Uusimmassa KaksPlussassa todella hyvä pottailu-juttu
Ostin juuri eilen kaupasta KaksPlussan, jossa oli silmät avaava juttu pottailusta. Nyt ottaa meidänkin perhe rennommin 2-vuotiaan pottailun. Lukekaa se juttu ennen kuin alatte hermoilemaan alle 3-vuotiaan pottakapinasta!! Ja kaikki lavuaaripissahätätulkkaukset ja vaipattomuudet siinä saa kyllä aika kovan ryöpyn :D. Meillä vaippaillaan nyt siis hyvillä mielin kiireettä. Pöhköjä ollaan oltu kun ollaan asian kanssa kiireilty.
Kommentit (59)
Olen istuttanut omia lapsiani noin puolivuotiaasta lähtien potalla unien ja ruokailun jälkeen. Eipä ole tarvinnut enää yksivuotiaalta kakkavaippoja vaihtaa eikä kaksivuotiaana enää päivävaippoja pissankaan takia pitää. Mitään stressiä vaipoista luopuminen ei ole aiheuttanut minulle eikä lapsille. Aion tämän kolmannenkin kanssa toimia samoin. Vastasyntynyttä en siis lavuaariin pissata, mutta potalle totutan, kun istumaan oppii.
Ja sen myötä päiväohjelmat on usein melko tiukkoja. Itselläni ei yksinkertaisesti olisi ollut tuollaiseen edes aikaa, ei edes esikoisen kanssa.
Itse en syyttäisi ketään laiskaksi, vaan ennemmin ihmettelen, miten jollain on aikaa kytätä vauvan pissaviestejä 24/7. Oletko kotona koko päivän?
Sellasten äitien, jotka odottaa että lapsi oppii itse kuivaksi, ilman potalla käyntiä, kannattais vaan myöntää, että olen niin laiska, etten jaksa potalla käyttää. Y
No huh huh. Onko meidän perhe sitten ainoa, jossa pottailu ei ole onnistunut 1v -> edes marakasseja heiluttelemalla? Nyt poika melkein 2v ja ajattelin nyt vähän hengähtää tässä potattamisessa ja siirtyä lähinnä kyselemään oliskos hätä? Alle 1v napattiin lähes joka tuotos kyllä.
Täällä kaikkien lapset on kuivia 1,5-vuotiaina ja laskee jotain kertotaulujakin jo silloin. Älä stressaa, minusta olet ihan oikeilla jäljillä kun et painosta lasta. Ihan varmasti se oppii sitten aikanaan.
No huh huh. Onko meidän perhe sitten ainoa, jossa pottailu ei ole onnistunut 1v -> edes marakasseja heiluttelemalla? Nyt poika melkein 2v ja ajattelin nyt vähän hengähtää tässä potattamisessa ja siirtyä lähinnä kyselemään oliskos hätä? Alle 1v napattiin lähes joka tuotos kyllä.
sanojen potalla käynti, vauvan vessahätäviestintä ja kuivuus välillä?
Se että lasta käytetään potalla tai pissatetaan lavuaariin ei tarkoita että se on kuivaksi opettelua?
tarkoitan että ei ole sillä hetkellä potatuksen/pissatuksen tarkoitus että lapsi oppii heti kuivaksi, vaan vaihtoehto housuun laskemiselle.
Kahden lapsen kokemuksella sanon että hieno juttu, sekä lapsille että vanhemmille! ja jos ei ole kokemusta niin ei voi väittää vastaan!
se ettei alle 2-vuotias muka olisi fyysisesti/hermostollisesti kypsä vaippojen poisjättöön on pampers instituutissa keksitty huijaus. Kivempaa, jos kertiksiä voidaan myydä 3-4 vuotiaille.
se ettei alle 2-vuotias muka olisi fyysisesti/hermostollisesti kypsä vaippojen poisjättöön on pampers instituutissa keksitty huijaus. Kivempaa, jos kertiksiä voidaan myydä 3-4 vuotiaille.
Toki se, että tutkittavat lapset ovat tottuneet vaippohin tekemiseen, vaikuttaa tutkimustulokseen. Vauva ei tietenkään pysty pidättämään kovin pitkiä aikoja, mutta jos vauva olisi kokonaan pidätyskyvytön, pissa ja kakka vaan valuisivat solkenaan.
Kyllä varmaan suurin osa "lavuaaripissattaja"vanhemmista huomaa, miten lapsi osaa yhdistää pissatus/kakatuspaikan ja -asennon tarpeiden tekemiseen. Toiset vauvat keskittyvät hirveän tarkasti vessatoimiin ja pidättävät pitkiäkin aikoja, toiset eivät. Meidän vauva edustaa jälkimmäistä kategoriaa, tekee kyllä lavuaariin, mutta usein ei tule mitään ja pissaa paljon ja jopa kakkaa öisin vaippaan. Lähipiirissä on paljon toisenlaisia tapauksia, esim. 1,5-v. veljentyttöni kakkaa vain pottaan, kakkavahinkoja tulee ehkä kerran viikossa.
mutta joistain viesteistä tuli mieleen, että MIKSI muka on huono asia totuttaa jo pientä lasta pottaan ja laittaa vaikka istumaan siihen? Kyllähän lapsi saa pitää lusikkaakin jo ennen kuin osaa syödä, ja yleensäkin kokeilla monia muitakin asioita. Mikä siinä potassa on niin erikoista, että sitä ei saisi kokeilla, siinä ei saisi istua, sitä ei saisi harjoitella? Potalla/vessassa käyminen on kuitenkin aika normaali osa ihmisen elämää, outoa että sitä täytyisi jotenkin "pimittää" lapselta.
ovat niin kehittymättömiä, että vaipoissa ollaan vielä 3v? Tuskin te itsekään olitte? Ja onko teidän hermoston kehitys mennyt jotenkin sekaisin tai hormonituotanto lakannut?
mutta joistain viesteistä tuli mieleen, että MIKSI muka on huono asia totuttaa jo pientä lasta pottaan ja laittaa vaikka istumaan siihen? Kyllähän lapsi saa pitää lusikkaakin jo ennen kuin osaa syödä, ja yleensäkin kokeilla monia muitakin asioita. Mikä siinä potassa on niin erikoista, että sitä ei saisi kokeilla, siinä ei saisi istua, sitä ei saisi harjoitella? Potalla/vessassa käyminen on kuitenkin aika normaali osa ihmisen elämää, outoa että sitä täytyisi jotenkin "pimittää" lapselta.
monet yhdistävät vauvan vessattamisen semmoiseen vanhanaikaiseen ankaraan siisteyskasvatukseen. Tuota Kaksplussan juttua en ole lukenut, ja koska ketju on vanha, ei sitä myöskään ole ihan helposti saatavilla, mutta näin uskoisin.
Vauvojaan vessattavat tietävät kyllä, miten vauvat yleensä siitä nauttivat. Mä aina laulan vauvalle sellaisen pienen laulun, kun kakka on tullut, ja vauva nauraa ääneen. Vauva myös huomaa itse, kun pissa ja kakka tulevat, ja mä sitten kehun häntä suorituksesta, ja myös kerron, että kakka tuli, tuossa se on, hieno tuli. Vessatusasento on myös semmoinen, jossa vauva tykkää olla.
ovat niin kehittymättömiä, että vaipoissa ollaan vielä 3v? Tuskin te itsekään olitte? Ja onko teidän hermoston kehitys mennyt jotenkin sekaisin tai hormonituotanto lakannut?
ja sit on PAKKO jatkaa ruuanlaittoa ;)
Mä oon itse ollut kuiva 1,5-vuotiaana. Oon syntynyt v. 1980, ja mun vauva-aikana oli jo kertisvaippoja, mutta mä olin niille allerginen, joten mulla käytettiin vain harsoja.
Ennustan, että meidän vauvalla kestää pitkään kuivaksiopettelussa, koska hän pissaa tosi paljon yöllä. Monet näistä lähipiirini vessatetuista vauvoista, jotka ovat oppineet aikaisin kuiviksi, ovat alusta asti olleet kuivia yöllä.
No minusta ainakin, jos 3v. pitä vaippaa on täysin NAURETTAVAA! Ja todellakin äidin ja isän laiskuutta eikä mitään muuta.
ja potalla istuttaminen aloitettiin 6kk ikäisenä. Välillä tuli pissat, välillä kakat, mutta vaippaan tuli varmaan yhtä paljon. 8kk ikäisestä tyttö on kuitenkin tehnyt 95% kakoista pottaan ja osaa pidättää kunnes viedään potalle. Jos maha on kovin löysällä tai on mahatautia, tulee tietenkin vahinkoja ja joskus muulloinkin, mutta pääsääntöisesti asiat tehdään potalle.
Nyt tyttö osaa kävellä jo itse potan luokse kun on kakkahätä. Aikaisemmin käytimme lasta potalla aina ruuan ja unien jälkeen ja vaipanvaihtojen yhteydessä.
En ole huomannut että tästä olisi ollut kenellekään mitään haittaa. Äitini väitti myös sinnikkäästi ettei lapsella ole hajuakaan siitä mitä on tekeillä ja kakat tulevat pottaan vahingossa, mutta on vaikea uskoa että on kyse vahingosta kun puolitoistavuotias sanoo kakka ja tuo potan :)
Mutta aikuisiällä on kärsinyt erite- ja vessafobiosta jotka juontavat äitini orjallisesta siisteyskasvatuksesta ja älyttömästä pullistelusta kuinka "opetti" kuivaksi jo 1v4kk. Mä olisin mieluusti ottanut ne hautovat vaipat ja normaalit vessakäynnit aikuisena. Omani saavat itse opetella enkä koskaan mitään pottailua ole harrastanut....ihme puuhaa. Enkä ymmärrä tätä "viitseliäisyys" argumentointia, jos tekee hölmöä homma niin onko se jotenkin suotavaa että vaan on viitseliäs kunhan liike ei lakkaa?
Ilman vaippoja tai vaippojen kanssa voi lapsensa varmaankin traumatisoida. Kenenkään traumoja väheksymättä näin kommentoin! Silti on minusta outo ajatus, että lapsi tai edes vauva tarvitsisi ehdottomasti vaipat kasvaakseen terveeksi aikuiseksi. Kai ne vaipat silloin olisi synnynnäinen ominaisuus, tai käytössä kaikissa yhteisöissä.
Edes pottaa ei ole. Kaksivuotiaana otettiin vaippa pois ja oppi kuivaksi kolmessa päivässä. Yövaippa on vielä käytössä, lapsi nyt kolmevuotias.
Ollaan kait sitten laiskoja, kun ei viitsitty potattaa, mutta hei, ei kaiken tarvitse olla sellaista suorittamista. Olen mielelläni laiska äiti :) Tähän laiskuuteen on kuulunut myös täysimetys, purkkiruoat, kertisvaipat...
Mä luin tuon jutun just äsken ja oli hyvä artikkeli aiheesta.
Meillä oli joskus aika jolloin vaipat pysyi koko päivän kuivana. Sitten siitä 1-vuotiaana poika teki pottailulakon eikä enää suostunut ja vaipoissa tuo kulkee yhä edelleen kun ikää on 3v3kk. Tämä oli ensimmäinen ja viimeinen lapsi jonka kanssa kokeilin enkä suosittele muillekaan. Isommat ovat oppineet kuivaksi noin 2,5-vuotiaana, ilman mitään stressiä tai painostamista.