostaisi Joelin jaloilleen tuossa tilanteessa. Vai kuinka monta rikkaaseen sukuun syntynyttä jolle ei anneta uusia mahdollisuuksia tiedät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole sanonut olevani köyhä saati työtön :). Otin kantaa lähinnä siihen kun neuvottiin pyytämään auton omistavaa kaveria avuksi, että voi ostaa Torista pesukoneen 50e hintaan. Mutta jos et halua ymmärtää pointtiani, en jaksa enempää jankuttaa. Ehkä joku muu ymmärsi?
Tottakai ymmärsi. Täällä nyt on vain riittämiin noita älykääpiöitä joiden mielestä pyykkikoneen vie bussissa sylissä kantaen himaan kahden taaperon ja vauvan kanssa yhdessä. Joissain porukoissa myös kaikilla jotkut pakettiautot. Enhän mä jaksaisi edes nostaa sitä konetta autoon saati sieltä pois vaikka sellainen olisi. ja lähipiirissä on kymmeniä autoja ja hyvä jos niihin saa lastenrattaat kyytiin.
Jos ja kun ongelma on pyykkikoneen kuljettaminen bussilla taaperon kanssa on jo alusta asti menty pieleen. Ensinnäkin, ota selvää mikä kone on hyvä kone käyettynäkin ja seuraavan kerran kun tarvitset uuden pesukoneen lapsesi ovat jo ajokoulussa. Sen jälkeen vaikka joudut sen ostamaan käyettynä, mutta saat sen ilmaiseksi voit varmasti jopa tilata jostain siihen kuljetuksen 100€. Jos ymmärrät, että perheessä on huono pesukone, joka saattaa rikkoutua milloin tahansa aloita se säästäminen ja kun ostat uuden ostat sen sellaisesta kaupasta johon kuuluu hintaan myös kotiin kuljetus.
Ovatko nämä taaperot aina lahkeessa kiinni? Eikö heille saa hoitajaa muutamaksi tunniksi? Tämä pyykkikone ongelman kuuluisi tulla vastaan korkeintaan kerran 10 vuodessa. Eikä se puolipäivää mikä sen hakemiseen menee voi olla ongelma, jos halua löytyy. Ei edes niille ystäville. Monella on myös ne lapset siellä tarhassa hoidossa tunteja, joten miksei silloin voi hoitaa sitä kerran 10 vuodessa tapahtuvaa ostosta? Ehkä joku noista myyjistä on valmis tuomaan sen lisähintaan tai sitten ostaa torista sen kuljetuksenkin. Ehkä joku myy sellaisiakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä menestystarinaa ilman rikasta miestä tai vanhempia: velaton omakotitalo pk-sudulla, velaton purjevene ja tietenkin velattomat autot taloudessa. Ikää 45 v.
Ihan omalla työllä hankittu. Toki on aina kelpuutettu työ, vaihdettu parempaan työstä toiseen, mutta ei ikinä ajateltu että olen liian hyvä paskaduuneihin tms. Kun on paksu pino työtodistuksia, voi vaihtaa työstä parempaan, ja toki hankkia järkevä koulutus pohjalle.
Eikä koskaan ole ollut nii typerä, että EI ostaisi käytetettyä pesukonetta, kerran olen saanut ilmaiseksikin. Kun ei ole mitään tarvetta ostaa vain kalleinta siksi, että muuten joku voi ajatella, että olisin köyhä. Köyhillä tämä on suurikin pelko, ja hirveä vimma todistella velaksiostetulla turhuudella että ei muka oltaisi köyhiä :)
Olisitko saanut yksin nuo kaikki?
Se jo tekee paljon että on toinen työssäkäyvä mukana kun haetaan lainoja.
Veneen ja auton yksin, talosta puolet. Mutta köyhällä ei tietenkään ole varaa parisuhteeseenkaan, vai miten asia liittyy köyhyyteen? Tuplatulot ei auta kun perheellisellä on myös tuplamenot, tai enemmänkin, kun on lapsia.
No ei ole kyllä tuplamenoja pariskunnilla... Vai tuleeko tuplasähkölasku, tuplakotivakuutus, tuplakokoinen asunto, tuplatelevisio, tuplapesukone, tuplahuonekalut, tuplasaunavuoromaksut, jne.
Kyllä, asunto on oltava isompi eli kalliimpi, sähkölasku on suurempi, ruokaa joutuu ostamaan enemmän, lääkkeet / vakuutukset 2 hlö osalta, 2 autoa.. kyllä vaan juuri näin.
Nuohan on vapaaehtoisia asioita. Ja kahden ihmisen tulot luulisi riittävän kahdelle ihmiselle ja jäävän vielä säästöönkin, ellei asunnon ole pakko olla kallis ja autojen pakko olla uudet. Valintoja. Jos yksi ihminen pystyy pyörittämään talouttaan, luulisi kahden ihmisenkin siihen pystyvän.
Niin?? Pointti oli että 2 ihmisen taloudessa on 2 ihmisen tulot JA menot. Eli jos toinen saa säästöön 500e hänen 1500e kk ansioista niin kyllä se on ihan omaa ansioita eikä niin että ”no hyvähän sinun on kun on kumppani.”
Jos yksi ihminen asuu 30 neliön asunnossa ja alkaa seurustelemaan, niin ei ole mikään PAKKO muuttaa tuplakokoiseen asuntoon eli 60 neliöiseen. Riittää vaikka 50 neliöinenkin, jolloin kymmenen neliön verran jää säästöön joka kuukausi. Esimerkkinä. Kaikesta ei tule tuplamenot. Yksi pesukone ja yksi vessanpönttö riittää yhtä lailla kahdelle ihmiselle kuin yhdelle.
Tämä! Me asuttiin mieheni kanssa lähes 4v 25 neliön yksiössä. Muutettiin pois kun olin viimeisilläni raskaana ja pakko oli saada joko hissi (asuimme hissittömän kerrostalon ylimmässä kerroksessa) tai parveke (että saisi vauvalle nukkumistilan) ja mielellään just se toinen huone. Eli ei todellakaan ollut miehen kanssa kahdestaan asuessa tuplamenot. Nyt voidaan puhua menoista kun on kaksi lasta teini-iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän suku nostaisi Joelin jaloilleen tuossa tilanteessa. Vai kuinka monta rikkaaseen sukuun syntynyttä jolle ei anneta uusia mahdollisuuksia tiedät?
Mitä sitten? Silti hän on tehnyt sen valinnan että säästää eikä pelaa.