Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Terapiaura päättyi tähän: kaikki jatkossa näkyviin kantaan

Vierailija
26.01.2021 |

Minun traumojani naapurin epärehellinen lähäri ei käy lukemassa ja juoruamassa. Tosi paha veto, varmasti moni harkitsee terapian jatkoa.

Kommentit (406)

Vierailija
61/406 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on sitten turha hakea apua fyysisiin vaivoihin, kuten päänsärkyyn tai huimaukseen. Lekuri katsoo, että jaahas, kuukausi sitten käynyt itkemässä terapiassa ja kivut kuitataan somaattisilla oireilla.

Ihan vainoharhaista höpö höpöä. Itse olen käynyt psykiatrisen sairaanhoitajan vastaanotolla ja ollut psykiatrisella osastolla muutama vuosi sitten ja kaikki käyntitietoni on kannassa. Koskaan en ole jäänyt ilman hoitoa eikä ole kuitattu mitään vaivaa somaattisuudella. Mihinkään nuo kannan tiedot eivät ole elämässäni vaikuttaneet. Miksi pitää lietsoa tällaista?

En tiedä oletko koskaan menossa normaaliin työelämään tai muuta, mutta vinkkaan odottamaan kymmenisen vuotta ja katsomaan miten käy. Enkä kettuile, tämä touhu nyt vaan on täysin karastrofi.

Vierailija
62/406 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän tulee viemään terapeuteilta työt.

Tuskin. On myös ihmisiä, jotka eivät ole sairaalloisen vainoharhaisia.

Meinasit että Ylen uutinenkin on vain ”vainoharhaa”?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/406 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama havainto tähän liittyen:

1.) Kuitenkin hyvin, hyvin harvalla on sellaista uteliaisuutta muiden yksityisiin terveysasioihin. Etenkin, kun työssä joutuu koko päivän vastaavia tapauksia kohtaamaan ja näkemään asioita, joita ei periaatteessa edes haluaisi nähdä/tietää.

2.) Hyvin harvalla hoitajalla on töissään aikaa lukea huolella edes omien potilaiden tietoja. Monesti ehtii vain silmällä viimeisimmät merkinnät, jotta hoidon tilasta saisi yleiskatsauksen. Yövuoroissa on toki rauhallisempaa, paikasta riippuen. Lähihoitajat työskentelevät kuitenkin silloin valvonnan alla, jos ovat sairaalassa töissä.

3.) Kantanäkymä on aivan eri kuin potilastietojärjestelmä yleensä. Psyk.-tietoja ei somaattisen puolen asioita hoidettaessa avata, ja jos avataan, kilahtaa siltä hälytys.

4.) Vaatii hyvin sosiopaattista persoonaa avaamaan tuntemiensa/tietämiensä henkilöiden tiedot oman uran menetyksen uhalla. Vastannee alle prosentin esiintymää koko väestöstä. Riski on varsin pieni.

Ehkä enemmän olisin huolissani sosiaalityön Kantanäkymästä. Ollakseen Kelan virkailija, ei tarvitse opiskella edes sitä lyhyttä etiikan kurssin sisältävää lähäritutkintoa.

Vierailija
64/406 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule, ei se laitosmummoa Attendossa kääntävä lähäri lue yhtään mitään tietoja mistään Kannasta. Valtaosa lähäreistä on töissä jossain ihan muualla kuin sairaalassa tai terkkarissa.

Vai luuletteko, että lähärin tittelillä saa tunnukset mihin vaan haluaa?

Miltäs vuosikymmeneltä tietosi on peräisin? Olen itse sairaanhoitajaopiskelija ja lähihoitajia on paljonkin myös sairaaloissa.

Vierailija
65/406 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on sitten turha hakea apua fyysisiin vaivoihin, kuten päänsärkyyn tai huimaukseen. Lekuri katsoo, että jaahas, kuukausi sitten käynyt itkemässä terapiassa ja kivut kuitataan somaattisilla oireilla.

Ihan vainoharhaista höpö höpöä. Itse olen käynyt psykiatrisen sairaanhoitajan vastaanotolla ja ollut psykiatrisella osastolla muutama vuosi sitten ja kaikki käyntitietoni on kannassa. Koskaan en ole jäänyt ilman hoitoa eikä ole kuitattu mitään vaivaa somaattisuudella. Mihinkään nuo kannan tiedot eivät ole elämässäni vaikuttaneet. Miksi pitää lietsoa tällaista?

Good for you. Itse tiedän kuitenkin vähän toisenlaisia tarinoita.

Vierailija
66/406 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmost se on. Ei mikään pysy salassa. Tietenkään.

Vierailija
67/406 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä oletko koskaan menossa normaaliin työelämään tai muuta, mutta vinkkaan odottamaan kymmenisen vuotta ja katsomaan miten käy. Enkä kettuile, tämä touhu nyt vaan on täysin karastrofi.

Olen tuon jälkeen päässyt jo työelämään ja opiskelupaikankin sain ihan ilman mitään terveystietojen kaivelua. Älä viitsi levittää tuollaista turhaa hysteriaa.

Vierailija
68/406 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, ei se laitosmummoa Attendossa kääntävä lähäri lue yhtään mitään tietoja mistään Kannasta. Valtaosa lähäreistä on töissä jossain ihan muualla kuin sairaalassa tai terkkarissa.

Miltäs vuosikymmeneltä tietosi on peräisin? Olen itse sairaanhoitajaopiskelija ja lähihoitajia on paljonkin myös sairaaloissa.

Yksityisillä terveysasemilla, vastaanotoissa, younameit. Kirjaamassa tietojasi.

Vierailija
69/406 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kannassa on väärän ihmisen terveystietoja. tk-käynnin yhteydessä. Koska kyseessä on varsin mitätön vaiva ja mitään lääkityksiä tms ei annettu niin en ole jaksanut vaatia sen poistattamista.

Mutta en kyllä tykkäisi hyvää, jos omia terapiaistuntojani kirjattaisiin yhtä köpelösti vään ihmisen tietoihin ja olisi siellä tämän luettavissa.

Vierailija
70/406 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt terapiassa joten ns. omaa lehmää ei ole ojassa asian suhteen. Mutulla kuitenkin tuntuu että tuo systeemi lisää kynnystä hakeutua avun piiriin jos eri instanssit pääsevät näkemään niitä emotionaalisesti arimpia muistiinpanojasi. Mielenterveyden haasteilla on edelleen stigma, ja yhdelle sun toiselle voi yksi työntekijä merkata jos minkälaisia leimaavia asioita.

Vierailija
71/406 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatusleikki: ihmisellä on asioita, joista hän ei ole koskaan voinut puhua kenellekään. Hän kerää vuosia rohkeutta mennäkseen terapiaan. Juuri kun hänestä tuntuu, että nyt voisi rohkeus riittää, uutisoidaan, että jatkossa kaikki terapiatiedot kirjataan Kantaan,missä ne ovat siis ikuisesti (?) luettavissa. Ainakin sellainen mahdollisuus on olemassa, että joku ne käy sieltä lukemassa. Mitä luulette, meneekö tämä ihminen terapiaan?

Vierailija
72/406 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt yhtään lohduttaa, niin kyllä se monesti näkyy ulospäin muutenkin, jos ihminen on ns. terapian tarpeessa.

Vierailija
73/406 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnon dille tuo aloittaja. Nauretaan kaikki hänelle :D 

Sori ei naurata tämä.

Itseä naurattaa. Tyyppi pelkää että joku lähihoitaja lueksii tietojaan. Miksi he sitä tekisivät? Eiköhän noilla piisaa kiirettä ihan muissa hommissa. Ei ketään kiinnosta ap:n ongelmat ja pääviat paskan vertaa. 

Kirjoittaisitko tähän kaikki kipeimmät asiasi, niin voimme tässä kollektiivisesti arvioida, onko mielipiteelläsi tässä asiassa mitään painoarvoa?

Vierailija
74/406 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä nähdään selvä esimerkki kuinka sairaanhoitajatutkinto on todellisuudessa ammatikoulutasoinen: sh-opiskelija ei pystynyt omaksumaan lukemaansa tietoa ja tulkitsi sen väärin. Toivottavasti opintojen myötä luetun ymmärtämisen taitosi kehittyvät, muuten johdat taidottomuudellasi vielä potilasturvallisuuden vaarantumiseen. Ps. Tiedätkö mitä sana 'valtaosa' tarkoittaa - ei ole sama asia kuin sana 'kaikki'. Onnea opintoihin kuitenkin.

Vierailija
75/406 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sosiaali- ja terveysministeriö aikoo myöhemmin teettää selvityksen Kela-korvattavan terapian vaikuttavuudesta ennen ja jälkeen tämän muutoksen. Vaikea kuvitella, että tälläkään yksilön oikeuksien tallomisella saavutetaan suurempia yhteiskunnallisia hyötyjä kuin haittoja.

Vierailija
76/406 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka hullu nyt johonkin terapiaan edes menee!?

Ei terapiaan hullut mene.

Vierailija
77/406 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen meinannut jäädä ilman hoitoa ja usein joudun väittelemään lääkärin kanssa olenko masentunut. En ole, en ole vuosiin ollut psykiatrisessa hoidossa. Minulla on nytkin terveysongelmia mutta jätän menemättä kun en nyt jaksa väitellä.

Vierailija
78/406 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän tulee viemään terapeuteilta työt.

Tuskin. On myös ihmisiä, jotka eivät ole sairaalloisen vainoharhaisia.

Minua tökkii jo se, että kaikki terveystiedot mt-puolta lukuunottamatta on ollut kannassa luettavissa jo vuosia kenen tahansa terveydenhoidon työntekijän toimesta. Olin jo Vastaamon keissin kohdalla huolissani, että mitä jos Omakantaan kohdistuu samanlainen tietovuoto.

En ole tilannut mitään Orwellin 1984 tai Kafkan Oikeusjutun tyylistä yhteiskuntaa eikä varmaan ole kukaan muukaan. En ole halunnut sitä potentiaalista uhkaa, että tietoni on koska vain jonkun juoruilijan luettavissa jolla on pääsy tietoihini.

Johan tuossa lehtijutussa todettiin tämän lisäävän huolta. Tässä digitalisaatiossa otetaan vasta ensiaskeleita, mutta suunta on selvä. 20 vuotta tästä ja jokaisesta tiedetään missä liikkuu, mitä syö, kenen kanssa viettää aikaansa, mitä sairastaa, ketä äänestää, pankkitilin saldon jne. loputtomiin. Ei se ole vainoharhaa kun näkee, että edessä on rotko ja sinne ei kannattaisi kävellä.

Vierailija
79/406 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka hullu nyt johonkin terapiaan edes menee!?

Ei terapiaan hullut mene.

Tämä. Hullut kyselevät av-palstalla ketkä terapiassa käyvät 😁

Vierailija
80/406 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama havainto tähän liittyen:

1.) Kuitenkin hyvin, hyvin harvalla on sellaista uteliaisuutta muiden yksityisiin terveysasioihin. Etenkin, kun työssä joutuu koko päivän vastaavia tapauksia kohtaamaan ja näkemään asioita, joita ei periaatteessa edes haluaisi nähdä/tietää.

2.) Hyvin harvalla hoitajalla on töissään aikaa lukea huolella edes omien potilaiden tietoja. Monesti ehtii vain silmällä viimeisimmät merkinnät, jotta hoidon tilasta saisi yleiskatsauksen. Yövuoroissa on toki rauhallisempaa, paikasta riippuen. Lähihoitajat työskentelevät kuitenkin silloin valvonnan alla, jos ovat sairaalassa töissä.

3.) Kantanäkymä on aivan eri kuin potilastietojärjestelmä yleensä. Psyk.-tietoja ei somaattisen puolen asioita hoidettaessa avata, ja jos avataan, kilahtaa siltä hälytys.

4.) Vaatii hyvin sosiopaattista persoonaa avaamaan tuntemiensa/tietämiensä henkilöiden tiedot oman uran menetyksen uhalla. Vastannee alle prosentin esiintymää koko väestöstä. Riski on varsin pieni.

Ehkä enemmän olisin huolissani sosiaalityön Kantanäkymästä. Ollakseen Kelan virkailija, ei tarvitse opiskella edes sitä lyhyttä etiikan kurssin sisältävää lähäritutkintoa.

No tämä. Yksi tuttu on tradenomi ja Kelassa töissä. Olin todella äimistynyt, kun kuulin hänen tekevän töitä esimerkiksi psykoterapia-lausuntojen kanssa. Eihän hänellä ole mitään kompetenssia siihen.