Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten töissä pitäisi toimia vapaamatkustajien kanssa? (ov)

Vierailija
25.01.2021 |

Olen töissä palvelualalla (matalapalkka-ala). Tietyt ihmiset jättävät tekemättä kaiken, mitä voivat. Juuri ja juuri tekevät välttämättömimmän.
Helppohan se olisi sanoa, että "tee itsekin samoin". No, sitten ne tietyt asiat vähitellen vain kasaantuvat, että se ei ole ratkaisu. Toinen ongelma on se, että jos jättäisin itse tekemättä tiettyjä asioita, toiset yhtä tunnolliset työntekijät kuin minä saavat ne tehtävikseen ja se ei olisi reilua. On siis niin, että on pari tunnollista työntekijää ja sitten on niitä vapaamatkustajia.
Toinen ongelma on se, että jos jättäisin itse tekemättä niitä tehtäviä, niin työstäni putoaisi pois tietty mielekkyys. Koska näen, että mitä paremmin hommat tekee, sitä paremmin kokonaisuus toimii.

Mikä siis neuvoksi?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen asenne, että hoidan vaan sen, mikä on ihan pakko, ei kanna pitkälle. Esimiehet kyllä näkevät ja tietävät, kuka oikeasti hoitaa asiat kunnolla ja kuka menee aina sieltä, missä aita on matalin. Kun tulee seuraavat yt neuvottelut, on aika selvää, kenestä silloin halutaan eroon.

Asia tulee ottaa kehityskeskustelussa esille. Sille laiskalle työkaverille voi ystävällisesti sanoa, että oletko ajatellut, että kun et tee tuota juttua kunnolla, se on tässä työvaiheessa minulla edessä ja hidastaa ja vaikeuttaa tätä juttua. Oikein pahassa tilanteessa neuvon vaihtamaan työpaikkaa.

Vierailija
22/49 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintola-alalla on paljon hommia, jotka pitäis ihan listata hommiks, muuten niitä ei tee kukaan. Itse olin vuosia esimiehenä/ravintolapäällikkönä pikaruokaravintolassa ja tiedän täsmälleen mitä tarkoitat. Ratkaisu asiaan oli meidän pienessä paikassa se, että savustettiin ulos ne jotka vapaa matkusteli. Meillä oli hyvä työporukka, jossa pidettiin ylpeyden aiheena sitä, että kaveria autettiin eikä hänelle todellakana viitsinyt jättää mitään paskaista keittiötä seuraavaan vuoroon tai jättää esivalmisteluja tekemättä.

Mutta siis ehkäistäksemme vapaamatkustamisen kirjoitimme ylös kaiken mitä kaikkien työntekijöiden ravintolassa kuuluu tehdä. Eli pizzalaatikoiden taittelemiset kirjoitettiin listalle, lattiakaivon peseminen, täytteiden esivalmistelu seuraavalle vuorolle. Niistä tehtiin tehtävät niin ne onnistui.

Mutta jos työpaikalle on jo livahtanut se kulttuuri, että vain "pakolliset" (mitä nekin on..) tehdään niin esimiehellä on kova homma saada uudet työtehtävät ajettua läpi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu täysin kuinka sitoutunut olet työpaikkaasi: haluatko olla siellä vielä 10 vuoden päästä?

Olen itse paininut saman asian kanssa. Olen tehokas ja tunnollinen työntekijä, jonka vuoksi kerään harteille myös kaikki turhat velvollisuudet ja muidenkin työtehtävät jos he eivät ehdi. Nyt vuosi takana yrityksessä ja isossa talossa voi laskea ihan yhden käden sormin työntekijät, jotka oikeasti tekevät työnsä hyvin. Suurimmalle osalle tämä on vain pakollinen paikka kuluttaa 8h aikaa jotta saa palkan - heille on ihan sama tekevätkö tämän ajan oikeasti töitä vai istuvat tupakkapaikalla.

Oma ratkaisu oli taantua muiden tasolle. Esimiehen kanssa kävimme muutaman kerran keskustelua aiheesta ja hänellekin kerroin, että tilanne syö oman motivaation. Muutosta ei tapahtunut, joten nyt teen juurikin ne pakolliset tehtävät ja asiat, jotka vaikuttavat osittain omaan työhöni - Oma työnjälkeni on edelleen täydellistä, mutta en stressaa enää muiden hommia ja työpäivissä on mukavasti luppoaikaa. Edelleen tulee työkavereilta pyyntöjä jos voisin jatkaa heidän töitään, mutta harmi, ei vain aikani enää millään riitä kun pitää vähän levätä omien tehtävien välillä :)

Vierailija
24/49 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen asenne, että hoidan vaan sen, mikä on ihan pakko, ei kanna pitkälle. Esimiehet kyllä näkevät ja tietävät, kuka oikeasti hoitaa asiat kunnolla ja kuka menee aina sieltä, missä aita on matalin. Kun tulee seuraavat yt neuvottelut, on aika selvää, kenestä silloin halutaan eroon.

Pomoissa vaan on eroja. Meillä YT:ssä lähti työntekijöistä juuri ne ahkerat tunnolliset ja se porukka jäi, joka teki vain mitä on pakko ja jonka jälkiä sai ahkerat usein korjailla.

Vierailija
25/49 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse siivosualalla. Siellä usein sama ongelma, kun tehdään parityötä tai ryhmätyötä jossain loppusiivouksessa raksalla. 

Itse kyllästyin ja etsin työpaikan, missä teen itse kaikki työt yksin. Ongelma ratkaistu.

Sama. Tiimissä on melkein aina joku sarjasaikuttaja, jota joutuu paikkaamaan. Monesti myös välineet jätetään minne ja miten sattuu. Nyt on kaikki omilta jäljiltä.

Vierailija
26/49 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinun puurtamistasi arvosteta, sen sijaan purnaamisesi muiden työpanoksesta pannaan merkille. Pyytämättä tehdystä työstä on turha odottaa kiitosta. Esimehen homma on jakaa työt.

Totta. Ymmärrän tämän. Yleensä se pulma voi olla juuri se, että saan tehtäväkseni jotkut tietyt tehtävät vapaamatkustajalta. Toki ilmoittelen näillekin näistä välillä, että "kiitos vaan". Esimies ei edes tiedä noista kaikista, vaan setvitään näitä keskenään. Sekin voi siis olla ongelma. Olen viime aikoina alkanut sanomaan noista joistain asioista esimiehelle enemmän. Hänellä on sitten taas oma todellisuutensa, ei välttämättä näe toimimattomuuksia töissä. Välillä esimieheni on myös kuormittunut ja huomaan että itse yritän vältellä silloin asioista sanomista.

Vierailija
27/49 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintola-alalla on paljon hommia, jotka pitäis ihan listata hommiks, muuten niitä ei tee kukaan. Itse olin vuosia esimiehenä/ravintolapäällikkönä pikaruokaravintolassa ja tiedän täsmälleen mitä tarkoitat. Ratkaisu asiaan oli meidän pienessä paikassa se, että savustettiin ulos ne jotka vapaa matkusteli. Meillä oli hyvä työporukka, jossa pidettiin ylpeyden aiheena sitä, että kaveria autettiin eikä hänelle todellakana viitsinyt jättää mitään paskaista keittiötä seuraavaan vuoroon tai jättää esivalmisteluja tekemättä.

Mutta siis ehkäistäksemme vapaamatkustamisen kirjoitimme ylös kaiken mitä kaikkien työntekijöiden ravintolassa kuuluu tehdä. Eli pizzalaatikoiden taittelemiset kirjoitettiin listalle, lattiakaivon peseminen, täytteiden esivalmistelu seuraavalle vuorolle. Niistä tehtiin tehtävät niin ne onnistui.

Mutta jos työpaikalle on jo livahtanut se kulttuuri, että vain "pakolliset" (mitä nekin on..) tehdään niin esimiehellä on kova homma saada uudet työtehtävät ajettua läpi.

Meillä käytetään jo tehtävälistoja. Silti niiden pitäisi olla hiuksiahalkovan yksityiskohtaisia, että saataisiin kaikki katettua pelkästään niillä.

Mutta ymmärrät selvästi, mitä tarkoitan ja kyse on samasta asiasta!:) Että kyse on juuri tuollaisesta "pese kahvikannu kunnolla äläkä jätä seuraavalle puolen tunnin jynssäystä tehtäväksi".

Meillä on myös se hyvä tilanne, että on pari muutakin tunnollista työntekijää, joten en ole pelkästään leimaantunut "ikäväksi valittajaksi".

En tiedä, onko mahdollista muuttaa homma sellaiseksi, että vapaamatkustajat lopettavat. Koska saisivat koko ajan palautetta tekemättömistä töistä tai työn jäljestä. Tietysti esimiestyö muuttuu sellaiseksi, että joka päivä saat sanoa jostain asiasta..

Vierailija
28/49 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pomoissa vaan on eroja. Meillä YT:ssä lähti työntekijöistä juuri ne ahkerat tunnolliset ja se porukka jäi, joka teki vain mitä on pakko ja jonka jälkiä sai ahkerat usein korjailla.

Juuri ne "subliikki-ihmiset", pomon mielistelijät jäävät tekemään työt rimaa hipoen. Näkyy pian firman asiakastyytyväisyydessä ja tuloksessa. Kohta niille lusmuillekaan ei ole töitä...

Olisin tyytyväinen, jos olisin voinut hoitaa työni omien standardieni mukaisesti mahd. hyvin, firman käytännöt/huono organisointi eivät sitä mahdollistaneet  ja lisäksi näiden lusmujen mokien paikkaaminen vei aikaa omista töistä. Parannusehdotukset kaikuivat kuuroille korville.

Nyt silmien ummistaminen auttaa fyysisesti jaksamaan töissä, mutta korkean työmoraalini takia aiheuttaa stressiä. Ei hyvä mitenkään päin!

Vierailija
29/49 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri ne "subliikki-ihmiset", pomon mielistelijät jäävät tekemään työt rimaa hipoen. Näkyy pian firman asiakastyytyväisyydessä ja tuloksessa. Kohta niille lusmuillekaan ei ole töitä...

Olisin tyytyväinen, jos olisin voinut hoitaa työni omien standardieni mukaisesti mahd. hyvin, firman käytännöt/huono organisointi eivät sitä mahdollistaneet  ja lisäksi näiden lusmujen mokien paikkaaminen vei aikaa omista töistä. Parannusehdotukset kaikuivat kuuroille korville.

Nyt silmien ummistaminen auttaa fyysisesti jaksamaan töissä, mutta korkean työmoraalini takia aiheuttaa stressiä. Ei hyvä mitenkään päin!

Koen, että tämä on myös oma ongelmani. Että oma motivaationi perustuu siihen, että työssä päästään tavoitteisiin, tässä tapauksessa siihen, että asiat on tehty kunnolla ja seuraavana päivänä mukava jatkaa työssä. Eikä niin, että ihan silmin nähden niitä tekemättömiä töitä on tai sellaisia, että on tehty vähän sinne päin.

Ja en pääse millään työssäni siihen, että voisin hoitaa vain oman tonttini. Muutenhan koko ongelmaa ei olisi. ap

Vierailija
30/49 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaa suusi ja ala velvoittaa vapaamatkustajia tekemään työnsä paremmin:

"Hei, hoida sä asia x niin mä hoidan y."

"Tää jäi vielä likaiseksi/kesken/tekemättä, tee kunnolla."

"Hei, sä et taida tietää, miten tää tehtävä kuuluu hoitaa kunnolla. Mä voin näyttää, kato. Noni koita nyt itse." (Kyttää vieressä ja opasta, jos laiskottelee)

"Kyllä sä nyt vaan ehdit ja jaksat tehdä tän."

Saat vapaamatkustajat ehkä harmistumaan, mutta on ihan oikein vaatia jotakin panostusta heiltäkin, jos kerran jää muuten työt toisten harteille. Kyllä laiskuria voi vähän potkia p erseelle.

Vierailija
31/49 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avaa suusi ja ala velvoittaa vapaamatkustajia tekemään työnsä paremmin:

"Hei, hoida sä asia x niin mä hoidan y."

"Tää jäi vielä likaiseksi/kesken/tekemättä, tee kunnolla."

"Hei, sä et taida tietää, miten tää tehtävä kuuluu hoitaa kunnolla. Mä voin näyttää, kato. Noni koita nyt itse." (Kyttää vieressä ja opasta, jos laiskottelee)

"Kyllä sä nyt vaan ehdit ja jaksat tehdä tän."

Saat vapaamatkustajat ehkä harmistumaan, mutta on ihan oikein vaatia jotakin panostusta heiltäkin, jos kerran jää muuten työt toisten harteille. Kyllä laiskuria voi vähän potkia p erseelle.

Mä teen näin, jos olen töissä sellaisen kanssa. Mutta jos vapaamatkustaja on ollut vaikka edellisenä päivänä töissä toisen lusmun kanssa, niin en voi vaikuttaa siihen. ap

Vierailija
32/49 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä taivaspaikan luulet saavasi, ap, kun olet tuollainen ”työn sankari”?

Todellisuudessa saat niuhottajan leiman ja korkean verenpaineen.

Tässä keskustelussa ei ole ilmennyt hyviä ratkaisuehdotuksia asiaan kuitenkaan. On selvää, että nykyinen tilanne on rasittava. Mutta mahdolliset muutkin vaihtoehdot ovat aika rasittavia. ap

Vierailija
33/49 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse siivosualalla. Siellä usein sama ongelma, kun tehdään parityötä tai ryhmätyötä jossain loppusiivouksessa raksalla. 

Itse kyllästyin ja etsin työpaikan, missä teen itse kaikki työt yksin. Ongelma ratkaistu.

Sama. Tiimissä on melkein aina joku sarjasaikuttaja, jota joutuu paikkaamaan. Monesti myös välineet jätetään minne ja miten sattuu. Nyt on kaikki omilta jäljiltä.

En ole siivousalalla mutta olen se joka tulee paikalle kun joku saikulla tai vapaalla. Ennen tein työni hyvin, käytin tuhottomasti aikaa siihen että ongin sähköpostista keskeneräisiä tehtäviä ja asiakkaiden pyyntöjä sekä pidin huolen ettei mitään ollut kesken jäljiltäni.

Mutta kun kukaan muu ei toiminut samoin! Osa jopa suorastaan tuntui piilottavan tavaroita ja asiakkaiden viestejä. Siispä minä istun paikalla, teen välttämättömän. Ja muut siivotkoon omat sotkunsa ja tehköön loppuun mitä ovat aloittaneet, aivan sama vaikka olisi kahden viikon saikku.

Myönnän, asiakkaat siitä kärsivät osansa mutta minä myös suoraan kerron miksi pyyntöä ei ole hoidettu, minulle ei siitä ole kertonut se heidän normi aspansa, palatkaa hänelle palautteen kanssa kun on taas töissä.

Vierailija
34/49 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin ennen jaksoin intopinkeenä juosta menemään. Sainko itse siitä mitään? En. En enää juokse ja sama matala palkka sinne tililleni tulee. Työ ei ole sellaista että tästä minnekään tässä firmassa etenisi ihan sama mitä itse tekee.

Tämä on täysin ok niin kauan, kun se oma rimaa hipova tekeminen ei kasaudu muille lisähommiksi, tai näy asiakkaille päin. Ei kukaan jaksa aina olla innokas ja ihmisillä on erilaisia päiviä ja ajanjaksoja elämässä.

Vierailija
35/49 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomasin itse kun muutin omaa asennettani aloin voimaan paremmin siellä töissä. Nyt teen vain sen mikä on pakko. Kannattaa kysyä itseltään muutama kysymys. Tuliko tarvittava tehtyä? Tuli. Tuliko palkka tilille? Tuli. Kuoliko kukaan? Ei.

Tässä ongelmana on se, että tarvittavat asiat eivät välttämättä tule tehtyä ja minulle voi tulla enemmän tehtävää sen takia, että on noita, jotka tekevät vain minimin. ap

Tuleeko ne SINULLE välttämättömät asiat tehtyä, että palkanmaksu velvoite täyttyy?

Et ilmeisesti ymmärtänyt tässä ongelman ydintä.:) ap

Minusta tuntuu, että sinä et ole ymmärtänyt, miten maailma toimii. Et mistään löydä täydellistä työpaikkaa. Olet ihminen, joka koko ajan haluaa tehdä maksimimäärän ja ylikin, etkä ilmeisesti siedä pientäkään epätäydellisyyttä. Tulet löytämään joka työpaikalta mielestäsi tekemätöntä työtä, johon menet mukaan, vaikkei olisi tarve. 

Ongelma on pääsi sisällä.

- eri vastaaja -

Vierailija
36/49 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomasin itse kun muutin omaa asennettani aloin voimaan paremmin siellä töissä. Nyt teen vain sen mikä on pakko. Kannattaa kysyä itseltään muutama kysymys. Tuliko tarvittava tehtyä? Tuli. Tuliko palkka tilille? Tuli. Kuoliko kukaan? Ei.

Tässä ongelmana on se, että tarvittavat asiat eivät välttämättä tule tehtyä ja minulle voi tulla enemmän tehtävää sen takia, että on noita, jotka tekevät vain minimin. ap

Tuleeko ne SINULLE välttämättömät asiat tehtyä, että palkanmaksu velvoite täyttyy?

Minusta tuntuu, että sinä et ole ymmärtänyt, miten maailma toimii. Et mistään löydä täydellistä työpaikkaa. Olet ihminen, joka koko ajan haluaa tehdä maksimimäärän ja ylikin, etkä ilmeisesti siedä pientäkään epätäydellisyyttä. Tulet löytämään joka työpaikalta mielestäsi tekemätöntä työtä, johon menet mukaan, vaikkei olisi tarve. 

- eri vastaaja -

Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta tilanteessani apua ei ole näistä "yritä hoitaa vain omat asiasi" -neuvoista. Olisi kiva tietää, miten joku saman kokenut on ratkaissut itse asian. Minun kannaltani on tietysti mielekästä sekin, etten väsytä itseäni liikaa.

Vierailija
37/49 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä ”ahkerat ja tunnolliset” vaan ovat niitä ahkerimpia heippalappujen kirjoittajia, YT:ssä juuri sellaisia hankalia, jotka pilaavat ilmapiirin ja siksi saavat lähteä.

Vierailija
38/49 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- eri vastaaja -

Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta tilanteessani apua ei ole näistä "yritä hoitaa vain omat asiasi" -neuvoista. Olisi kiva tietää, miten joku saman kokenut on ratkaissut itse asian. Minun kannaltani on tietysti mielekästä sekin, etten väsytä itseäni liikaa.

Niin mutta kelpaako sinulle vastaukset "minä ratkaisin sen niin, että lakkasin välittämästä" tai "vaihdoin työpaikkaa"?

Kommentointisi perusteella ei kelpaa. Etsit jotain sellaista ratkaisua, jossa taikasauvaa heilauttamalla saat toisista ihmisistä yhtä työvimmaisia kuin itsekin olet. Ainoa, jota voit muuttaa on sinä itse. 

Vierailija
39/49 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tarvittavien asioiden tekemättä jääminen voi olla ap:n ongelma, jos se ei ole ap:n työkaverien ongelma?

Vierailija
40/49 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ylempi toimihenkilö, aina, missä tahansa työssä ja roolissa ollut se vastuunkantaja ja henkilö joka tekee kaiken huolella loppuun saakka, koska en halua kuulua niiden "vapaamatkustajien" joukkoon. Haluan olla hyvä ja arvostettu työssäni ja koska olen sitä ollutkin, työnantajani ovat myös sen huomanneet ja siksi kai olen päässyt varsin pitkälle työurallani. Kaikki eivät ole niitä jotka haluavat antaa itsestään sen "menee siitä mistä rima on matalin" mielikuvan.

Tämä aihepiiri sattui silmiini juuri nyt juhannuksen kynnyksellä, kun juuri tällainen vapaamatkustaja kollegani on taas jossain mökillä  (tai karavaanarialueella) valmistautumassa koko perheellä juhannuksen viettoon, vaikka on ihan normaali työpäivä. Meillä muilla kollegoilla on kalenterissa vielä palavereja ym ym mutta tällä yhdellä ei. Hän on aukaissut koneen aamulla, mutta ei käytä sitä vaan on poistunut tilassa olut koko aamun. Eli tekee ihan jotain muuta kuin töitä. Hän on myös henkilö joka delegoi ihan kaiken mahdollisen alaisilleen (esihenkilöille). Joka ikinen viikonloppu alkaa jo perjantaina puolilta päivin ja joka ikinen juhlapyhäviikonloppu alkaa jo 1-2 arkipäivää enne kuin muilla. Hän on puhelimella tavoitettavissa JOS jollain on asiaa. Ilmeisesti hänellä ei ole myöskään niin paljon töitä kuin muilla, koska hänellä on tällaiseen mahdollisuus. Hänen ms office ym tietojenkäsittelyn taidot on jääneet jonnekin 2000 luvun alkupuolelle, hän ei osallistu aktiivisesti mihinkään ns yhteiseen tai ylimääräiseen, vaan tulee esim kokouksiin ilman läppäriä jottei tarvitse olla sihteerinä tai esittää jotain koneelta, koska ei osaa. Tämä ärsyttää muita, mutta koska ollaan korrekteja kukaan ei ota asiaa esille pomomme kanssa. Emme halua antaa itsestämme sellaista kuvaa, että kipitetään vinkumaan työkaverista selän takana johtajalle. Siksi koitan keskittyä omaan tekemiseen ja koitan olla ajattelematta tätä eriarvoisuutta. Enkä herraparatkoon edes uskalla ajatella mitä tämä ihminen saa palkkaa verrattuna minuun, koska on ollut iät ja ajat talossa, hänellä voi hyvinkin olla parempi palkka kuin minulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän