Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä pitää laittaa yksityiselle vuokranantajalle tiedoksi hakemukseen? Kukaan ei varmaankaan halua mitään elämäntarinaa mutta

Vierailija
25.01.2021 |

riittääkö se, että kertoo olevansa tunnollinen ja kunnollinen ja luottotiedot kunnossa?

Luotto- yms. tiedot tietysti dokumentoituna.

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vuokrasin viimeksi asuntoni Helsingissä ihmiselle, jolla oli hyvä vakituinen työpaikka (sairaalalääkäri). Hän näytti työsopimuksensa ja palkkanauhansa pyytämättä ja vuokrasopimus syntyi. En ymmärrä millainen vuokranantaja viitsii puljata jonkun kelan vakuuksien tai vielä enemmän vanhempien antamien lippu lappujen kanssa, kun kunnollisia vuokralaisiakin on pilvin pimein.

Minä myös vuokrasian asuntoni aikoinaan lääkärille. Ajattelin, että on on asiallinen ja vuokranmaksukykyinen.  Vuokra tuli ajallaan mutta voi jestas sitä naukumisen määrää sen jälkeen.  Vinkui ihan joka asiasta.

Asunto oli hyväkuntoinen mutta löysi valittamisen aihetta koko ajan. Jaksoi vinkua pakastinta, vaikka sellaista ei asuntoon kuulunut. Oli sellainen minä-minä-minä-tyyppi.  Rasittava tapaus!

Vierailija
42/72 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn aina "neuvottelemassa" hakijan nykyisessä asunnossa. Siitä näen osaako asua vai ei.

Jos ei sovi, asia selvä. Seuraava!

En ikinä suostuisi tuollaiseen. Onneksi ei ole tarvinutkaan, vaan neuvottelut on hoidettu puhelimitse. 

Oikein hyvä, pistä päreiksi jonkun muun kämppä. 

Miksi pistäisin? Ei minulla ole mitään tarvetta tuhota asuntoa, jossa viihdyn. Arvostan yksityisyyttä ja niin arvostaa nykyinen vuokranantajani. Siksi maksan ennemmin hänelle kuin sinun kaltaisellesi urkkijalle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti kiinnostaa ainakin se, oletko töissä, että luottotiedot ok. Savuttomuuskin on plussaa. Jos ei ole kotieläintä - sekin kannattaa mainita.

Kotieläintä? Aika harvalla vuokralaisella on kotieläimiä (lehmiä, lampaita tai sikoja esimerkiksi).

Vai sekoititko nyt kotieläimet ja lemmikit?

Vierailija
44/72 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti kiinnostaa ainakin se, oletko töissä, että luottotiedot ok. Savuttomuuskin on plussaa. Jos ei ole kotieläintä - sekin kannattaa mainita.

Kotieläintä? Aika harvalla vuokralaisella on kotieläimiä (lehmiä, lampaita tai sikoja esimerkiksi).

Vai sekoititko nyt kotieläimet ja lemmikit?

Kaikki muut paitsi sinä ymmärsivät, mitä tuossa tarkoitettiin. Ja suomen kielen sanakirjakin ymmärtää, koska:

kotieläin

ihmisen hoitama yl. kesy eläin, jonka pidosta on omistajalleen yleensä konkreettista hyötyä tai joita pidetään seuran vuoksi

Vierailija
45/72 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä minulla on torissa ilmoitus vuokrattavasta asunnosta, ilmoituksessa on kaikki olennaiset tiedot asunnosta ja taloyhtiöstä ja tietenkin kuvat. Yhteyden otot kuitenkin ovat suurimmalta osin luokkaa: mahtuuko pesukone? (Kuvassa näkyy pesukone kylpyhuoneessa) onko mikä lämmitys? ( kaukolämpö mainittu ilmoituksessa) jne... ja nämä eivät laita mitään tietoja itsestään, ei edes nimeä. En enää jaksa vaivautua vastaamaan tuon tyylisiin kyselyihin. Jos asunto kiinnostaa kannattaa vaivautua edes muutaman lauseen verran kertomaan itsestään ja se nimi. Elämäntarinaa ei tarvitse kertoa.

