Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttävät "muka köyhät"

Vierailija
23.01.2021 |

En jaksa ihmisiä, joilla on muka niin tiukkaa, mutta silti on varaa tankata auto ja ostaa valmisruokia jne. Tililläkin on "vain" 50€ ja pian täytyy nostaa rahaa säästötililtä, missä köllöttelee satoja tai jopa tuhansia euroja.

Jotkut eivät ymmärrä lainkaan, mitä on olla oikeasti köyhä ja laskea kaupassa jokainen sentti tarkalleen. Ei voi olla aina juustoa ja lihaa kotona, vaan syödään mitä saadaan. Ruokarahaa on vain muutama kymppi kuukaudessa ja sen käyttö mietitään kyllä tarkkaan. Leipäjonoista haetaan apua varsinkin, jos on pakko esim. käyttää ruokarahasta osa lääkkeisiin.

Ja ei, kaikki eivät saa Suomessa toimeentulotukea, vaikka ei olisi tuloja lainkaan. Järjestelmässä on sellaisia aukkoja, joista moni putoaa läpi mennen tullen. Monelle pienipalkkaiselle suurin apu olisi asuntolatyyppinen asuminen, jos siten saisi asumiskustannukset kohtuullisiksi. Mutta ei Suomessa sellaiseen panosteta, kun luullaan, että köyhä saa sitten aina asumistukea ja vuokrat voidaan siksi nostaa taivaisiin.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäkin ärsyttää ap:n kaltaiset mukaköyhät.

Oikeasti köyhällä ei ole varaa käydä kaupassa ollenkaan. Oikeasti köyhällä ei ole varaa internettiin.

Meillä kuuluu vastikkeeseen eli netti on, haluat tai et.

Oikeasti köyhällä ei ole mitään vastikkeita.

Köyhyys on myös menoista kiinni. Meillä rahat viedään yleensä väkisin. Toisilla taas raha ei yleensäkkään pysy.

Vierailija
22/70 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nää ”mystiset aukot järjestelmässä” on? Kyllä mun käsittääkseni ihan kaikki on oikeutettuja viime käden tukena toimeentulotukeen. Jos sitä ei myönnetä, niin eiköhän kyse ole siitä että omaisuutta on liikaa, tai tuloja on liikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti sitä omaisuutta sitten on jossain muodossa, jos ei muka tulottomana saa toimeentulotukea. Juuri sellainen "mukaköyhä".

Vierailija
24/70 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaveri, joka itkee koko ajan kun on niin tiukkaa. Samalla ostaa itselleen hirveät määrät merkkivaatteita ja kallista kosmetiikkaa, satasilla kuukaudessa. Myös viini on kalleimmasta päästä.

Meillä kaikilla on varmaan joku tuttu tai ystävä tätä lajia. Kaikki raha pannaan heti haisemaan ja sitten itketään kun ei oo rahaa kuin kaurapuuroon ja makaroniin.

Vierailija
25/70 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä näitä köyhiä riittää. Rahaa ei ole yhtään, mutta asuvat velattomassa omakotitalossa, ajavat uudella autolla ja käyvät omalla mökillä. Sitten jos sanoo noista niin ei kuulemma lasketa kun eivät ole rahaa.

Vierailija
26/70 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko38 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaveri, joka itkee koko ajan kun on niin tiukkaa. Samalla ostaa itselleen hirveät määrät merkkivaatteita ja kallista kosmetiikkaa, satasilla kuukaudessa. Myös viini on kalleimmasta päästä.

Aika varakas kaveri jos on varaa maksaa satoja tonneja viinistä.

Ihan sellaisia viinejä tarkoitin, joita on Alkon ylimmällä hyllyllä.

Vierailija
27/70 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan mielenkiinnosta. mihin  rahasi  menevät, jos käteen jää vain muutama kymppi?

suomessakin voi asua asuntolatyyppisesti: etsi itsellesi samalla lailla oleva köyhä kaveri (ja samanoloinen, että voisi kuvitella asuvasi hänen kanssaan ja tulla toimeen), vuokraa hänen kanssaan kolmio, kaksiokin menee, jos ette kaipaa yhteistä olohuonetta, teette vuokrasopimuksen molempien nimiin ja muutatte kämppiksinä yhteen.

Vierailija
28/70 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nää ”mystiset aukot järjestelmässä” on? Kyllä mun käsittääkseni ihan kaikki on oikeutettuja viime käden tukena toimeentulotukeen. Jos sitä ei myönnetä, niin eiköhän kyse ole siitä että omaisuutta on liikaa, tai tuloja on liikaa.

En tiedä tän hetken tilannetta mutta ennen toimeentulotuen saamisen este oli jos olit (yksin)yrittäjä.

Vierailija
29/70 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut työtön jo 7 vuotta ja peruspäivärahalla jo vuosia, tuskin töihin enää pääsen. Olemme tottuneet pieniin menoihin ja elämme säästeliäästi. Mies töissä, mutta pieni palkka. Silti pystyn vähän auttamaan tyttären perhettä esim. vaatehankinnoilla lapsille. Tukia en saa, välillä saatan esim. kemikaliossa tai vaatekaupassa (jossa käyn tosi harvoin) sanoa itseäni köyhäksi.

Oletan, että saat käyttää peruspäivärahan muuhun kuin vuokraan. Silloinhan ei olekaan köyhä, vaan sinulla on paljon käyttörahaa. Jos taas maksat miehesi kanssa vuokraa puoliksi, niin sitten sinulle ei paljoa rahaa jää.

Omistusasuntoa ei köyhällä voi olla, sillä hän voisi myydä asuntonsa.

Vaatekauppojen sijaan köyhä käy kirpputoreilla.

Vierailija
30/70 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko38 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika varakas kaveri jos on varaa maksaa satoja tonneja viinistä.

Ihan sellaisia viinejä tarkoitin, joita on Alkon ylimmällä hyllyllä.

ai niinkuin tälläisiä?

https://www.alko.fi/tuotteet/424747/Ch-teau-Lafite-Rothschild-2010/

juu ei ihan joka viikko minulla tule ostettua noita.

Vierailija
31/70 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttävät nämä tyypit, jotka luulevat, että kaikki saavat Suomessa tukia. Aika moni ei saa mitään ja pienestä palkasta jää oikeasti vain satanen kaikkeen elämiseen vuokran jälkeen pitkäksikin aikaa.

Jos pääsee toimeentulotuelle ja sitä ei tarvitse laittaa vuokraan, elää jo ruhtinaallisesti. Aika usein vain tilanne on se, että toimeentulotuesta osa menee vuokraan eikä ruokaan ole riittävästi rahaa.

Vierailija
32/70 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuisin Helsingissä, saisin minäkin laskea hyvin tarkkaan ruokarahani. Nyt asun Kouvolassa ja ostan Alkosta välillä niitä ylähyllyn viinejäkin.

Vierailija
33/70 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä se on sellaisen äärikonservatiivin märkä päiväuni internoida köyhät asuntoloihin? Yritättääkö ap nyt uutta tulokulmaa teeskentelemällä köyhää?

Vierailija
34/70 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas, vain Suomen kurjuuskulttuurissa kilpaillaan siitä etät kuka on "oikeasti köyhä". 

Vierailija
35/70 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys ei ole mikään kilpailu. Ihan hyvin joku voi kokea itsensä köyhäksi, jos ei ole varaa samaan kuin omalla viitepiirillä, vaikka jossain toisessa piirissä saman elintaso olisi yltäkylläisyyttä. Joku 1800-2000 nettotulollinen voi hyvin olla köyhä, ja ne 800-900 euron sostuilla elävät on sitten tosi köyhiä.

Eikö se keskimääräinen palkkakin ollut jossain 3 tonnin pinnassa? 60% tuosta on 1800 euroa, ja sen alapuolella ollaankin jo virallisen köyhyysrajan alla. Virallisen köyhyysrajan alapuolella olevat kai saavat kutsua itseään köyhäksi? Minun puolesta myös ne vähän sen yläpuolella olevat.

Kaikkea voi kokea, mutta silloin se on ehkä vain tunne. Onhan noita missikisoihin osallistuneita, jotka kertovat kokeneensa itsensä rumiksi. Oikeaa rumaa ei missikisoihin valita, eikä oikealla köyhällä ole 2000€ nettotulot. Tietenkin hänellä voi olla paljon velkaa, koska jossain vaiheessa on ylikuluttanut, mutta noistakin tuloista jätetään aina jotain henkilölle, vaikka ulosotto osan veisi. Ihminen ei ole köyhä, jos hän asuu Helsingin kalleimmalla aluella ja hänellä menee kaikki rahat asumiseen. Hän on hölmö, joka ei osaa suhteuttaa tulojaan.

Vierailija
36/70 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttävät nämä tyypit, jotka luulevat, että kaikki saavat Suomessa tukia. Aika moni ei saa mitään ja pienestä palkasta jää oikeasti vain satanen kaikkeen elämiseen vuokran jälkeen pitkäksikin aikaa.

Jos pääsee toimeentulotuelle ja sitä ei tarvitse laittaa vuokraan, elää jo ruhtinaallisesti. Aika usein vain tilanne on se, että toimeentulotuesta osa menee vuokraan eikä ruokaan ole riittävästi rahaa.

Et taida tietää miten toimeentulotuki toimii. Siinä lasketaan (kohtuullinen) vuokra + pakollisia menoja (vakuutukset, reseptilääkkeet ym) + perusosa, joka on tällä hetkellä noin 500e/kk. Jos tulosi alittavat tämän summan, saat erotuksen verran toimeentulotukea. Jos tulosi ylittävät tämän summan, et tietenkään saa toimeentulotukea, koska tienaat niin hyvin ettei sitä tarvitse. Eli toimeentulotuelle pääsee ihan kuka vaan kunhan on tarpeeksi pienet tulot/tuet. 

Vierailija
37/70 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä edelliseen, jos toimeentulotuki tai sen määrä hämmentää, niin kannattaa laskea Kelan laskurilla millaista toimeentulotukea itse saisi. Voi yllättää!

https://asiointi.kela.fi/Toimeentulotuen_internetlaskenta/alku.faces

Vierailija
38/70 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakinon yks sukulainen, jolla on koko ajan niin tiukkaa, että joka centti on laskettava ja pienellä eläkkeellä kituuttavalta äitiltään vinkuu rahaa kaikenlaisiin menoihin.

Mun laskuopin mukaan ei mitenkään voi olla köyhä, jos asuu 2010-luvulla rakennetussa 200 neliöisessä velattomassa (!!!) omakotitalossa, pihassa on 2 kpl sähkövolvoja, omistaja ja toimitusjohtaja keskisuuressa firmassa, varaa lomailla useita kertoja vuodessa siellä täällä, pukeutuu vain merkkivaatteisiin jne jne.

Tokihan sitä mielellään ostelisi näille köyhille miljönääreille helly hansenin talvivaatteita (muut ei käy) kun eläkeläisäiti pyytää, kun eläke ei enää riitä, tai sitten kiitos ei!

Jotkut on vaan niin ahneita että oksettaa. Ja samalla kiillottavat jotain sädekehää köyhydestään ihan kuin joku uskoisi.

Vierailija
39/70 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin asuu liian kalliissa asunnossa. Silloin tietysti muutetaan halvempaan, vaikka toiselle alueelle jos samalla alueella ei halvempaa ole tarjolla.

Vierailija
40/70 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä oikeasti on. Minulta evättiin toimeentulotuki sen vuoksi, että omistin 1/4 pienestä maapläntistä. osuuteni arvo oli ehkä noin 200 euroa. Sossujen mielestä ei ole mikään ongelma myydä sitä ja varmasti menee kaupaksi. No ei mennyt, eikä ole vieläkään mennyt, mutta eiväthän he sitä uskoneet, koska kuvittelivat tietäväsä paremmin.  Olisin myös voinut sossun mielestä hakea pankista lainaa ja hän kertoi myös pikalainamahdollisuudesta. äidiltä ja isältäkin olisi pitänyt ensin pyytää ja sitten tädeiltä ja sediltä jep....olin nuori ja tuo sossun ämmä kuvitteli etten tajua mitä hän yrittää.

Olen ehkä ikuisesti vihainen kyseiselle sossulle (sekä laitokselle, viranomaisille siitä etteivät mitenkään valvo noiden toimintaa, sekä sitten sille aivokuolleelle ämmälle, jonka mielestä olisin ihan hyvin voinut kuolla rahattomuuden seurauksena nälkään, onhan minulla omaisuutta jota myydä).

Pysyin sitten hengissä ihan vain myymällä sitä minkä päällä istun. ko. ammattia en paheksu yhtään enkä ehkä varsinaisesti oollut h...ra, oli vain yksi mies, joka halusi turvallisen s-suhteen ja kun minulle ei ollut rahaa ja hänellä oli, niin hänestä oli ehdottoman ok maksaa minun vuokrani, vaatteeni ja ruokani eikä hän halunnut nautintoa vain itselleen, vaan muös minulle, joten ei se kai teoriassa h..mista ollut, mutta kyllä meille molemmille oli täysin selvää, että suhteessamme on vaihdantatalous: minä jaan itseäni ja hän rahaansa. Lääkärini tyrmistyi kuullessaan sossun ratkaisusta ja kävi keräämässä minulle pienen kotilääkepakkauksen lääkenäytepakkauksista ettei menisi apteekkiinkaan rahaa ja sain sitten myös pari kourallista kondomeja, kun heillä sattui juuri silloin olemaan joku seksivalistuskampanja (tämä oli mukava mieltä ilahduttava sattuma, olen kiitollinen tuolle lääkärille, joka kohteli kuin ihmistä, toisin kuin se sossun ämmä)

tältä osin ymmärrän aloittajaa ja tiedän, että kaikki ei tosiaan apua saa sossusta vaikka miten julkisesti rummutetaan, että ketään ei jätetä puille paljaille. Se riippuu paljon pärstäkertoimesta ja henkilökohtaisen sosialaityöntekijän narsismin asteesta, että haluaako hän auttaa vai sanoa vain ei ja jäädä katsomaan kun toinen kuolee nälkään.

Suomessa oikeasti pitäisi koko toimeentulojärjestelmä romuttaa ihmisille myöntää perustulo. Perustulo antaisi ihmiselle enemmän mahdollisuuksia, eikä se perustuisi köyhän nöyryyttämiselle ja se olisi tasavertaista, siis sitä mitä toimeentulotuenkin pitäisi olla, mutta ei ole, koska sossut ei jää vastuusteen vääristä päätöksistään.