Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttävät "muka köyhät"

Vierailija
23.01.2021 |

En jaksa ihmisiä, joilla on muka niin tiukkaa, mutta silti on varaa tankata auto ja ostaa valmisruokia jne. Tililläkin on "vain" 50€ ja pian täytyy nostaa rahaa säästötililtä, missä köllöttelee satoja tai jopa tuhansia euroja.

Jotkut eivät ymmärrä lainkaan, mitä on olla oikeasti köyhä ja laskea kaupassa jokainen sentti tarkalleen. Ei voi olla aina juustoa ja lihaa kotona, vaan syödään mitä saadaan. Ruokarahaa on vain muutama kymppi kuukaudessa ja sen käyttö mietitään kyllä tarkkaan. Leipäjonoista haetaan apua varsinkin, jos on pakko esim. käyttää ruokarahasta osa lääkkeisiin.

Ja ei, kaikki eivät saa Suomessa toimeentulotukea, vaikka ei olisi tuloja lainkaan. Järjestelmässä on sellaisia aukkoja, joista moni putoaa läpi mennen tullen. Monelle pienipalkkaiselle suurin apu olisi asuntolatyyppinen asuminen, jos siten saisi asumiskustannukset kohtuullisiksi. Mutta ei Suomessa sellaiseen panosteta, kun luullaan, että köyhä saa sitten aina asumistukea ja vuokrat voidaan siksi nostaa taivaisiin.

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni yllätti tuosta laskurista että ilman mitään tuloja saisin toimeentulotukea yli 1300€/kk, tämä siis verottomana ilmeisesti? Ja olen kuitenkin lapseton yksinasuva. Kyllähän tuolla pärjäilisi. 

Häh? Minun kulurakenteellani jäisi tuosta noin 500-700 euroa säästöön joka ikinen kuukausi. Tuleeko tuohon asumistuki vielä päälle? Se kasvattaisi pottia entisestään.

-opiskelija

Ei tule tietenkään asumistukea päälle, ihan kaikki muut tulot vähennetään tuosta summasta. Jos saisi asumistukea, niin sen summa vähennettäisiin toimeentulotuesta. 

Ilman asumistukeakin melko hulppea summa yhdelle ihmiselle, kun otetaan huomioon se, että tuo on viimesijainen tuki.

Vierailija
62/70 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillisimmät "aukot":

- juuri tuo kuvattu omaisuus, jota ei voi myydä. Onhan se oikeasti kurjaa, jos omistaa monen kanssa kimpassa.

- velatvelatvelatvelat, ja juuri se minun uniikki tilanteeni, joka tekee minusta sen sadoista tuhansista luottotiedottomista poikkeavan yksilön, joka ei missään nimessä voi menettää luottotietojaan. Joten ei voi hakea velkajärjestelyä, ei voi päästää mitään perintään, eli syömättä ollaan ja tt-tuki syydetään perintäfirmoille.

- karenssit; pomo vihaa mua, en saanut mitään lääkärinlausuntoa mutta kyllä työterveydessäkin sanottiin että mun on epäterveellistä tehdä tätä työtä, kiusaamista, sisäilmaongelmia, epäsopivia työvuoroja, auto hajosi en päässyt töihin joten otin loparit

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin uskoin tuttavani olevan köyhä siihen asti kun tokaisi: melkein piti säästötililtä ottaa rahaa! Just..

Vierailija
64/70 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillisimmät "aukot":

- juuri tuo kuvattu omaisuus, jota ei voi myydä. Onhan se oikeasti kurjaa, jos omistaa monen kanssa kimpassa.

- velatvelatvelatvelat, ja juuri se minun uniikki tilanteeni, joka tekee minusta sen sadoista tuhansista luottotiedottomista poikkeavan yksilön, joka ei missään nimessä voi menettää luottotietojaan. Joten ei voi hakea velkajärjestelyä, ei voi päästää mitään perintään, eli syömättä ollaan ja tt-tuki syydetään perintäfirmoille.

- karenssit; pomo vihaa mua, en saanut mitään lääkärinlausuntoa mutta kyllä työterveydessäkin sanottiin että mun on epäterveellistä tehdä tätä työtä, kiusaamista, sisäilmaongelmia, epäsopivia työvuoroja, auto hajosi en päässyt töihin joten otin loparit

Onko karenssi este toimeentulotuelle?

Vierailija
65/70 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oikeasti miettinyt, että olisi kiva asua kämppiksen kanssa ja vetää asumiskuluja alemmas, mutta tyypin pitäisi olla melko samanhenkinen, että siitä mitään tulisi. Opiskeluaikoina asuin vuoden ajan lähes täydellisen kämppiksen kanssa. 

Vierailija
66/70 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys on suhteellinen käsite. Suomessa elämäntapatyötön voi makoilla koko elämänsä sohvalla tekemättä mitään hyödyllistä ja yhteiskunta laittaa kerran kuussa tilille vastikkeetonta rahaa. Monessa muussa maassa eletään kadulla jos ei halua/pysty tekemään mitään itsensä eteen. Silti suomessa kitistään kuinka pieniä sosiaalituet ovat. Pitäisi olla tyytyväinen siihen mitä on, meillä suomessa kaikillaon kuitenkin katto päänpäällä ja ruokaa.

Vierailija
67/70 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypillisimmät "aukot":

Onko karenssi este toimeentulotuelle?

Ei ole, siitä seuraa perusosan alennus. Ei omaisuus, eikä velkakaan ole este tt-tuelle. Omaisuus otetaan huomioon käytettävinä varoina ja tehdään takaisinperintäpäätöksiä. Velkoja ei otetaan huomioon välttämättöminä kuluina. 

Vierailija
68/70 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nää ”mystiset aukot järjestelmässä” on? Kyllä mun käsittääkseni ihan kaikki on oikeutettuja viime käden tukena toimeentulotukeen. Jos sitä ei myönnetä, niin eiköhän kyse ole siitä että omaisuutta on liikaa, tai tuloja on liikaa.

Yksi tällainen aukko on se, että opiskelee ja oikeus opintotukeen lakkaa maksimiajan tultua täyteen. Toimeentulotukea maksetaan tämän jälkeen vain tietty aika, ja jos olen oikein ymmärtänyt niin ei sitäkään mitenkään automaattisesti. Jossain vaiheessa jää sitten kokonaan ilman tukia, jos ei tahdo jättää opintojaan kesken. Tunnen suht paljon ihmisiä, joille on käynyt näin. Itsekin opiskelin tutkintoni pikavauhdilla hutiloiden loppuun, kun opintotuki loppui ja Kelasta alettiin uhata toimeentulotuen leikkauksella ellen löytäisi halvempaa asuntoa.

Kyllä se aika riittää jos oikeasti opiskelee päätoimisesti ja etenee opinnoissaan. Joillain on tapana vaan hengailla kirjoilla koulussa, ja valmistuminen vaan venyy ja venyy. Se on silloin ihan itse aiheutettu ongelma.

Oli itse aiheutettu ongelma tai ei, niin tämä nyt on yksi tällainen aukko, mitä tässä kysyttiin. Oma viivästykseni johtui eniten ulkomaanharjoittelusta, joka oli pakollinen, mutta jonka aikana en saanut kuin yhden vaivaisen kurssin suoritettua, koska olin sidottu sinne harjoitteluun. Monilla muilla taas ongelmat johtuivat esim. mielenterveysasioista, jotka eivät syystä tai toisesta kuitenkaan johtaneet täyteen opintotaukoon ja sairauslomaan. Esim. lievässä masennuksessa monilla rauhallinen opiskelun jatkaminen auttoi pitämään arkirutiinit yllä, mutta eihän siinä tavoitetahtiin edetty.

Vierailija
69/70 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen köyhä. Tuloni ovat aina olleet köyhyysrajan alapuolella. Minulla on SILTI tuhansia euroja säästötilillä. Minulla on ne tuhannet nimenomaan siksi, koska olen säästäväinen.

Olen oppinut ajattelemaan, ettei minulla ole tilillä rahaa, joten sitä ei tule käytettyä pakollisia ostoksia enempää.

Vierailija
70/70 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät: missä kohtaa olette ryssineet asianne niin, että olette päätyneet köyhiksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi