Klassisen pianomusiikin ystävät, mikä on lempikappaleesi?
Täällä oli joskus pitkä ketju klassisesta musiikista mutten sitä enää löydä. Laittakaa tänne mahtavan hyviä klassisia kappaleita erityisesti piano!
Tämänhetkinen suosikkini on Liszt - Hungarian rhapsody 2
Kommentit (54)
95% näistäkin täyttä mainstreet kamaa, ootte oppineet nää joistain ksunoluistelu taustamusiikeista😀 toi addinsel ainoita omaperäsiä
Vierailija kirjoitti:
95% näistäkin täyttä mainstreet kamaa, ootte oppineet nää joistain ksunoluistelu taustamusiikeista😀 toi addinsel ainoita omaperäsiä
Tämä ei ollutkaan hipstereiden pianokappaleita. Tee ihan itse sellainen avaus.
Vierailija kirjoitti:
Minustakin joskus neljätoistavuotiaana oli tosi noloa tykätä samoista yhtyeistä kuin muutkin, mutta sitten onneksi kasvoin aikuiseksi. Nyt voin päättää makuni ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se omaperäinen lista ole itsetarkoitus?
Jos ei vielä ole kuullut Chopinin Nocturnoja ja valsseja, suosittelen niiden kuuntelemista ennen kuin kuuntelee balladeja tai sonaatteja. Sonaatit ovat tavallaan synteesejä aikaisemmista, pienimuotoisemmista kappaleista.
Suosittelen myös Kuutamosonaatin kuuntelua ennen kuin kuuntelee myöhäisiä sonaatteja, esim Hammerklavier tai op. 111. Myöhäiset sonaatit saattavat kuulostaa kummallisilta, jos Beethovenin ”normaali” tyyli ei ole tuttu. Sen sijaan, jos tuntee Beethovenin perustyylin (esim Kuutamosonaatti, Pateettinen sonaatti jne), on helpompi nähdä, mitä rajoja Beethoven noissa kappaleissaan rikkoo.
Jokainen voi tietysti kuunnella kuten itse nauttii eniten, mutta itse koen että kappaleen suhteuttaminen muuhun tuotantoon tuo vielä siihen sellaisen ekstramausteen.
Yksi hieno kappale , joka ei varmaan ole kaikille tuttu, on Ginasteran Danzas Argentinas, Op. 2 - 2. Danza de la moza donosa.
Brahmsin intermezzot, tunnetuin ehkä op. 118 no. 2
Brahmsin ensimmäinen pianokonsertto. Sinä vaiheessa kun piano tulee mukaan, on kuulija jo sulaa vahaa.
Bach / Goldberg
Vielä: miten ihmeessä tällä palstalla voi olla näin ilahduttavan virkistävä ketju?
Tässä muutama vähemmän tunnettu kappale kolmelta säveltäjältä, jos joku haluaa löytää jotain uutta kenties. Klassisen musiikin puolelta löytää niin paljon hyvää ja itselleen uutta sekä vähäsen esitettyjä kappaleita vaikka olisikin tunnettu säveltäjä kyseessä.
Liszt - Dessauers Lieder, S485, varsinkin viimeiset 30 sekuntia on mielestäni todella kaunista. Harmi kun tästä kappaleesta ei helpolla löydä eri esityksiä :(
Hummel - Rondo brillant, Op. 109, 3:15 alkaa minun suosikki kohtani tästä teoksesta.
Nikolai Medtner - Piano Sonata No. 9 in A minor, Op. 30, hieman hankalempaa kuunneltavaa, saattaa vaatia useampia kuuntelu kertoja jotta oppii tykkäämään (jokainen sanoo tuon aina Medtneristä :D) Toivoisin, että Medtneriä esitettäisiin enemmän, varsinkin kolmea pianokonserttoaan. Rachmaninoff kutsui Medtneriä "aikansa parhaaksi säveltäjäksi" (en tiedä lähdettä, mutta olen useasti tuon lainauksen lukenut)
Addinsel: "Warsaw concerto"