Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moni vanhempi luulee opettajan saavan palkkaa esim. suunnittelusta, palavereista tai jälki-istunnon valvomisesta.

Vierailija
22.01.2021 |

Opethan saavat palkan oppituntien lukumäärän perusteella. Viikossa palkkaa saa yhdestä luokanvalvojan tunnista (joka ei koskaan riitä) ja palkallista yhteissuunnitteluaikaa on kolme tuntia. Joillakin opettajilla voi olla vielä joku erityistehtävä esimerkiksi toimiminen vararehtorina. Muut hommat tehdäänkin sitten ilman korvausta. Näitä hommia ovat esimerkiksi tapahtumien suunnittelut, oppilaan palaverit ja papereiden tekemiset, kiusaamisten selvittelyt, jälki-istunnon valvomiset, oppilaiden tuotosten tarkastamiset jne.

Kommentit (746)

Vierailija
201/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokematon työntekijä millä hyvänsä (ainakin akateemisella) alalla joutuu ensimmäisinä vuosina käyttämään paljon vapaa-aikaa asioiden omaksumiseen, perehtymiseen, tiedonhankintaan. Kaikkea ei voi laskea työajaksi, tai asiakkaalta laskutettavia tunneiksi, kun kyse on asioista, jotka tavallaan pitäisi osata. Kun kokemusta karttuu, ei joudu enää niin paljon käyttämään omaa aikaa tällaiseen omaan oppimiseen. Toki monella sitten työn vaativuus hiljalleen kasvaa.

En halua vähätellä opettajan työn vaativuutta, mutta ärsyttää tuo asenne, että opettajat, joilla on oikeasti lyhyt työaika, elävät kuplassa, jossa kuvitellaan tekevänsä kaikkein raskainta työtä, joka muka oikeuttaa lyhyet päivät ja pitkät lomat.

Kuten joku väitti edellä, että yksi tunti opetustyötä on raskaampaa kuin viisi tuntia toimistotyötä. En nyt tiedä, minkälaista toimistotyötä ajattelit, mutta eikö pitäisi verrata muihin akateemisiin hommiin eli yleensä asiantuntijatyö, johtotehtävät jne, mihin koulutuksellisesti vertaatte itseänne.

Vierailija
202/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan työtä ei voi ymmärtää, jos ei itse ole tehnyt sitä. Olen tehnyt paljon erilaisia töitä ja opettajan työ on kaikista kuormittavinta, toki antoisintakin. Olen ollut työpaikassa jossa minulla oli 10-13h työvuorot ja jatkuvaa juoksemista fyysisesti. En ollut läheskään niin loppu kuin erityisluokanopettajan työssäni aina joulukuussa kun on viimisetkin rutistettu ulos ennen lomaa. Opetttajan työ on psyykkisesti kuluttavaa. Kaikki aistit pitää olla skarppina koko oppitunnin ajan ja focus 110%, hetkeksikään ei voi herpaantua. Välitunnit menevät puhelimessa asioita hoitaen tai reksin kanssa kokoustaessa eli taukoja ei ainakaan minulle tule yhtäkään työpäivän aikana. Lapsista kantaa paljon huolta pakostakin, varsinkin erityistarpeisista lapsista. Ymmärrän hyvin sairaanhoitajien ahdinkoa, joilla ei ole resursseja hoitaa potilaitaan niin hyvin kuin pitäisi ja on jatkuva huoli ja ahdistus päällä.

Jos opettajilla ei olisi pitkiä lomia niin tätä ammattia ei jaksaisi kukaan. Burn out olisi 90%. Työ on kuitenkin antoisaa enkä haluaisi tehdä mitään muuta työtä. Välillä kyllä inhottavaa vanhempien asenne, minun pitäisi olla 24/7 puhelimen päässä tavoitettavissa, lomillakin ja minun pitäisi revetä hoitamaan kaikkia lasten asioita. Kerran minua pyydettiin hankkimaan lapselle lääkärin lähete puheterapiaan, mitä en todellakaan voi tehdä tai tee. Muuten työ on ihanaa, vaikka usein rankkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin opettajana ihan hiljaa, teillä on meinaan verran hyvä palkka kuitenkin sekä ruhtinaalliset lomat vuosittain - en kehtaisi opettaja valittaa.

30 000 euroa vuodessa akateemisella loppututkinnolla on hyvä palkka? Suurin osa esim. amk-insseistä tienaa enemmän kuin minä lyhyemmällä ja helpommalla (=vähemmän matikkaa, fyssaa yms.) tutkinnolla.

Suhteessa todelliseen työmäärään.

Eipä kyllä. Ystäväni tekee lähihoitajan hommia 2-vuorotyönä ja joskus laskettiin, että kta on meillä aika lailla sama. Toki minulla on se etu, että saan pitää pe-illan ja lauantain aina vapaana (toisaalta hänellä on arkivapaita, jolloin voi hoitaa kaikenlaisia asioita).

Vierailija
204/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luule, mutta ihmettelen kovasti sitä, että joku opettaja ei ymmärrä näiden tehtävien sisältyvän toimenkuvaansa ja palkkaansa.

Vierailija
205/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jossain pikkupaikkakunnalla opettaja ei voi piiloutua, mutta pk-seudulla opettajille ei soitella, koska ovat salanneet henkilökohtaisen numeronsa.

Vierailija
206/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran valvomassa koulun yleistä jälkkää iltapäivällä. Ilahtuneena totesin jälkkälapuista, että kaikilla on näköjään vain tunnin istuminen, joten päästään ajoissa kotiin. Joku poika puuskahti tympeästi, että mitä väliä sillä minulle muka on. Niin kuin minä siellä huvikseni istuisin tunnin sijaan kaksi! Palkkaahan tuosta toimesta ei tosiaan saanut.

Tämä kuvaa hyvin jopa joidenkin huoltajien asennetta. Esimerkiksi jossain palaverissa jauhetaan vaikka mistä sivuseikoista, eikä ilmeisesti yhtään tajuta tai välitetä, että ope ei saa yhtään enempää palkkaa, vaikka työpäivä siinä venyisi kuinka.

Ja sitten se kesäloman ensimmäinen kuukausi, kun vanhemmat soittelevat ja kyselevät pikku janitapetterinsä huonoista numeroista, kun hän on niiiiin fiksu lapsi. Minkäänlainen määrä rautalankaa ei ole tarpeeksi, kun yrittää kertoa totuutta. Ja sitä perimmäistä totuutta, että lapsi perii älynsä (fiksuus) vanhemmiltaan, ei voi sanoa. Ne kolme hyvää syytä (kesä-, heinä-, elokuu) on työajallisesti inflaation nakertama ja vanhempien tyhmyys nakertaa uskoa ihmisiin. Viisainta olisi tietysti alan vaihto.

Jos olet lomalla, ei työpuhelimeesi tietenkään soitella. Vai etkö olekaan?

Kyllä minä olen lomalla, mutta miten saataisiin vanhemmat taivutettua ymmärtämään se asia? Ajattele mitä tapahtuu, jos en vastaa puhelimeen. Sinä edustat näkemykselläsi juuri sellaista yksinkertaista vanhempaa, joka on riittävän tyhmä valittamaan hänen lapsensa huonosta koulumenestyksestä, mikä on kuitenkin parasta, mihin se lapsi on pystynyt. Jos vanhempi olettaa, että hän voi nostaa lapsensa numeroita opettajalle valittamalla, eikö hän itse ole koskaan käynyt koulua? Jos en vastaa puhelimeen, tyhmät vanhemmat eivät jätä asiaa siihen. Se paskamyrsky mikä siitä seuraa on vielä huonompi vaihtoehto. Yritä ajatella asiaa edes hiukan pientä käsityskykyäsi pitemmälle.

Kyllä kesäkuun ensimmäisinä viikkoina pitääkin katsoa puhelinta ja sähköpostia. Tosin harvoin niihin mitään tulee, ainakaan huoltajilta. Sen sijaan koululla tulee rampattua, kun siivoan omaa luokaani.

Vierailija
207/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin opettajana ihan hiljaa, teillä on meinaan verran hyvä palkka kuitenkin sekä ruhtinaalliset lomat vuosittain - en kehtaisi opettaja valittaa.

30 000 euroa vuodessa akateemisella loppututkinnolla on hyvä palkka? Suurin osa esim. amk-insseistä tienaa enemmän kuin minä lyhyemmällä ja helpommalla (=vähemmän matikkaa, fyssaa yms.) tutkinnolla.

Eipä kyllä. Ystäväni tekee lähihoitajan hommia 2-vuorotyönä ja joskus laskettiin, että kta on meillä aika lailla sama. Toki minulla on se etu, että saan pitää pe-illan ja lauantain aina vapaana (toisaalta hänellä on arkivapaita, jolloin voi hoitaa kaikenlaisia asioita).

Saatko pitää lauantain aina vapaana? Meidän kunnassamme on ainakin välillä lauantaityöpäiviä sekä vesoja lauantaisin.

Vierailija
208/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

RATKAISU:

Opettajat työskentelevät koululla. Työaika on 8-16.15. Lomat kuten normaalilla palkansaajalla.

Työaika ollaan työpaikalla, sen jälkeen mennään kotiin.

Jos esimies määrää tänään yli jotain, niin siitä maksetaan ylityökorvausta.

Ai ei sovi? Niin arvelinkin.

Sopii, sopii, sopii! Sopii niin hyvin, että olen hakenut muiden alojen töitä, joissa olisi kyllä noin tonnin huonompi palkka kuin opena saan, mutta juuri tuo ihana 8-16. Toivon ihan hirveästi että pääsen opehommista pois, koska en enää jaksa tätä 7.30-15 + 19-22 työtä. Perjantait teen vähemmän mutta sitten vastaavasti teen sunnuntaina ainakin 4 tuntia. Toivon kädet ristissä että pääsen 2500e/kk ja 8-16 työhön, jossa saattaa olla jopa etätyömahdollisuus.

Vaikuttaa vahvasti, että teet liikaa tai jostain syystä et osaa tai halua hallita työmäärääsi. Itse aineenopettajana pystyn tekemään työt koululla aamukahdeksan ja iltapäiväviiden välisenä aikana, ja kaikkina päivinä ei mene sitäkään. Poikkeuksena on sitten vanhempainillat, yökoulut, luokkaretket sekä lauantaityöpäivät.

Vierailija
209/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatko pitää lauantain aina vapaana? Meidän kunnassamme on ainakin välillä lauantaityöpäiviä sekä vesoja lauantaisin.

Totta, en saakaan. Näitä on kuitenkin niin vähän suhteessa siihen, että lähihoitajana on töissä kaksi kolmesta viikonlopusta.

Vierailija
210/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukematta koko ketjua läpi, niin itse olen luokanope. Opetan alkuopetuksessa. Tällä hetkellä minulla on erittäin haastava 1lk mutta vain 17 oppilasta. Sen sijaan kaiken aailman palavereija tavallista huomattavasti enemmän oppilaiden haasteista johtuen. Viikottainen tuntimäärä vaihtelee todella paljon sen mukaan, minkä kokoinen ryhmä ja millaisia oppiaita, onko ohjaajaresurssia ym. Minulla on pienet lapset, joten rajaan työni vaikka väkisin 8-16. Se mitä ei kerkeä, jää tekemättä ja piste. Lomat on luksusta. Jaksan aina nauraa näille ”opet tekee kesälomallakin töitä”. Paskanmarjat, kun suvivirsi on soitettu, koulu muuttuu autiotaloksi ja ensimmäiset kömpivät työmaalle aikaisintaan viikkoa ennen koulun alkua. Suurin osa vasta ekana opettajien vesopäivänä. Yhden open tiedän joka sano tekevänsä koko vuoden suunnitelman heinäkuussa. Hän tekee muutenkin töitä 24/7. Työ on älyttömän raskasta, vaikka tietysti palkitsevaa. Lomat vedän lonkkaa, ansaitsin tai en jonkun mielestä. Saa tulla kokeilemaan.

Ja mulle on ihan sama, mitä muut ajattelevat meidän työajoista. Mitä väliä.

Vierailija
211/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim työ jälki-istunnon valvominen. Kai siellä nyt samalla voi jotain tehdä. Vaikkapa korjata koenipun tai katsoa seuraavan päivän tuntien asiat.

Jollei ole tällaista puuhaa, niin palstaile vaikka.

Silloin kun on oppilaita luokassa, niin muiden töiden tekeminen on äärimmäisen hidasta. Esim. Lukutunnilla täytyi lukea hiljaa 20 minuuttia. Yritin samalla lukea itsekin samaa kirjaa oppilaiden kanssa. Sain luetuksi noin 3 sivua. Kotona luin tunnissa samaa kirjaa 60 sivua. Siis kotona pääsin noin 7 kertaiseen nopeuteen. Nykyluokilla on niin hankalia oppilaita, että suurin osa ajasta menee heidän paimentamiseensa. Keskitasoiset ja hyvät jäävät valitettavan vähälle huomiolle. Tervetuloa katsomaan nykymeininkiä luokissa. On muuttunut täysin viimeisten 20 vuoden aikana.

Vierailija
212/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

RATKAISU:

Opettajat työskentelevät koululla. Työaika on 8-16.15. Lomat kuten normaalilla palkansaajalla.

Työaika ollaan työpaikalla, sen jälkeen mennään kotiin.

Jos esimies määrää tänään yli jotain, niin siitä maksetaan ylityökorvausta.

Ai ei sovi? Niin arvelinkin.

Sopii, sopii, sopii! Sopii niin hyvin, että olen hakenut muiden alojen töitä, joissa olisi kyllä noin tonnin huonompi palkka kuin opena saan, mutta juuri tuo ihana 8-16. Toivon ihan hirveästi että pääsen opehommista pois, koska en enää jaksa tätä 7.30-15 + 19-22 työtä. Perjantait teen vähemmän mutta sitten vastaavasti teen sunnuntaina ainakin 4 tuntia. Toivon kädet ristissä että pääsen 2500e/kk ja 8-16 työhön, jossa saattaa olla jopa etätyömahdollisuus.

Osaathan olla tuollaisessa muussa työssä tehokas ja aikaansaava, niin että saat tehtyä vaadittavat työt työaikana. Niissä ei voi itse yleensä määritellä töidensä sisältöä tai laajuutta, saatikka siihen käytettyä aikaa. Annetut työt on tehtävä ja työnantajan mitoittamassa ajassa.

Vierailija
213/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavannut uuden luokkani oppilaiden vanhemmat yksitellen. Noin kolmasosa oli ilkeitä, olevinaan ja noh, sellaisia joiden voisi tosiaan kuvitella aloittavansa lauantaiaamunsa näillä dissauskirjoituksilla.

Oon ollut yli 10 vuotta poissa opetöistä perheen ja muulla alalla työskentelyn vuoksi. Sitä ennen oli useita luokkia, eikä ollut tämmöisiä tapaamiset. Ihmiset (vanhemmat) muuttuneet ilkeiksi? Itse ollaan supermukavuudenhaluisia, toisilta kyllä vaaditaan.

Vierailija
214/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet epäpätevä ja sijainen, niin tuo on alakanttiin pyöristäen mahdollista.

Luokanopettajienkin keskipalkka on kumminkin 3400 euroa kuussa eli vuodessa yli 40 tonnia lomakorvaukset mukaanlaskien.

Puhumattakaan aineenopettajista, joilla on lehtorin virka.

Ei se huonosti ole 18-24 h tuntivelvoitteella ja kolmen kuukauden vuosilomilla.

Ei ole 3400 euroa. Tuo on varmaan jostain listauksesta, joka opettajien kohdalta otetaan lokakuun palkasta. Tämä on yläkanttiin, koska lokakuussa maksetaan takautuvasti syksyn ylitunnit ja muut korvaukset.

Eli ylitunneista kuitenkin maksetaan. Ja lisäksi vielä muitakin korvauksia, jotka aina kummasti unohtavat mainita, kun puhutaan palkasta. Kertokaa verotuksessa olevat bruttotulonne vuodessa, niin on helpompi vertailla palkkoja.

Vierailija
215/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sitten tiennyt että alemmalla korkeakoulututkinnollakin saa parempaa palkkaa kuin mitä opettajat saavat. Esim. sairaanhoitajat jotka jatkuvasti kitisevät palkastaan, tienaavat enemmän kuin opettajat. Jos katsotaan mitä palkkaa muut ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneet saavat, ovat opettajat todella suuressa palkkakuopassa. 

Vierailija
216/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että opettaja oikeasti käyttäisi kesälomastaan, joululomasta yms edes pienen osan seuraavan lukuvuoden suunnitteluun eikä jättäisi kaikkea viimeiseen iltaan, niin jakaisi työtä paremmin koko vuodelle. Vaan eipä taida suunnittelutyö tosiasiassa lomilla kiinnostaa.

Aloitan 3. jakson lopun suunnittelutyön yleensä heti uuden vuoden jälkeen. Jakson alku menee aika lailla kädestä suuhun -periaatteella.

Vierailija
217/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuohon palkkaan kuuluu mukaan tuntien suunnittelu, kokeiden tarkistus, pistareiden tekeminen yms. Epäpätevän aineenopettajan palkkakin on n.30e/75min oppitunti. Olisihan tuo nyt järkyttävän hyvä palkka pelkästä puhumisesta.

Vierailija
218/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat ei tule koskaan saamaan minulta sympatiaa. Ainainen valitus heillä. Olisi suotavaa kokeilla jonkun muun duuneja vuosi. Loppuisi se ainainen kitinä omasta muka vaativasta työstä. Varmaan maistuisi vuoden jälkeen taas lomat ja palkka. Vaihtakaa alaa. Enemmän arvostan sairaanhoitajia. Ei mene läpi että teidän työ on niiiiiin rankkaa. Voi voi.....

Vierailija
219/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvon opettaja voisi toki palaverin alussa kertoa vanhemmille, että hän on paikalla vain hyvää hyvyyttään ja armosta, ei työtään tekemässä. Mistä ihmeestä me vanhemmat muutoin tiedetään, mitä teidän työhönne kuuluu ja mitä ei.

Nyt oikeastaan ymmärränkin, miksi pari vuotta sitten yksi ope sopersi minulle, että hän on auttanut lastani ilmaiseksi. En tuolloin yhtään käsittänyt, mitä hän tarkoitti.

Opettajat ja lääkärit narisevat palkoistaan, jotka eivät riitä heidän ylemmän keskiluokan haaveisiinsa. Mutta sitä ihmettelen, miksi he eivät uskalla valittaa asioistaan ylemmille tahoille. Kiukku puretaan niihin, joita heidän on määrä auttaa ja palvella.

Auttaa ja palvella? Outo asenne sinulla.

-ohis

Vierailija
220/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vanhempi, mutta olen kuvitellut, että palkan pitää kattaa muutakin kuin opetustunnit, koska muutenhan palkka olisi ihan mieletön, reippaasti yli 30 euroa opetustunnilta.

Niin pitääkin kattaa ja kattaakin. Kaikki eivät tätä hoksaa tai ajattelevat, että opetustunnista maksetaan tietty summa, johon kuuluu tuntiin liittyvä suunnittelu ja jälkityö. Sitten he kuvittelevat, että vanhempainvartit ja muu oppitunteihin suoraan kuulumaton työ korvataan erikseen.

Kyllä vanhemmat tämän ymmärtävät, mutta opettajille näyttää olevan kovempi pala kitinästä päätellen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi