Vastasyntyneen imetys - tätäkö tämä on?
Meillä on pieni pojanviikari, ikää 10 pv. Imetys on lähtenyt hyvin käyntiin ja maitoa tulee runsaasti. Poika onkin oikea maitopoika ja saattaa viihtyä rinnalla (siis sillä ensimmäisellä) jopa vajaa kaksi tuntia nautinnollisesti lupsutellen. Samaan aikaan toinen rinta heruu n. 40 ml maitoa.
Syöttövälit ovat nyt n. 3 tuntia, illalla tiheämmin - jopa tunnin välein.
Kuinka pitkään tällaista menoa jatkuu - missä vaiheessa imetyskerrat harvenevat ettei nyt koko päivä (ja yö) mene tissiä lutkuttaessa?
Onhan se äidistäkin mukavaa imettää ja nauttia läheisyydessä, mutta kun välillä sama tissi maistuu jopa 2 tuntia putkeen, niin kyllähän se sitoo äitiä aika lailla (välillä pitäisi esim. syödä ja käydä vessassakin. Vaunulenkillekin on vaikeaa ehtiä lähteä).
Osaavatko kokeneemmat imettäjät auttaa?
Kommentit (30)
vauvan tahdon mukaan ja meillä meni tosi hyvin - hän löysi luonnollisen rytminsä ja asiat sujuivat omalla painollaan.
Tosta kelloon tuijottelusta olen täysin eri mieltä, enkä itse tekisi niin. Mitä olen sivusta seurannut, musta eniten vaikeuksia on ollut niillä, jotka on yrittäneet rytmittää vauvaa tai syöttää kun on nälkä. Vauvan imemisentarve ei juurikaan liity nälkään ja mielummin annan rintaa sen muutaman kuukauden ajan, kuin tungen tutin suuhun. Mutta kukin tekee toki juuri niinkuin itse parhaaksi näkee. Terkkareiden sanomiset on monesti minusta vähän tyhmiä ja tähtää siihen, että äidillä - ei niinkään vauvalla - olisi helpompaa. Ja kuitenkin minun kokemuksen mukaan äidillä on sitä helpompaa, mitä mukavampaa ja helpompaa on myös vauvalla.
Tästä pitää tietysti sitten oppia ihmisten tavoilla kun lapsi kasvaa ;)
Olen ihan samoilla linjoilla, alussa vauvan tahtiin vaan. Jos alkaa liikaa miettimään ja kelloa katsomaan, tulee hirviä sressi!
EIpä tuota aikaa oikein järjesty kokopäiväiseen imettämiseen kun on pari muutakin pikkuista vipeltämässä jaloissa...
Oli vain puhe siitä, että vastasyntynyt tuskin SYÖ kahta tuntia. Yleensä kai syöminen kestää noin puoli tuntia-tunti, sen jälkeen vauva haluaa nautiskella. Ja miksikäs ei, jos siihen on äidillä mahdollisuuksia. Mutta jos on esimerkiksi toinen lapsi hoidettavana, on ehkä kuitenkin tarpeen seurailla, milloin lapsi lopettaa varsinaisen syömisen. Kaikki edelliset vastaajat ovat myös korostaneet, että vastasyntyneen kanssa kannattaa mennä lapsen tahtiin.
Eli esikoinen kyseessä. Ja täytyyhän niitä seuraaviakin joka tapauksessa ruokkia...vai miten olet itse asian järjestänyt?
olivat varmoja siitä, että juuri heidän vastauksensa oli oikea.
Minä tein niin kuin minun lapselle ja minulle sopi ja hyvin meni. Sitä en tiedä miten sitten seuraavan lapsen kanssa voi toimia, jos sellainen onni joskus suodaan.
minusta jos on mahdollista kannattaa imettää parikin tuntia, jos tilanne sen sallii, sillä se on hyväksi maidontuotannollekin. Mutta joskus on tosiaan pakko päästä pois sohvalta ja mennä suihkuun ja käydä kaupassa ja silloin tutti lienee paikallaan vauva imemistarvetta tyydyttämään.
Nauti esikoisesi vauva-ajasta - se on ainutlaatuista. Kuten muutkin kertoivat mahdollisten seuraavien lasten kanssa tilanne on ihan toinen.
Kai muuten kerään sen toisesta rinnasta heruvan maidon talteen. Meillä on isä alusta asti antanut illalla tankkaamisaikaan välillä pullosta herunutta lypsettyä maitoa - niin äiti on saanut hetken tauon.
Vauva on alusta asti tottunut pulloonkin - eikä se ole mitenkään häirinnyt imetystä.
lapsi on kyllä esikoinen, mutta en silti ehdi viettämään koko päivää huvituttina toimien. olen kerännyt herunutta maitoa talteen, osa on pakastettuna ja sitten pari satsia aina jääkaapissa.
ajattelin nyt kokeilla irroittaa vauvan välillä tisiiltä, jotta näen imeekö vielä oikeasti vai käyttääkö minua vaan tuttina. välillähän sitä voi hyvin antaa vauva nauttia rinnan lupsutuksesta, mutta aina siihen ei ole mahdolisuutta.
ap
Nyt vauva on 2,5kk, imemiseen menee 20-30min, ja sen jälkeen pärjää 3-5 tuntia ilman tissiä.:) Että kyllä se siitä helpottaa kun vauva oppii imemään tehokkaammin ja mahaankin alkaa mahtua enemmän tavaraa.