Mitä pitää laittaa yksityiselle vuokranantajalle tiedoksi hakemukseen? Kukaan ei varmaankaan halua mitään elämäntarinaa mutta
riittääkö se, että kertoo olevansa tunnollinen ja kunnollinen ja luottotiedot kunnossa?
Luotto- yms. tiedot tietysti dokumentoituna.
Kommentit (72)
Nnniina kirjoitti:
Itse pyytäisin suositusta edelliseltä vuokranantajalta. Myös henkilötakaus hyvä juttu.
Poikani menetti nuorempana luottotietonsa ja vaikka sittemmin asiansa on kunnossa, velat maksettu, on vakituinen työpaikka, lapsi ym. niin luottotiedot kestivät pari vuotta, ennen kuin sai takaisin. Asuu nyt kolmannessa talossa. Kahteen taloon ei tarvinnut takuuvuokraa, vaan minun henkilökohtainen takaus kävi. Nyt kolmas talo johon maksoi kuukauden vuokraennakon. Eli kaikki vuokranantajat eivät vaadi luottotietoja. Tämä lohdutukseksi heille, joilla tiedot menneet.
Talo? Eli joku pikkupaikkakunta tai maalaispitäjä? Ei taida hesassa onnata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantajat! Riittääkö teille kunnossa olevat luottotiedot ja Kelan vakuus?
Kunnossa olevat luottotiedot on hyvä, mutta Kelan vakuus ei vakuuta.
Kelan vakuus ei todellakaan vakuuta. Jos työssäkäyvä vuokralainen ei ole saanut säästettyä vuokravakuutta, niin kertoo se minulle vuokralaisen holtittomasta rahankäytöstä. Lisäksi jos vuokralainen on muuttamassa toisesta vuokra-asunnosta, pitäisi hänellä olla palautettuna vuokravakuus siitä asunnosta. Jos ei siis ole aiheuttanut vahinkoa ko. asunnolle.
Mä erosin 48-veenä ja muutin vuokralle, ei multa muuta kysytty kuin että työnantaja ja luottotiedot tarkastettiin kai ja onko lemmikkejä. Kerroin olevani virassa, tupakoimaton, raitis, etätyöläinen, luottotiedot kunnossa ja pieni terrieri on. Tikkurilasta sain kämpän. Ei ollut edellistä vuokranantajaa, koska omistusasunnosta muutin. (Asustelin vuokralla pari vuotta, ensin eroprosessi ja entisen asunnon myynti, sitten etsin uutta omaa kämppää. Olikin helppo vaihtaa kun ei tarvinnut miettiä edellisen myyntiä)
Kai mä sit olin niin kiltin näköinen.
Vinkiksi, että kannattaa kertoa ennemmin vähemmän kuin enemmän. Liian laveasanainen selostus kääntyy helposti sinua vastaan (potentiaalinen vuokranantaja saattaa äityä tekemään tulkintoja rivien välistä tai vaikutat tekstin perusteella rajattomalta/holtittomalta tyypiltä), joten kannattaa pitäytyä olennaisessa: kuka olet, miksi etsit asuntoa ja miksi juuri tämä nimenomainen asunto kiinnostaa, miten asumisesi rahoitat ja keitä kanssasi on muuttamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vinkiksi, että kannattaa kertoa ennemmin vähemmän kuin enemmän. Liian laveasanainen selostus kääntyy helposti sinua vastaan (potentiaalinen vuokranantaja saattaa äityä tekemään tulkintoja rivien välistä tai vaikutat tekstin perusteella rajattomalta/holtittomalta tyypiltä), joten kannattaa pitäytyä olennaisessa: kuka olet, miksi etsit asuntoa ja miksi juuri tämä nimenomainen asunto kiinnostaa, miten asumisesi rahoitat ja keitä kanssasi on muuttamassa.
Hyvin on toiminut kun ilmoittaa kaupungin/kunnan top10-työnantajasta jonkun sopivan. ”sain vakipaikan työnantajalta X/Y/Z ja asunto on työmatkan kannalta ihanteellinen.” En tupakoi enkä omista koiraa on hyvä myös. Näitähän ei voi vuokranantaja riitauttaa jälkikäteen kun nimi on paperissa. Kannattaa myös muistaa vallitseva taloustilanne. Vuokraajan markkinoilla kannattaa tinkaista kuukausi tai toinen vuokravakuudesta.
Itse sanoin aloittavani opiskelut kys. paikkakunnalla, vaikka olin/ olen työtön ilman aikomustakaan opiskella. Vuokranantaja uskoi eikä kysellyt enempää.
Maksan vuokran ajallaan ja olen muutenkin asiallinen.
Kelan vakuus ei todellakaan vakuuta. Jos työssäkäyvä vuokralainen ei ole saanut säästettyä vuokravakuutta, niin kertoo se minulle vuokralaisen holtittomasta rahankäytöstä. Lisäksi jos vuokralainen on muuttamassa toisesta vuokra-asunnosta, pitäisi hänellä olla palautettuna vuokravakuus siitä asunnosta. Jos ei siis ole aiheuttanut vahinkoa ko. asunnolle.[/quote]
Miten sä ajattelit että vakuus edellisestä asunnosta olisi palautettu jos on vasta hakemassa uutta asuntoa?
Minä olen saanut vuokra asunnon, vaikka luottotiedot ei kunnossa, käyn töissä ja kerroin maksavani vuokrani ajallaan,, olen saanut 2 kertaa yksityiseltä vuokra asunnon, en polta, en juo, ei lemmikkieläimiä.
Ammatti ja työnantajan yhteystiedot, luottotiedot, suosittelijat, rikosrekisteriote on iso plussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vuokrasin viimeksi asuntoni Helsingissä ihmiselle, jolla oli hyvä vakituinen työpaikka (sairaalalääkäri). Hän näytti työsopimuksensa ja palkkanauhansa pyytämättä ja vuokrasopimus syntyi. En ymmärrä millainen vuokranantaja viitsii puljata jonkun kelan vakuuksien tai vielä enemmän vanhempien antamien lippu lappujen kanssa, kun kunnollisia vuokralaisiakin on pilvin pimein.
Minä myös vuokrasian asuntoni aikoinaan lääkärille. Ajattelin, että on on asiallinen ja vuokranmaksukykyinen. Vuokra tuli ajallaan mutta voi jestas sitä naukumisen määrää sen jälkeen. Vinkui ihan joka asiasta.
Asunto oli hyväkuntoinen mutta löysi valittamisen aihetta koko ajan. Jaksoi vinkua pakastinta, vaikka sellaista ei asuntoon kuulunut. Oli sellainen minä-minä-minä-tyyppi. Rasittava tapaus!
Kerran vuokrasin (siis vuokralaisena) autohallipaikan lääkärin "jäljiltä", vuokranantaja ei koskaan toimittanut minulle oven kaukoavaajaa, koska hän ei sitä saanut takaisin lekurilta, lisäksi vuokria maksamatta ja jättänyt pari vanhaa akkua parkkipaikalle.
ohis, mutta ammatti ei kerro mitään ihmisen luotettavuudesta.
Yrittipä vuokranantaja maksattaa remonttinsa vakuudesta. Katsoin nenänviertä pitkin ja totesin että asunto on siinä kunnossa missä se on vuokrattu. Vapisevin huulin yritti sopertaa normaalista kulumasta, silmät vain muljahtelivat päässä kun näytin lakitekstiä vakuuden palauttamisesta. Kodinkoneet olin myynyt ja vaihtanut kirppiskamaan. Ei raukka edes huomannut. Oppiipahan olemaan kyselemättä turhia näytöllä.
Vuokranantaja pyysi sairauskertomuksia viiden vuoden ajalta ja pitkäaikaisia lääkereseptejä. Pitäisikö antaa? Kuulemma jonossa on jo kymmenen ehdokasta jotka näin ovat tehneet.