Mitä pitää laittaa yksityiselle vuokranantajalle tiedoksi hakemukseen? Kukaan ei varmaankaan halua mitään elämäntarinaa mutta
riittääkö se, että kertoo olevansa tunnollinen ja kunnollinen ja luottotiedot kunnossa?
Luotto- yms. tiedot tietysti dokumentoituna.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Moni nuori on minulta tuota 20 vuoden aikana kysynyt. Olen vastannut, että eniten kiinnostaa, miten aiot maksaa vuokrasi. Esimerkiksi opiskelija parantaa mahdollisuuksiaan, jos vanhemmat takaavat vuokran.
Takaavat? Mitä tuollainen edes tarkoittaa tarkkaan ottaen? En ole ikinä kuullut moisesta.
En tiedä, missä palstalaiset niitä asuntoja oikein vuokraavat, kun muka jotain ristikuulusteluja pidetään. Itse olen ikäni asunut vuokra-asunnoissa, eikä koskaan ole tarvinnut mitään elämäntarinaa kertoa.
Jos vuokralainen ei maksa, niin takaaja maksaa, sitä se tarkoittaa.
-eri
Ei maksa mitä? Vuokraa, asunnolle aiheutettua vahinkoa? Miten tuo on sopimuksessa muotoiltu, ja voiko tuollaisesta takausehdosta edes saada sitovaa? Kuulostaa todella hämärältä järjestelyltä.
Mitä hämärää siinä on?
No ennen kaikkea se, kuinka laajalle takausvastuu voi ulottua. Kuulostaa muutenkin älyttömältä, miksi käytettäisiin noin monimutkaista järjestelyä rahavakuuden sijasta.
Mutta säätäkää toki ja riidelkää sitten muutamien satasten saatavista käräjillä kymppitonnien kustannuksilla. Omatpahan on kämppänne ja rahanne.
Onkos se takaajan vastuu lopultakaan yhtään sen isompi kuin vuokralaisenkaan vastuu olisi ollut?
Eikä oikeudenkäynnistä mitään kymppitonnien kustannuksia asunnon omistajalle tule.
Käräjäoikeudelle tehdään haastehakemus maksamattomista vuokrista korkoineen, + ym. kulut. Käräjäoikeus toimittaa haasteen vuokralaiselle, tällä on haasteen saatuaan 14 vrk aikaa vastata haasteeseen.
Yleensä vuokralainen ei vastaa mitään, kun ei ole mitään vastattavaa. Toisin sanoen eihän sillä ole esittää kuitteja maksetuista vuokrista. Saatava ei voi enää kiistattomampi olla.
Asiassa tulee aikanaan käräjäoikeuden yksipuolinen tuomio, joka on ulosottokelpoinen.
Käräjäoikeus perii kantajalta 86€ oikeudenkäyntimaksun, mikäli haastehakemus on paperisena.
Maksu on 65€, mikäli haastehakemus on toimitettu sähköisesti.
Haastehakemuksen voi jättää, mikäli kahden kuukauden vuokrat on maksamatta.
Tuomion saanti kestää helposti vähintään 3-5 kk, pääkaupunkiseudulla vieläkin pitempään.
Juuri tämän takia näitä takauksia tehdään, koska rahavakuus (1-3kk vuokra) harvoin kattaa vuokraajalle syntyneen vahingon.
Juurkikin noin. Minulla oli aikonaan noin 25-vuotias Helsinkiin töihin tullut vuokralainen. Luottotiedot kunnossa jne. Puolen vuoden päästä alkoi kysely, jos vuokran voisi maksaa myöhässä. Kerran lupasin ja sen jälkeen kielsin. Vuokria ei kuulunut, eikä vuokralainen vastannut puhelimeen.
Kahden kuukauden päästä tein haastehakemuksen käräjäoikeuteen. Otin riskin sakoista kotirauhanhäirinnästä ja menin sisään omilla avaimillani. Tyttö oli hylännyt asunnon, mutta jättänyt sinne puolet tavaroistaan, ruuat jääkaappiin ja kasan perintälaskuja. Luvaton koira oli kussut laminaatit pilalle ja kylppäri oli kerrassaan karmeassa kunnossa jne.
Rahoja ei ole ikinä kuulunut, eikä varmaan kuulukaan. Sen jälkeen olen vaatinut henkilötakajaa. Harva viitsii perseillä, jos vanhemmat joutuvat maksamaan laskut.
Siivosimme asuntoa pari päivää, vaihdoin lukon ja vuokrasin uudelleen. Hävisin siinä oppirahoja muutman tonnin. Miksi minä en jatkossa yrittäisi varmistaa, ettei sama tapahdu uudelleen?
Vierailija kirjoitti:
Takaajan sijaan kannattaa kyllä ottaa parin kuukauden vuokravakuus.
Vuokratakuun lisäksi kannattaa pyytää takaaja, jos vuokralle on pyrkimässä nuori (=vähän elämänviisautta omaava) henkilö.
Minulle yksityisenä vuokranantajana on tärkeää että vuokralaisella on luottotiedot kunnossa ja pieni tarinanpätkä siitä miksi haluaa juuri ko. asuntoon muuttaa ja onko mielessä minkä mittainen vuokrasuhde. Haluan myös kuulla että missä on asunut aikaisemmin (jos vuokralla) ja kuinka kauan sekä, että hankkii asianmukaisesti kotivakuutuksen.
Mielestäni ei kuulu minulle onko vuokralainen töissä vai opiskelija, toki arvostan rehellisyyttä siitä miten aikoo vuokransa maksaa ts. jos töissä niin tiedän, että palkasta, jos opiskelija niin tiedän että saa tukia.
Arvostan, että vuokralainen ilmaisee pitävänsä asunnon osaltaan kunnossa.
Olen vaatinut aina yhden kuukauden vuokravakuuden ja tähän mennessä kaikki on aina sujunut ok.
Vuokranantajat! Riittääkö teille kunnossa olevat luottotiedot ja Kelan vakuus?
Vierailija kirjoitti:
Kunnossa olevat luottotiedot on hyvä, mutta Kelan vakuus ei vakuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vastaan vähän myöhässä, mutta jos sun luottotiedot on kunnossa, eipä sun tarvi erikseen kertoa, että vuokravakuuden maksaa "isä", "kela" , "sugardaddy" whoever.
Ensin tehdään vuokrasopimus ja se astuu voimaan (ja voit saada avaimet) vasta kun myös vakuus on kunnossa.
JOS kerrot etukäteen vuokranantajalle, että Kela muuten maksaa vakuuden saattaa olla, että joku siitä tulkitsee sinun olevan ongelmien aiheuttaja - mut varmaan syitä sille, miksi Kela maksaa jonkun vakuuden on useita, muitakin kuin se, että olet hieman vähemmän aikaa Suomessa asunut..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mutta Kelan vakuus ei vakuuta.
Miksi ihmeessä?
Vierailija kirjoitti:
Siihen voi tarinoida mitä haluaa. Valtaosaa vuokranantajista ei kiinnosta muu kuin se, että maksat vuokrat ajallaan etkä pasko kämppää. Jos vuokranantaja rupeaa kyselemään esim. työnantajasi numeroa, kannattaa juosta ja lujaa. Stalkkerivuokranantajaa tuskin haluaa kukaan.
Minua kiinnostaa luottotiedot ja tietenkin haluan työnantajan yhteystiedot, jotta voin tarkistaa taustat. Olen keski-ikäinen nainen, eikä tulisi mieleenkään stalkata vuokralaisia, mutta pari kertaa on tarkastaessa paljastunut, että taustoja on keksitty. On saatettu tulla bemarilla näyttöön ja vaikutelma ollut hyvä, mutta luottotiedot ovatkin sitten osoittautuneet menneiksi. Tämäkään ei välttämättä olisi ongelma, mutta siitä pitää kertoa rehellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takaajan sijaan kannattaa kyllä ottaa parin kuukauden vuokravakuus.
Vuokratakuun lisäksi kannattaa pyytää takaaja, jos vuokralle on pyrkimässä nuori (=vähän elämänviisautta omaava) henkilö.
Ei ole kyllä koskaan tarvinnut nuortenkaan kanssa näin toimia.
En ole koskaan kertonut muuta kuin nimeni ja milloin tarvitsen asuntoa. Olen asunut vuokralla yli 16 vuotta.
Ap, jos tarjokkaita on useita, onhan se kiva saada tietää jotain hakijasta, esim Helsingin halutuimmat alueilla asunnonetsijät melkeinpä valmistautuvat kuin työpaikan hakuun ja laittavat jonkunlaisen "CV"n siitä, miten ovat asuneet ja eläneet ja miksi muuttaisivat mielellään juuri sinun kämppääsi, ja miksi hänet kannattaa valita.
Ja jos et oo ihan perus työssäkäyvä Paavo niin kyllä muuallakin kannattaa kertoa itsestään. Just vuokrattiin yksiö eräälle työttömälle nuorelle miehelle, joka kertoi ihan fiksusti mitä tehnyt, mistä jäi työttömäksi, mitkä suunnitelmat tänä vuonna (päästä XXY opiskelemaan) ja laittoi sähköiseen hakemukseensa jopa kuvansa missä näytti ihan perus-"lukion käyneeltä nuorelta mieheltä".
Vierailija kirjoitti:
Ei minua kiinnosta, kuka vakuuden maksaa. Riittää, että se maksetaan sopimuksen mukaisesti.
Käyn aina "neuvottelemassa" hakijan nykyisessä asunnossa. Siitä näen osaako asua vai ei.
Jos ei sovi, asia selvä. Seuraava!
Minä vuokrasin viimeksi asuntoni Helsingissä ihmiselle, jolla oli hyvä vakituinen työpaikka (sairaalalääkäri). Hän näytti työsopimuksensa ja palkkanauhansa pyytämättä ja vuokrasopimus syntyi. En ymmärrä millainen vuokranantaja viitsii puljata jonkun kelan vakuuksien tai vielä enemmän vanhempien antamien lippu lappujen kanssa, kun kunnollisia vuokralaisiakin on pilvin pimein.
Vierailija kirjoitti:
Käyn aina "neuvottelemassa" hakijan nykyisessä asunnossa. Siitä näen osaako asua vai ei.
En ikinä suostuisi tuollaiseen. Onneksi ei ole tarvinutkaan, vaan neuvottelut on hoidettu puhelimitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan vähän myöhässä, mutta jos sun luottotiedot on kunnossa, eipä sun tarvi erikseen kertoa, että vuokravakuuden maksaa "isä", "kela" , "sugardaddy" whoever.
Ensin tehdään vuokrasopimus ja se astuu voimaan (ja voit saada avaimet) vasta kun myös vakuus on kunnossa.
JOS kerrot etukäteen vuokranantajalle, että Kela muuten maksaa vakuuden saattaa olla, että joku siitä tulkitsee sinun olevan ongelmien aiheuttaja - mut varmaan syitä sille, miksi Kela maksaa jonkun vakuuden on useita, muitakin kuin se, että olet hieman vähemmän aikaa Suomessa asunut..
Harvemmin Kela nykyään maksa vakuutta, se antaa yleensä maksusitoumuksen. Ja ennenkuin sitä kautta on rahansa saanut, niin siinä menee aikaa, rahaa ja paperia.
Vierailija kirjoitti:
Minä vuokrasin viimeksi asuntoni Helsingissä ihmiselle, jolla oli hyvä vakituinen työpaikka (sairaalalääkäri). Hän näytti työsopimuksensa ja palkkanauhansa pyytämättä ja vuokrasopimus syntyi. En ymmärrä millainen vuokranantaja viitsii puljata jonkun kelan vakuuksien tai vielä enemmän vanhempien antamien lippu lappujen kanssa, kun kunnollisia vuokralaisiakin on pilvin pimein.
Fiksu vuokranantaja, joka ei luokittele ihmisiä sen perusteella, missä he ovat töissä. Kelan maksama vuokravakuushan on varmin mahdollinen tapa saada se vakuus. Kunnollinen lääkärikin voi olla epärehellinen ja huolimaton raha-asioissa.
t. pitkäaikaistyöttömän tyytyväinen vuokranantaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä suostuisi tuollaiseen. Onneksi ei ole tarvinutkaan, vaan neuvottelut on hoidettu puhelimitse.
Oikein hyvä, pistä päreiksi jonkun muun kämppä.
Maksukykysi mihin perustuu ja millaisen vuokran olet halukas maksamaan.
Onkos se takaajan vastuu lopultakaan yhtään sen isompi kuin vuokralaisenkaan vastuu olisi ollut?
Eikä oikeudenkäynnistä mitään kymppitonnien kustannuksia asunnon omistajalle tule.
Käräjäoikeudelle tehdään haastehakemus maksamattomista vuokrista korkoineen, + ym. kulut. Käräjäoikeus toimittaa haasteen vuokralaiselle, tällä on haasteen saatuaan 14 vrk aikaa vastata haasteeseen.
Yleensä vuokralainen ei vastaa mitään, kun ei ole mitään vastattavaa. Toisin sanoen eihän sillä ole esittää kuitteja maksetuista vuokrista. Saatava ei voi enää kiistattomampi olla.
Asiassa tulee aikanaan käräjäoikeuden yksipuolinen tuomio, joka on ulosottokelpoinen.
Käräjäoikeus perii kantajalta 86€ oikeudenkäyntimaksun, mikäli haastehakemus on paperisena.
Maksu on 65€, mikäli haastehakemus on toimitettu sähköisesti.
Haastehakemuksen voi jättää, mikäli kahden kuukauden vuokrat on maksamatta.
Tuomion saanti kestää helposti vähintään 3-5 kk, pääkaupunkiseudulla vieläkin pitempään.
Juuri tämän takia näitä takauksia tehdään, koska rahavakuus (1-3kk vuokra) harvoin kattaa vuokraajalle syntyneen vahingon.