Ärsyttävät "muka köyhät"
En jaksa ihmisiä, joilla on muka niin tiukkaa, mutta silti on varaa tankata auto ja ostaa valmisruokia jne. Tililläkin on "vain" 50€ ja pian täytyy nostaa rahaa säästötililtä, missä köllöttelee satoja tai jopa tuhansia euroja.
Jotkut eivät ymmärrä lainkaan, mitä on olla oikeasti köyhä ja laskea kaupassa jokainen sentti tarkalleen. Ei voi olla aina juustoa ja lihaa kotona, vaan syödään mitä saadaan. Ruokarahaa on vain muutama kymppi kuukaudessa ja sen käyttö mietitään kyllä tarkkaan. Leipäjonoista haetaan apua varsinkin, jos on pakko esim. käyttää ruokarahasta osa lääkkeisiin.
Ja ei, kaikki eivät saa Suomessa toimeentulotukea, vaikka ei olisi tuloja lainkaan. Järjestelmässä on sellaisia aukkoja, joista moni putoaa läpi mennen tullen. Monelle pienipalkkaiselle suurin apu olisi asuntolatyyppinen asuminen, jos siten saisi asumiskustannukset kohtuullisiksi. Mutta ei Suomessa sellaiseen panosteta, kun luullaan, että köyhä saa sitten aina asumistukea ja vuokrat voidaan siksi nostaa taivaisiin.
Kommentit (70)
jatkoa...
nyt olen korkeasti koulutettu ja asun kolmikerroksisessa talossa. se maapläntti on vieläkin myynnissä, ollut jo toistakymmentä vuotta. ollan naureskeltu muiden omistajien kesken, että pidetään ihan huvikseen se myynnissä ja katsotaan miten pitkään meni. minulla oli joskus saimaan rantatonttikin, mutta myin sen sitten hyvällä hinnalla eräälle ulkomaiselle sijoittajalle, että maailma on kyllä maksanut minulle korkojen kera sossujen aiheuttaman vääryyden ja olen siitä kiitollinen. Olen itse ruohonjuuritason hyväntekeväisyydessä mukana, toisinaan olen majoittanut kotiini äkillisesti rahattomiksi ja kodittomiksi joutuneita, teen tässä erään järjestön kanssa yhteistyötä, he tietävät milloin voin tarjota pedin ja aamiaisen jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä edelliseen, jos toimeentulotuki tai sen määrä hämmentää, niin kannattaa laskea Kelan laskurilla millaista toimeentulotukea itse saisi. Voi yllättää!
https://asiointi.kela.fi/Toimeentulotuen_internetlaskenta/alku.faces
Siis mikä tuossa laskutavassa yllättää?
Se, että jos ei saa toimeentulotukea, on omat tulot todennäköisesti liian korkeat. Tämä oli siis lisäys siihen edelliseen viestiin.
Aikuiselle ihmiselle jää käteen vuokran jälkeen noin 500€ käyttörahaa. Jos siis ei ole mitään tuloja. Tällöin saa täyden toimeentulotuen. Jos asuu liian kalliisti, joutuu toki maksamaan osalla sitä ylimääräistä vuokraa. Joson omaisuutta, se pitää tietenkin myös realisoida. Mutta jos ei oikeasti ole mitään , saa kyllä tuon 500€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä edelliseen, jos toimeentulotuki tai sen määrä hämmentää, niin kannattaa laskea Kelan laskurilla millaista toimeentulotukea itse saisi. Voi yllättää!
https://asiointi.kela.fi/Toimeentulotuen_internetlaskenta/alku.faces
Se, että jos ei saa toimeentulotukea, on omat tulot todennäköisesti liian korkeat. Tämä oli siis lisäys siihen edelliseen viestiin.
Aa.. joo. Niin. Ei tietenkään saa, jos pakolliseksi luokiteltujen menojen jälkeen jää enemmän kuin 500€ elämiseen. Sehän on selvä.
Itselläni yllätti tuosta laskurista että ilman mitään tuloja saisin toimeentulotukea yli 1300€/kk, tämä siis verottomana ilmeisesti? Ja olen kuitenkin lapseton yksinasuva. Kyllähän tuolla pärjäilisi.
Suomessa on vaan suhteellisesti köyhiä, ei absoluuttista köyhyyttä
Tuttava pitää ylimääräistä kesämökkiä ja siitä huolimatta elelee Kelan tuilla vuodesta toiseen ja esiintyy "köyhänä"
Suomessa köyhyys on oma valinta eikä kukaan tukia nostava ole köyhä. Tuet voitaisiin puolittaa ja siltikään yksikään tukien varassa elävä ei olisi köyhä
Vierailija kirjoitti:
Mitä nää ”mystiset aukot järjestelmässä” on? Kyllä mun käsittääkseni ihan kaikki on oikeutettuja viime käden tukena toimeentulotukeen. Jos sitä ei myönnetä, niin eiköhän kyse ole siitä että omaisuutta on liikaa, tai tuloja on liikaa.
Yksi tällainen aukko on se, että opiskelee ja oikeus opintotukeen lakkaa maksimiajan tultua täyteen. Toimeentulotukea maksetaan tämän jälkeen vain tietty aika, ja jos olen oikein ymmärtänyt niin ei sitäkään mitenkään automaattisesti. Jossain vaiheessa jää sitten kokonaan ilman tukia, jos ei tahdo jättää opintojaan kesken. Tunnen suht paljon ihmisiä, joille on käynyt näin. Itsekin opiskelin tutkintoni pikavauhdilla hutiloiden loppuun, kun opintotuki loppui ja Kelasta alettiin uhata toimeentulotuen leikkauksella ellen löytäisi halvempaa asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni yllätti tuosta laskurista että ilman mitään tuloja saisin toimeentulotukea yli 1300€/kk, tämä siis verottomana ilmeisesti? Ja olen kuitenkin lapseton yksinasuva. Kyllähän tuolla pärjäilisi.
Häh? Minun kulurakenteellani jäisi tuosta noin 500-700 euroa säästöön joka ikinen kuukausi. Tuleeko tuohon asumistuki vielä päälle? Se kasvattaisi pottia entisestään.
-opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nää ”mystiset aukot järjestelmässä” on? Kyllä mun käsittääkseni ihan kaikki on oikeutettuja viime käden tukena toimeentulotukeen. Jos sitä ei myönnetä, niin eiköhän kyse ole siitä että omaisuutta on liikaa, tai tuloja on liikaa.
Yksi tällainen aukko on se, että opiskelee ja oikeus opintotukeen lakkaa maksimiajan tultua täyteen. Toimeentulotukea maksetaan tämän jälkeen vain tietty aika, ja jos olen oikein ymmärtänyt niin ei sitäkään mitenkään automaattisesti. Jossain vaiheessa jää sitten kokonaan ilman tukia, jos ei tahdo jättää opintojaan kesken. Tunnen suht paljon ihmisiä, joille on käynyt näin. Itsekin opiskelin tutkintoni pikavauhdilla hutiloiden loppuun, kun opintotuki loppui ja Kelasta alettiin uhata toimeentulotuen leikkauksella ellen löytäisi halvempaa asuntoa.
Kyllä se aika riittää jos oikeasti opiskelee päätoimisesti ja etenee opinnoissaan. Joillain on tapana vaan hengailla kirjoilla koulussa, ja valmistuminen vaan venyy ja venyy. Se on silloin ihan itse aiheutettu ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Todellisuudessa saisit työttömyystukea ja asumistukea ja sen päälle todennäköisesti toimeentulotukea mutta se toimeentulotuki ei em. tukien takia olisi yksinasuvalle 1300e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellisuudessa saisit työttömyystukea ja asumistukea ja sen päälle todennäköisesti toimeentulotukea mutta se toimeentulotuki ei em. tukien takia olisi yksinasuvalle 1300e.
Mutta tuet yhteensä kyllä yltävät tuohon.
Tuttua on ja naurattaa. Tuttuni on just sellainen että vähän väliä valittaa miten on niin pienet tulot että elää kädestä suuhun, ei jää mitään säästöön. Ei jaksa töitä tehdä kuin muutaman päivän viikossa ja nekin vajaita työpäiviä. Työkin on niin hurjan raskasta kun myy vaatteita ja pitää hyllyttää kymmeniä sukkapaketteja päivässä. Rahaa palaa joka kuukausi vaatteisiin, kampaajaan ja ruokaan ja harrastuksiin. Mies maksaa asumisen kulut, ostaa autot ja huoltaa ja tankkaa ne sekä säästää koko perheen lomamatkoihin. Lapsilla kaikki kalleimmat härpäkkeet ja uusimmat muotivaatteet. Minä olen tuon kaiken tehnyt yksinhuoltajana enkä ole valitellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Minun kulurakenteellani jäisi tuosta noin 500-700 euroa säästöön joka ikinen kuukausi. Tuleeko tuohon asumistuki vielä päälle? Se kasvattaisi pottia entisestään.
-opiskelija
Ei tule tietenkään asumistukea päälle, ihan kaikki muut tulot vähennetään tuosta summasta. Jos saisi asumistukea, niin sen summa vähennettäisiin toimeentulotuesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin toimeentulotukea vähennettäisiin sen työttömyystuen ja asumistuen summan verran, ja saisin erotuksen toimeentulotukena, jolloin saisin yhteensä kaikkia tukia tuon 1300€/kk.
Jännän vaikea konsepti tämä ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
jatkoa...
nyt olen korkeasti koulutettu ja asun kolmikerroksisessa talossa. se maapläntti on vieläkin myynnissä, ollut jo toistakymmentä vuotta. ollan naureskeltu muiden omistajien kesken, että pidetään ihan huvikseen se myynnissä ja katsotaan miten pitkään meni. minulla oli joskus saimaan rantatonttikin, mutta myin sen sitten hyvällä hinnalla eräälle ulkomaiselle sijoittajalle, että maailma on kyllä maksanut minulle korkojen kera sossujen aiheuttaman vääryyden ja olen siitä kiitollinen. Olen itse ruohonjuuritason hyväntekeväisyydessä mukana, toisinaan olen majoittanut kotiini äkillisesti rahattomiksi ja kodittomiksi joutuneita, teen tässä erään järjestön kanssa yhteistyötä, he tietävät milloin voin tarjota pedin ja aamiaisen jne.
Kävi siis niin, että sun päätöksessä tehtiin virhe. Sulle olisi kuulunut tehdä tt-päätös, johon liitetään takaisinperintäpäätös. Eli maksat saamaasi tt-tukea takaisin, kun omaisuus on realisoitu. Eli sun tapauksessa ei koskaan. Kaikissa päätöksissä.on valitusohjeet. Valititko? Uskon, että valitus olisi johtanut siihen, että sosiaalijohtajan esitarkastuksessa se olisi korjattu, eikä olisi edes mennyt sosiaalilautakuntaan. Sosiaaliasiamies opastaa näissä asioissa, tosin ne valitusohjeet on tosi selkeät. Mä olisin varmaan vilkaissut niitä, rimpauttanut sosiaaliasiamiehelle ja tehnyt valituksen, mieluummin kuin huorannut. Mutta hei, that's just me..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tuet yhteensä kyllä yltävät tuohon.
Sitten ei saa toimeentulotukea. Sillähän ei ole merkitystä, kun pointti oli se että muutoin tulottomana lapseton yksinasuva saa tukia yhteensä vähintään tuon verran. Ei ole ihan pieni summa.
Monella ei ole alkeellisintakaan taitoa talousasioissa eivätkä kykene suunnittelemaan kolmea päivää pidemmälle.
Mitähän aukkoja siellä toimeentulotuessa on? Se että sinulla on omaisuutta etkä halua käyttää säästöjä? Se ettei halua myydä perittyä metsäpalstaa tai kesämökkiä etkä halua vaihtaa 30 000€ autoa halvempaan?
Vai se että puolisosi tienaa hyvin? Vai että ollaan ylivelkaannuttu ja luottovelkoja on sinne tänne?
Jos ruokaan ei jää rahaa niin silloinhan se menee johonkin muuhun. Liian kalliiseen asuntoon, autoon tai jonnekin. Suomessa on aika hyvä sosiaaliturva. Kannattaa muuttaa halvempaan kuntaan jos isossa kaupungissa ei pärjää.
Mutta kerro yksityiskohtia, kiinnostaa tietää.