Terapiaura päättyi tähän: kaikki jatkossa näkyviin kantaan
Minun traumojani naapurin epärehellinen lähäri ei käy lukemassa ja juoruamassa. Tosi paha veto, varmasti moni harkitsee terapian jatkoa.
Kommentit (406)
Vierailija kirjoitti:
Minun tietoja on moni ammattilainen kirjannut väärin. Viimeksi psykiatrinen sairaanhoitaja terveyskeskuksessa. Myönsi kyllä rehellisesti kirjanneensa väärin, kun yritin selvittää asiaa. Mutta en tämän takia pystynyt enää jatkamaan terapiasuhdetta tämän hoitajan kanssa. Luottamus meni. Ja apu jäi saamatta. Ei voi sanoa nämä väärinkirjaukset olisivat mitenkään harvinaisia. Asiakkaat tietävät sen parhaiten.
Kyllä. Mutta onnekas olet, kun hän sentään myönsi asian, toivottavasti myös korjasi kirjauksen? Mutta ymmärrän kyllä, että luotto meni. Toivottavasti se luottamus vielä palaisi, kun joku/jotkut sen luottamuksen palauttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko poliiseille annettu tarpeeksi lääketieteellistä koulutusta, että ymmärtävät näitä terveystietoja oikein. Tulee varmasti vääriä tulkintoja. Sama kuin maallikkona yrittää lukea esim . leikkauskertomusta, jota ei pysty oikein ymmärtämään kuin kirurgi itse.
Vielä vakavampi asia kuinse, että esim. nyt vaikka poliisi, käy lukemassa potilasasiakirjoja, on se, että tämä lääketieteellistä osaamista omaamaton hlö/ hlöt, voivat perustaa päätöksensä kirjauksiin, joiden todellista sisältöä tai asiayhteyttä he eivät ymmärrä. On erittäin huolestuttavaa se, että muillakin kuin potilasta hoitavilla tahoilla/ henkilöillä on pääsy tietoihin, jotka saattavat olla pahimmillaan täyttä puppua.
Hyvä huomio. Lisäksi tuossa yhteydessä poliisi voi saada potilasasiakirjoista tietoonsa intiimejä seikkoja, joilla ei ole tutkittavan asian (tai mitä poliisi tässä yhteydessä tutkiikaan) kannalta mitään merkitystä.
Koskeeko tämä myös kuvataideterapiaa?
Minun käynnit on jo vuosia kirjattu kantaan. Kaikki henkilökohtaiset asiat, sellaiset joilla ei todellakaan ole jossain hätätilanteessa mitään merkitystä. Juoruilu ketju yksityisistä asioista. Shokki oli kun eka kertaa näin se siellä. En voi vieläkään uskoa.
Ei missään nimessä kannata hakea keskustelu apua.
Minäkin lopetin psykiatrisella sairaanhoitajalla käynnit terveyskeskuksessa, kun kirjoitti puuta heinää Kantaan. Saa riittää minulle hoidoksi lääkärillä käynnit , että saa lääkityksen.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut näiden tietomurtofiaskojen jälkeen, että terveydenhuollon ammattilaisiin kohdistuu tarpeettomasti negatiivista asennoitumista. Alan ammattilaisena ja potilastietojen kanssa työskentelevänä haluaisin muistuttaa, että on tarpeetonta kohdistaa vihaa ja epäilystä työntekijöihin näissä asioissa. Aina on tietenkin niitä jotka eivät käsittele tietoja kunnioittavasti, mutta suurin osa kuitenkin näin tekee. Meillä on velvollisuus kirjata, se ei ole valinta. Se mitä kirjataan arvioidaan siitä näkökulmasta mikä on potilaan hoidon tai esimerkiksi työntekijän oikeusturvan kannalta välttämätöntä. Joskus potilaat eivät ymmärrä miksi ei vaan kirjata merkintää pelkästä käynnistä. Eivät ymmärrä, että on hänen oman hoidon jatkuvuuden kannalta olennaista olla riittävässä laajuudessa asiat kirjattuna. Ammattilaisilla on usein myös satoja potilaita ja työntekijät voivat vaihtua, ei tulisi mitään työskentelystä jos aiemmista käynneistä ei voisi tallentaa tietoja.
Itselle ei ainakaan tulisi mieleenkään käydä urkkimassa yhtään kenenkään hoitooni liittymättömän henkilön tietoja tai ylipäätään sellaisia tietoja jotka eivät jollain lailla liity käsiteltävän asian hoitoon.
