Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moni vanhempi luulee opettajan saavan palkkaa esim. suunnittelusta, palavereista tai jälki-istunnon valvomisesta.

Vierailija
22.01.2021 |

Opethan saavat palkan oppituntien lukumäärän perusteella. Viikossa palkkaa saa yhdestä luokanvalvojan tunnista (joka ei koskaan riitä) ja palkallista yhteissuunnitteluaikaa on kolme tuntia. Joillakin opettajilla voi olla vielä joku erityistehtävä esimerkiksi toimiminen vararehtorina. Muut hommat tehdäänkin sitten ilman korvausta. Näitä hommia ovat esimerkiksi tapahtumien suunnittelut, oppilaan palaverit ja papereiden tekemiset, kiusaamisten selvittelyt, jälki-istunnon valvomiset, oppilaiden tuotosten tarkastamiset jne.

Kommentit (746)

Vierailija
181/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim työ jälki-istunnon valvominen. Kai siellä nyt samalla voi jotain tehdä. Vaikkapa korjata koenipun tai katsoa seuraavan päivän tuntien asiat.

Jollei ole tällaista puuhaa, niin palstaile vaikka.

Paitsi vuosityöajassa. Jos valvot jälki-istuntoa, silloin teet vain sitä. Yhtä tuntia ei voi käyttää kahden eri kategoriaan kuuluvan työn suorittamiseen.

Käytännössä niin juuri kaikki opettajat silti tekevät. Samalta tunnilta et voi velottaa kahta korvausta, mutta jälki-istuntoa valvoessa voi silti korjata kokeita, joten niitä ei tarvitse tehdä myöhemmin vapaa-ajalla.

Lisäksi teidän opetusvelvollisuus on vain 18-24 h viikossa. Meidän muiden työaika on 40 h viikossa. Miksi ihmeessä teille edes pitäisi maksaa ekstraa siitä, että teillä on oppituntien lisäksi hiukan muutakin työhön liittyvää?

En minä ole väittänyt, että pitäisi maksaa ekstraa. Olen ihan tyytyväinen nykyiseen. Mutta systeemi on se, että opettajan palkka muodostuu opetustuntien perusteella. On sitten opettajasta kiinni kuinka monta tuntia todellisuudessa työhönsä käyttää. Väittäisin, että keskimäärin opettajat ovat tunnollisia ja tekevät kyllä varmasti tarpeeksi töitä palkkansa eteen.

Vierailija
182/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

RATKAISU:

Opettajat työskentelevät koululla. Työaika on 8-16.15. Lomat kuten normaalilla palkansaajalla.

Työaika ollaan työpaikalla, sen jälkeen mennään kotiin.

Jos esimies määrää tänään yli jotain, niin siitä maksetaan ylityökorvausta.

Ai ei sovi? Niin arvelinkin.

Sopii, sopii, sopii! Sopii niin hyvin, että olen hakenut muiden alojen töitä, joissa olisi kyllä noin tonnin huonompi palkka kuin opena saan, mutta juuri tuo ihana 8-16. Toivon ihan hirveästi että pääsen opehommista pois, koska en enää jaksa tätä 7.30-15 + 19-22 työtä. Perjantait teen vähemmän mutta sitten vastaavasti teen sunnuntaina ainakin 4 tuntia. Toivon kädet ristissä että pääsen 2500e/kk ja 8-16 työhön, jossa saattaa olla jopa etätyömahdollisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin opettajana ihan hiljaa, teillä on meinaan verran hyvä palkka kuitenkin sekä ruhtinaalliset lomat vuosittain - en kehtaisi opettaja valittaa.

30 000 euroa vuodessa akateemisella loppututkinnolla on hyvä palkka? Suurin osa esim. amk-insseistä tienaa enemmän kuin minä lyhyemmällä ja helpommalla (=vähemmän matikkaa, fyssaa yms.) tutkinnolla.

Suhteessa todelliseen työmäärään.

