Terapiaura päättyi tähän: kaikki jatkossa näkyviin kantaan
Minun traumojani naapurin epärehellinen lähäri ei käy lukemassa ja juoruamassa. Tosi paha veto, varmasti moni harkitsee terapian jatkoa.
Kommentit (406)
Hohhoijakkaa kirjoitti:
Sinne Kantaan voi laittaa tietojen luovutuskiellon, niin etteivät muut näe niitä sinun supersalaisia terapiatietojasi vaikka haluavaisitkin. Ota asioista selvää, ennen kuin alat huudella.
Tiesithän, että ne näkee silti. Se on pelkkä kielto, ei tietojen näkymisen esto. Kiellät katsomasta tietoja, mutta et voi mitenkään sitä estää.
Kuule, ei se laitosmummoa Attendossa kääntävä lähäri lue yhtään mitään tietoja mistään Kannasta. Valtaosa lähäreistä on töissä jossain ihan muualla kuin sairaalassa tai terkkarissa.
Vai luuletteko, että lähärin tittelillä saa tunnukset mihin vaan haluaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, ei ne lähärit saa noin vaan lukea sinun terveystietojasi.
Niihin saa vain mennä silloin, kun on todellinen syy katsoa jotain asiaa sieltä.
Ja jokaisesta käynnistä jää jälki, että kuka on katsonut ja milloin. Eli loki.
Huvikseen ei hoitajat saa noita tietoja katsella missään.
Ja jos epäilee että on katseltu, niin pitää vaatia, että saa tietää kuka, missä ja milloin on sen tehnyt.
Jos jälki näkyy, vahinko on jo tapahtunut. Itse ei sitä paitsi suoraan näe, kuka on katsonut, vaan sekin pitää vaikeasti pyytää selvittämään, siis välikäsien kautta. Tietojen katselijalla on siis tässäkin vaiheessa vielä mahdollisuus peitellä jälkiä katselusta. Hoitajat saattavat myös mm. katsella tietoja toistensa tunnuksilla, salaa tai sovitusti, tästä on ollut juttuja lehdissä.
Kaiken lisäksi jälki näkyy vain kahden vuoden ajan, eli sinun on itse seurattava säännöllisesti mahdollisia jälkiä, ja ehdittävä tehdä tietopyyntö katsojasta tarpeeksi ajoissa.
Minusta ihmiselle tulisi vähintään tulla automaattisesti tieto sähköpostiinja/tai kirjallisesti, jos tietoja on katsottu sekä suoraan myös katsojan nimi ja syy katsomiselle, ilman, että asiaa tarvitsisi itse jatkuvasti seurata. Terapiakirjauksia ei tulisi kirjata Kantaan lainkaan, koska aina on tietomurron tai muun väärinkäytön mahdollisuus.
Itse huomasin sattumalta, että joku oli katsonut tietojani pari vuotta sitten. Tieto ehti kuitenkin kadota, ennen kuin ehdin ryhtyä mihinkään toimenpiteisiin asian selvittämiseksi, eli kaksi vuotta ehti kulua. Eli jäi arvoitukseksi, kuka tietojani oli katsellut ja miksi.
Sen täytyi olla lähihoitaja!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumpe. Samassa jutussa myönnetään, että väärinkäytöksiä tapahtuu seuraamusten uhalla ja lirkutellaan, että tiedot ovat turvassa. Oksettaa nuo lähäri-Aulikit, tiedän tapauksia.
Onneksi sentään uteliaat hoitsut ovat ainoa uhka yksityisyydelle. Kantaanhan ei mitään tietomurtoa voi kohdistua. Vai miten se oli?
Ei voi, jos se on millään tapaa järkevästi toteutettu.
Juu, tietomurtoja ei voi tapahtua.
Voi niitä tapahtua huonosti toteutettuihin järjestelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Kuule, ei se laitosmummoa Attendossa kääntävä lähäri lue yhtään mitään tietoja mistään Kannasta. Valtaosa lähäreistä on töissä jossain ihan muualla kuin sairaalassa tai terkkarissa.
Vai luuletteko, että lähärin tittelillä saa tunnukset mihin vaan haluaa?
Totta kai. Valmistujaislahjana saa presidentin kanslian avaimet ja pankkitiskiltä voi pyytää kenen tahansa tilitiedot lähärikorttia näyttämällä.
Terapia vain lisää ahdistusta juuri tämän kaiken puhutun huolellisen kirjaamisen takia. Ei terapeutti muutenkaan ole minkään sortin hyväntekijä - bisnestä hän tekee. Terapeutin tavoitteena on kerätä mahdollisimman paljon itselle mahdollisimman vähällä vaivalla.
Hohhoijakkaa kirjoitti:
Sinne Kantaan voi laittaa tietojen luovutuskiellon, niin etteivät muut näe niitä sinun supersalaisia terapiatietojasi vaikka haluavaisitkin. Ota asioista selvää, ennen kuin alat huudella.
Minu käsittääkseni tuolla luovutuskiellolla ei ole mitään merkitystä. Ainakin omia tietojani oli katseltu, vaikka minulla on kaikki mahdolliset kiellot. Ja katsojasta tietona vain jokin epämääräinen kirjainyhdistelmä, siinä kaikki mitä katsojasta tiedän. Katsoja tietää minusta paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijakkaa kirjoitti:
Minu käsittääkseni tuolla luovutuskiellolla ei ole mitään merkitystä. Ainakin omia tietojani oli katseltu, vaikka minulla on kaikki mahdolliset kiellot. Ja katsojasta tietona vain jokin epämääräinen kirjainyhdistelmä, siinä kaikki mitä katsojasta tiedän. Katsoja tietää minusta paljon enemmän.
Samoin. Ei sillä olekaan merkitystä.
Tietääkö kukaan hyvää terapeuttia virosta? Olisiko suositella?
Ei kai sinne ole pakko kirjoittaa yksityiskohtia. Jotain ympäripyöreetä ”keskustelimme maailmanmenosta”.
Vierailija kirjoitti:
Terapia vain lisää ahdistusta juuri tämän kaiken puhutun huolellisen kirjaamisen takia. Ei terapeutti muutenkaan ole minkään sortin hyväntekijä - bisnestä hän tekee. Terapeutin tavoitteena on kerätä mahdollisimman paljon itselle mahdollisimman vähällä vaivalla.
Ilmaiseksiko hänen pitäisi työtään tehdä?
No sitten lopetatte terapiassa käynnin. Sillähän se asia ratkeaa. Valintoja valintoja.
Pitäisi tehdä oma kanta psykoterapialle eikä yhdistää niitä nykyiseen kantaan.
Tämähän tulee viemään terapeuteilta työt.
Vierailija kirjoitti:
No sitten lopetatte terapiassa käynnin. Sillähän se asia ratkeaa. Valintoja valintoja.
Niin, eiköhän moni hoida jatkossa päihteillä mt-ongelmansa. Saat sinäkin sitten nauttia sen "hoidon" vaikutuksista yhteiskuntaan.
Se on sitten turha hakea apua fyysisiin vaivoihin, kuten päänsärkyyn tai huimaukseen. Lekuri katsoo, että jaahas, kuukausi sitten käynyt itkemässä terapiassa ja kivut kuitataan somaattisilla oireilla.
Vierailija kirjoitti:
Se on sitten turha hakea apua fyysisiin vaivoihin, kuten päänsärkyyn tai huimaukseen. Lekuri katsoo, että jaahas, kuukausi sitten käynyt itkemässä terapiassa ja kivut kuitataan somaattisilla oireilla.
Ihan vainoharhaista höpö höpöä. Itse olen käynyt psykiatrisen sairaanhoitajan vastaanotolla ja ollut psykiatrisella osastolla muutama vuosi sitten ja kaikki käyntitietoni on kannassa. Koskaan en ole jäänyt ilman hoitoa eikä ole kuitattu mitään vaivaa somaattisuudella. Mihinkään nuo kannan tiedot eivät ole elämässäni vaikuttaneet. Miksi pitää lietsoa tällaista?
En ole moneen vuoteen vastaillut edes lääkärissä muuta kuin ei ja kyllä - lääkärin esittämiin kysymyksiin, koska olen tiedostanut ettei tietoturvaa ole a) terveydenhuollossa b) internetissä säilytettävissä potilasasiakirjoissa. Onneksi ei ole mitään vakavaa mielenterveydellistä taustallani, joten pärjään näin, mutta tämä tietoturva-asia on oikeasti sellainen, joka ihmisten pitäisi sisäistää. Meidän terveyskeskuksessa on kaksi uteliasta hoitajaa jäänyt kiinni tietojen luvattomasta katselusta, siis jäänyt kiinni,heitä vrmasti on enemmänkin, lääkäreiden kiinnijäämisistä ei taasen tiedoteta missään, ei nimittäin ole uutisoitu ja heitäkin varmasti on.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän tulee viemään terapeuteilta työt.
Tuskin. On myös ihmisiä, jotka eivät ole sairaalloisen vainoharhaisia.
Velvollisuus liittyä Kantaan on niillä yksityisillä toimijoilla jotka arkistoivat potilastiedot sähköisesti, joten näiden osalta terapiatiedot tulee siirtymään myös, mutta ei koske sellaisia, jotka pitävät vain manuaalista kortistoa.