Uusimmassa KaksPlussassa todella hyvä pottailu-juttu
Ostin juuri eilen kaupasta KaksPlussan, jossa oli silmät avaava juttu pottailusta. Nyt ottaa meidänkin perhe rennommin 2-vuotiaan pottailun. Lukekaa se juttu ennen kuin alatte hermoilemaan alle 3-vuotiaan pottakapinasta!! Ja kaikki lavuaaripissahätätulkkaukset ja vaipattomuudet siinä saa kyllä aika kovan ryöpyn :D. Meillä vaippaillaan nyt siis hyvillä mielin kiireettä. Pöhköjä ollaan oltu kun ollaan asian kanssa kiireilty.
Kommentit (59)
oppineet eka kuivaksi, joita on alle 1-vuotiaasta asti syömisten ja unien jälkeen viety potalle ja ANNETTU MAHDOLLISUUS TEHDÄ PISSA MUUALLEKIN KUIN HOUSUUN. Omani ovat olleet tasan 2-vuotiaana päiväkuivia niin, että ovat osanneet sanoa pissahädästä ja pidättää hetken, kunnes ovat päässeet potalle. Esikoinen teki kotona ollessaan alle 1,5-vuotiaasta lähes kaikki pissat pottaan. Kakkaa ei vaippaan tehnyt montaakaan kertaa sen jälkeen, kun alkoi potalla käydä 8 kk iässä. Kummallakaan ei ole nyt vanhempana mitään ongelmia vessassa käymisen kanssa. Ei ummetusta, ei potta- tai pönttökammoa tms. Käyvät kakalla niin kerhossa, kylässä kuin kauppakeskuksissa ja muissa "vieraissa" paikoissa. En näe mitään syytä, miksi olisin pitänyt heidät vaipoissa 2-3-vuotiaaksi, kun pärjäsivät ilman vaippaakin. Outoa!
paskaa koko juttu. vanhanaikainen käsitys tuossa eikä edes pidä paikkaansa
Eikös kuivaksi oppiminen ja potalla käyminen ole kuitenkin kaksi eri asiaa? Olen omaani potattanut siitä lähtien, kun hän on istunut (6 kk). Tällä hetkellä (1 v 4 kk) hän käy potalla nukkumisten ja syömisten jälkeen. Toisinaan hän pyytää itse päästä vessaan (hakkaa vessan ovea ja selittää omalla kielellään) ja pissaa sen jälkeen. Vien potalle myös silloin, kun kakka tulee.
En ole stressiä ottanut enkä kehu saati sitten hauku, tuli tulosta tai ei. Vaippoja käytetään vieläkin - kuivaksi oppimisella ei ole vielä kiirettä.
En ymmärrä, mitä pahaa tässä voisi olla. Toki se vaatii vanhemmilta viitseliäisyyttä. Mielestäni kuitenkin on hyvä oppia, että tarpeiden tekemistä varten mennään vessaan eikä tarvitse olla pissaisissa/kakkaisissa vaipoissa. Miellyttävämpää lapsellekin.
Meillä 5 lasta. nuorin vielä vauva mutta ainoastaan tyttö on oppinut 2,5v kuivaksi ihan omasta halusta ja kyvystä.
Pojat ovat olleet 3v ja ylikin.
Mä en jaksa ressata noista pottailu jutuista.
Mun mielestä lapsi on vasta sitten kuiva kun osaa itse ilmaista pissahädän.
toki vahinkoja sattuu kaikille.
Meilläkin on tuttavapiirissä niitä jotka hokevat kuinka aikaisin heidän lapsensa ovat "oppineet" kuivaksi.
Vanhemmat kiikuttaa joka välissä lasta vessaan vaikka lapsi ei osaa edes puhua mitään. sitten ressaavat sitä.Molemmat lapset ovat oppineet kuivaksi vasta yli 3-vuotiaana. Kyllä me tuota vaipattomuutta kokeiltiin useinkin, mutta kun vahinkoja tuli koko ajan, niin todettiin, ettei ole vielä kypsä. Näin todettiin myös tarhasta molempien osalta. Me ei asuta Suomessa - ja täällä tuo pottailu otetaan huomattavasti rennommin. Tarha tukee kuivaksi opettelua ja siellä kokeillaan tuota kypsyyttä ihan samoin kuin kotonakin. Kaikki tehdään yhteisellä sopimuksella eli päätetään, että nyt kokeillaan ja samaa kavaa mennään sitten kotona ja tarhassa. Jos ei ala sujumaan, niin sitten vaan vaipat takaisin ja myöhemmin kokeillaan uudestaan. Molemmilla tuo valmius lopulta löytyi ja kun lapsi on oikeasti valmis siihen, niin se tapahtuu todella helposti, eikä niitä vahinkoja tule.
saarnan, kuinka alle 2v ei voi mitenkään olla valmis olemana ilman vaippaa ja pottailemaan. Sikäli jännä, että esikoinen pottaili isommat tarpeet 9kk-> pottaan ja reippaasti ennen 2v pääasiassa ilman vaippaa onnistuneesti. 3v synttäreiden aikaan lähti yövaippakin lapsen omasta halusta. Nyt 2,5v on ollut puoli vuotta ilman vaippaa ja viimeiset 3kk taisteltu yövaipankin kanssa. Tuo 3v on tasan vaippafirmojen levittämää lässytystä, jotta vaippoja ostettaisiin isommille lapsille. Kun esikoinen oli vaippaiässä, isoin koko oli järestään koko 6 nyt niitä on pilvin pimein kokoa 8 kaupat täynnä.
sanojen potalla käynti, vauvan vessahätäviestintä ja kuivuus välillä?
Se että lasta käytetään potalla tai pissatetaan lavuaariin ei tarkoita että se on kuivaksi opettelua?
Tässä keskutelussa menee helposti puurot ja vellit sekaisin. On kaksi eri asiaa viedä vauva pissalle, ja eri asia pyytää taapero menemään itse sinne potalle.
Ensinnäkin vauvallahan ei ole kykyä pidättää, mutta 1,5 kk lapsella virtsan pidätys jo onnistuu. Suurin osa lapsista kuitenkin oppii kuivaksi vasta 2 - 2,5 -vuotiaina. Kuivaksi voi oppia yhdessä viikossa, kun ajoitus on oikea, eli sinänsä ihan tarpeetonta kayttää kuukausikaupalla aikaa asian opettamiseen, jos lapsi ei ole siihen valmis tai halukas.
Mutta hienoa kun täällä on taas liuta täydellisä äitejä, jotka pääsevät haukkumaan muuut mammat laiskoiksi.
Tuntuu hölmöltä istuttaa jopa alle 1-vuotiasta potalla, tämänikäinen ei kuitenkaan voi olla fyysisesti valmis selviämään vaipatta. Itse olen odottanut lasten täyttävän kaksi vuotta ja sitten kesällä on vaan jätetty vaipat pois (ilman mitään pottailuja tuota ennen) ja viikossa molemmat lapset ovat oppineet päivä- ja yökuiviksi. Neuvolassa on kyllä joutunut puolustamaan kantaansa, mutta tosiasia on, ettei alle 2-vuotias voi olla fyysisesti/hermostollisesti kypsä vaippojen poisjättöön.
No ei meillä ainakaan 1-vuotiaan pottailun tarkoituksena ole ollut vaippojen jättäminen, vaan pottailuun totuttelu ja myönteisten mielikuvien yhdistäminen potalle tekemiseen.Välillä oli kausia ettei lasta asia kiinnostanut ja silloin ei pottailtu, ja kun taas kiinnostus heräsi niin silloin tällöin kävi potalla ja sinne joko tuli tai ei tullut mitään. Nyt 1v 10 kk pyytää itse potalle kun kakattaa. Voi olla ihan sattumaa, mutta useammalla tutulla samanikäisellä ongelmia potalla käymisessä, kun nyt vasta harjoitukset aloittaneet.
kun taapero ei suostu olemaan potalla edes 5sek. ,saati että sinne tulisi jotain tulosta. Lapsi melkein 1v ja 10kk -ikäinen. Jotenkin toivotonta hommaa.
Mutta väittäisin että iso osa vanhemmista laittaa lapsensa potalle liian aikaisin.
Mitään juttuja tai tätä ketjua lukematta kommentoin, että minusta suurin osa lapsista oppii potalle ns. liian aikaisin. Jos 4 vuotiaana osaa toimittaa asiansa potalle tai pöntölle, niin hyvä! Alle 3-vuotiaan potallakäynti ei tulisi olla mikään vaatimus.
kun taapero ei suostu olemaan potalla edes 5sek. ,saati että sinne tulisi jotain tulosta. Lapsi melkein 1v ja 10kk -ikäinen. Jotenkin toivotonta hommaa.
