Miten töissä pitäisi toimia vapaamatkustajien kanssa? (ov)
Olen töissä palvelualalla (matalapalkka-ala). Tietyt ihmiset jättävät tekemättä kaiken, mitä voivat. Juuri ja juuri tekevät välttämättömimmän.
Helppohan se olisi sanoa, että "tee itsekin samoin". No, sitten ne tietyt asiat vähitellen vain kasaantuvat, että se ei ole ratkaisu. Toinen ongelma on se, että jos jättäisin itse tekemättä tiettyjä asioita, toiset yhtä tunnolliset työntekijät kuin minä saavat ne tehtävikseen ja se ei olisi reilua. On siis niin, että on pari tunnollista työntekijää ja sitten on niitä vapaamatkustajia.
Toinen ongelma on se, että jos jättäisin itse tekemättä niitä tehtäviä, niin työstäni putoaisi pois tietty mielekkyys. Koska näen, että mitä paremmin hommat tekee, sitä paremmin kokonaisuus toimii.
Mikä siis neuvoksi?
Kommentit (49)
Se viimeinen 20% tekemisen laadusta vie 80% tekemisen ajasta. Joissakin tehtävissä ~100% on tarpeen ja eron huomaa, mutta yllättävän harvassa. Eri asia jos tekemisen määrässä on ongelma, mutta usein kyse ei ole lopulta siitä. Asiat tulee "jotenkin" tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Ravintola-alalla on paljon hommia, jotka pitäis ihan listata hommiks, muuten niitä ei tee kukaan. Itse olin vuosia esimiehenä/ravintolapäällikkönä pikaruokaravintolassa ja tiedän täsmälleen mitä tarkoitat. Ratkaisu asiaan oli meidän pienessä paikassa se, että savustettiin ulos ne jotka vapaa matkusteli. Meillä oli hyvä työporukka, jossa pidettiin ylpeyden aiheena sitä, että kaveria autettiin eikä hänelle todellakana viitsinyt jättää mitään paskaista keittiötä seuraavaan vuoroon tai jättää esivalmisteluja tekemättä.
Mutta siis ehkäistäksemme vapaamatkustamisen kirjoitimme ylös kaiken mitä kaikkien työntekijöiden ravintolassa kuuluu tehdä. Eli pizzalaatikoiden taittelemiset kirjoitettiin listalle, lattiakaivon peseminen, täytteiden esivalmistelu seuraavalle vuorolle. Niistä tehtiin tehtävät niin ne onnistui.
Mutta jos työpaikalle on jo livahtanut se kulttuuri, että vain "pakolliset" (mitä nekin on..) te
Paljon sitä että kun työnantaja ei sitoudu työntekijään, ei työntekijäkään sitoudu työnantajaan. Silloin tehdään vain listan mukaiset tehtävät. Ei ajatella itsenäisesti. Osin sukupolvi kysymys. Koulussahan saa nykyään kaikesta opintopisteitä jne. mitään ei tehdä vain siksi että se on jollain tapaa moraalisesti oikein tai edistää ryhmää. Kaikesta pitää saada konkreettinen hyöty.
Usein työnantaja mittaa lopulta vain ne työlistalle merkityt suoritukset tai tehtävät.
Näin tuli juuri tehtyä, itse hoitoalalla ja töitä ei vain voi jättää tekemättä ilman että asukkaat kärsii. Nyt jo useampi kyllästynyt tämän hlö:n toimintaan. Lisäksi häntä motivoi vain raha, vaikka ei palkkamme niin suuri olekkaan. Lisäksi kohtelee hoidettavia epäkunnioittavasti.
Meillä täällä julkisen palveluntuottajan toimistolla hiihtelee joku tukipalveluissa työskentelevä tyyppi siihen malliin etten kyllä tiedä mikä virka hänellä on. Hänellä on interssa kyllä oma vastuualue määritelty mut ilmeisesti töitä ei ole, koska hän hiippailee toimistoa ristiin rastiin vähän väliä erittäin verkkaisesti. Korostetun verkkaisesti.
Istutaan kollekoiden kanssa sellasessa kohdassa että nähdään läpi toimiston ja tää hiihtelijäkundi on pistänyt silmään. Hän voi mennä kopio-tstotarvike huoneeseen, pistää oven kiinni, on siellä monta minuuttia ja tulee tyhjin käsin ulos, mitä hän teki siellä.
Äsken katoin ku oli ilmeisesti lähdössä lounaalle, kävelee taas ristiin rastiin toimistoa, vessaan, lokerikolle, työpöydälle, jääkaapille sit rasioiden kanssa ees taas yksi asia kerrallaan. Toivottavasti osautuu edes ruokasaliin tämän päivän nimissä.
Kerran seurasin kun oli varmaan 10 min pukuhuone/wc tiloissa keskellä päivää. Hän ramppia vähän väliä wc:ssä - no voihan olla että on jotain ongelmia elimistön toiminnassa, se suotakoon hänelle. Ksikki tapahtuu kuin hidastetussa filmissä, hyvin hyvin verkkaseen. Välillä mietitään että jos me liiketoiminnassa huuhailtas päivät pitkin käytäviä hyvin verkkaseen ni millon joku puuttuu asiaan että "mitä te teette"?
Mut toisaalta julkkarilla on varmasti joku sosiaalinen velvote palkata näitä jotka ei saa duunipaikkaa muualta. Näitä huuhailijoita on pitkin maakuntia ihan suorittavassa työssäkin ja valitettavasti lisää tulee.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion.
"Hallitus hyväksyi alisuoriutumisen irtisanomisperusteeksi."
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun puurtamistasi arvosteta, sen sijaan purnaamisesi muiden työpanoksesta pannaan merkille. Pyytämättä tehdystä työstä on turha odottaa kiitosta. Esimehen homma on jakaa työt.
Jo vain, olet oikeassa, esihenkilön homma on jakaa työt. Ongelma on siinä, ettei kaikki tee heille jaettuja tehtäviä. On niitä, jotka jättävät oman osuutensa hoitamatta. Ja kun kyse on kokonaisuudesta, jonkun muun on lopulta tehtävä lusmujenkin osuus, että homma tulee hoidettua. Yleensä nämä on samat lusmut ja samat vastuulliset. Onko muka oikein?
Jos töitä tehdään samaan aikaan/porukassa, niin usein auttaa kun kysyy:
-Voitko lähteä kaveriksi, kaksin saadaan homma nopeammin tehtyä? (Aika harva viitsii kieltäytyä, kun pyydetään avuksi)
-Pitäisi tehdä homma A ja homma B. Kumman sinä otat tänään? Minä voin tehdä sitten toisen. (edelleen aika harva ilkeää sanoa, että ei kumpaakaan)
Teen töitä koko sen kahdeksan tunnin ajan josta mulle maksetaan, en kaipaa mitään ylimääräisiä hengähdyshetkiä virallisten taukojen lisäksi enkä pidä kirjaa muiden tekemisistä. En ihan tajua edes tuota ongelmaa. Jäätkö siis työpäivän jälkeen tekemään niitä ylimääräisiä töitä?