Onko ihan ok että vuokranantaja vain ilmoittaa illalla että huomenna tulee joku tyyppi?
Mittaamaan jotain ilmanvaihtojuttuja.
Eikä kysy mikä aika sopii.
Ei ole merkitystä sillä että mä teen etätöitä kotona ja joudun ottaa vapaata siksi ajaksi.
Mulla on tarkat työajat ja tauot enkä voi tehdä työtäni jos täällä on vieras ihminen.
Kaiken lisäksi vuokranantaja kävi aamulla jättämässä kuulemma mun oven taakse yleisavaimen että mittaaja pääsee itse sisälle.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin sinulla siellä on koko seinän mittaisia näyttöjä, jolla meidän tiedot näkyy. Tuskin se huoltomies tulee syynäämään tietokoneesi näyttöä, hänellä on muuta tekemistä. Ylireagointia pienestä epämukavuudesta.
Todellakin ylireagointia. Päivärutiinit menevät pilalle yllätyskäynnin vuoksi eikä ap vaikuta kovin joustavalta luonteelta. Mutta näitä huoltojuttuja nyt vaan tulee eteen, oli asumismuoto mikä tahansa. Hirveä kitinä ihan pikkuasian vuoksi.
Mulla menee kyllä myös. En muutenkaan tykkää että vieraita ihmisiä pyörii omassa kodissa, varsinkin kun taipumus on se että sotketaan paikkoja. Kenkiä ei oteta pois, pilataan matot, jätetään mustat sormenjäljet joka paikkaan, kurarannut oviin. En edes tiedä miten sellainen sotkeminen on mahdollista lyhyen käynnin aikana.
Mä ymmärrän sua ap. En tiedä miten yksikertaista työtä porukka tekee jos ne älyä ettei todellakaan ole ok että muita ihmisiä on samassa tilassa jossa käsitellään arkaluontoisia tietoja ja puhutaan niistä jopa puhelimessa. Rikkoo myös työnantajan määräyksiä.
Tai kun ne ei älyä ettei taukoja voi pitää milloin vain. Jotta asiakkaille voidaan taata pääsy palveluihin, pitää tietty määrä jengiä olla siellä linjoilla.
Tuohon en osaa sanoa, kuinka aikaisin pitää ilmoittaa. Itse olen omistusasujana pystynyt nuo aina sopimaan hallituksen kanssa työvuorojen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin sinulla siellä on koko seinän mittaisia näyttöjä, jolla meidän tiedot näkyy. Tuskin se huoltomies tulee syynäämään tietokoneesi näyttöä, hänellä on muuta tekemistä. Ylireagointia pienestä epämukavuudesta.
Todellakin ylireagointia. Päivärutiinit menevät pilalle yllätyskäynnin vuoksi eikä ap vaikuta kovin joustavalta luonteelta. Mutta näitä huoltojuttuja nyt vaan tulee eteen, oli asumismuoto mikä tahansa. Hirveä kitinä ihan pikkuasian vuoksi.
Lain mukaan niistä tulee ilmoittaa hyvissä ajoin etukäteen. Vuokralainen maksaa joka kuukausi summan rahaa vuokranantajalle siitä, että asunto on hänen kotinsa. Ei sinne tarvitse päästää ketä tahansa, koska tahansa, jos ei ole hätätilanne kyseessä. Kotirauha on vuokralaisellakin oltava.
Eikä ole mitään "kitinää" enää siinä vaiheessa, kun tollo vuokranantaja jättää yleisavaimen oveen, jolloin kellä tahansa on vapaa pääsy vuokralaisen kotiin. Teepä noin täällä Itä-Helsingissä, niin päivän päätteeksi on viety kaikki mikä irti lähtee ja paikat rikottu.
Vierailija kirjoitti:
Aseet kuuluu olla lain mukaan lukitussa kaapissa
Ei kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Aika älytöntä että ilmavaivoja tullaan mittamaan. Eikö ne ole aika henkilökohtainen juttu, tuskin ne niin pahoja on että naapureille koituu ääni- tai hajuhaittoja. En suostuisi!
Mennyvittuun
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän sua ap. En tiedä miten yksikertaista työtä porukka tekee jos ne älyä ettei todellakaan ole ok että muita ihmisiä on samassa tilassa jossa käsitellään arkaluontoisia tietoja ja puhutaan niistä jopa puhelimessa. Rikkoo myös työnantajan määräyksiä.
Tai kun ne ei älyä ettei taukoja voi pitää milloin vain. Jotta asiakkaille voidaan taata pääsy palveluihin, pitää tietty määrä jengiä olla siellä linjoilla.
Tuohon en osaa sanoa, kuinka aikaisin pitää ilmoittaa. Itse olen omistusasujana pystynyt nuo aina sopimaan hallituksen kanssa työvuorojen mukaan.
Sinullakin on kuitenkin ne lakisääteiset tauot työpäivän lomassa, kuten ap:llakin. Ap katsoo kalenteristaan lounasajan tai kahvitauon, ja koittaa sopia huoltomiehen saapumisen siihen hetkeen. Tämä olisi pitänyt tehdä jo ensimmäiseksi aamulla aihe vapaalle valittamisen sijaan.
Ainoa mikä tässä oikeasti huolestuttaa on se, että jonkun mielestä on ok jättää asuntojen avaimia lojumaan pitkin ja poikin. Tosta kannattaa tehdä isännöitsijälle ilmotus ja ehkä myös hallituksen puheenjohtajalle. Voivat olla yhteyksissä kyseiseen henkilöön, hän on nimittäin vastuussa jos jotain tapahtuu ja on tiedossa että jätti avaimet kenen tahansa löydettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinullakin on kuitenkin ne lakisääteiset tauot työpäivän lomassa, kuten ap:llakin. Ap katsoo kalenteristaan lounasajan tai kahvitauon, ja koittaa sopia huoltomiehen saapumisen siihen hetkeen. Tämä olisi pitänyt tehdä jo ensimmäiseksi aamulla aihe vapaalle valittamisen sijaan.
Kaikki ei voi itse päättää, koska pitävät taukoja työstään. Jos on viikkoja sitten sovittuja etäpalavereja ja tärkeitä puheluita, niin eipä ole tuosta noin vaan siirrettävissä jonkun huoltomiehen takia. Esim. firman myyntikatteet, neuvottelut yhteistyökumppanien kanssa, kilpailutukset ovat sellaisia asioita, jotka ei kuulu vieraiden korville.
Herätkäpä nyt. Vuokranantajan on lain mukaan ilmoitettava riitttävästi etukäteen, mikäli vuokrasuhteen ulkopuolinen pyrkii asuntoon sisälle, ja tällöinkin kyseeseen tulevat vain korjaus- ja tarkastusluontoiset työt, kuten mittarinluku tai suodattimen vaihto. Yleensä tällaisista toimenpiteistä ilmoittaminen tapahtuu asuntoihin jaettavalla tiedotteella, joissa on mukana puhelinnumero, johon voi olla tarvittaessa yhteydessä. Itse olen aina sopinut käyntiajan huollon työntekijän tai muun henkilön kanssa.
Jotkut ihmiset käyvät töissä kodin ulkopuolella, ja heillä on esim. lemmikkejä. Itselläni on suuri, vartioiva koira, ja onnea vaan sille, joka menee kämppääni omin päin. Lisäksi, kuten joku jo ketjussa totesikin, vuokra- asuntokin on kotirauhan piirissä, eikä sinne voi kukaan ängetä sopimatta etukäteen. Kiireelliset ja hätätilanteet ovat tietenkin oma lukunsa, mutta koiran kanssa lienee lystiä silloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Herätkäpä nyt. Vuokranantajan on lain mukaan ilmoitettava riitttävästi etukäteen, mikäli vuokrasuhteen ulkopuolinen pyrkii asuntoon sisälle, ja tällöinkin kyseeseen tulevat vain korjaus- ja tarkastusluontoiset työt, kuten mittarinluku tai suodattimen vaihto. Yleensä tällaisista toimenpiteistä ilmoittaminen tapahtuu asuntoihin jaettavalla tiedotteella, joissa on mukana puhelinnumero, johon voi olla tarvittaessa yhteydessä. Itse olen aina sopinut käyntiajan huollon työntekijän tai muun henkilön kanssa.
Jotkut ihmiset käyvät töissä kodin ulkopuolella, ja heillä on esim. lemmikkejä. Itselläni on suuri, vartioiva koira, ja onnea vaan sille, joka menee kämppääni omin päin. Lisäksi, kuten joku jo ketjussa totesikin, vuokra- asuntokin on kotirauhan piirissä, eikä sinne voi kukaan ängetä sopimatta etukäteen. Kiireelliset ja hätätilanteet ovat tietenkin oma lukunsa, mutta koiran kanssa lienee lystiä silloinkin.
Huoltoyhtiön toimenpiteet kuten juurikin ilmastointiin ja hormeihin liittyvät mittaukset ja puhdistus hoidetaan yhdellä kerralla koko taloyhtiön osalta. Ilmoitukset jaetaan postiluukusta paperiversiona jokaiseen huoneistoon. Alkaa olla harvassa taloyhtiöt, joissa ei tunneta lakia ja osata tiedottaa ajoissa. Kokemusta sellaisesta löytyy täältäkin, eikä edes ollut mikään vuokrakorsu. Eli päivä on tiedossa, aikaa voi yrittää sopia. Aina ei onnistu ja silloin joko on itse/joku toinen paikalla tai jättää turvalukon lukitsematta. Tällöin sisään tullaan yleisavaimella. Jos asuntoon ei pääse niin siinä on äkkiä korvausvelvollinen tai joutuu maksamaan itse alihankkijan käynnin toisena päivänä. Ilmoituksella katsotaan päivä sovituksi.
Ap ei toki sanonut missä asuu, kyseessä voi olla okt jonne omistaja on tilannut nuohoojan tms. Silloin tilanne on vähän eri mutta ei muuta sitä, että ajoissa pitää ilmottaa.
Minä sain vuokra-asunnossa ilmoituksen että asunto on myyty, ja uusi omistaja tulee katselemaan kämppää. No ei siinä mitään, mutta olisi ollut kiva tietää aiemmin, ja vaikkapa että asunto on myytävänä! Ihme juttu että joku ostaa näkemättä. Siinä se sitten katseli mikroaaltouuniani ja kyseli että kuuluiko tämä asuntoon. Ei helvetti, ostaa kämpän ja miettii kuuluuko 40€ mikro hänelle.
Tuo että avaimet ovat ulkopuolella kuulostaa hämärältä.
Veikkaanpa että asiasta on ilmoitettu jo aikaisemmin esim. postitse, ja ap ei ole asiaan mitenkään reagoinut.
Vierailija kirjoitti:
Eli päivä on tiedossa, aikaa voi yrittää sopia. Aina ei onnistu ja silloin joko on itse/joku toinen paikalla tai jättää turvalukon lukitsematta. Tällöin sisään tullaan yleisavaimella. Jos asuntoon ei pääse niin siinä on äkkiä korvausvelvollinen tai joutuu maksamaan itse alihankkijan käynnin toisena päivänä. Ilmoituksella katsotaan päivä sovituksi.
Ilmoituksen antaminen ei ole mikään velvoittava yksipuolinen sopimus, vaan asukkaalla tulee olla oikeus siitä huolimatta sopia käyntiaika tai siirtää asunnossa käymisen ajankohtaa. Korvausvelvollisuuden syntymiseksi pitää olla erittäin painavaa näyttöä siitä, että asukas on laiminlyönyt velvollisuutensa antaa vuokranantajan tai tämän edustajan estämättä suorittaa toimiaan. Alihankkijan kivettyneet aikataulut eivät voi olla syy korvausvelvollisuuden syntymiseen, kun toisessa vaakakupissa on oikeus kotirauhaan.
Meillä oli taloyhtiön parvekkeiden kunnontarkistus. Ilmoitusta tarkasta ajankohdasta ei tullut asunnon omistajalle ollenkaan. Sen sijaan rappukäytävien ulko-oviin oli teipattu ilmoitus ajankohdasta.
Vierailija kirjoitti:
Voit olla käsittelemättä sen viisi minuuttia, jonka mittaus kestää. Heh, kylläpä tekeydyt tärkeäksi.
Jos se nyt on joku yllättävä ja akuuttijuttu mutta mitään randommittailuja yksikään ei saa tulla päivän varoitusajalla tekemään. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa mikä tässä oikeasti huolestuttaa on se, että jonkun mielestä on ok jättää asuntojen avaimia lojumaan pitkin ja poikin. Tosta kannattaa tehdä isännöitsijälle ilmotus ja ehkä myös hallituksen puheenjohtajalle. Voivat olla yhteyksissä kyseiseen henkilöön, hän on nimittäin vastuussa jos jotain tapahtuu ja on tiedossa että jätti avaimet kenen tahansa löydettäväksi.
No niinpä. Meidän taloyhtiön noin sadan asunnon lukot menis välittömästi vaihtoon. Ei mikään halpa juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit olla käsittelemättä sen viisi minuuttia, jonka mittaus kestää. Heh, kylläpä tekeydyt tärkeäksi.
Se ei kyllä ole viidessä minuutissa ohi, puoli tuntia kannattaa varata. Ohis
Vierailija kirjoitti:
Jos se nyt on joku yllättävä ja akuuttijuttu mutta mitään randommittailuja yksikään ei saa tulla päivän varoitusajalla tekemään. Piste.
Älkää hyvät ihmiset avatko ovea, jos sen taakse tulee ilmoittamatta vieras ihminen ja kertoo mittailevansa jotain. Eikä asiasta ole taloyhtiössä tiedotettu. Siinä voi arvotavarat lähteä matkaan.
Tämänkin takia on todella tärkeää tiedottaa aina hyvissä ajoin kaikille osakkaille ja asukkaille huollon käynneistä. Varsinkin taloissa, joissa paljon vanhuksia.
Itse olen vuokranantaja on ilmoitan aina hyvissä ajoin etukäteen, jos asuntoon on tulossa huoltomies, jos olen sen itse kutsunut. Muutenhan huoltoyhtiö ei ilmoita minulle vuokranantajana mitään huolloista, käsittämätön ilmiö Suomessa. Voihan asukas olla vaikka koronassa sängyn pohjalla, joten seuraavaksi päiväksi ei ole hyvien tapojen mukaista sopia mitään palaverejä asukkaan kanssa.