Voit olla varma, että hoito ei tule jatkumaan hoitajan kanssa, joka kirjoittelee omia mielipiteitään potilaskertomukseen. Se on laitonta. Jos haluat säilyttää työsi tai ainakin välttää varoituksen niin keskity puhtaasti terveysasioiden kirjaamiseen. Jätä tulkinnat muille, koska tyhmä tulkitsee yleensä väärin. Yleensähän näiltä romaanin kirjoittajilta jää kirjoittamatta ne olennaiset terveysasiat, kun enemmän kiinnostaa potilaan mieli tai ulkonäkö, joka ärsyttää hoitajaa. Olet asiakaspalvelutyössä ja kannat vastuun myös virheistäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onko tämä ongelma vain julkisella puolella?
Ei. Myös yksityisen, vaikkapa Terveystalon käynnit merkataan Kantaan. Ongelma kattaa koko systeemin.
Mutta hulluimmat kirjaukset löytyvät kyllä julkiselta puolelta. Kun siirryin käyttämään neuvolan palveluja julkiselle, nämä hullut potilaskertomukset tulivat itselleni näkyviin. Sitä ennen yksityisillä kiinnitettiin selvästi enemmän huomiota, mitä Kantaan kirjoitetaan. Neuvolassa joka käynnin jälkeen oli vääriä tietoja ja todella negatiivissävyistä kirjoitusta ja järkytyin, kuinka sanojani oli vääristelty. Tuli tunne, että lapseni on vaarassa tuollaisessa neuvolassa.
Luulen kanssa, ettei osa ihan oikeasti ymmärrä mitä sinne kantaan tulisi kirjata. Ensisijaisesti varmaankin syy käynnille, tutkimukset, diagnoosi, hoito-ohjeet. Eikä asiallisella asialinjalla pysymisestä varmaankaan ole haittaa.
Ne omat subjektiiviset, negatiivissävyiset, virheelliset spekulaatiot ja mutuilut ei varmaankaan sinne kuulu.Ai, kuten esimerkiksi tämä neuvolan työntekijän kostoksi minulle kirjaama täysin vaöheellinen ja ihan törkeän kunnianloukkauksen määreet täyttävä lause:".. äiti on sairaudentunnoton, on vakavasti mielisairas, ei tule selviämään vauva- vuoden haasteista." Psykiatri ja terapeutti vain puistelivat päätään asiakirjat nähtyään, sillä minulla ei ole mielenterveydessäni kyetty toteamaan mitään sellaista, mikä oikeuttaisi neuvolan työntekijän kirjauksen. Olipahan vain vi..mainen ämmä. ..Että sellaista se tietourkinta teettää- valheellisia ja perättömiä ilmiantoja lastensuojeluun, kiusaamista, vanhempien uuvuttamista ja pelkoa enää hakea apua itselleen.
ja se kuuluisa kysymys , miksi et ilmoittanut asiasta valviralle , poliisille vaan meuhkaat täällä
Vanha ketju, mutta tämä kysymys oli odotettavissa.
Syy siihen, että rikosilmoitusta /kantelua ei tehty, on se, että rikosoikeudellinen vastuuaika kunnianloukkauksesta umpeutui ennen kuin sain tiedot kirjauksista. En edelleenkään ole saanut kaikkia tietoja joita on pyydetty ja asiasta on tulossa melkoinen juttu. En siis ollut tuolloin tietoinen tällaisesta toiminnasta terveydenhuollossa tai sosiaalityössä- en tiennyt, että on olemassakaan sellaista asiaa kuin lokitiedot, en tiennyt että on olemassa tietourkintaa, en tiennyt,miten törkeitä ja asiattomia kirjauksia ja moraalittomia ihmisiä terveydenhuollossa ja sosiaalipuolella ja viranomaisissa toimii. Uskoin,että viranomaiset noudattavat lakia, että terveydenhuolto ja sosiaalityö ovat auttavia tahoja, mutta todellisuus on jotain aivan muuta. Kohteeksi otettu ihminen joutuu vainon ja kiusanteon ja seläntakaisen perusteettoman tarkkailun sekä mustamaalaamisen kohteeksi hyvin helposti- siihen ei tarvita,kuin yksi ilkeä ja pahansuopa työntekijä,joka ryhtyy sinua kiusaamaan. Loppu onkin valheellisten ja virheellisten perustelemattomien subjektiivisten käsitysten toistoa ja uusien valheiden ja "huolien" kehittelyä kirjauksiin- tästä ei luonnollisesti kerrota kohteelle, ennenkuin hän itse huomaa jotain olevan vinossa. Usko viranomaisiin suomessa on ollut näihin vuosiin asti liian vahva-kansa ei valtaosiltaan näe, mitä täällä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, ei ne lähärit saa noin vaan lukea sinun terveystietojasi.
Niihin saa vain mennä silloin, kun on todellinen syy katsoa jotain asiaa sieltä.
Ja jokaisesta käynnistä jää jälki, että kuka on katsonut ja milloin. Eli loki.
Huvikseen ei hoitajat saa noita tietoja katsella missään.
Ja jos epäilee että on katseltu, niin pitää vaatia, että saa tietää kuka, missä ja milloin on sen tehnyt.
Jää jälki, mutta kuten hyvin tiedät, niitä luetaan. Ei saisi huvikseen tietenkään, mutta juurikin hoitajat niitä huvikseen lueskelevat.
Paljonpa se siinä vaiheessa lohduttaa, kun koko kylä tietää noloimmat vaivani ja tämä aiheetta tietoja kyylännyt juoruhoitsu saa ehkä nuhtelut asiasta, kun viimein itse epäilen että joku on niitä katsonut koska ilmeisesti sitä ei muuten valvo kukaan. Itse joutuu kaikki tehdä.
Sama juttu, parempi vaan vetää viinaa ja mässyä ja itkeä itsensä uneen. Tässä maassa ei ole tietoakaan oikeudenmukaisuudesta
Vierailija kirjoitti:
Minun käynnit on jo vuosia kirjattu kantaan. Kaikki henkilökohtaiset asiat, sellaiset joilla ei todellakaan ole jossain hätätilanteessa mitään merkitystä. Juoruilu ketju yksityisistä asioista. Shokki oli kun eka kertaa näin se siellä. En voi vieläkään uskoa.
Ei missään nimessä kannata hakea keskustelu apua.
Kantaan ei kirjata mitään.
Kirjaukset tehdään asiointipaikan omaan potilasohjelmaan, josta tekstit siirtyvät sähköiseen arkistoon Kantaan, kunhan kirjoittaja ensin hyväksyy ne Kantaan siirtyviksi. Eli kaikki tekstit ja kirjaukset eivät siirry automaattisesti Kantaan.
Työntekijät käyttävät oman työpaikkansa potilasohjelmia, harvoin tarvitsee Kannasta katsoa mitään.
Kanta on siis sähköinen arkisto, EI potilasohjelma johon kirjataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei missään nimessä kannata hakea keskustelu apua.Kantaan ei kirjata mitään.
Kirjaukset tehdään asiointipaikan omaan potilasohjelmaan, josta tekstit siirtyvät sähköiseen arkistoon Kantaan, kunhan kirjoittaja ensin hyväksyy ne Kantaan siirtyviksi. Eli kaikki tekstit ja kirjaukset eivät siirry automaattisesti Kantaan.
Työntekijät käyttävät oman työpaikkansa potilasohjelmia, harvoin tarvitsee Kannasta katsoa mitään.
Kanta on siis sähköinen arkisto, EI potilasohjelma johon kirjataan.
Kiitos tästä selkeästä tarkennuksesta- monilla on se käsitys, että kun pyydät potilastietosi, ne ovat samat tekstit,mitä kannassa on jo potilaalle itselleen näkyvillä, mutta eipäs näin olekkaan..Aivan tarkoituksellista. Itselläni on vain asiallisia kirjauksia Kannassa, mutta kun ne "todelliset" potilasasikirjat on tilannut, on järkytys ollut melkoinen, mitä pas..kaa hoitajat ja lääkärit niihin ovatkaan kirjailleet omasta mielikuvituksestaan käsin. Eli älkää kuvitelko, että kaikki teistä kirjattu informaatio olisi Kannassa näkyvillä, ei todellakaan ole niin-tiedot on yhä tilattava arkistosta ja sitäkin on valvottava itse-olen mm. odotellut parhaimmillaan n. 3 vuotta saadakseni omat potilasasiakirjani HUSista ja on erittäin perusteltu (ts.toteennäytettävä) syy epäillä,ettei asiakirjoja ole luovutettu vieläkään kokonaan/alkuperäisessä muodossaan. Oikeusturvaa ei Suomessa enää ole.
Siis miksei tuota voi kieltää tai poistaa?!!!
Mä oleen aina filosofoinut terapiasssa kaikkea. Oleen autistisesti täyyysin monotonisesti käyytän sanoja jotka aina muiistan mitä olen misssäkin käytttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Kommunismi? Etkö tiennyt, että tieto on VALTAA ja mitä suurempi valhe, sen uskottavampaa? Pidä huolta siitä, että tietosi ovat oikein kirjatut.
Vierailija kirjoitti:
Mä oleen aina filosofoinut terapiasssa kaikkea. Oleen autistisesti täyyysin monotonisesti käyytän sanoja jotka aina muiistan mitä olen misssäkin käytttänyt.
Täyysin psykopaaattista logiiikkkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Osanottoni sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommunismi? Etkö tiennyt, että tieto on VALTAA ja mitä suurempi valhe, sen uskottavampaa? Pidä huolta siitä, että tietosi ovat oikein kirjatut.
Onhan ne oikein mutta se on eri asia haluanko että ne ovat saatavilla jossain typerässä kannassa.
On. Jos en kestä ajatusta tietojen julkisuudesta, en mene.