Vierailija
46/72 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ammatti, työpaikka, työnantajan yhteistiedot ja entisen vuokranantajan yhteistiedot yleensä riittää

Vierailija
47/72 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se ammatti, työpaikka, työnantajan yhteistiedot ja entisen vuokranantajan yhteistiedot yleensä riittää

Mitä hittoa vuokranantaja noilla tekee? Luuletko, että esimiehillä on aikaa ja mielenkiintoa osallistua työntekijöidensä asunnonhakuprosessiin ja vastailla uteliaille vuokranantajille ties mihin kysymyksiin?

Vierailija
48/72 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimiehenä en anna työntekijöistäni minkäänlaisia tietoja ulkopuolisille. Eli turha soitella. 

Vierailija
49/72 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen voi tarinoida mitä haluaa. Valtaosaa vuokranantajista ei kiinnosta muu kuin se, että maksat vuokrat ajallaan etkä pasko kämppää. Jos vuokranantaja rupeaa kyselemään esim. työnantajasi numeroa, kannattaa juosta ja lujaa. Stalkkerivuokranantajaa tuskin haluaa kukaan.

Minua kiinnostaa luottotiedot ja tietenkin haluan työnantajan yhteystiedot, jotta voin tarkistaa taustat. Olen keski-ikäinen nainen, eikä tulisi mieleenkään stalkata vuokralaisia, mutta pari kertaa on tarkastaessa paljastunut, että taustoja on keksitty. On saatettu tulla bemarilla näyttöön ja vaikutelma ollut hyvä, mutta luottotiedot ovatkin sitten osoittautuneet menneiksi. Tämäkään ei välttämättä olisi ongelma, mutta siitä pitää kertoa rehellisesti.

Heitätkö pihalle kun vuokralainen jää työttömäksi esim. koronan takia? Elämäntilanteet voivat muuttua dramaattisesti työttömyyden ja siitä seuraavan tulottomuuden, mahdollisten mt-ongelmien yms vuoksi.

Vaikka olisi kuinka hyväpalkkainen työpaikka, ei sekään kerro vuokranmaksuhalukkuudesta mitään.

Vierailija
50/72 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takaajan sijaan kannattaa kyllä ottaa parin kuukauden vuokravakuus.

Vuokratakuun lisäksi kannattaa pyytää takaaja, jos vuokralle on pyrkimässä nuori (=vähän elämänviisautta omaava) henkilö.

Meillä on se periaate, että alle ilmoitukseen jo laitetaan, että alle 21v kohdalla edellytämme takaajaa.

Tämä karsii ne vähemmän kiinnostavat nuoret hakijat pois.

Olemme vuokranneet useammalle alle 21v ja ainoastaan kerran, kun kyse oli 16v lukion takia kaupunkia muuttavasta, pyysimme vanhempien takauksen, koska alaikäiseltä olisi saattanut olla vaikea periä yhtään mitään. Muilla on riittänyt, että jompi kumpi vanhemmista olisi valmis takaamaan. Se kertoo jo aika paljon nuoren taustoista.

Ja kertaakaan ei ole ollut ongelmia maksujen saati kämpän kunnon kanssa.

Vierailija
51/72 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantajat! Riittääkö teille kunnossa olevat luottotiedot ja Kelan vakuus?

mutta Kelan vakuus ei vakuuta.

Miksi ihmeessä?

Kelan vakuudella asuvat rämettävät taloyhtiön. Ikävä kyllä 90% on pilannut loppujenkin maineen.

Vierailija
52/72 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vuokrasin viimeksi asuntoni Helsingissä ihmiselle, jolla oli hyvä vakituinen työpaikka (sairaalalääkäri). Hän näytti työsopimuksensa ja palkkanauhansa pyytämättä ja vuokrasopimus syntyi. En ymmärrä millainen vuokranantaja viitsii puljata jonkun kelan vakuuksien tai vielä enemmän vanhempien antamien lippu lappujen kanssa, kun kunnollisia vuokralaisiakin on pilvin pimein.

Minä myös vuokrasian asuntoni aikoinaan lääkärille. Ajattelin, että on on asiallinen ja vuokranmaksukykyinen.  Vuokra tuli ajallaan mutta voi jestas sitä naukumisen määrää sen jälkeen.  Vinkui ihan joka asiasta.

Asunto oli hyväkuntoinen mutta löysi valittamisen aihetta koko ajan. Jaksoi vinkua pakastinta, vaikka sellaista ei asuntoon kuulunut. Oli sellainen minä-minä-minä-tyyppi.  Rasittava tapaus!

Minullakin oli kerran tuollainen vuokralainen. Valitti, mm. että jääkaappi on rikki, kun jäätelö ei kestänyt pakastelokerossa. Kyskyin, että kauankos sen pitäisi säilyä jäätelöpakkausen mukaan? Eihän pakastelokero mikään pakastin ole.

Samainen nainen parin vuoden välein kyseli, milloin teetän keittiö- tai kylppäriremontin. Sanoin silloinkin, että asunto on vuokrattu siinä kunnossa, kun se silloin oli. 

No, ainahan voi kokeilla onneaan. Tuokin kuitenkin oli seitsemän vuotta vuokralaiseni.

Vierailija
53/72 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
54/72 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantajia on tosi moneen lähtöön. Osa haluaa tietää vaikka mitä. Kaikkea ei kuitenkaan ole hyvien tapojen mukaista kysyä vuokralaisehdokkaalta.

Tärkeimmät asiat vuokranantajan kannalta ovat: asukas maksaa vuokran, toimittaa vakuuden, ottaa kotivakuutuksen, pitää asunnon kunnossa ja avaimet tallessa, sekä mielellään aikoo asua pidemmän aikaa.

Jos asuntoa etsivä vastaa vuokrausilmoitukseen sähköpostilla, kannattaa osata kirjoittaa suomea ainakin keskiverrosti. Esittelee itsensä (olen X, etsin asuntoa sijainnista Y ajalle Z, jne.) ja kysyy jotain, mitä ei lue ilmoituksessa. On ihan ok kertoa työpaikasta tai opiskelupaikasta pintapuolisesti - ruuneperiksi ei ole tarpeen ryhtyä.

Liian hyvin tienaava ei välttämättä ole ihannevuokralainen. Syynä lähinnä, että hän varmaan säästää oman asunnon käsirahaa, ja onnistuu siinä melko nopeasti.

Jos on ns. ikävämpiä asioita, kuten luottotiedot menneet, se kannattaa kertoa heti. Se ei välttämättä ole katastrofi, eli monet vuokranantajat voivat hyväksyä tällaisen henkilön. Pitää kuitenkin näyttää, että mitä on tekemässä luottotietojen saamiseksi takaisin.

Minulla oli kerran asukkaana ulkomailta muuttanut nuori mies. Kätteli saapuessaan - plussaa. Ei hänellä voinut luottotietoja olla lyhyen Suomessa vietetyn ajan jälkeen, joten en kysynyt enkä tarkistanut. Vaikutti asialliselta ja sitä olikin koko vuokrasuhteen ajan. Pois muuttaessaan jätti myös asunnon todella siistiksi. Annoin suosituksen mukaan.

Vierailija
55/72 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi etsit asuntoa ja miksi juuri tämä asunto mielestäsi vastaisi tarpeitasi (jos oletukset ja tarpeet oikeadti sopivat juuri tähän asuntoon, olet todennäköisemmin pitkäaikainen tyytyväinen vuokralainen, kuin jos kuvittelet asunnosta ihan muuta kuin mitä se on. Tähän liittyy myös esim perhekoko, koska kaksio ei sovi viisilapsiselle perheelle. Jne

Millainen maksukyky sulla on, eli ootko töissä, opiskeletko mitä?

Tätä on alapeukutettu, mutta tässä on asiaa. Kuuntelin yhden ison yksityisen vuokranantajan (ja iso, puhutaan kymmenistä ellei sadoista asunnoista) kertomusta vuokralaisen valinnasta, johon hän todella panostaa. Hän haluaa pitkäaikaisia vuokralaisia, joiden tarpeisiin hänen tarjoamansa asunto todella sopii. Ei siis riitä, että on vuokralainen joka varmasti maksaa, vaan pitää olla siihen asuntoon hyvä match. 

Sijoittajissa on eroa siinä miten vuokraavat näitä asuntoja, jotkut on jopa erikoistuneet sossupummeihin ja vuokraavat huonossa kunnossa olevia asuntoja näille. Mutta jos on sijoittaja, joka on miettinyt tarkkaan, että asunto sopii työssäkäyvälle joka maksaa oman vuokransa ja on remontoinut sen asunnon niin kivaksi että se työssäkäyvälle kelpaa, niin hän haluaa löytää siihen vuokralaisen jonka elämäntilanteeseen se asunto sopii loistavasti. Ettei tule heti vuoden päästä taas uutta rumbaa vuokralaisen etsimisessä.

Vierailija
56/72 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piensijoittaja kirjoitti:

Moni nuori on minulta tuota 20 vuoden aikana kysynyt. Olen vastannut, että eniten kiinnostaa, miten aiot maksaa vuokrasi. Esimerkiksi opiskelija parantaa mahdollisuuksiaan, jos vanhemmat takaavat vuokran.

Takaavat? Mitä tuollainen edes tarkoittaa tarkkaan ottaen? En ole ikinä kuullut moisesta.

En tiedä, missä palstalaiset niitä asuntoja oikein vuokraavat, kun muka jotain ristikuulusteluja pidetään. Itse olen ikäni asunut vuokra-asunnoissa, eikä koskaan ole tarvinnut mitään elämäntarinaa kertoa.

Riippuu kyllä melkoisesti, mistä ja minkälaisia vuokra-asuntoja olet hakenut ja saanut. Itse asuin Helsingissä 1994-2016 yhteensä viidessä eri vuokra-asunnossa ja jokaisen näytössä oli monta kymmentä ihmistä ja joissain meni jopa huutokaupaksi eli vuokraa ruvettiin korottamaan huutamalla. Että kyllä tuollaisissa kannattaa itsestään kertoa jotain muutakin kuin millä meinaa maksaa vuokransa. 

Ihan ensimmäisessä vuokra-asunnossa Töölössä asunnon omistava juristi halusi vanhempieni takauksen vuokravakuuden lisäksi. Pidin tuota hyvin kummallisena, kun olin kuitenkin jo 21 eli reilusti täysi-ikäinen ja muutenkin ihan omillani. Tuokin oli kuitenkin muuten hyvä asunto ja hakijoita paljon, niin hyväksyin ehdon.

Olen asunut vuokralla myös Lahdessa ja Tampereella. Niissä ei näytöissä ollut tunkua, eikä tarvinnut kilpailla asunnosta.

Tuosta huutokauppanäytöstä lähdin kesken pois, mulla oli budjetti, jossa pitäydyin. Yhtä lukuun ottamatta muissa sain haluamani asunnon. Tuo yksi oli sellainen, jossa omistaja halusi pitää minua varalla, koska mulla oli kissa. Eli että hän katselee vielä, josko tulisi joku eläimetön ja jos ei, niin sitten saisin asunnon. No, siinä odotellessa löysin sitten toisen vähintään yhtä hyvän asunnon. Tuo oli Töölössä myöskin. Olen aina kertonut työantajani ja kauanko olen ollut ko. työpaikassa. Siinä ei ole mitään salaista ja tiedän, että "nostaa arvoani" monien vuokranantajien silmissä (olen valtion virkamies ja pitkä työura).

Vierailija
57/72 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollet aio luonnossa maksaa niin ei tarvii kertoa mitään.

Jos pyytää luonnossa maksamista, kerro kaikille, vaikka tänne.

Vierailija
58/72 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammatti ja työnantaja. 

Laitonta kysyä. Eri asia jos vuokralainen itse haluaa ne paljastaa. Silloin tällöin kun minulta on kysytty ammattia,. Minä olen ollut milloin vientimyyjä cargotecillä,, milloin talousanalyytikko nordeassa, milloin lentäjä finnairilla.

Vierailija
59/72 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piensijoittaja kirjoitti:

Moni nuori on minulta tuota 20 vuoden aikana kysynyt. Olen vastannut, että eniten kiinnostaa, miten aiot maksaa vuokrasi. Esimerkiksi opiskelija parantaa mahdollisuuksiaan, jos vanhemmat takaavat vuokran.

Takaavat? Mitä tuollainen edes tarkoittaa tarkkaan ottaen? En ole ikinä kuullut moisesta.

En tiedä, missä palstalaiset niitä asuntoja oikein vuokraavat, kun muka jotain ristikuulusteluja pidetään. Itse olen ikäni asunut vuokra-asunnoissa, eikä koskaan ole tarvinnut mitään elämäntarinaa kertoa.

Riippuu kyllä melkoisesti, mistä ja minkälaisia vuokra-asuntoja olet hakenut ja saanut. Itse asuin Helsingissä 1994-2016 yhteensä viidessä eri vuokra-asunnossa ja jokaisen näytössä oli monta kymmentä ihmistä ja joissain meni jopa huutokaupaksi eli vuokraa ruvettiin korottamaan huutamalla. Että kyllä tuollaisissa kannattaa itsestään kertoa jotain muutakin kuin millä meinaa maksaa vuokransa. 

Ihan ensimmäisessä vuokra-asunnossa Töölössä asunnon omistava juristi halusi vanhempieni takauksen vuokravakuuden lisäksi. Pidin tuota hyvin kummallisena, kun olin kuitenkin jo 21 eli reilusti täysi-ikäinen ja muutenkin ihan omillani. Tuokin oli kuitenkin muuten hyvä asunto ja hakijoita paljon, niin hyväksyin ehdon.

Olen asunut vuokralla myös Lahdessa ja Tampereella. Niissä ei näytöissä ollut tunkua, eikä tarvinnut kilpailla asunnosta.

Tuosta huutokauppanäytöstä lähdin kesken pois, mulla oli budjetti, jossa pitäydyin. Yhtä lukuun ottamatta muissa sain haluamani asunnon. Tuo yksi oli sellainen, jossa omistaja halusi pitää minua varalla, koska mulla oli kissa. Eli että hän katselee vielä, josko tulisi joku eläimetön ja jos ei, niin sitten saisin asunnon. No, siinä odotellessa löysin sitten toisen vähintään yhtä hyvän asunnon. Tuo oli Töölössä myöskin. Olen aina kertonut työantajani ja kauanko olen ollut ko. työpaikassa. Siinä ei ole mitään salaista ja tiedän, että "nostaa arvoani" monien vuokranantajien silmissä (olen valtion virkamies ja pitkä työura).

Jos joku kysyy ammattia, kannattanee valehdella jokin missä 8-16. Itse en kyllä kyylältä joka kysyy ammattia mitään vuokraisi.

Vierailija
60/72 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pyytäisin suositusta edelliseltä vuokranantajalta. Myös henkilötakaus hyvä juttu.

Poikani menetti nuorempana luottotietonsa ja vaikka sittemmin asiansa on kunnossa, velat maksettu, on vakituinen työpaikka, lapsi ym. niin luottotiedot kestivät pari vuotta, ennen kuin sai takaisin. Asuu nyt kolmannessa talossa. Kahteen taloon ei tarvinnut takuuvuokraa, vaan minun henkilökohtainen takaus kävi. Nyt kolmas talo johon maksoi kuukauden vuokraennakon. Eli kaikki vuokranantajat eivät vaadi luottotietoja. Tämä lohdutukseksi heille, joilla tiedot menneet.