Poikien osaamistaso on numeron verran huonompi kuin tytöillä peruskoulun päättyessä
Miettikää mitä tämä tekee yhteiskunnalle jos jatkuu vuosikymmeniä. Kohta akateemisissa ammateissa on vain naisia, miehet tekee duunaritason työt.
Kommentit (548)
Vierailija kirjoitti:
M25 kirjoitti:
Se siitä tasa-arvoisesta opetuksesta ja/tai siihe pyrkimisestä… Ja koomisin juttu tos koko hommas on se, et poikia syytetään opetuksen sijaan. "Etkö opi? Noh, syy on tietenki sius, eikä opetuksessa. Kauan eläköön suomalaiset opettajat!"
80-luvulla pojat osasi vielä. Opetus ei ole juurikaan muuttunut, vapaa-aika on.
Olikohan meillä joku erityisluokkka, koska pojat oli paria lukuunottamatta, selkeästi tyttöjä huonompia koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä miehet ottavat nyt asian tunteella. Rationaaliset ja ratkaisukeskeiset naiset yrittävät selittää, miten poikien koulumenestystä saisi parannettua, mutta ei mene mikään viesti perille, kun kaikki menee liikaa tunteisiin.
On täällä ollut asiallisiakin näkökulmia, myös naisilta. Mielestäni tämä ongelma pitää kuitenkin tunnustaa ja tutkia akateemisesti ja tuon perusteella lähteä tekemään tarvittavia muutoksia myös koulumaailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M25 kirjoitti:
Se siitä tasa-arvoisesta opetuksesta ja/tai siihe pyrkimisestä… Ja koomisin juttu tos koko hommas on se, et poikia syytetään opetuksen sijaan. "Etkö opi? Noh, syy on tietenki sius, eikä opetuksessa. Kauan eläköön suomalaiset opettajat!"
80-luvulla pojat osasi vielä. Opetus ei ole juurikaan muuttunut, vapaa-aika on.
Olikohan meillä joku erityisluokkka, koska pojat oli paria lukuunottamatta, selkeästi tyttöjä huonompia koulussa.
Sama täällä. Lisäksi pojilla oli paljon käytöshäiriöitä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä miehet ottavat nyt asian tunteella. Rationaaliset ja ratkaisukeskeiset naiset yrittävät selittää, miten poikien koulumenestystä saisi parannettua, mutta ei mene mikään viesti perille, kun kaikki menee liikaa tunteisiin.
Itse en näe viesteissä kuin syyttelyä.
Olenkin rationaalinen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On täällä ollut asiallisiakin näkökulmia, myös naisilta. Mielestäni tämä ongelma pitää kuitenkin tunnustaa ja tutkia akateemisesti ja tuon perusteella lähteä tekemään tarvittavia muutoksia myös koulumaailmaan.
Kaikissa muutosehdotuksissa on se ongelma, että pojat ovat niin tavattoman heterogeeninen ryhmä. On niitä huippupoikia, jotka menestyvät tyttöjen seurassa normiluokassa, mutta jotka ihannemaailmassa saisivat lisäopetusta ja vaikeampia sisältöjä jo peruskoulussa. On niitä tavallisia peruspoikia, jotka siis ovat numeron verran huonompia kuin perustytöt. Ja sitten on kasvava joukko niitä reppanoita, jotka eivät saavuta edes kunnon lukutaitoa, Itä-Suomessa varsinkin.
Yhteen ryhmään kohdistetut toimet eivät auta toista ryhmää. Kaiken maailman bullshit poikakoulujen paluusta unohtaa aina sen faktan, että autoritäärinen tasapäistäminen tuhoaa osan pojista, ehkä ne joissa olisi eniten potentiaalia. Ja sitten ovat vielä ne tytötkin, joita pitäisi opettaa peruskoulussa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en näe viesteissä kuin syyttelyä.
Ketä sinun mielestäsi näissä viesteissä syytetään, oi sinä rationaalinen nainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä
miehet ottavat nyt asian tunteella. Rationaaliset ja ratkaisukeskeiset naiset yrittävät selittää, miten poikien koulumenestystä saisi parannettua, mutta ei mene mikään viesti perille, kun kaikki menee liikaa tunteisiin.Itse en näe viesteissä kuin syyttelyä.
Sekö on syyttelyä, kun miehiä kehotetaan hoitamaan isän velvollisuudet? Kuka ne sitten hoitaa, jos isää ei kiinnosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs siinä olisi vikana? Kukin tekee sitä, mihin sopii ja mikä kiinnostaa.
Ehkä sitä koulua voisi katsoa välillä poikien näkökulmastani? Tehdä pieniä muutoksia. Tai ainakin vaihtoehtoja.
Miten asioita voitaisiin katsoa ”välillä” poikien näkökulmasta?
Esimerkiksi käytännössä kaikki kouluissa luettava yhteinen kirjallisuus on kautta vuosikymmenien ns. poikakirjallisuutta. Huckleberry Finnistä Seitsemään veljekseen. Koska pojat eivät kuulemma kestä lukea kirjoja, joissa tyttö on päähenkilönä. Samasta syystä Rowling teki Harry Potterista pojan.
Omat poikani tykkäävät kyllä esimerkiksi Ella-kirjoista ja Astrid Lindgrenin klassikoista, joten luulen että tämäkin ennakko-olettamus on itseään ruokkiva.
Jos ajatellaan vaikka ADHD ominaisuuksin olevaa lasta. Ennen vanhaan niistä tuli hyviä työmiehiä hankaliin paikkoihin. Nykyään niille ei ole paikkaa, varsinkaan koulussa. Vanhemmat ja muut lapset haluavat päästä niistä eroon. Jos jatkamme tästä, niin on aika kapea ryhmä kenelle nykyinen koulu sopii kunnolla. Itse olin hyvin pärjäävät tyttö, mutta koulu ei todellakaan ollut minun paikkani. Kävin lähinnä tekemässä kokeet ja olin paikalla sen verran, etten poissaolojen takia jäänyt luokalle. Jos koulu olisi räätälöity minulle sopivaksi, niin olisin varmaan pärjännyt todella hyvin. En ole vaatimassa, että koulu muutettaisiin minulle sopivaksi, mutta se auttaisi montaa muutakin. Tällä siis yritän sanoa, että koulu on tiettyä.ryhmää varten ja muuta jäävät siinä huomioimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sitä koulua voisi katsoa välillä poikien näkökulmastani? Tehdä pieniä muutoksia. Tai ainakin vaihtoehtoja.
Esimerkiksi käytännössä kaikki kouluissa luettava yhteinen kirjallisuus on kautta vuosikymmenien ns. poikakirjallisuutta. Huckleberry Finnistä Seitsemään veljekseen. Koska pojat eivät kuulemma kestä lukea kirjoja, joissa tyttö on päähenkilönä. Samasta syystä Rowling teki Harry Potterista pojan.
Omat poikani tykkäävät kyllä esimerkiksi Ella-kirjoista ja Astrid Lindgrenin klassikoista, joten luulen että tämäkin ennakko-olettamus on itseään ruokkiva.
Hyvä esimerkki, kun ei nähdä omaa laatikkoa pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Jos ajatellaan vaikka ADHD ominaisuuksin olevaa lasta. Ennen vanhaan niistä tuli hyviä työmiehiä hankaliin paikkoihin. Nykyään niille ei ole paikkaa, varsinkaan koulussa. Vanhemmat ja muut lapset haluavat päästä niistä eroon. Jos jatkamme tästä, niin on aika kapea ryhmä kenelle nykyinen koulu sopii kunnolla. Itse olin hyvin pärjäävät tyttö, mutta koulu ei todellakaan ollut minun paikkani. Kävin lähinnä tekemässä kokeet ja olin paikalla sen verran, etten poissaolojen takia jäänyt luokalle. Jos koulu olisi räätälöity minulle sopivaksi, niin olisin varmaan pärjännyt todella hyvin. En ole vaatimassa, että koulu muutettaisiin minulle sopivaksi, mutta se auttaisi montaa muutakin. Tällä siis yritän sanoa, että koulu on tiettyä.ryhmää varten ja muuta jäävät siinä huomioimatta.
En kyllä mitenkään näe, miten ADHD-ominaisuudet tekisivät ”hyvän työmiehen vaikeisiin paikkoihin”.
Huono keskittymiskyky, impulsiivisuus, aistiyliherkkyys ja vielä mahdollisesti motorinen kömpelyys päälle. Pistetäänkö kaveri kaatamaan puita pokasahalla, rakentamaan kirkon kattoa ilman suojavarusteita vai syöttämään käsin puimakonetta?
Vierailija kirjoitti:
Olen siis kouluni käynyt ja vasta yliopistossa antanut periksi taiteelle ja fyysiselle työskentelylle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa muutosehdotuksissa on se ongelma, että pojat ovat niin tavattoman heterogeeninen ryhmä. On niitä huippupoikia, jotka menestyvät tyttöjen seurassa normiluokassa, mutta jotka ihannemaailmassa saisivat lisäopetusta ja vaikeampia sisältöjä jo peruskoulussa. On niitä tavallisia peruspoikia, jotka siis ovat numeron verran huonompia kuin perustytöt. Ja sitten on kasvava joukko niitä reppanoita, jotka eivät saavuta edes kunnon lukutaitoa, Itä-Suomessa varsinkin.
Yhteen ryhmään kohdistetut toimet eivät auta toista ryhmää. Kaiken maailman bullshit poikakoulujen paluusta unohtaa aina sen faktan, että autoritäärinen tasapäistäminen tuhoaa osan pojista, ehkä ne joissa olisi eniten potentiaalia. Ja sitten ovat vielä ne tytötkin, joita pitäisi opettaa peruskoulussa myös.
Kun pistetään pojat yhteen ryhmää, varmaan jää osa persoonista käsittelemättä. Silti jotain on yleisellä tasolla pielessä, kun niin suuri osa pojista pärjää koulussa niin paljon huonommin kuin tytöt. Kun tuohon löydetään ratkaisuja, voi myös jotkut tytötkin pärjätä nykyistä paremmin.
Mielestäni on törkeää että tätä asiaa ei tutkita tarkemmin. Edellisen kerran kun aiheesta oli mediassa puhetta, pistettiin äärettömän vähän lisää rahaa kouluille. Poikien ongelmat niputettiin yhteen m aahanmuuttajien kotoutumisongelmien kanssa. Siis aivan tunteella, ilman järkevämpää tutkimusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun anti tähän keskusteluun on arvosteleminen, mutta mitään järkevää et osaa sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin kyllä kysymyksenkin. Ajattelitko vastata siihen vai ihanko henkilöäni arvostelemaan tulit?
Muistan täällä olevan ketjun, jossa valitettiin koulujen ryhmätyötä, kun hyvät.tytö joutui olemaan samassa ryhmässä vaikka minkälaisien poikien kanssa. Oman lapsen koulussa melkein kaikki tehtiin ryhmissä. Luokanvalvoja selitti, että sillä saadaan poikien koulumenestys paremmaksi. Eli ryhmätyöt on yksi ratkaisu. Kerron myöhemmin miksi.
Vierailija kirjoitti:
Muistan täällä olevan ketjun, jossa valitettiin koulujen ryhmätyötä, kun hyvät.tytö joutui olemaan samassa ryhmässä vaikka minkälaisien poikien kanssa. Oman lapsen koulussa melkein kaikki tehtiin ryhmissä. Luokanvalvoja selitti, että sillä saadaan poikien koulumenestys paremmaksi. Eli ryhmätyöt on yksi ratkaisu. Kerron myöhemmin miksi.
Eikös tuo ole aika onneton tapa hoitaa poikien koulutusta? Eikö meidän koululaitos paremaan pysty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin kyllä kysymyksenkin. Ajattelitko vastata siihen vai ihanko henkilöäni arvostelemaan tulit?
Jättää se kirjallisuus todellakin vähemmälle ja lisätä fyysisiä toimintoja ja sen kautta oppimista. Miksi se kirjallisuus on niin tärkeä? Koska se on tietyn ryhmän mielestä tärkeää? Miksei voida mennä pois tuosta laatikosta?