Eveliina Juselius, 30, siirtää joka kuukausi palkastaan 500 euroa säästöön
https://yle.fi/uutiset/3-11754543
Miksi nämä säästöartikkelit ovat aina hyväosaisista? Eveliinakin asuu vanhempiensa omistamassa talossa, jonka vuokra on parisataa euroa ja jonka ulkorakennusta hän voi vuokrata AirBnB:n kautta. Onkohan yhtään positiivista haastattelua tehty Kaisasta, joka säästää pienistä assistentin tuloistaan 20 euroa kuukaudessa ilman kenenkään sukulaisen apua/perintöä?
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä ei saataisi samanlaista positiivista ja hehkuttavaa artikkelia. Eveliina voi lähteä säästöillään seitsemäksi kuukaudeksi Aasiaan reissaamaan. Kaisalta hajoaa pesukone ja se ahkerasti säästetty 300 euroa menee siihen. Kaisa ei ole yhtään inspiroiva.
Miksi 300 euroa menisi pesukoneeseen, kun toimivia pesukoneita saa torista 50 eurolla, välillä jopa ilmaiseksi? Sellaisella minäkin olen pyykit pessyt viimeiset 5v ja hyvin toimii.
Se oli vaan esimerkki, mutta hyvä tietää, että jos meiltä hajoaa pesukone, niin torilta löytyy halvalla.
Tässä menestystarinaa ilman rikasta miestä tai vanhempia: velaton omakotitalo pk-sudulla, velaton purjevene ja tietenkin velattomat autot taloudessa. Ikää 45 v.
Ihan omalla työllä hankittu. Toki on aina kelpuutettu työ, vaihdettu parempaan työstä toiseen, mutta ei ikinä ajateltu että olen liian hyvä paskaduuneihin tms. Kun on paksu pino työtodistuksia, voi vaihtaa työstä parempaan, ja toki hankkia järkevä koulutus pohjalle.
Eikä koskaan ole ollut nii typerä, että EI ostaisi käytetettyä pesukonetta, kerran olen saanut ilmaiseksikin. Kun ei ole mitään tarvetta ostaa vain kalleinta siksi, että muuten joku voi ajatella, että olisin köyhä. Köyhillä tämä on suurikin pelko, ja hirveä vimma todistella velaksiostetulla turhuudella että ei muka oltaisi köyhiä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä ei saataisi samanlaista positiivista ja hehkuttavaa artikkelia. Eveliina voi lähteä säästöillään seitsemäksi kuukaudeksi Aasiaan reissaamaan. Kaisalta hajoaa pesukone ja se ahkerasti säästetty 300 euroa menee siihen. Kaisa ei ole yhtään inspiroiva.
Miksi 300 euroa menisi pesukoneeseen, kun toimivia pesukoneita saa torista 50 eurolla, välillä jopa ilmaiseksi? Sellaisella minäkin olen pyykit pessyt viimeiset 5v ja hyvin toimii.
Kaikilla ei esimerkiksi ole autoa, jolla hakea torista ostettu kone kymmenien kilometrien päästä. Kodinkoneliikkeistä ostetulle koneelle saa usein kuljetuksen hyvin edullisesti tai jopa ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
En minä ole mitenkään hyväosainen, vajaa 2700 eurom nettopalkasta jää puolet säästöön 380€ vuokran, ruoan ja muiden kulujen jälkeen.
Miksi näin paljon alapeukkuja? Minulla nettopalkka 2600e, asuntolainaa 200 ke, 2 lasta ja 2 autoa, silti rahastoihin menee 600e/kk ja myöhemmin loput palkasta yli jäävistä rahoista, eikä tarvitse edes kituuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä menestystarinaa ilman rikasta miestä tai vanhempia: velaton omakotitalo pk-sudulla, velaton purjevene ja tietenkin velattomat autot taloudessa. Ikää 45 v.
Ihan omalla työllä hankittu. Toki on aina kelpuutettu työ, vaihdettu parempaan työstä toiseen, mutta ei ikinä ajateltu että olen liian hyvä paskaduuneihin tms. Kun on paksu pino työtodistuksia, voi vaihtaa työstä parempaan, ja toki hankkia järkevä koulutus pohjalle.
Eikä koskaan ole ollut nii typerä, että EI ostaisi käytetettyä pesukonetta, kerran olen saanut ilmaiseksikin. Kun ei ole mitään tarvetta ostaa vain kalleinta siksi, että muuten joku voi ajatella, että olisin köyhä. Köyhillä tämä on suurikin pelko, ja hirveä vimma todistella velaksiostetulla turhuudella että ei muka oltaisi köyhiä :)
Pyörälläkö haet ne käytetyt pesukoneet vai onko sulla varaa autoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ole mitenkään hyväosainen, vajaa 2700 eurom nettopalkasta jää puolet säästöön 380€ vuokran, ruoan ja muiden kulujen jälkeen.
Mistä päin Suomea ja millaisen vuokra-asunnon saa noin halvalla?
Siistejä remontoituja yksiöitä ja kaksioita ainakin Pirkanmaalta. Eiköhän melkein mistä päin Suomea tahansa. Eri
Jopa Helsingistä löytyy kaupungin vuokrayksiöitä alle 300e vuokralla. Tuttuni maksaa 300e vuokraa rivitalokaksiosta keskisuomalaisessa pikkukunnassa.
Muistelen että tästä eveliinasta on vuosien takaa joku toinenkin artikkeli jossa eli mummonsa luona jotta sai rahat säästettyä jotain matkaa varten.
Minun mielestäni 500 e on ihan hyvä säästösumma, mutta se riippuu että minkälaisista tuloista sen säästää.
Vierailija kirjoitti:
Olisitko saanut yksin nuo kaikki?
Se jo tekee paljon että on toinen työssäkäyvä mukana kun haetaan lainoja.
MInulla oli tuon ikäisenä lapsi ja asuntolaina. Oli vähän erilaiset kulut, mutta onneksi siihen aikaan mies jakamassa niitä.
Tällaisesta artikkelista ei ole mitään hyötyä. Pienituloisen nuoren pitäisi ennemmin ymmärtää, miksi on ihan pakko elää niukasti, että saa edes jotain säästöön ja jonain päivänä oman asunnon tai jonkinlaisen pesämunan. Muuten on todella pulassa, kun jotain ikävää tapahtuu, jos ei ole rikkaita vanhempia tai puolisoa elättämässä. Ei suurin osa meistä säästä luksussapattivapaata varten, vaan koska on pakko.
Mietin samaa kun luin tuon jutun. Ei varmaan kannata pidätellä henkeä odotellessa uutista vähätuloisesta ja sen säästövinkeistä. Mä oon saanut itse säästettyä opintotuesta, lainasta ja kesätöistä 5 vuoden opintojen aikana 3000€ asp-tilille. Oon 2 kertaa vuodessa, just ennen uuden lainaerän nostoa laittanut asp-tilille sen verran, kuin on ollut varaa (100€-400€) ja kesän lopussa loput palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla jää säästöön helposti 500-1000€/kk, mutta en omista autoa, eikä ole lapsia ja nettopalkkani on 2400€/kk.
Mulla jää helposti säästöön 400-600 €/kk, vaikka tililleni tulee alle 1 400 €/kk (nettopalkka + asumistuki). Asumiskuluni on n. 450 €/kk, ei autoa, ei lapsia. Polkupyörässäni on laadukkaat nastarenkaat, joilla on turvallista ajaa melkein säällä kuin säällä - menenkin bussilla töihin vain muutamana päivänä vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisitko saanut yksin nuo kaikki?
Se jo tekee paljon että on toinen työssäkäyvä mukana kun haetaan lainoja.
Kun 2 ihmistä asuu yhdessä on myös kahden kulut. Miksi vain se on arvostettavaa että 5 lapsen työtön yh saa säästöön?
Seurustelin eksäni kanssa opiskeluaikoina. Myös hän oli opiskelija eli meillä kummallakaan ei hirveästi rahaa ollut. Tuo eksäni oli kuitenkin onnistunut tienaamaan yli 10 000 arvoisen auton "omilla rahoilla." Ei ollut iskän eikä äidin maksama - niin vanhemmat vaan maksoivat tämän eksäni vuokran, auton kulut (bensat, vakuutukset), antoivat käyttörahaa jne. Ties mitä muuta maksoivat. Eli tottakai sitä rahaa sitten jäi säästöön, kun elämiseen ei mennyt...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näin paljon alapeukkuja? Minulla nettopalkka 2600e, asuntolainaa 200 ke, 2 lasta ja 2 autoa, silti rahastoihin menee 600e/kk ja myöhemmin loput palkasta yli jäävistä rahoista, eikä tarvitse edes kituuttaa.
Koska väität ettet ole hyväosainen, vaikka tienaat nettona enemmän mitä monen bruttopalkka on kuukaudessa. Jos pidät itseäsi jotenkin huono-osaisena niin tervetuloa todellisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatella 🙄
Tuo palkka ei ole pieni edes vaikka olisi brutto.
Eikö teillä ole yhtään autollista kaveria, jolta voi pyytää apua, ootte niin köyhiä ettei ole kavereitakaan? Myyjäkin usein voi viedä jos antaa bensakuluihin 20 e.
Oikeasti köyhyys on hengen köyhyyttä, sen sijaan että näkisi vähän vaivaa ja maksaisi pienen korvauksen tutulle, ostetaan velaksi kallis kone. Ja sitten itketään, kun ei tuet riiitä, kun tämä ei tasan ole ainoa osamaksu.
Kumma kun eivät osaa kirjoittaa neutraaleita taloudenhallintaan liittyviä artikkeleita. Aina aiheena on joko rahansa hölmöihin ostoksiin hassannut ja kulutusluotoilla pahasti velkaantunut tai sitten joku isoja summia kuukaudessa säästävä ja sijoittava tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa joka kaupungissa on joka viikko toimivia pesukoneita myynnissä 50 eurolla. Kotiinkuljetuskin saattaa olla pakollinen tarve ja edellisen kuljetus pois. Joskus kannattaa ajatella monipuolisemmin kuin vain sen oman kokemuksen kannalta.
Miten muilla pesukone toimii 10 vuotta, mutta toisilla se 300€ pesukone on aina rikki ja vaihdettava. Tai jääkaappi tai televisio tai puhelin tai imuri tai ...
Säästäkää kerralla kunnolliseen ja ostakaa se alesta, niin ei tarvitse joka kuukausi olla ostamassa uutta.
Vierailija kirjoitti:
Mietin samaa kun luin tuon jutun. Ei varmaan kannata pidätellä henkeä odotellessa uutista vähätuloisesta ja sen säästövinkeistä. Mä oon saanut itse säästettyä opintotuesta, lainasta ja kesätöistä 5 vuoden opintojen aikana 3000€ asp-tilille. Oon 2 kertaa vuodessa, just ennen uuden lainaerän nostoa laittanut asp-tilille sen verran, kuin on ollut varaa (100€-400€) ja kesän lopussa loput palkasta.
Hienoa!
Mä olin ulosotossa pikavippien takia ja sain niiden parin vuoden aikana säästöön 500 euroa. Nettopalkka oli 1700 miinus ulosotot ja jaoin mieheni kanssa talousmenot puoliksi. Vuokran ja muiden laskujen jälkeen jäi ruokarahaa noin 200 euroa kuussa. Nyt ulosotto on jo taaksejäänyttä elämää ja palkaa on edelleen sama. Nyt vain maksan pois opintolainojani 400 eurolla kuussa.
Siistejä remontoituja yksiöitä ja kaksioita ainakin Pirkanmaalta. Eiköhän melkein mistä päin Suomea tahansa. Eri