Vierailija
184/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettajat saavat saman kk palkan loma ajaltakin tästäkään ei puhuta nyt korona aikaan vielä etä työ lisät

Vierailija
185/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim työ jälki-istunnon valvominen. Kai siellä nyt samalla voi jotain tehdä. Vaikkapa korjata koenipun tai katsoa seuraavan päivän tuntien asiat.

Paitsi vuosityöajassa. Jos valvot jälki-istuntoa, silloin teet vain sitä. Yhtä tuntia ei voi käyttää kahden eri kategoriaan kuuluvan työn suorittamiseen.

Erikoinen tämä opettajien asenne. Itse olen tietotyöläinen yksityisellä, ja melkein aina etäpalaverien aikana kirjoitan työni pääsisältöjä jos vain voin. Tällä tavalla en joudu sitä ”palkatonta” tekemään.

Ei tämä ole asenne vaan ohje.

Vierailija
186/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin opettajana ihan hiljaa, teillä on meinaan verran hyvä palkka kuitenkin sekä ruhtinaalliset lomat vuosittain - en kehtaisi opettaja valittaa.

30 000 euroa vuodessa akateemisella loppututkinnolla on hyvä palkka? Suurin osa esim. amk-insseistä tienaa enemmän kuin minä lyhyemmällä ja helpommalla (=vähemmän matikkaa, fyssaa yms.) tutkinnolla.

Jos olet epäpätevä ja sijainen, niin tuo on alakanttiin pyöristäen mahdollista.

Luokanopettajienkin keskipalkka on kumminkin 3400 euroa kuussa eli vuodessa yli 40 tonnia lomakorvaukset mukaanlaskien.

Puhumattakaan aineenopettajista, joilla on lehtorin virka.

Ei se huonosti ole 18-24 h tuntivelvoitteella ja kolmen kuukauden vuosilomilla.

Vierailija
187/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

RATKAISU:

Opettajat työskentelevät koululla. Työaika on 8-16.15. Lomat kuten normaalilla palkansaajalla.

Kyllä sopisi. Silloin päivässä voisi lukion opettajalla olla maksimissaan 3-4 opetustuntia, jotta suunnittelut ja muu sälä mahtuvat loppupäivään.

Olisi aika ihanaa, jos kotona ja viikonloppuina ei tarvitsisi tehdä mitään. Lomat olisivat lomia, eikä tarvitsisi ottaa mukaan satoja sivuja koepapereita.

Opettajia pitäisi toki palkata lähes tuplamäärä nykyiseen verrattuna.

Meinaat että 3 tuntia opetusta ja 5 tuntia suunnittelua ym. Juu ei.

Laitetaan vaikka 5 tuntia opetusta ja 3 muuta.

Ja kas. Nykyiset opettajat riittää hyvin.

Vierailija
188/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos luokanvalvojalla on luokka, joka teettää paljon töitä, se tehdään samalla korvauksella kuin helppo luokka. Eli jos istuu useissa palavereissa per oppilas lukuvuoden aikana, ei palkkaa tule senttiä enempää kuin sellaiselle, joka ei istu yhdessäkään palaverissa. Luokanvalvojan korvaus on noin satanen per kuukausi riippumatta kuinka paljon luokka teettää töitä.

Älä hakeudu luokanvalvojaksi, jos noin kovasti kiukuttaa. On myös kouluja, joissa on enemmän häirikköainesta, vaikkei tästä saa ääneen puhua. Yläasteen opettajilla on ihan hyvät palkat. Toki voit mennä kaupan kassalle töihin, niin ei tarvitse kiukutella ylimääräisistä palavereista. Muissa töissä on omat huonot puolensa ja varmasti paljon pahempia kuin hyväosaisilla opettajilla.

Ei luokanvalvojaksi hakeuduta. Rehtori määrää, kenellä on minäkin vuonna valvontaluokka. Suurimmalla osalla yläkoulun opettajista on sellainen. Välillä on välivuosi luokanvalvojuudesta. Opettajana sanon, että juuri nämä välivuodet ovat ihania, mutta kuka tykkää mistäkin.

Vierailija
189/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

RATKAISU:

Moni koulu on homeinen ja huono sisäilma. Tämän takia usein opettajat lähtevät kotiin suunnittelemaan heti kun pääsevät.

Klassikkoselitys. Laittakaa ilmastointi päälle sinne.

Opettajthan eivät voi vaikuttaa koulujen ilmastointiin. Kunta katkaisee ilmastoinnin rakennuksesta silloin kun katkaisee.

Tuskin kuitenkaan paljon ennen klo 16:ta.

Eiköhän tuo olisi ihan ratkaistavissa. Varmaan ilmastointi sitten on järkevää sammuttaa, jos opettajat häipyivät jo 13. Todella läpinäkyvää selittelyä.

Ilmastoinnin sammuttaminen ei ole missään vaiheessa järkevää, ja se on vastoin laitteiden käyttöohjeita. Ihmetyttää kyllä hieman opettajienkin asenne, jos oikeasti ajattelevat että mitään ei voi tehdä, ”koska kunta”.

Vierailija
190/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, palkkauksessa on kyllä otettu huomioon ekstratyökin. Te opettajat pidätte varsinaisia oppitunteja reippasti alle 30 viikossa ja teilöä on neljäsosaa vuodesta lomaa, silti te saatte saman liksan mitä keskituloiset suomalaiset saavat 37/40 h viikkotyöstä, 5-7 viikon vuosilomalla.

Joten kehtaattekin kitistä!

Reksin tai apulaisreksin töistä yms. pysyvistä sivuvastuista saa myös lisän palkkaan, ei sitäkään kukaan ilmaiseksi joudu tekemään.

Koulutukset ja palaveritkin yleensä pidetään koulupäivän aikana niin, että mukulat päästetään etuajassa kotiin.

Itse olen akateemisesti koulutettu tietotyöläinen, teen stressaavaa työtä 40 h viikossa ja päivystän vuorokauden ympäri joka viides viikko. Ilman palkanlisää. Vi.tuttaa lukea tuollaista kermapeersevinkunaa, mitä opettajat vähistä - joskin toki tärkeistä - töistään pitävät.

"Koulutukset ja palaveritkin yleensä pidetään koulupäivän aikana niin, että mukulat päästetään etuajassa kotiin."

Näin oli vielä joskus 80-luvulla, mutta ei todellakaan enää nykyään.

Opettajan (lo) laskennallinen työaikahan muodostuu seuraavasti:

Opetusvelvollisuus 24 h, jokaista oppituntia kohden 30 min syunnittelu- ja valmisteluaikaa. Tämä tekee 36 h viikossa. Lisäksi vuodessa on varattu 126 tuntia ns. ys-aikaa, joka kattaa sitten kaiken muun työn. Laskennallisesti ilman ylitunteja tuosta tulee vuosityöajaksi 1494 h. Ainut vaan, kuten joku jo aiemmin mainitsikin, tuo 126 tuntia ei riitä mihinkään. Omassa koulussani vuoden mittaan pakollisia yhteissuunnittelukokouksia on noin 75 tuntia ja pakollisia koulutuksia noin 15 tuntia. Siis 125-75-15=35 tuntia. Itselläni on 32 oppilasta, joten jos en tekisi yhtään "ilmaista" työtä, olisi minulla koko vuonna laskennallisesti käytettävissä yhden oppilaan asioiden hoitamiseen 1 tunti ja noin 6 minuuttia. Tämä riittääkin hyvin yhteydenpitoon kotiin, arviointien tekemiseen, tukipapereiden pyörittelemiseen, ym. Siis koko vuoden aikana. Sanomattakin on selvää, että aikaa menee enemmöb kuin laskennallinen työn tekemiseen. Itse olen ratkaissut asian siten, että oppituntien suunnittelemiseen en käytä noinmpaljon aikaa, enkä tarkista juuri koskaan esim. äidinkielen kirjoitelmia kovin tarkasti. Joo, oppituntini voivat olla oppilaiden mielestä tylsiä, kun en esitä joka oppitunti sirkustemppuja (toilinnallinen opetus), mutta parempi hyvinvoiva opettaja, kuin hermoraunio, joka ei pysty enää opettamaan.

Vierailija
191/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luokanopettajienkin keskipalkka on kumminkin 3400 euroa kuussa eli vuodessa yli 40 tonnia lomakorvaukset mukaanlaskien.

Ei ole 3400 euroa. Tuo on varmaan jostain listauksesta, joka opettajien kohdalta otetaan lokakuun palkasta. Tämä on yläkanttiin, koska lokakuussa maksetaan takautuvasti syksyn ylitunnit ja muut korvaukset.

Vierailija
192/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoinen tämä opettajien asenne. Itse olen tietotyöläinen yksityisellä, ja melkein aina etäpalaverien aikana kirjoitan työni pääsisältöjä jos vain voin. Tällä tavalla en joudu sitä ”palkatonta” tekemään.

Ei tämä ole asenne vaan ohje.

Höpö höpö. Ei tietenkään kirjata kahta asiaa samaan aikaan. Muttei kukaan siellä toimettomana istu!

Vierailija
193/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran valvomassa koulun yleistä jälkkää iltapäivällä. Ilahtuneena totesin jälkkälapuista, että kaikilla on näköjään vain tunnin istuminen, joten päästään ajoissa kotiin. Joku poika puuskahti tympeästi, että mitä väliä sillä minulle muka on. Niin kuin minä siellä huvikseni istuisin tunnin sijaan kaksi! Palkkaahan tuosta toimesta ei tosiaan saanut.

Tämä kuvaa hyvin jopa joidenkin huoltajien asennetta. Esimerkiksi jossain palaverissa jauhetaan vaikka mistä sivuseikoista, eikä ilmeisesti yhtään tajuta tai välitetä, että ope ei saa yhtään enempää palkkaa, vaikka työpäivä siinä venyisi kuinka.

Ja sitten se kesäloman ensimmäinen kuukausi, kun vanhemmat soittelevat ja kyselevät pikku janitapetterinsä huonoista numeroista, kun hän on niiiiin fiksu lapsi. Minkäänlainen määrä rautalankaa ei ole tarpeeksi, kun yrittää kertoa totuutta. Ja sitä perimmäistä totuutta, että lapsi perii älynsä (fiksuus) vanhemmiltaan, ei voi sanoa. Ne kolme hyvää syytä (kesä-, heinä-, elokuu) on työajallisesti inflaation nakertama ja vanhempien tyhmyys nakertaa uskoa ihmisiin. Viisainta olisi tietysti alan vaihto.

Jos olet lomalla, ei työpuhelimeesi tietenkään soitella. Vai etkö olekaan?

Kyllä minä olen lomalla, mutta miten saataisiin vanhemmat taivutettua ymmärtämään se asia? Ajattele mitä tapahtuu, jos en vastaa puhelimeen. Sinä edustat näkemykselläsi juuri sellaista yksinkertaista vanhempaa, joka on riittävän tyhmä valittamaan hänen lapsensa huonosta koulumenestyksestä, mikä on kuitenkin parasta, mihin se lapsi on pystynyt. Jos vanhempi olettaa, että hän voi nostaa lapsensa numeroita opettajalle valittamalla, eikö hän itse ole koskaan käynyt koulua? Jos en vastaa puhelimeen, tyhmät vanhemmat eivät jätä asiaa siihen. Se paskamyrsky mikä siitä seuraa on vielä huonompi vaihtoehto. Yritä ajatella asiaa edes hiukan pientä käsityskykyäsi pitemmälle.

Vierailija
194/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäloman ensimmjäinen kuukausi? Eikös se ollutkaan opetuksetonta aikaa? Eli aikaa juuri vanhempien kanssa käytävälle yhteistyölle?

Muutekin kesäkuun alku saisi olla sitä tulevan syksyn suunnittelua ja juurikin vanhempien tavoitettavissa oloa. Miksi elokuussa 1-2 päivää suunnitellaan ja välineitä on hankkimatta kun koulutyö alkaa. Tätä en ole käsittänyt, kun kesä aikaa suunnitella.

Vierailija
195/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en lukenut koko ketjua, mutta tuli heti mieleen, että miksi vanhempien pitäisi olla tietoisia opettajien palkanmaksuun liittyvistä asioista. Miksi minun pitäisi vanhempainvarttiin mennessäni koko ajan vahtia, ettei lörpötellä mistään muusta kuin aiheesta, ettei opettaja vaan joudu tekemään mitään palkatta enempää kuin on pakko. Ja miten jälki-istunnossa istuva oppilas olisi yhtään enempää velvollinen näitä asioita selvittämään. Kiinnostaako opettajia kaikkien muiden alojen työehtosopimukset niin paljon, että osaavat ne ulkoa ja tietävät täten kuinka ja miten mitäkin ammattiryhmää asioillaan ja käytöksellään häiritsevät.

Sama juttu kun kaupan työntekijät valittaa viime tinkaan kauppaan saapuvista asiakkaista. Miksi asiakkaan pitäisi olla tietoinen milloin ja moneltako myyjän palkanmaksu päättyy. Mun mielestä sellaista ei voi olettaa.

Vierailija
196/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin antaa ihan täsmällisen laskelman, jonka voit itse tarkistaa OAJ:n sivuilta: Kuukausipalkka 2926,66€, joka maksetaan noin kymmeneltä kuukaudelta (kesältä ei makseta mitään, vaikka ne työt on tehty "varastoon"). Tietysti jos olisi ylitunteja, palkka olisi suurempi, mutta ei ylitöitä lasketa mukaan muissakaan ammateissa.

Vierailija
197/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

RATKAISU:

Moni koulu on homeinen ja huono sisäilma. Tämän takia usein opettajat lähtevät kotiin suunnittelemaan heti kun pääsevät.

Klassikkoselitys. Laittakaa ilmastointi päälle sinne.

Opettajthan eivät voi vaikuttaa koulujen ilmastointiin. Kunta katkaisee ilmastoinnin rakennuksesta silloin kun katkaisee.

Tuskin kuitenkaan paljon ennen klo 16:ta.

Eiköhän tuo olisi ihan ratkaistavissa. Varmaan ilmastointi sitten on järkevää sammuttaa, jos opettajat häipyivät jo 13. Todella läpinäkyvää selittelyä.

Ilmastoinnin sammuttaminen ei ole missään vaiheessa järkevää, ja se on vastoin laitteiden käyttöohjeita. Ihmetyttää kyllä hieman opettajienkin asenne, jos oikeasti ajattelevat että mitään ei voi tehdä, ”koska kunta”.

Kyllä opettajat sen tietävät, että ilmastoinnin sammuttaminen on tyhmää. Ja valittavat asiasta.

Vierailija
198/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole vanhempi, mutta olen kuvitellut, että palkan pitää kattaa muutakin kuin opetustunnit, koska muutenhan palkka olisi ihan mieletön, reippaasti yli 30 euroa opetustunnilta.

Niin pitääkin kattaa ja kattaakin. Kaikki eivät tätä hoksaa tai ajattelevat, että opetustunnista maksetaan tietty summa, johon kuuluu tuntiin liittyvä suunnittelu ja jälkityö. Sitten he kuvittelevat, että vanhempainvartit ja muu oppitunteihin suoraan kuulumaton työ korvataan erikseen.

Vierailija
199/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

jahas, pandemia on sitten virallisesti julistettu päättyneeksi koska opettajat ovat palanneet vanhalle palkintopallilleen eli Suomen mestaruus vinkumisesta (pandemia aikana titteliä pitivät hoitajat)

Vierailija
200/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan palkassa on huomioitu jälki-istunnot ja palaverit

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi