Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusimmassa KaksPlussassa todella hyvä pottailu-juttu

Vierailija
11.06.2009 |

Ostin juuri eilen kaupasta KaksPlussan, jossa oli silmät avaava juttu pottailusta. Nyt ottaa meidänkin perhe rennommin 2-vuotiaan pottailun. Lukekaa se juttu ennen kuin alatte hermoilemaan alle 3-vuotiaan pottakapinasta!! Ja kaikki lavuaaripissahätätulkkaukset ja vaipattomuudet siinä saa kyllä aika kovan ryöpyn :D. Meillä vaippaillaan nyt siis hyvillä mielin kiireettä. Pöhköjä ollaan oltu kun ollaan asian kanssa kiireilty.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. kahden alle 2 vuotiaana kuivaksi opetetun lapsen äiti,joka ei ymmärrä vaippoja enää terveellä 3 vuotiaalla!

Vierailija
2/59 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

no enpä oo juttua nähnyt, mutta tekstistäsi arvaan että se nostaa niskavillat pystyyn.

Meillä on "vessateltu" vauvasta lähtien. Tosi mukavaa vauvalle kun ei tarvitse omissa ulosteissaan olla. MUTTA äidiltä se vaatii paljon. Vaihtoehtona samoin kun jos aloittaa potatuksen heti kun lapsi oppii istumaan. Mut mä oon kokenut sen lapsen arvostuksena, en vaikeutena.

Tässä on tosi hyvä linkki. http://www.voima.fi/content/view/full/611

Sellasten äitien, jotka odottaa että lapsi oppii itse kuivaksi, ilman potalla käyntiä, kannattais vaan myöntää, että olen niin laiska, etten jaksa potalla käyttää. Yksi kaverini sanoi just näin ja kyllä oli kauheaa katsoa kun lähes 3v oli parin viikon takaisella +28 lämmöllä kertiksessä. Mutta hyvä että myöntää niin kuin asia on. Tais munat hautoa kunnolla :(

Siis äidit, kyllä ne lapset oppii. Tarvitsevat opetusta ihan samalla tavalla kuin syömisessä, pukemisessa jne. Kokeilkaa! Mut tosiaan kaksvuotiaana on vaikea aloittaa jos kaveri on opetettu niin pitkään laskemaan alleen. Sit tulee kivoja ummetusongelmia "kakkaan vaan vaippaan". Meidän 8kk aikoinaan joutui kerran kakkaamaan vaippaan kun ei sillä hetkellä päästy vessaan. Tuli häneltä hirveät puistatukset päälle, se kertoi paljon!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

OsMeillä vaippaillaan nyt siis hyvillä mielin kiireettä. Pöhköjä ollaan oltu kun ollaan asian kanssa kiireilty.

En ole ikinä repinyt stressiä tästä asiasta, olen siihen liian laiska. Kaveri aloitti pottailun vuotta ennen meidän lasta, mutta meidän lapsi oli silti ensin päivä- ja yökuiva, vaikka otin pottaopettelun todella rennosti. Käytännössä reagoin lapsen kehitykseen, ei toisin päin. Siis niin että rupesin ehdottelemaan pottakäyntejä vasta kun vaipassa alkoi olla kuivempia kausia jne. Päivähoidossa pph jaksoi ihmetellä miten ongelmattomia ja mutkattomia on vessahommat. Ilmeisesti aika monella lapsella vessakäynteihin liittyy kaikenlaista kummallista pidättelyä ja valtataistelua ja nolotusta ja ties mitä.

Vierailija
4/59 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa mieltä, juttu oli tosi hyvä. Pikkuvauvan pissattamista olen pitänyt ihan älyttömänä touhuna ja jutusta sai hyvin asiantuntijatukea tälle eli vanhemman tehtävänä ei ole ottaa näin suurta vastuuta lapsen pissahädästä, vaan lapsen pitää ikänsä mukaisesti ottaa itse vastuu pissahädän ilmaisemisesta, sitten kun itse siihen kykenee.

Vierailija
5/59 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu hölmöltä istuttaa jopa alle 1-vuotiasta potalla, tämänikäinen ei kuitenkaan voi olla fyysisesti valmis selviämään vaipatta. Itse olen odottanut lasten täyttävän kaksi vuotta ja sitten kesällä on vaan jätetty vaipat pois (ilman mitään pottailuja tuota ennen) ja viikossa molemmat lapset ovat oppineet päivä- ja yökuiviksi. Neuvolassa on kyllä joutunut puolustamaan kantaansa, mutta tosiasia on, ettei alle 2-vuotias voi olla fyysisesti/hermostollisesti kypsä vaippojen poisjättöön.

Vierailija
6/59 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu hölmöltä istuttaa jopa alle 1-vuotiasta potalla, tämänikäinen ei kuitenkaan voi olla fyysisesti valmis selviämään vaipatta. Itse olen odottanut lasten täyttävän kaksi vuotta ja sitten kesällä on vaan jätetty vaipat pois (ilman mitään pottailuja tuota ennen) ja viikossa molemmat lapset ovat oppineet päivä- ja yökuiviksi. Neuvolassa on kyllä joutunut puolustamaan kantaansa, mutta tosiasia on, ettei alle 2-vuotias voi olla fyysisesti/hermostollisesti kypsä vaippojen poisjättöön.

Noin meillä onn juuri tehty, jätetty kesällä vaipat pois. Sillä erotuksella että esikoinen (tyttö) oli kuiva 1v7kk ja kuopus (poika) kuiva 1v9kk. Molemmilla meni n. viikon verran tähän.

Tuota ennen eivä tpotalla olleet käyneet.

MIksi ihmeessä minun olisi pitäny todottaa siihen että täyttävät kaksi vuotta? Hyvin näyttivät olevan valmiita! Yövaipan pois jättäminen onnistuu ihan siinä samalla. Pari viikkoa pitää olla valppaampi kun lapsi alkaa yöllä hyöriä pitää hänet nostaa ptalle, sen jäkeen sujuu jo hältä itseltään.

Vierailija
7/59 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoa mitä olen tehnyt, niin olen ostanut potan ja pikkareita ja kertonut mitä niillä tehdään. vai miten te muut sitten olette "opettaneet"

Vierailija
8/59 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei alle 2-vuotias voi olla fyysisesti/hermostollisesti kypsä vaippojen poisjättöön.

Mutta en tiedä onko se lapselle kauhean hyväksi. Itse olin kuiva n. 1-vuotiaana, en tiedä miten äiti sen teki. Minulla on ns. ylikiltti äiti, joka ei tekisi kärpäsellekään pahaa, joten ei hän ainakaan haukkumalla ja moittimalla saanut vaipattomuutta aikaan.

Muistan miten kamalaa oli esim. kesäleirillä, kun piti pidättää päiväkausia kakkaa, kun en kehdannut käydä kakalla. Öisin hiippailin vessaan muiden nukahdettua, jos oli ihan pakko. Ylipäänsä olen tuntenut aina hirvittävää häpeää kehoani ja sen toimintoja kohtaan. Tiedä sitten mistä se pohjimmiltaan johtuu. Tuskin ihan kokonaan pottatreenausesta ;). Mutta joka tapauksess ulostaminen oli todella hankala paikka pitkälle aikuisikään. Nuorena aikuisena jopa niin, että suunnitellessani kyläilyä, matkoja jne. suunnittelin myös milloin kakkaan. Nyt keski-iässä tuntuu hassulta. Toki edelleen kakkahuolto on osa suunnittelua, mutta nyt uskallan jättää päätöksen rennosti jo paikan päällä tehtäväksi eikä tarvi etukäteen pohtia. Nyt kun luin mitä kirjoitin, kuulostaa kyllä aika hassulta :):

Vierailija
9/59 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat lapset ovat oppineet kuivaksi vasta yli 3-vuotiaana. Kyllä me tuota vaipattomuutta kokeiltiin useinkin, mutta kun vahinkoja tuli koko ajan, niin todettiin, ettei ole vielä kypsä. Näin todettiin myös tarhasta molempien osalta.

Me ei asuta Suomessa - ja täällä tuo pottailu otetaan huomattavasti rennommin. Tarha tukee kuivaksi opettelua ja siellä kokeillaan tuota kypsyyttä ihan samoin kuin kotonakin. Kaikki tehdään yhteisellä sopimuksella eli päätetään, että nyt kokeillaan ja samaa kavaa mennään sitten kotona ja tarhassa. Jos ei ala sujumaan, niin sitten vaan vaipat takaisin ja myöhemmin kokeillaan uudestaan.

Molemmilla tuo valmius lopulta löytyi ja kun lapsi on oikeasti valmis siihen, niin se tapahtuu todella helposti, eikä niitä vahinkoja tule.

Vierailija
10/59 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoa mitä olen tehnyt, niin olen ostanut potan ja pikkareita ja kertonut mitä niillä tehdään. vai miten te muut sitten olette "opettaneet"

Yökuivaksi opettelussa kaksi viikkoa päivystät vahinkoja jne. Eipä olisi tullut mieleenkään. Vaippa pois sitten kun on ollut pari viikkoa yöllä täysin kuivaa. Yksi vahinko sänkyyn tuli, silloinkin lapsi oli sairaana.

Vierailija
11/59 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän itsekin näitä potatettuja lapsia, joilla on ummetusta ja pelaavat pissan kanssa.

Itse olin se paheksuttu laiska äiti ja annoin lasten oppia siihen tahtiin kuin itse kehittyivät. Hassua oli, että olivat aiemmin kuivia kuin nämä potatetut, mutta heillä ei ole stressiä vessakäynneistä.

Tuleehan se aikuisenakin ongelmia alapäästä jos lapsena on koko ajan kiinnitetty huomiota suolen toimintaan ja istutettu potalla jatkuvasti ja moitittu jos tulee housuun ja annettu tarroja jos tulee pissa. Tämä minusta on hassuinta, että palkitaan tarralla jos pissaa pottaan *reps*. Siitä oppii, että alapäällään saa jonkin palkkion kun alapää toimii kuten isi ja äiti haluaa.

Vierailija
13/59 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö 1v 7kk ilmoittaa kun on pissa tai kakka tulossa ja haluaa potalle. Kotona ei enää päivävaippa pidetä. Pidättämään ei juuri kykene eli vessaan on aina kiire tämän ilmoittamisen jälkeen.

Lapsi itse tuntuu olevan mielissään kun ei tarvitse lillua omissa ulosteissaan. Tuleeko hänestä nyt jotenkin viallinen?

Pottaan tutustuminen aloitettiin kun hän ekan pottansa 1v lahjaksi sai (pissat tuli sinne heti, tuntui tajuavan idean).

Vierailija
14/59 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 5 lasta. nuorin vielä vauva mutta ainoastaan tyttö on oppinut 2,5v kuivaksi ihan omasta halusta ja kyvystä.

Pojat ovat olleet 3v ja ylikin.

Mä en jaksa ressata noista pottailu jutuista.

Mun mielestä lapsi on vasta sitten kuiva kun osaa itse ilmaista pissahädän.

toki vahinkoja sattuu kaikille.

Meilläkin on tuttavapiirissä niitä jotka hokevat kuinka aikaisin heidän lapsensa ovat "oppineet" kuivaksi.

Vanhemmat kiikuttaa joka välissä lasta vessaan vaikka lapsi ei osaa edes puhua mitään. sitten ressaavat sitä.

Molemmat lapset ovat oppineet kuivaksi vasta yli 3-vuotiaana. Kyllä me tuota vaipattomuutta kokeiltiin useinkin, mutta kun vahinkoja tuli koko ajan, niin todettiin, ettei ole vielä kypsä. Näin todettiin myös tarhasta molempien osalta. Me ei asuta Suomessa - ja täällä tuo pottailu otetaan huomattavasti rennommin. Tarha tukee kuivaksi opettelua ja siellä kokeillaan tuota kypsyyttä ihan samoin kuin kotonakin. Kaikki tehdään yhteisellä sopimuksella eli päätetään, että nyt kokeillaan ja samaa kavaa mennään sitten kotona ja tarhassa. Jos ei ala sujumaan, niin sitten vaan vaipat takaisin ja myöhemmin kokeillaan uudestaan. Molemmilla tuo valmius lopulta löytyi ja kun lapsi on oikeasti valmis siihen, niin se tapahtuu todella helposti, eikä niitä vahinkoja tule.

Vierailija
15/59 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenlääkärin suusta: "Ei ole luonnonmukaista, että vanhemmat ottavat pissattajan roolin näin vahvasti. Lapsen oma oivallus ei välttämättä pääse kehittymään".

"Vaikka 1v vanhemmat kaappaisivat päivän kaikki pissa pottaan, se ei tarkoita, että lapsella olisi omaehtoinen kyky mennä potalle, kun hätä tulee."

"Liian tiuha pissattaminen voi olla lapsen omalle oppimiselle jopa haitallista"

"Ankara siisteyskasvatus voi aiheuttaa pitkäänkin jatkuvaa päiväkastelua"

Tässä jutussa ei siis puhuttu 2v tai 3v vaipoissa vaan vauvojen pissatuksesta.

Vierailija
16/59 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös kuivaksi oppiminen ja potalla käyminen ole kuitenkin kaksi eri asiaa? Olen omaani potattanut siitä lähtien, kun hän on istunut (6 kk). Tällä hetkellä (1 v 4 kk) hän käy potalla nukkumisten ja syömisten jälkeen. Toisinaan hän pyytää itse päästä vessaan (hakkaa vessan ovea ja selittää omalla kielellään) ja pissaa sen jälkeen. Vien potalle myös silloin, kun kakka tulee.

En ole stressiä ottanut enkä kehu saati sitten hauku, tuli tulosta tai ei. Vaippoja käytetään vieläkin - kuivaksi oppimisella ei ole vielä kiirettä.

En ymmärrä, mitä pahaa tässä voisi olla. Toki se vaatii vanhemmilta viitseliäisyyttä. Mielestäni kuitenkin on hyvä oppia, että tarpeiden tekemistä varten mennään vessaan eikä tarvitse olla pissaisissa/kakkaisissa vaipoissa. Miellyttävämpää lapsellekin.

Meillä 5 lasta. nuorin vielä vauva mutta ainoastaan tyttö on oppinut 2,5v kuivaksi ihan omasta halusta ja kyvystä.

Pojat ovat olleet 3v ja ylikin.

Mä en jaksa ressata noista pottailu jutuista.

Mun mielestä lapsi on vasta sitten kuiva kun osaa itse ilmaista pissahädän.

toki vahinkoja sattuu kaikille.

Meilläkin on tuttavapiirissä niitä jotka hokevat kuinka aikaisin heidän lapsensa ovat "oppineet" kuivaksi.

Vanhemmat kiikuttaa joka välissä lasta vessaan vaikka lapsi ei osaa edes puhua mitään. sitten ressaavat sitä.

Molemmat lapset ovat oppineet kuivaksi vasta yli 3-vuotiaana. Kyllä me tuota vaipattomuutta kokeiltiin useinkin, mutta kun vahinkoja tuli koko ajan, niin todettiin, ettei ole vielä kypsä. Näin todettiin myös tarhasta molempien osalta. Me ei asuta Suomessa - ja täällä tuo pottailu otetaan huomattavasti rennommin. Tarha tukee kuivaksi opettelua ja siellä kokeillaan tuota kypsyyttä ihan samoin kuin kotonakin. Kaikki tehdään yhteisellä sopimuksella eli päätetään, että nyt kokeillaan ja samaa kavaa mennään sitten kotona ja tarhassa. Jos ei ala sujumaan, niin sitten vaan vaipat takaisin ja myöhemmin kokeillaan uudestaan. Molemmilla tuo valmius lopulta löytyi ja kun lapsi on oikeasti valmis siihen, niin se tapahtuu todella helposti, eikä niitä vahinkoja tule.

Vierailija
17/59 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia siis pissitetty vauvasta saakka lavuaariin ja pottaan. Yhtään sen nopeampaa kuivaksi oppimista ei ole tapahtunut kuin meilläkään, jotka olemme aloittaneet pottailun kahden ja kolmen ikävuoden välissä.

Sen sijaan äidit ottavat jokaisen pissavahingon kovasti itseensä.

Vierailija
18/59 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä eka teki muutaman pissan pottaan, oon nyt ehdottanu aina vaipanvaihdon yhteydessä, että jos kävis potalla. Ei käy. Tai jos käy, saattaa jonkun aikaa istuakin ja sitten ampaisee suoraan jonnekin matolle pissalle. Täytti just kaks. En tiiä, mikä on pielessä, mutta mielummin pesen vaipasta isommitta mutinoitta, kuin että on samanlainen onneton kuin itse olen. Nimittäin vessassa käynti vieraassa paikassa on todella hankalaa, pissalla vielä pystyy käymään, mutta vaikka tietää, että kakalla käynti on yhtä normaalia, ni ei vaan kerta kaikkiaan onnistu...

Enkä mä pidä itseäni minään huonona äitinä, vaikka pojilla on vielä vaipat. Tosin olishan elämä ison mahan kanssa huomattavasti helpompaa, jos ei tuota 2v tarvis enää pestä.. Ja muuten ei sitä tarvi vaipassa hautoa, kakkaa, ku ite ainakin pesen sen heti pois. Mutta olis loputonta mattopyykkiä, jos en vaippaa laittais..

Vierailija
19/59 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

viety vessaan ja sinne tehnyt hätänsä. Vauvan eleet ovat todella selvät.

Kestoja käytetty sitten varalla, mutta vuodeniässä lähti nekin pois, kun sinne vaippaan ei tullut mitään

Vierailija
20/59 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: kahden 2kuisesta potatetun äiti...

Kolmas on nyt 10pv vanha ja synnäriltä asti on pissannut aina kun otetaan vaippa pois niin en käsitä miksi olisin niin idiootti, että opettaisin hänelle väkisin, että omat housut (vaippa) on ainoa oikea paikka laskea alleen....

http://www.voima.fi/content/view/full/611

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä