Seksityötä EI PIDÄ normalisoida - se tekee naisen kehosta esineen kaltaisen kauppatavaran
Nyt on kovasti ollut tapetilla seksityö ja sen normalisointi. Kuulemma seksityössä on kyse itsemäärämisoikeudesta, naisen voimaantumisesta ja omasta halusta. Radikaalifeministit vastustavat prostituutiota. Ei siksi, että he ajattelisivat naisen seksuaalisuuden olevan pahaa tai huonoa, vaan koska siitä tehdään prostituutiossa toisen käytettävissä olevaa kauppatavaraa, jonka voi ikään kuin ostaa itselleen. Seksuaalisuus on hyvin herkkä ja haavoittuvainen osa ihmistä eikä sen myymistä rahalla pidä mun mielestä normalisoida. Kuinka moni todella pitäisi sitä ihan ookona, että täysi-ikäisille lukiolaiselle ehdotetaan vakavasti kesätyöksi prostituutiota? Tai työkkärissä sitä pidetään töinä muiden joukossa, joita on haettava yhtä lailla? Saksassahan ihmiskauppaa on nykyään yhä vaikeampi kitkeä normalisoinnin seurauksena. Jos joku yksittäinen henkilö seksityötä todella haluaa tehdä, en mä sitä sinänsä vastusta, mutta ei siitä pidä tehdä mitään kaupan kassaan rinnastettavissa olevaa työtä ja yleisesti normaalia asiaa, koska se huonontaa naisen asemaa ja ihmiskehon arvostusta sellaisenaan.
Kommentit (749)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keholla minäkin teen työtä teollisuudessa. Seksityössä pääsee helpolla kun on niin lyhyet työajatkin.
Vertaatko sitä nyt siis seksityöhön, että käytät kehoasi teollisuuden alan töissä? Seksityössä mennään sun intiimeille alueille, ollaan tekemisissä tosi herkkien asioiden kanssa ja niistä tehdään kauppatavaraa. Seksityö on fyysisesti ja henkisesti rankkaa ja harva sitä kovin pitkään jaksaa. -ap
Oletko itse tehnyt sitä työtä?
Olen jutellut parin seksityöntekijän kanssa, ja molemmat sanoivat että seksi on vain palvelu jota he myyvät, ei mitään herkkiä asioita. Ei se heille näyttäydy samalla tavalla kuin sinulle.
Minulle näyttäytyy. Hyvin monella seksityöläisellä on mielenterveyden, päihteiden ja vastaavien kanssa ongelmia. Mistä tiedät, miten se vaikuttaa heihin pidemmän ajan kuluessa? Eikä välttämättä kaikille tule ongelmia, mutta he ovat aika marginaalissa. -ap
Sulla on varmaan esittää tutkimustietoa kannastasi, eikä pelkkää mutuilua?
Mistä itse tiedät?
M25 kirjoitti:
Demiseksuaalina pidän tuota hommaa täysin sairaana. Tavallaan en haluis tyrkyttää omia arvojani ja mielipiteitä muille, mut harmittaa se, et miun ikäset naiset tekee tommosta. Jos tuo normalisoidaa, nii siinä käy sit nii, et aika moni opiskelija alkaa tekee tota. Ja koko ajan ollaa menos toho suuntaan esimerkiks OnlyFansin myötä. Ei sil, et kaikki miun ikäset alkas tekee tota, kait jotkut saattas osata pysyy eros noista. Kuvottaa vaan tommonen. Lähen Islantiin karkuun, jos tuo normalisoijaa joku päivä.
Anteeks, mut mitä se sulle kuuluu, mitä "siun ikäiset" naiset kehoillaan tekevät? Muuttuuko suhtautuminen radikaalista, jos itseään myykin vaikka sun äidin ikäinen nainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä koskaan sellaista tulekaan, sillä ihminen ei osaa suhtautua (varsinkaan naisten) alastomuuteen, seksiin ja seksuaalisuuteen rauhallisesti ja järkevästi. H*orien sheimaaminen ja halveksiminen sen sijaan ovat täysin vailla perusteita. Sitä tehdään vain siksi, että patriarkaalisessa kulttuurissamme useimpia närkästyttäisi, jos useampi nainen tajuaisi vaatia seksiä vastaan rahaa, ja valta-asema kallistuisi silloin.
Miten olisi vaikka molemminpuolinen kunnioitus ja se, että seksi tapahtuu molempien halusta, ei rahasta eikä siinä olisi tarkoitus olla jotain valta-asemaa toiseen? -ap
Onhan se hianoo sekin. Otetaanpa kumminkin huomioon alkuasetelma, jossa kummallakaan ei ole seksiä eikä puolisoa. Mitä kautta sitä seksin puutetta lähdetään lääkitsemään, siitähän tässä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kanssa samoilla linjoilla.
Hoetaan, että seksityö on työtä siinä missä muukin työ. Jos tämä ajatus viedään loppuun asti, siitä seuraa tiettyjä asioita. Seksityötä on silloin voitava tehdä myös työsuhteessa, ja seksityöhön sovelletaan työsopimuslakia. Työsopimuslakia sovelletaan työsopimukseen, jolla työntekijä sitoutuu henkilökohtaisesti tekemään työtä työnantajan lukuun tämän johdon ja valvonnan alaisena palkkaa vastaan.
Olisi siis yrityksiä (bordelleja), joihin työtöntä työnhakijaa voitaisiin velvoittaa hakeutumaan töihin. Bordelleissa seksityöläinen olisi sitten velvollinen tekemään työnantajansa osoittamat työtehtävät ja palvelemaan työnantajan hänelle osoittamia asiakkaita.
Työaikaan sovellettaisiin työaikalakia.
Lähtökohtaisesti työ pitäisi järjestää kokopäivätyönä, ja työtön työnhakija olisi velvollinen hakeutumaan tarjolla olevaan seksityöhön kokopäiväisesti eli työskentelemään noin 40 tuntia viikossa.
Jos henkilön työkyky ei riitä muuhun työhön mutta riittää seksityöhön, hänellä olisi velvollisuus ansaita toimeentulonsa seksityöllä. Oikeus sosiaaliturvaan syntyisi vasta sitten, jos ei kykenisi edes seksityöhön.
Ei mikään noista ylläolevista ole tarpeellista. Seksityön tekijä on kuin yksityisyrittäjä, joka ei tarvitse mitään erillistä työsuhdetta, kokopäivätyötä, jne.
Sehän riippuu omasta hinnoittelusta, miten paljon työtä joutuu tekemään, että elää sillä. Samoin kuin kaikilla muillakin yksityisyrittäjillä/freelancereilla. Oman ajankäytön saa päättää itse.
Jos kerran seksityö on työtä siinä missä muukin, minulla täytyy olla oikeus halutessani perustaa bordelli. Minullahan on oikeus hankkia toimeentuloni valitsemallani elinkeinolla.
Kun olen perustanut bordellini, minulla täytyy olla oikeus hakea työvoimaa te-toimistoista. He toimittavat minulle työttömiä työnhakijoita.
Vierailija kirjoitti:
M25 kirjoitti:
Demiseksuaalina pidän tuota hommaa täysin sairaana. Tavallaan en haluis tyrkyttää omia arvojani ja mielipiteitä muille, mut harmittaa se, et miun ikäset naiset tekee tommosta. Jos tuo normalisoidaa, nii siinä käy sit nii, et aika moni opiskelija alkaa tekee tota. Ja koko ajan ollaa menos toho suuntaan esimerkiks OnlyFansin myötä. Ei sil, et kaikki miun ikäset alkas tekee tota, kait jotkut saattas osata pysyy eros noista. Kuvottaa vaan tommonen. Lähen Islantiin karkuun, jos tuo normalisoijaa joku päivä.
Aika moni opiskelija tekee sitä tälläkin hetkellä. Eikä sitä voi mitenkään estää, jos ei kriminalisoida.
Sun ei ole pakko hyväksyä kaikkea, mikä on normalisoitu, eikä ole pakko tehdä sitä. Sen sijaan sulla pitäisi riittää empatiaa ja hyväksyntää, että kaikki eivät tee samoja asioita kuin sinä, eivätkä koe asioita samalla tavalla.
Minä olen opiskelijana tehnyt ei ole sama kuin monet opiskelijat tekee. Monet noi sun viestit vaikuttaa siltä, että pyrit vaan hakemaan hyväksyntää ja perustelemaan omia valintojasi. Minäkin olen hyvä ihminen vaikka olen myynyt itseäni, kunnioittakaa nyt!
Vierailija kirjoitti:
Olisiko näin 2020-luvulla aika opetella kunnioittamaan muita ihmisiä ja heidän valintojaan. Jotkut varmasti nauttii seksityöstään eivätkä halua tehdä mitään muuta työtä. Miksi sinä haluat epäkunnioittaa heidän työtään moralisoimalla naisen kehon myynnistä silloin kun se tapahtuu täysin vapaaehtoiseksi. Moralisoitko muitakin ammatteja yhtä antaumuksella? Työ siinä missä muutkin. Kannattaa tulla pois sieltä kristillis-konservatiivisesta höpöhöpö maailmasta todellisuuteen. Ihminen on seksuaalinen olento ja tarve seksiin ei poistu ihmisestä. Jos ainoa keino saada seksiä on ostaa sitä ihmiseltä, joka sitä haluaa sinulle myydä niin mitä pahaa siinä on? Anna ihmisten elää ja elä itsekin ja opettele kunnioittamaan muita.
Enpä usko että prostituoituna toimiminen- oli se sitten vapaaehtoista tai ei, ei vaikuttaisi negatiivisesti ihmisen psyykeen. Sinä puolustrket prostituutipta, koska joko sinä tai joku muu ei saa seksiä muuten. Voisin kuvitella, että olet mies, joten et vii tietää mitä seksi naiselke on- varsinkin jos se on vastentahtoista, ja kun sitä myy, niin se on vastentahtoista.
Sinun mielestäsi seksi on ihmisen perusoikeus- minusta ei, koska jos näin on, niin silloin sekdin antamista tulee velvollisuus. Oikeus ruumiilliseen koskemattomuuteen on ihmisen perusoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keholla minäkin teen työtä teollisuudessa. Seksityössä pääsee helpolla kun on niin lyhyet työajatkin.
Vertaatko sitä nyt siis seksityöhön, että käytät kehoasi teollisuuden alan töissä? Seksityössä mennään sun intiimeille alueille, ollaan tekemisissä tosi herkkien asioiden kanssa ja niistä tehdään kauppatavaraa. Seksityö on fyysisesti ja henkisesti rankkaa ja harva sitä kovin pitkään jaksaa. -ap
Oletko itse tehnyt sitä työtä?
Olen jutellut parin seksityöntekijän kanssa, ja molemmat sanoivat että seksi on vain palvelu jota he myyvät, ei mitään herkkiä asioita. Ei se heille näyttäydy samalla tavalla kuin sinulle.
Minulle näyttäytyy. Hyvin monella seksityöläisellä on mielenterveyden, päihteiden ja vastaavien kanssa ongelmia. Mistä tiedät, miten se vaikuttaa heihin pidemmän ajan kuluessa? Eikä välttämättä kaikille tule ongelmia, mutta he ovat aika marginaalissa. -ap
Sulla on varmaan esittää tutkimustietoa kannastasi, eikä pelkkää mutuilua?
Mistä itse tiedät?
Googlella löytyy. Saksassa ja UK:ssa maksullisten hyvinvointia tuetaan sosiaaliviranomaisten taholta. Sitä kautta saadaan jonkinlainen arvio työntekijöiden terveydestä. Alaa kumminkin varjostaa suurehkot kuolinluvut. Eli vaikka pysyisit henkisesti vakaana, joudut siltikin varomaan asiakkaita.
"Seksityötä EI PIDÄ normalisoida - se tekee naisen kehosta esineen kaltaisen kauppatavaran"
Nainen joka tuo perheen budjettiin alle 50% varoista, tekee itsestään kauppatavaraa joka tapauksessa.
Tämä on jo normaali.
Vierailija kirjoitti:
"Seksityötä EI PIDÄ normalisoida - se tekee naisen kehosta esineen kaltaisen kauppatavaran"
Nainen joka tuo perheen budjettiin alle 50% varoista, tekee itsestään kauppatavaraa joka tapauksessa.
Tämä on jo normaali.
Miksi alunperinkään otetaan tuloton puoliso? Tätä en ole koskaan tajunnut.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jo normaali.
Iik, toivottavasti et saa ketään. Kuulostat tulevalta välittäjältä :o
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoetaan, että seksityö on työtä siinä missä muukin työ. Jos tämä ajatus viedään loppuun asti, siitä seuraa tiettyjä asioita. Seksityötä on silloin voitava tehdä myös työsuhteessa, ja seksityöhön sovelletaan työsopimuslakia. Työsopimuslakia sovelletaan työsopimukseen, jolla työntekijä sitoutuu henkilökohtaisesti tekemään työtä työnantajan lukuun tämän johdon ja valvonnan alaisena palkkaa vastaan.
Olisi siis yrityksiä (bordelleja), joihin työtöntä työnhakijaa voitaisiin velvoittaa hakeutumaan töihin. Bordelleissa seksityöläinen olisi sitten velvollinen tekemään työnantajansa osoittamat työtehtävät ja palvelemaan työnantajan hänelle osoittamia asiakkaita.
Lähtökohtaisesti työ pitäisi järjestää kokopäivätyönä, ja työtön työnhakija olisi velvollinen hakeutumaan tarjolla olevaan seksityöhön kokopäiväisesti eli työskentelemään noin 40 tuntia viikossa.
Jos henkilön työkyky ei riitä muuhun työhön mutta riittää seksityöhön, hänellä olisi velvollisuus ansaita toimeentulonsa seksityöllä. Oikeus sosiaaliturvaan syntyisi vasta sitten, jos ei kykenisi edes seksityöhön.
Ei mikään noista ylläolevista ole tarpeellista. Seksityön tekijä on kuin yksityisyrittäjä, joka ei tarvitse mitään erillistä työsuhdetta, kokopäivätyötä, jne.
Sehän riippuu omasta hinnoittelusta, miten paljon työtä joutuu tekemään, että elää sillä. Samoin kuin kaikilla muillakin yksityisyrittäjillä/freelancereilla. Oman ajankäytön saa päättää itse.
Jos kerran seksityö on työtä siinä missä muukin, minulla täytyy olla oikeus halutessani perustaa bordelli. Minullahan on oikeus hankkia toimeentuloni valitsemallani elinkeinolla.
Kun olen perustanut bordellini, minulla täytyy olla oikeus hakea työvoimaa te-toimistoista. He toimittavat minulle työttömiä työnhakijoita.
Sehän on jo nyt ihan laillinen ammatti. Paritus sen sijaan on kielletty.
Naisten arvon totaalista alasajoahan tämä on ja aika hyvin onnistuttu siinä. Me normaalit oman arvon tuntevat naisethan tästä kärsimme eniten. Läntinen maailma on kuin avoin bordelli jossa jokainen nainen on oman elämänsä seksityöläinen ja siten palvottu..kauas on menty naisten tasa-arvo taistelusta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eipä sieltä työkkäristä "tilata" työntekijöitä yhteenkään yritykseen. -ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on jo nyt ihan laillinen ammatti. Paritus sen sijaan on kielletty.
Onneksi moni on havahtunut siihen vääryyteen ja on sitä mieltä, että seksityö on työtä siinä missä muukin työ, eli että pitää olla oikeus perustaa bordelleja ja palkata sinne prostituoituja kokopäivätyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Naisten arvon totaalista alasajoahan tämä on ja aika hyvin onnistuttu siinä. Me normaalit oman arvon tuntevat naisethan tästä kärsimme eniten. Läntinen maailma on kuin avoin bordelli jossa jokainen nainen on oman elämänsä seksityöläinen ja siten palvottu..kauas on menty naisten tasa-arvo taistelusta..
Itsehän te naiset sen alasajonne olette aiheuttaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä asiakas voi oikeasti tietää onko "seksityöntekijä" ihmiskaupan uhri vai ei? Ja veikkaan, että moni ei haluakaan tietää.
Mistä voit tietää, onko ostamasi tuote valmistettu orjatyötä käyttävässä tehtaassa, tai onko käyttämäsi ravintolan kokki ihmiskaupan uhri? Onko talosi rakentanut orja vai TESin mukaista palkkaa saava ammattilainen?
No, kyllähän tällaisia asioita voi tietää monillakin tavoilla. Kysyminen on ihan hyvä alku.
Mä olen puhunut jo vuosia siitä, että orjatyömarkkinat pitäisi purkaa. En pidä yhtään siitä, että on täysin ok teetättää ilmaiseksi tai lähes ilmaiseksi töitä osaavilla ihmisillä. Tämä on kuitenkin niin syvällä järjestelmässä oleva asia, että sen purkaminen vaatii paljon monelta taholta eikä yksittäinen ihminen voi kuin yrittää tehdä eettisempiä valintoja. Tosin en pidä oikeutta asuntoon samanlaisena asiana kuin oikeutta seksiin. Asunto on ihmisoikeus, seksin saaminen ei.
Seksityö ei ole vielä normalisoitua, mutta siitä pyritään tehdä sellaista ja sen vastuataminen on vielä suht helppoa, koska se ei ole vielä pesiytynyt yhteiskuntaan sillä tavalla. -ap
Täysin samaa mieltä ap:n kanssa. Yksittäinen ihminen tehköön valintansa, tämä on vapaa maa ja siihen hänellä on täysi oikeus. Mutta ei helvatassa oikeasti voida alkaa puhumaan tästä jonakin työnä muiden joukossa, ja ihan sama tekisikö tätä nainen vai mies vai jokin siltä väliltä. Yksittäisen henkilön suhtautuminen seksiin voi ja saa olla mikä on, mutta näen huolestuttavana, että keskustellaan siitä, että tyyliin jos seksi ei ole jollekulle mitenkään "intiimiä" tai hyvin henkilökohtaista ja siksi tällaista voi tehdä, niin onko se sitten sitä muillekaan tai voisiko mahdollisesti olla olematta. Mielestäni koko keskustelu on jotenkin nurinkurinen. En haluaisi elää yhteiskunnassa, jossa yleisesti nähtäisiin, että seksi on vain yksi fyysinen aktiviteetti muiden joukossa ja seksin harrastaminen on verrattavissa mihin tahansa muuhun fyysiseen toimintaan tai jopa tuotteeseen. Näen tällaisen arvopohjan ihmisarvoa alentavana ja ihmistä esineellistävänä - edelleen, jos yksittäisen henkilön arvot ovat toiset eikä hän näe asiaa samoin tavoin ja haluaa siksi ostaa tai myydä seksiä, niin antaa lakien puitteissa mennä vain. Koen tärkeäksi erottaa tässä yksilön arvot ja laajemmat yhteiskunnalliset normit. En toki voi tietää, miten suurin osa ihmisistä näistä asioista ajattelee, mutta oma mututuntumani on, että suurimmalle seksi on edelleen hyvin intiimiä eikä koskaan ostettavissa tai myytävissä oleva asia. Voin toki olla väärässäkin, mene ja tiedä.
Tämä viime päivien keskustelu on lähinnä herättänyt ajatuksen, että tekisipä mieli muuttaa jonnekin jorpakkoon metsän keskelle, ettei tarvitsisi kuunnella tai lukea tällaisesta ihan absurdista keskustelusta. Ehkä muutankin.
T. nuori liberaali vihervasemmistolainen nainen
Lähisuhdeväkivaltaankin liittyy häpeää ja stigma, mutta ratkaisuna ei pidetä lähisuhdeväkivallan normalisointia.
Vierailija kirjoitti:
AP ja te muut konservatiivimammathan nimen omaan haluatte alistaa naisia. Te haluatte määrätä, mitä naiset saavat tehdä työkseen, te haluatte, että mielestänne vääriä valintoja täytyy hävetä, ja te haluatte, että seksityötä tekevät naiset eivät saa normaaleita työntekijän oikeuksia ja turvallista paikkaa ammattinsa harjoittamiseen. Te vihaatte ja halveksutte naisia. Te olette sovinisteja.
En välitä alapeukuistanne enkä siitä, että poistatatte viestin. Tiedätte, että tämä on totuus.
Mikään kohta viestissäsi ei ollut totta.
Meinaatko oikeasti, että esim. lapsensaannin takia seksi on ei-hyväksyttävää? Sehän on ollut perinteisesti se syy miksi seksiä harrastetaan. Moni pariskunta on lapset hankittua siirtynyt nukkumaan eri sänkyihin. Tämä on se perinteinen tapa. Mielihyvä on paljon modernimpi ajatus.