Ei kiirettä, anna opetella rauhassa vaan!
lastenneurologi sanonut, että alle 1,5v. lapsi ei ole vielä neurologisesti niin kehittynyt, että pystyisi pidättämään pissaa.
Pidän tätä ihmeellisenä uutisena. Huomasin itse esikoisen kanssa (jolla käytin kangasvaippoja) että 10 kk ikäisenä hän alkoi pissaamaan hoitopäydällä. Tulkitsin sen niin että oli kivempi pidättää pissaa ja pissata ilmaan kuin kangasvaippaan. Siitä alkoi pottailu ja alle 2-vuotiaana poika oli täysin kuiva, myös öisin. Kun hänelle annettii mahdollisuus.
Kuopuksen kanssa olin valveutuneempi ja kun hänen (kangas)vaippansa oli 6 kk ikäisenä kuiva kun aioin vaihtaa vaipan ja hän osasi istua itse, niin laitoin hänet potalle. Pissa tuli heti ja siitä alkoi pottailu. Lapsi täysin kuiva 1 v 5 kk ikäisenä.
Olen antanut lapsilleni MAHDOLLISUUDEN päästä vaippoista eroon kun he mielestäni ovat siihen kypsiä. En ole halunut hautoa heidän sukupuolielimiään muovin sisällä pissaisessa ympäristössa. Kukin tavallaan.
En usko hetkeäkään sitä etteikö jo pieni lapsi, vauvakin, osaa säädellä kehoaan huomattavasti.
että milloin mahdollisesti herää pissahätään? Itse en jaksaisi moista.
Näkevät nälkää ja ovat henkisestikin ihan riekaleina koska eivät saa laskea alleen! Maailma on niin paha paikka.
Meillä lapsi alkoi vähän päälle 1-vuotiaana sanoa aina "kakka" kun alkoi ähistää ja laitettiin sitten potalle kakkaamaan. Luulisi että potalla on helpompikin kakata kun ei tartte puskea pökälettä vaippaa vasten :)
Pikkuhiljaa alkoi tulla pissatkin pottaan, välillä huomasin ttä nyt vois olla hätä ja ehdotin potalle menoa (potta oli meillä olkkarissa kun oltiin vaan perheen kesken, ja kun oli aina näkyvillä sille oli helppo mennä). 2-vuotiaana lapsi oli sekä päivä- että yökuiva. Mitenkään mutuen ei opetettu.
Eli pelkkää skeidaa ainakin meidän lapsen kohdalla väittää ettei alle 2-vuotias tunnistaisi vessahätää.
Meillä poikaa alettiin opettaa potalle siinä 1,5v mutta silloin se oli yhtä tappelua, itki vaan jos joutu potalle.
jätin sitten asian sikseen ja tuossa 2v ikäisenä alkoi sitten käydä potalla pissalla, pikkuhiljaa kakallakin. ei missään nimessä pakotettuna. hirveästi kehuttiin ja hurrattiin ku njotakin sinne tuli! ja potta aina siellä missä lapsi, ei vessassa oven takana.
vaipat jätin kokonaan pois pari kuukautta sitten. nyt poika 2,4v ja täysin kuiva, välillä tulee yöllä vahinko (jos havahtuu johonkin)
käy itse potalla oma-aloitteisesti (potta on olohuoneessa)
se vaatii sen pari viikkoa, kun niitä vahinkoja tulee koko ajan, saattaa tulla kaikki pissat housuun päivän aikana. mutta sitten se alkaa sujumaan, eli en kyl itse ajattelis ettei ole valmis. Ennemminkin vanhemmat eivät ole valmiita pesemään extrapyykkiä muutamaa viikkoa.
eihän ne syömäänkään ite opi jos ei lusikkaa anna lapselle omaan käteen.
meni noin 2.5v siihen että lapsen sai istumaan potalle/pytylle! Siis kun joskus reilun vuoden ikäisenä aloitettiin pottaan tutustuminen niin siitä meni tuo aika! Tyttöä ei halunnut vessaan juuri koskaan, lähes aina seurasi kauhea huuto ja pakottaahan ei voi. Lopulta kuukausi sitten lapsi hokasi mistä on kyse ja nyt ilmoittaa aina kun on pissahätä! 3v9kk ikäisenä. Ilolla kipittää vessaan. Mutta vieläkään tyttöä ei saa käymään vessassa "varmuuden vuoksi", ainoastaan silloin kun hänellä on hätä!
Eli olisi kiva tietää miten nämä "täydelliset potattajat" olisivat saaneet tyttäreni pottailemaan...
kyllä lasta voi opettaa potalle ihan hyvin kun lapsi ymmärtää puhetta. ei siitä traumoja tule. Päinvastoin. Jos vanhemmat eivät hermoile, kyllä se lapsikin sinne potalle oppii ennen 3 v synttäreitään. PArempi aikasemmin kuin myöhemmin. Myöhemmällä iällä on vaikeapaa. Lapsi on tarpeeksi oppivaisessa iässä 2 vuotiaana, joten tottakai pottailu kannattaa aloitta silloin, eikä odottaa sinne 3 vuoteen. Kyllä on ihan sairasta jos ei vanhemmat viitti opettaa 3 vuotiasta kuivaksi, lapsihan se jo siinä kärsii.
Eriasia jos lapsella joitan pidätysongelmia tai kastelua, mutta normaali terve lapsi vaipoissa 3 vuotiaana...huh...huh
kyllä lasta voi opettaa potalle ihan hyvin kun lapsi ymmärtää puhetta. ei siitä traumoja tule. Päinvastoin. Jos vanhemmat eivät hermoile, kyllä se lapsikin sinne potalle oppii ennen 3 v synttäreitään. PArempi aikasemmin kuin myöhemmin. Myöhemmällä iällä on vaikeapaa. Lapsi on tarpeeksi oppivaisessa iässä 2 vuotiaana, joten tottakai pottailu kannattaa aloitta silloin, eikä odottaa sinne 3 vuoteen. Kyllä on ihan sairasta jos ei vanhemmat viitti opettaa 3 vuotiasta kuivaksi, lapsihan se jo siinä kärsii.
Eriasia jos lapsella joitan pidätysongelmia tai kastelua, mutta normaali terve lapsi vaipoissa 3 vuotiaana...huh...huh
mutta eiköhän se lapsi kärsi enemmän kastelust kuin vaipasta. Esim. meillä esikoinen oppi päiväkuivaksi joskus 3v., mutta yökuivaksi oppiminen veikin sitten liki kouluikäiseksi. Hänen kohdallaan kypsyminen tapahtui todella hitaasti, eikä hän tunnistanut pissahätää edes hereillä ollessaan. Läksi virtsaa erittyi yölläkin todella runsaasti...
Keskimmäinen oppi taas kuivaksi alle 3vuotiaana, ensin päivisin, pian myös öisin. Hän pystyi pidättelemään, tunnisti pissahädän sekä oli muutoin kypsä tähän.
Nyt kuopus seuraa yön suhteen esikoista, päivisin tyttö ollut kuiva n. 2½vuotiaasta, mutta öisin on turha jättää vaippaa pois: pissamäärät ovat huimaavat. Eikä lapsi itse herää...
lastenneurologi sanonut, että alle 1,5v. lapsi ei ole vielä neurologisesti niin kehittynyt, että pystyisi pidättämään pissaa. Toisin sanoen kaikki potattaminen ennen sitä on vanhempien vastuulla ja voi jopa haitata lapsen kehitystä huomata pissahätä. Tietenkin artikkelissa sanottiin myös, että potan tulisi tulla tutuksi jo pienestä pitäen. Eli olisi tutkittavana ja ehkä joskus kokeiltavanakin, mutta stressiä ei kannata ottaa.
Itselläni tyttö tuli päivä- ja yökuivaksi tasan 2v. Huomasin, että vaipat olleet kuivat jo 2 viikkoa kun kaiken pissan ja kakan teki pottaan. Ilman suurempaa harjoittelua näin kävi. Pottailu meillä oli lapsen tarpeista lähtevää. Ei äidin tai isän.
Erotuksena vaan se, että heidän lapsensa ovat vauvasta lähtien kärsineet ummetuksesta ja kovasta kakasta, ei ollenkaan sellasta maitokakkaa jonka kuuluu olla ihan litkua.
Helppokos se onkin tulkita, kun toinen naama punaisena vääntää kakkaa useamman minuutin kun taas meillä vauvat ovat ähkäisseet kerran ja sitten se kakka on jo ollut liejuna vaipassa.