Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten töissä pitäisi toimia vapaamatkustajien kanssa? (ov)

Vierailija
25.01.2021 |

Olen töissä palvelualalla (matalapalkka-ala). Tietyt ihmiset jättävät tekemättä kaiken, mitä voivat. Juuri ja juuri tekevät välttämättömimmän.
Helppohan se olisi sanoa, että "tee itsekin samoin". No, sitten ne tietyt asiat vähitellen vain kasaantuvat, että se ei ole ratkaisu. Toinen ongelma on se, että jos jättäisin itse tekemättä tiettyjä asioita, toiset yhtä tunnolliset työntekijät kuin minä saavat ne tehtävikseen ja se ei olisi reilua. On siis niin, että on pari tunnollista työntekijää ja sitten on niitä vapaamatkustajia.
Toinen ongelma on se, että jos jättäisin itse tekemättä niitä tehtäviä, niin työstäni putoaisi pois tietty mielekkyys. Koska näen, että mitä paremmin hommat tekee, sitä paremmin kokonaisuus toimii.

Mikä siis neuvoksi?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet peppureikä. Siinä koko jutun juju.

Vierailija
2/49 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin itse kun muutin omaa asennettani aloin voimaan paremmin siellä töissä. Nyt teen vain sen mikä on pakko. Kannattaa kysyä itseltään muutama kysymys. Tuliko tarvittava tehtyä? Tuli. Tuliko palkka tilille? Tuli. Kuoliko kukaan? Ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos on esimiehiltä kokemuksia, kuinka ratkaista tää asia, kiinnostaa!:)

Vierailija
4/49 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomasin itse kun muutin omaa asennettani aloin voimaan paremmin siellä töissä. Nyt teen vain sen mikä on pakko. Kannattaa kysyä itseltään muutama kysymys. Tuliko tarvittava tehtyä? Tuli. Tuliko palkka tilille? Tuli. Kuoliko kukaan? Ei.

Tässä ongelmana on se, että tarvittavat asiat eivät välttämättä tule tehtyä ja minulle voi tulla enemmän tehtävää sen takia, että on noita, jotka tekevät vain minimin. ap

Vierailija
5/49 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ennen jaksoin intopinkeenä juosta menemään. Sainko itse siitä mitään? En. En enää juokse ja sama matala palkka sinne tililleni tulee. Työ ei ole sellaista että tästä minnekään tässä firmassa etenisi ihan sama mitä itse tekee.

Vierailija
6/49 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin ennen jaksoin intopinkeenä juosta menemään. Sainko itse siitä mitään? En. En enää juokse ja sama matala palkka sinne tililleni tulee. Työ ei ole sellaista että tästä minnekään tässä firmassa etenisi ihan sama mitä itse tekee.

En samastu. Tykkään palvella asiakkaita hyvin, tykkään, kun hommat toimii.:) ap

Vierailija
7/49 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri asia jos ne sinun asiakkaat jotenkin välittää sinusta. Ilmeisesti eivät työkavereistasi.

Ja mitä sitten valitat? Anna mennä jos olet tyytyväinen.

Vierailija
8/49 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri asia jos ne sinun asiakkaat jotenkin välittää sinusta. Ilmeisesti eivät työkavereistasi.

Samaa työtähän tää on kaikille.  Jos esitän, että on ongelma, jolle voi löytää ratkaisun, se ei mielestäni ole sellaista valitusta vain..Mielellään kuulisin niitä ratkaisumalleja. ap

Vierailija
9/49 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa työtähän tää on kaikille.  Jos esitän, että on ongelma, jolle voi löytää ratkaisun, se ei mielestäni ole sellaista valitusta vain..Mielellään kuulisin niitä ratkaisumalleja. ap

Niin samaa työtä. Miksi niiden jotka tekevät vain työnsä pitäisi puhista lisää siksi että sinä pidät sitä mielekkäänä?

Vierailija
10/49 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin samaa työtä. Miksi niiden jotka tekevät vain työnsä pitäisi puhista lisää siksi että sinä pidät sitä mielekkäänä?

Ei tarvitse puhista, mutta ei tarvitsisi jättää enemmän hommia aina muille.:) ap

Vierailija
11/49 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ongelmana on se, että tarvittavat asiat eivät välttämättä tule tehtyä ja minulle voi tulla enemmän tehtävää sen takia, että on noita, jotka tekevät vain minimin. ap

Tuleeko ne SINULLE välttämättömät asiat tehtyä, että palkanmaksu velvoite täyttyy?

Vierailija
12/49 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää puhua asiasta esimiehesi kanssa.

Vierailija
13/49 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen työ määritteli ihmistä, mutta nyt vapaa-aika on tärkeämpää ja se, mitä ollaan työn ulkopuolella. Työ on vain välttämätön paha ja se tehdään mikä on pakko. Jos jotain voidaan jättää tekemättä se jätetään tekemättä. Omat tekemiseni kestää kyllä päivän valon pomonkin silmissä. Ei hän ole minulta vaatinut ja pyytänytkään enempää.

Vierailija
14/49 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko ne SINULLE välttämättömät asiat tehtyä, että palkanmaksu velvoite täyttyy?

Et ilmeisesti ymmärtänyt tässä ongelman ydintä.:) ap

Vierailija
15/49 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse siivosualalla. Siellä usein sama ongelma, kun tehdään parityötä tai ryhmätyötä jossain loppusiivouksessa raksalla. 

Itse kyllästyin ja etsin työpaikan, missä teen itse kaikki työt yksin. Ongelma ratkaistu.

Vierailija
16/49 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin aikoinaan tein muiden hommia, kun ehdin, koska enemmin tai myöhemmin ne olisi pitänyt hoitaa kuitenkin.

Kaksi burnouttia myöhemmin antennieläkkeellä, alle viidenkympin.

En tosin valita. Tää on ihan mukavan lepposaa.

Suosittelen!

Vierailija
17/49 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetelkaa edes yhdys sanat.

Vierailija
18/49 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun puurtamistasi arvosteta, sen sijaan purnaamisesi muiden työpanoksesta pannaan merkille. Pyytämättä tehdystä työstä on turha odottaa kiitosta. Esimehen homma on jakaa työt.

Vierailija
19/49 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaista on aina tosi vaikeaa kommentoida, sillä palapelistä puuttuu liian monta palasta, mutta tässä nyt muutamia ajatuksia:

1. Lähtökohtaisesti jokaisen kannattaa keskittyä vain siihen omaan työhönsä ja pyrkiä siihen, että se tulee mahdollisimman hyvin tehdyksi, sillä epäilen, että kukaan ei halua työpaikastaan paikkaa jossa toisia alaspäin painamalla voi kerätä itselleen glooriaa. Se kääntyy hyvin äkkiä ilkeämielisyyden pajaksi.

2. Aspa hommissa on yleensä vuoronumeroita tai taustalla esim. puhelu- ja asiatilastointia ja asiakaskyselyitä jotka näyttävät tehokkuutta esimiehille ja johdolle useammastakin näkövinkkelistä.

3. Yleensä jokaisella tiimin jäsenellä on oma vastuualueensa ja tehtävänsä josta työn tulokset tulevat esiin tavalla tai toisella. Vastuualueita on järkevää kierrättää, jolloin kaikki pääsevät oppimaan uutta ja työyhteisön osaaminen on laajemmalla pohjalla. 

4. Fiksuinta on yrittää puhua asioista ensin ko. henkilön kanssa suoraan sillä tekemättömyyden taustalla voi olla esim. osaamiseen liittyviä asioita. Näyttää aina pahalta, jos asioita ei ole edes yritetty selvittää ihmisten kesken ennen kuin niitä lähdetään viemään ylöspäin.

5. Se miten asiaan sitten konkreettisesti puututaan määräytyy hyvin paljon organisaatiokulttuurin mukaan. Jos asiaa painaa työyhteisöä laajemmin (yksin ei kannata lähteä puhumaan koko työyhteisön puolesta) niin suosittelen selvittelemään asiaa varovasti esimieheltä ja koko keskustelun ajan on tärkeää muistaa puhua henkilöstä kunnioittavasti (älä arvioi henkilön luonnetta tai ominaisuuksia) ja keskity vain asiaan: mitä tehtäviä on laiminlyöty ja koska ja mitä haittaa yritykselle siitä aiheutui, pitää myös varautua siihen, että jos jotakuta syyttää, asia pitää voida myös todistaa.

Vierailija
20/49 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia esiin esimiehen kanssa. Jokaiselle vastuualueet ja työt lueteltuna, jotka on tehtävä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi