Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS mielipide: Koronavirus teki lukiovuodesta lapselleni painajaisen

Vierailija
24.01.2021 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000007760078.html

”Koronarajoitukset ovat iskeneet erityisen rankasti vuosina 2003–2004 syntyneisiin nuoriin. Heitä on pidetty eristyksissä kaikesta: ei ole lähikoulua, ei ole kaverikontakteja, ei ole harrastustoimintaa.”

”Oppituntien aikana nuoret ovat hiljaa, kukaan ei kysy mitään eikä sosiaalista vuorovaikutusta tapahdu. Koulupäivän jälkeen nuoreni makaa edelleen sängyssään pimeässä. Hänen ei ole mahdollista harrastaa urheiluseurassa eikä hänen myöskään toivota tapaavan koronarajoitusten vuoksi muita nuoria.”

Tää on tosi hälyttävää. Miksi kukaan ei tee mitään?

Kommentit (341)

Vierailija
301/341 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hullua, ettei yliopisto-opintoja voinut/voi järjestää osittain lähiopetuksena edes ensimmäisen vuoden opiskelijoille. Hyvin voisi huolehti turvaväleistä jne. Sen sijaan juottolat saa olla auki, missä turvavälit ym. unohtuu.

Vierailija
302/341 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi perheet ei tee asioita yhdessä? Miksi ei käydä ulkona kavereiden kanssa vaikka kävelyillä? Whatsapissa saa tehtyä ringin ihmisistä, joiden kanssa kerrotaan avoimesti jos on käyty väkijoukoissa jne ja kun ei ole, niin saman ringin ihmiset voi pienessä määrin tavata toisiaan.

Suomalaiset huutaa yhteiskuntaa tekemään kaiken puolestaan. Jos ette ole huomenneet, niin tuolla ulkona on vähän isompiakin ongelmia ratkottavana. Nyt pitää jokaisen myös itse toimia. 

Helsingissä on kielletty tapaamasts muits kuin ydinperheeseen kuuluvia.

Se on SUOSITUS, ei kielto tai määräys tai mitään muutakaan sen suuntaista.

Oman terveen järjen käyttö on sallittu ja myös suositeltavaa ja turha panikointi ja hysteria on syytä jättää taka-alalle. Tervettä järkeä käyttäen nuoret voivat luoda ihan oman kuplansa, jonka sisällä tavata niitä samoja kavereita, jotka käyttäytyvät yhtä järkevästi.

Miten tuo käytännössä toteutuu, jos kaikki ko kaverit on eri kouluissa? Koskaan ei voi tietää, kenellä on se tartunta, kun esimerkiksi tiedot altistumisistakin laahaavat kolme viikkoa jäljessä.

Kuvittelet että kaikki asuu tuppukylässä jossa on yksi ainoa 20 oppilaan koulu, jota kaikki käyvät?

En kuvittele. Itse asun maassa, jossa koronatartuntoja on huomattava; paljon, samoin rajoituksia. Noudatamme tietysti niitä, mutta silti ihmiset pyrkivät elämään mahdollisimman normaalia elämää, ja esim. juuri tuo, että nuoria ei lukita neljän seinän sisään, vaikka koulut ovatkin kiinni. Sillä saataisiin aikaan vain järkyttäviä seuraamuksia tulevaisuudessa ihmisten pahoinvoinnin lisääntyessä -lehtiartikkelin perusteella se on jo nyt nähtävissä Suomessa.

Täältä maailmalta katsoen suomalaisiin iskostettu koronahysteria on aika huolestuttavaa. Taudin joka tapauksessa sairastaa vain lievin oirein tai oireettomana valtaosa. Worldometerin tilastojen mukaan tällä hetkellä aktiivisista tapauksista lieviä on 99,6%, eli vain 0,4% ihmisistä sairastaa sen vakavana.

En itse voisi koskaan lukita teiniäni neljän seinän sisälle, kuten tuo em. sydänsairas äiti tekee, vaan siinä tapauksessa, että olisin itse vakavasti perussairas, eristäytyisin ihan itse -kyllä sitä nyt vuoden voi elää ilman muuta perhettä - jos kerran vaaditaan teiniä elämään se vuosi ilman kavereiden tapaamista. Eri asia, jos teini itse on samaa mieltä.

Kuulun riskiryhmään minäkin, vaikka en siihen pahimpaan. Olen todellakin elänyt rajoitusten puitteissa mahdollisimman normaalisti ja olen tavannut muualla asuavia lapsiani, omia vanhempiani jne. - osin testien turvin. Sen sijaan olen kuullut Suomessa asuvien ystävien8 tulleen lähes mökkihöperöiksi, kun eivät itsekään uskalla tehdä enää mitään.

Luotan siihen, että terve järki suojaa minua ja läheisiäni, jotta voimme elää mahdollisimman normaalisti, myös tulevaisuudessa henkisesti ja fyysisesti hyvinvoivina. Turvavälit, hyvä hygienia, maskin käyttö, sillä pääsee jo pitkälle. Kaupassa meiltä käy vain yksi ja vain kerran viikossa, emme tosin normaalistikaan harrasta kauppakeskuksissa ”laatuajan” viettoa koko perheen voimin.

Ei se sydänsairas lastaan sisälle telkeä. Vaan rajoittaa muissa kuin omassa koulussa olevien kaverien tapaamista.

Turvavälejä ei Helsingin kouluissa ole. Ei edeskunnolla käsienpesua.

”Ei anna tavata ketään”. Kyllä tuon tulkitsee siten, että teini pysyy sitten 4 seinän sisällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/341 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi perheet ei tee asioita yhdessä? Miksi ei käydä ulkona kavereiden kanssa vaikka kävelyillä? Whatsapissa saa tehtyä ringin ihmisistä, joiden kanssa kerrotaan avoimesti jos on käyty väkijoukoissa jne ja kun ei ole, niin saman ringin ihmiset voi pienessä määrin tavata toisiaan.

Suomalaiset huutaa yhteiskuntaa tekemään kaiken puolestaan. Jos ette ole huomenneet, niin tuolla ulkona on vähän isompiakin ongelmia ratkottavana. Nyt pitää jokaisen myös itse toimia. 

Helsingissä on kielletty tapaamasts muits kuin ydinperheeseen kuuluvia.

Se on SUOSITUS, ei kielto tai määräys tai mitään muutakaan sen suuntaista.

Oman terveen järjen käyttö on sallittu ja myös suositeltavaa ja turha panikointi ja hysteria on syytä jättää taka-alalle. Tervettä järkeä käyttäen nuoret voivat luoda ihan oman kuplansa, jonka sisällä tavata niitä samoja kavereita, jotka käyttäytyvät yhtä järkevästi.

Miten tuo käytännössä toteutuu, jos kaikki ko kaverit on eri kouluissa? Koskaan ei voi tietää, kenellä on se tartunta, kun esimerkiksi tiedot altistumisistakin laahaavat kolme viikkoa jäljessä.

Kuvittelet että kaikki asuu tuppukylässä jossa on yksi ainoa 20 oppilaan koulu, jota kaikki käyvät?

En kuvittele. Itse asun maassa, jossa koronatartuntoja on huomattava; paljon, samoin rajoituksia. Noudatamme tietysti niitä, mutta silti ihmiset pyrkivät elämään mahdollisimman normaalia elämää, ja esim. juuri tuo, että nuoria ei lukita neljän seinän sisään, vaikka koulut ovatkin kiinni. Sillä saataisiin aikaan vain järkyttäviä seuraamuksia tulevaisuudessa ihmisten pahoinvoinnin lisääntyessä -lehtiartikkelin perusteella se on jo nyt nähtävissä Suomessa.

Täältä maailmalta katsoen suomalaisiin iskostettu koronahysteria on aika huolestuttavaa. Taudin joka tapauksessa sairastaa vain lievin oirein tai oireettomana valtaosa. Worldometerin tilastojen mukaan tällä hetkellä aktiivisista tapauksista lieviä on 99,6%, eli vain 0,4% ihmisistä sairastaa sen vakavana.

En itse voisi koskaan lukita teiniäni neljän seinän sisälle, kuten tuo em. sydänsairas äiti tekee, vaan siinä tapauksessa, että olisin itse vakavasti perussairas, eristäytyisin ihan itse -kyllä sitä nyt vuoden voi elää ilman muuta perhettä - jos kerran vaaditaan teiniä elämään se vuosi ilman kavereiden tapaamista. Eri asia, jos teini itse on samaa mieltä.

Kuulun riskiryhmään minäkin, vaikka en siihen pahimpaan. Olen todellakin elänyt rajoitusten puitteissa mahdollisimman normaalisti ja olen tavannut muualla asuavia lapsiani, omia vanhempiani jne. - osin testien turvin. Sen sijaan olen kuullut Suomessa asuvien ystävien8 tulleen lähes mökkihöperöiksi, kun eivät itsekään uskalla tehdä enää mitään.

Luotan siihen, että terve järki suojaa minua ja läheisiäni, jotta voimme elää mahdollisimman normaalisti, myös tulevaisuudessa henkisesti ja fyysisesti hyvinvoivina. Turvavälit, hyvä hygienia, maskin käyttö, sillä pääsee jo pitkälle. Kaupassa meiltä käy vain yksi ja vain kerran viikossa, emme tosin normaalistikaan harrasta kauppakeskuksissa ”laatuajan” viettoa koko perheen voimin.

Ei se sydänsairas lastaan sisälle telkeä. Vaan rajoittaa muissa kuin omassa koulussa olevien kaverien tapaamista.

Turvavälejä ei Helsingin kouluissa ole. Ei edeskunnolla käsienpesua.

”Ei anna tavata ketään”. Kyllä tuon tulkitsee siten, että teini pysyy sitten 4 seinän sisällä.

Juu. Saivarteluhan se tässä onkin aikuista.

Rau-ta-lan-gas-ta ihan sinulle: ko teini on lähiopetuksessa.

Eri koulussa kuin minun lapseni.

Kummankin koulut on valtavia, molemmissa usein tartuntoja.

Jo-ko Ym-mär-sit?

304/341 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai miksi kukaan ei tee mitään?

No miksi ne nuoren vanhemmat eivät itse tee lapsensa kanssa mitään?

Luulevatko he, että ”joku” tulee heille kotiin keksimään nuorelle ohjelmaa?

Kyllä on vanhemmuus hukassa. Nuori täysin henkisesti heitteillä. En ihmettele, että on masentunut.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
305/341 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on iskenyt myös muutaman vuotta aiemmin syntyneisiin. Yliopistojen- ja ammattikorkeakoulujenkaan etäopetus ei ole kummoista.

Vierailija
306/341 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti nämä tähän ketjuun vähättelevästi ja syyttävästi kommentoineet eivät ole kenenkään vanhempia.

Meidän kaikkien aikuisten tehtävä on tukea lapsia ja nuoria, kuunnella heitä ja ottaa hätä tosissaan. Tuollainen paskanjauhanta siitä miten nykyihminen on heikko ja kyllä sota-aikana osattiin, on todella vähättelevää ja loukkaavaa.

Omat teinini voivat ainakin toistaiseksi hyvin, toki on stressaantuneita koti-opetuksesta ja poikkeustiloissa elämisestä mutta jaksavat vielä käydä koulua eivätkö vaikutta masentuneilta. Lisäkuormituksena tilanteessa on huoli kavereista, moni voi huonosti ja on putoamisvaarassa koska koulunkäynti takkuaa. Itse ainakin olen todella huolestunut toisen asteen opiskelijoista, tässä on todella suuret riskit elleivät nuoret pääse pian lähiopetukseen ja oppilashuollon resursseja lisätä!

Valitettavasti käytettävissä olevat keinot on aika vähissä. Lisäksi turha noita erityisiä ihmisryhmiä on poimia toimenpiteiden kohteiksi kun niitä on kautta linjan lapsista vanhuksiin joiden elämä kutistui yhtäkkiä neljän seinän sisään ja virikkeet tulee suorakaiteen muotoisen ruudun kautta. 

Eli nuorten jaksaminen ja syrjäytyminen ei ole erityisten toimenpiteiden paikka? Siis oikeasti, lapset ja nuoret ovat se osa kansaa joiden pitäisi pitää yhteiskunta pystyssä jatkossa ja joka huolehtii kaikkien meidän tulevaisuudesta. Jos heistä ei huolehdita, niin yhteiskunnallemme ei ole kovinkaan hyvää tulevaisuutta.

Ajatelkaa edes lapsia toteaa hän noustessaan jalustansa päälle saarnaamaan ja asettelemaan sädekehää päänsä ympärille. Hohhoijaa.

Ongelmia on muillakin, jos sinulla on ratkaisu joka toimii niin kerro se. Pelkkä kaikkien tietämän ongelman hokeminen ei ole ratkaisu. 

Lainaan tässä tuota ylempänä olevaa ratkaisua: "Kyllä näissä tilanteissa pitäisi nuorten rajoituksia höllätä ja vastaavasti tiukentaa juottoloiden ja maahantulon rajoituksia. Nyt valittu linja kurittaa ihan väärästä päästä ihmisiä. Opiskelijat ovat hätää kärsimässä, kun juhlijat ja matkustelijat saavat rellestää."

Eihän tuo ratkaise ongelmaa vaan lähinnä siirtää sen toiselle ihmisryhmälle. Ainoa ratkaisu on rokottaa mahdollisimman nopeasti mutta taidat olla demari kun koitat vältellä ilmeisintä ratkaisua viimeiseen asti kun tajusit että vika onkin omissa kultasannoissasi ja muissa hallituksen soheltajissa. 

Niin alkoholisteille, juhlijoille ja matkustelijoille. Nämähän ovatkin tärkeämpiä asioita kuin nuorten lähiopiskelu ja harrastukset.

Miksi koitat jankuttaa että valinta on vain noiden kahden välillä? Sanoin jo mikä ratkaisee noi molemmat ongelmat, joten siitä vaan vauhdittamaan poliitikkoasi sen toteuttamiseksi. 

Taidat olla hieman naivi, jos oletat että suomalaisen poliitikon sanalla on merkitystä rokotusten valmistamisessa. Kyllähän kaikki poliittiset tahot Suomessa haluavat niitä rokotteita. Siinä kestää vielä aikansa, ennen kuin rokotteilla Suomessa saadaan tuo asia ratkaistua.

Vierailija
307/341 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hullua, ettei yliopisto-opintoja voinut/voi järjestää osittain lähiopetuksena edes ensimmäisen vuoden opiskelijoille. Hyvin voisi huolehti turvaväleistä jne. Sen sijaan juottolat saa olla auki, missä turvavälit ym. unohtuu.

Yliopistojen tiloissa voi kyllä noudattaa turvavälejä, mutta jos joka aamu ja ilta yliopistoille matkaa suuret määrät opettajia ja opiskelijoita, on selvää, että sellainen näkyy joukkoliikenteessä nykyistäkin suurempina vaikeuksina säilyttää turvavälejä. Ilman muuta tartunnat lisääntyisivät. Sen takia seuraavia pääsykokeitakaan ei pitäisi järjestää paikan päällä: vaikka koetilat olisivat kuinka turvalliset, ylioppilaita saapuu suuria määriä koepaikkakunnille täpötäysillä Onnibusseilla ja junilla yms. Samasta syystä kaikenlaiset suuret yleisötapahtumat ovat nyt vaarallisia, vaikka tapahtumapaikalla kuinka olisi käsidesiä ja maskeja tarjolla ja pidettäisiin turvavälejä.

Vierailija
308/341 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parhaiten jaksavat ne nuoret ja teinit, joilla rajoituksia on mahdollisimman vähän. Tarkoittaa, että asuu sellaisella alueella, että pystyy harrastamaan tai käymään lähikoulussa. Tai vastaavasti jos asuu alueella, jossa on tiukat rajoitukset, näkee kavereitaan ja keksii muutakin sosiaalista elämää rajoituksista välittämättä. Eli tässä tietyllä lailla kansalaistottelemattomuus auttaa hyvinvoinnin ylläpitämisessä.

Jatketaan tätä ajatusleikkiä, että jatkossa parhaiten porskuttavat ja etenevät ne ketkä eivät välitä rajoituksista. Nämä nuoret jaksavat, opiskelevat ja valmistuvat, sekä siirtyvät työelämään. Siellä heillä on energiaa ja lisäksi kykyä kyseenalaistaa aikaisempia normeja. He nousevat esille ja pääsevät eteenpäin päättäviin positioihin. Näin luonnon valinta on toiminut, eikä se suosinut kiltisti rajoituksia noudattaneita.

Vai mitäs jos siinä käykin niin, että näistä porskuttajista ja rajoitteista välinpitämättömistä iso osa saa koronan, joka jättää jälkensä mm. 30% pienemmällä keuhkotilavuudella, joka johtaa mm. siihen, että mitään aktiivista porskutusta ei enää kykene loppuikänään tekemään. Sen lisäksi korona-arpiset keuhkot tuottavat jatkossa pikkunuhista tai normi lentsuissa vakavampia sairastumisia, joista seuraa pitkittyneet poissaolot sieltä  uraputkesta ja muut porskuttavatkin ohi. Sen lisäksi että meni keuhkot, haju- ja makuaisti katosivat, johtaen taas joidenkin töiden osalta porskutuksen katkoon, lisäksi mahdollisesti siihen, että saa ruokamyrkytyksiä kun ei maista pilaantunutta ruokaa tai onnettomuuteen kun ei havaitse kaasuvuotoa tai savunhajua. Koska koronasta voi aiheutua myös veritulppia, pari tulppaa aivoissa aiheutti myös motorisia ongelmia ja muutama varvaskin jouduttiin amputoimaan verenkierron heikettyä riittävästi. Mutta mitäs pienistä, sano porskuttaja. Silti elämänlaatu siinä porskutuksessa sitten kärsi kovasti ja koronan pitkittyneet oireet johtivatkin lopulta leipäjonon jatkoksi ja kirjoittelemaan yleisönosastoille kuinka elämä on pilattu ja kenellä on tästä vastuu?

Vierailija
309/341 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Kyllä on vanhemmuus hukassa. Nuori täysin henkisesti heitteillä. En ihmettele, että on masentunut.

Mitäpä se yksittäinen vanhempi millekään mitään voi? Korona on mikä on, hallituksen päätöksen on mitä on, Vapaavuoren törmäily on mitä on, opetustoimen örvellys on mitä on.

Ei nuorelle se äidin kanssa puuhailu korvaa tilannetta.

t. helsinkiläinen äiti

Vierailija
310/341 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Mitäpä se yksittäinen vanhempi millekään mitään voi? Korona on mikä on, hallituksen päätöksen on mitä on, Vapaavuoren törmäily on mitä on, opetustoimen örvellys on mitä on.

t. helsinkiläinen äiti

No jos oma lapsi sulkeutuu pimeään huoneeseen ja makaa sängyssä päivät pitkät, niin kuka muu sille mitään voi, kuin se oma vanhempi? Vanhemman tehtävä on tukea ja motivoida lastaan parhaansa mukaan ja auttaa jaksamaan vaikeissakin tilanteissa. Vai olenko jotenkin ymmärtänyt VANHEMMUUDEN väärin? Vai onko vanhempana olo sitä, että flegmaattisesti istutaan kännykkä kädessä ja oletetaan, että tarha, koulu, lukio ja jumala kannattelee ja sivistää lapsen elämän varalle ja jos näin ei ole, ulistaan lehtien palstoilla kuinka kukaan ei tee mitään?

Vierailija
311/341 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

t. helsinkiläinen äiti

No jos oma lapsi sulkeutuu pimeään huoneeseen ja makaa sängyssä päivät pitkät, niin kuka muu sille mitään voi, kuin se oma vanhempi? Vanhemman tehtävä on tukea ja motivoida lastaan parhaansa mukaan ja auttaa jaksamaan vaikeissakin tilanteissa. Vai olenko jotenkin ymmärtänyt VANHEMMUUDEN väärin? Vai onko vanhempana olo sitä, että flegmaattisesti istutaan kännykkä kädessä ja oletetaan, että tarha, koulu, lukio ja jumala kannattelee ja sivistää lapsen elämän varalle ja jos näin ei ole, ulistaan lehtien palstoilla kuinka kukaan ei tee mitään?

Kyseinen äitihän oli nimenomaan yrittänyt saada lapselleen apua.

Ja tuonut ongelman julkisuuteen, jotta niille isoille puitteille tehtäisiin jotain.

Kyllä nimenomaan yhteiskunnan pitää myös huolehtia ihmisistään, myös alaikäisistä. Siitähän me veroja maksetaan.

Vierailija
312/341 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdistuskin on syytä hoitaa psykiatrin vastaanotolla. Lässytys ei valitettavasti paranna ketään.

Olet väärässä. Kukaan ei ole lässyttänyt ensinnäkin. Kun oma lukiolainen sai paniikkikohtauksen ja kärsi ahdistuksesta, ajattelin, että kokeilemme ensin itse saada tilanteen paremmaksi ja jos ei onnistu, menemme lääkäriin. Kyllä psyykelääkkeiden syöminen pitäisi olla vasta se viimeinen vaihtoehto. Me onnistuimme siinä, että teini alkoi voimaan paremmin ja ahdistuksen oireet poistuivat. Iso rooli liikunnalla ja kuntosalilla. Teini sai siitä onnistumisen tunnetta, mutta kyllä hän on tarvittaessa valmis menemään lääkäriin. Kirjoitan nyt kuitenkin vielä, että kannattaa olla ihan hiljaa jos ei tiedä sellaisista jutuista mitään. Jos ei ole lukioikäistä lasta tai kokemuksia mt ongelmista. Sellaiset sanat kuten inisemään ja lässyttämään kertovat vaan siitä, että olette noh yksinkertaisesti tyhmiä.

Minulla on lukioikäisiä lapsia, joista toinen käy terapiassa. Silti ihmettelen täällä käytävää lässytystä ja ongelmien passiivista taivastelua.

Jos vanhempi päästää tilanteen niin pahaksi että nuori vain makaa sängyssä, olisi ollut aika toimia jo paljon aikaisemmin. Te toimitte ja ongelma hoitui teillä omin voimin. Joku muu tarvitsee terapiaa. Mielipidekirjoitus ja koronatoimien syyttäminen eivät auta sitä lasta vaan pahimmillaan syventävät ongelmia kun syy ja ratkaisut nähdään ulkopuolella.

Huomioni kiinnittyi mielipidekirjoittajan viikoittaiseen lasilliseen. Ei ole kovin vastuullista käydä pk-seudulla viikoittain lasillisella tämmöisenä aikana. Ettei olisi perheessä alkoholiongelmaa ja lukiolainen oireilisi sitä.

Vierailija
313/341 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipidekirjoituksessa kerrottiin, miten arvosanat ovat laskeneet lukiossa. Tuo on aika tavallista, lähiopetuksessakin. Lukio-opena olen ollut yli 20 vuotta. Joidenkin yseistä ja kympeistä tulee vitosia ja nelosia. Vaatimukset lukiossa ovat jotain muuta kuin peruskoulussa.

Vierailija
314/341 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

t. helsinkiläinen äiti

Ja tuonut ongelman julkisuuteen, jotta niille isoille puitteille tehtäisiin jotain.

Kyllä nimenomaan yhteiskunnan pitää myös huolehtia ihmisistään, myös alaikäisistä. Siitähän me veroja maksetaan.

Minkä hiton yhteiskunnan pitäisi huolehtia?  Yhteiskunta täällä Suomessa tarjoaa jo elämän edellytyksiä, mm. päivähoidon, että vanhemmat pääsee töissä käymään elättääkseen perheensä, koulutuksen, että nuori pääsee elämässään eteenpäin, terveydenhoidon yms. Tiet, kaupungit, lait yms on yhteiskunnan tukea. Mitä vielä pitäisi tehdä enemmän? Ihmisten on tarkoitus myös ITSE tehdä jotain elämänsä eteen. Ei mikään yhteiskunta tule sieltä sängynpohjalta ketään kaivamaan ihmisten ilmoille. Lasten osalta vanhemmat ovat ensisijaisesti vastuussa jälkipolvensa ohjaamisesta elämän ihmeisiin. Jos ei jostain syystä onnistu, niin kyllähän ne lapset aika äkkiä huostaanotetaan. Tässä voi äiti tehdä teinistään vaikka lasun, jos ei muu auta. Sitten kyllä yhteiskunta tulee sinne omaan kotiin auttelemaan arjessa.

Vierailija
315/341 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä kaikesta kommentoinnista huomaa että olette unohtaneet yhden tärkeän, ehkä tärkeimmän, seikan. Nuori teini-ikäinen ei ole kehitykseltään kuten aikuinen.

Syy-seuraussuhteiden ymmärtäminen ei ole vastaavalla tasolla kuin aikuisella, tämä johtuu aivojen kehityksestä. Lisäksi nuori kaipaa irtautumista vanhemmistaan, haluaa harjoitella itsenäistä päätöksentekoa ja omien rajojen vetämistä, kavereiden merkitys on entistä tärkeämpää ja vanhempien seura kiinnostaa entistä vähemmän.

On helppo sanoa että kaikki tekevät nyt uhrauksia, me aikuiset ehkä ymmärrämme sen, teiniltä ei voi aivojen kehitystasosta johtuen odottaa samaa.

Lisäksi monessa perheessä myös aikuiset ovat hyvin ahdistuneita eivätkä osaa tai jaksa tukea lapsiaan, eli nuorten pitäisi selvitä yksin uudesta ja haastavasta tilanteesta.

Tämä on tätä väärin ymmärretyllä aivotutkimuksella perusteltua todella rankka lasten ja nuorten vähättelyä. On totta että aivot eivät ole kypsyneet ja ovat erilaiset kuin aikuisten aivot, mutta nuoret osaavat silti paljon. Nuoret ovat toisaalta paljon sopeutuvaisempia, joustavampia ja luovempia kuin aikuiset, jotka usein ovat jämähtäneet omiin kasvoihinsa. Uskotaan ja luotetaan nuoriin ja eikä pidetä heitä avuttomana ressukoina.

Eli jos nuori selvästi on masentunut tilanteesta, niin pitääkö siis hänestä olla huolissaan, vai pitääkö vain uskoa ja luottaa, että hän pärjää eikä ole "avuton ressukka"? 

Masennusta vuosia useamman kerran poteneena sanoisin, että joka kerran kun mieheni heittäytyi huolestuneeksi, se heikensi omaa oloani huomattavasti. Häneltä kesti pitkään oppia, että vaikka mielialani on rikki ja päättelyni pessimististä, en ole ihmisenä silti rikki, en säälittävä enkä avuton ressukka. Minulla vain on vaikea olla. Hänen säälinsä ja huolensa olivat sietämättömiä aikuisesta ihmisestä, voin vain kuvitella miten ahdistavia ne olisivat olleet kantaa, jos hän olisi ollut vanhempani ja minä teini. 

Keskustelkaa tuntemuksista, kuunnelkaa, ottakaa uusia näkökulmia ja jutelkaa ihan muista asioista. Helpota masentuneen velvollisuuksia mutta ei kokonaan, neuvotelkaa päivän olotilasta ja siitä, mitä toinen kokee jaksavansa sillä hetkellä. Ja anna tilaa. Apua voi hankkia ilmankin että pitää heittäytyä huolestuneeksi. 

Vierailija
316/341 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ap:n teini on tänä vuonna vähintään 17v. Eipä taida enää lasutäti kotiin tulla avuksi.

Vierailija
317/341 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokuko on keksinyt koronan ihan näiden lukiolaisten ym kiusaksi, eikä se vielä riitä rajoitteitakin ihan vaan kiusaksi. Jotenkin vaikuttaa siltä, että monet ongelmat ovat muhineet piilossa, tämä koronatilanne on vain ne paljastanut. Tietenkin olisi kiva jos korona laantuisi mutta ei se sillä laannu, että teeskennellään, että sitä ei ole olemassakaan. Korona on vaarallinen tartuntatauti, ei sitä etäopetusta näitten nuorten kiusaksi järjestetä.

Vierailija
318/341 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykylukiolaiset valitsevat oppiaineita sen perusteella, miten niistä saa pisteitä pyrittäessä yliopistoon. Luetaan pisteiden toivossa pitkää matematiikkaa, vaikkei lahjoja olisikaan. Matematiikan opiskelu sitten verottaa muiden aineiden opiskelua ja ihan varmasti toimimaton yhtälö alkaa stressata. Sitten on vielä niitä opiskelijoita, jotka pelaavat kaljapullopeliä, mikä voi tulla monelle vanhemmalle yllätyksenä. Se, että teini istuu lähiopetuksessa, ei suinkaan automaattisesti tarkoita opiskelua. Sinisilmäiselle vanhemmalle kaljapullopelit ja muu velttoilu voi paljastua vasta etäopetuksen aikana. Tämän kirjoitan yli kahdenkymmenen vuoden lukion opettajan  kokemuksella, Puolet ikäluokasta käy nykyään lukion, vaikkei se heille kaikille ole oikea koulu.

Vierailija
319/341 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykylukiolaiset valitsevat oppiaineita sen perusteella, miten niistä saa pisteitä pyrittäessä yliopistoon. Luetaan pisteiden toivossa pitkää matematiikkaa, vaikkei lahjoja olisikaan. Matematiikan opiskelu sitten verottaa muiden aineiden opiskelua ja ihan varmasti toimimaton yhtälö alkaa stressata. Sitten on vielä niitä opiskelijoita, jotka pelaavat kaljapullopeliä, mikä voi tulla monelle vanhemmalle yllätyksenä. Se, että teini istuu lähiopetuksessa, ei suinkaan automaattisesti tarkoita opiskelua. Sinisilmäiselle vanhemmalle kaljapullopelit ja muu velttoilu voi paljastua vasta etäopetuksen aikana. Tämän kirjoitan yli kahdenkymmenen vuoden lukion opettajan  kokemuksella, Puolet ikäluokasta käy nykyään lukion, vaikkei se heille kaikille ole oikea koulu.

Niin. Tietenkin he valitsevat aineita joista on heille hyötyä.

Se että pääsykoeuudistus ja arvosanojen painotus on perseestä ei ole heidän vikansa.

Vierailija
320/341 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

t. helsinkiläinen äiti

Minkä hiton yhteiskunnan pitäisi huolehtia?  Yhteiskunta täällä Suomessa tarjoaa jo elämän edellytyksiä, mm. päivähoidon, että vanhemmat pääsee töissä käymään elättääkseen perheensä, koulutuksen, että nuori pääsee elämässään eteenpäin, terveydenhoidon yms. Tiet, kaupungit, lait yms on yhteiskunnan tukea. Mitä vielä pitäisi tehdä enemmän? Ihmisten on tarkoitus myös ITSE tehdä jotain elämänsä eteen. Ei mikään yhteiskunta tule sieltä sängynpohjalta ketään kaivamaan ihmisten ilmoille. Lasten osalta vanhemmat ovat ensisijaisesti vastuussa jälkipolvensa ohjaamisesta elämän ihmeisiin. Jos ei jostain syystä onnistu, niin kyllähän ne lapset aika äkkiä huostaanotetaan. Tässä voi äiti tehdä teinistään vaikka lasun, jos ei muu auta. Sitten kyllä yhteiskunta tulee sinne omaan kotiin auttelemaan arjessa.

Ei se lasu mitään terveydenhoitoa tarjoa.

Se pitäisi jokaisen Suomessa saada, mutta ei saa.

Meillä terveyskeskus sanoi, ettei hoida koululaisia. Edes laktoosi-intoleranssitodistusta ei saanut kouluruokailuun.

Koulun terkka taas sanoo, ettei vastaa koululaisten terveydestä, vaan kehotti ottamaan yhteyttä terveyskeskukseen.

Koululääkärin taisimme nähdä kerran, ekalla.

Että siten niin sen yhteiskunnan pitäisi lapsille ja nuorillekni tarjota terveydenhoito, siitä on maksettu veroja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä