Kertokaa mitä HYVIÄ puolia Helsingissä asumisessa on? En keksi kuin huonoja puolia
Ei ole sellaista mielenkiintoista ison kaupungin kosmopoliittista tuntua ja sivistystä kuin Euroopan muissa pääkaupungeissa, mutta kuitenkin kaikki suuren kaupungin haittapuolet on. Kertokaa minulle mitä hyviä puolia Helsingissä on, jos vertaa vaikka Ouluun tai Kuopioon?
Kommentit (118)
Täällä on mahdollisuus osallistua, harrastaa ja tehdä kaikenlaista mitä ja toisaalta saa halutessaan olla rauhassa. Eikä ole pakko tehdä mitään ihmeellistä. 😊
Luonto on lähellä ja kaduilla on paljon katsottavaa. Ihan ilmaiseksikin voi tehdä vaikka mitä: käydä iltakävelyllä Linnanmäellä, retkeillä Vuosaaren rannoilla tai metsissä, leikkiä turistia Suomenlinnassa, käydä katufestareilla ja lapsen kanssa leikkipuistoissa ja kerhoissa. Täällä voi tehdä ihania kävelylenkkejä ja aina voi hypätä bussiin/metroon/sporaan, jos väsähtää.
Palvelut ovat saavutettavissa ilman autoakin ja niissä on valinnanvaraa. Samoin tietenkin työpaikkoja on täällä enemmän kuin muualla. Lentomatkaan pääsee läheltä ja Tallinnassa on helppo piipahtaa. Hädän tullen apu tulee nopeasti ja hoito on maan parasta. Tärkeintä ehkä kuitenkin se, että täällä voi olla oma itsensä, erilaisuus ei tee silmätikuksi.
Uskoisin, että vaikkapa Tampereella ja Turussa voi olla paljon samoja hyviä puolia kuin Helsingissä.
Taustaa: olen syntyperäinen helsinkiläinen ja asun perheen kanssa kantakaupungissa kerrostalossa, mutta vehreissä maisemissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meri, paljon ihmisiä joten voi käydä oman tyylisissä riennoissa, esim tinderissä valikoima hurjasti parempi kuin kuopiossa, anonymiteetti, ihmiset ei juorua eikä tuijota, saa pukeutua kuten haluaa.
Tinderistä puheenollen, siirsin huvikseni sijainniksi Helsingin niin tuli ensimmäistä kertaa homolta ja transulta tykkäykset, että sellainen Helsinki.
Oliko mukavat treffit?
Paljon kauniita naisia ja sinkkunaisia on enemmän kuin sinkkumiehiä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä meressä on niin hienoa, sehän on vain vettä silmänkantamattomiin, ei siinä ole mitään hienoa. Katsokaa Tamperetta, siinä on kaupungin molemmin puolin isot järvet, se on hienoa kun aletaan vedestä puhumaan.
Ei sinulle, monelle muulle on ☺️ Meri on ihana kauneuden, saaristoluonnon ja harrastusmahdollisuuksien vuoksi. Myös muut vesistöt ovat ihania, mutta nythän kysyttiin Helsingin parhaita puolia.
Mukavan hiljainen, turvallinen ja pieni kaupunki. Ainakin Lontoossa ja New Yorkissa asumisen jälkeen.
Helsingissä on hyvät harrastus- ja kulttuurimahdollisuudet ja niin hyvä julkinen liikenne, että pärjää ilman autoa. Helsingin edustalla on paljon saaria, joissa voi retkeillä ja veneilylle ja melonnalle on hyvät mahdollisuudet. Kekuspuistossa ja viikissä voi hiihtää talvella ja maastopyöräillä kesällä. Uimarantoja on paljon ja hyviä ruokaravintoloita. Tapahtumia on paljon normaalitilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudenkoti oli omakotitalo Helsingissä rauhallisella sijainnilla. Isällä oli (tai no varmaan on edelleen) sijoitusasunto keskustassa. Siellä kun käytiin niin kauhistuin sitä meteliä. Ikkunaa ei voi pitää auki ikinä ilman kamalaa melusaastetta. Kaikki palvelut olivat toki vieressä, mutta en koskaan ihastunut keskustaan ja halunnut asua mieluummin siellä kuin rauhallisessa omassa talossamme.
Terveisin miekkosnainen XDDDDD kummasti tulee ylänuolia, kun ette tiedä kuka kirjoittaa XD.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annetaanpas yksi hyvä esimerkki tästä si-sä-sii.tt....desta.
Aioin laittaa asunnon vuokralle. Etsin Facebookista (feikkinimellä, en käytä facea oikeasti) yhden ehdokkaan. Tai no YRITIN katsoa jos löytäisin kriteereihin sopivan. No tämän tyypin nimisen henkilön kavereista löysin nuoren naikkosen, joka aikoinaan lapsena jutteli minulle kun oikaisin erään kerrostalon tien kautta kotiin XD. Luulikohan minua uudeksi naapuriksi? En muista.
No tämän naikkosen löysin sitten vuokraehdokkaan kaiman kaverilistalta. Uskoakseni en siis löytänyt oikeaa ehdokasta, mutta löysin kaimansa, jonka kaverilistalla oli minun vanha 'tuttuni.'
Helsingistä tiedän yhden naikkosen, joka on KAIKKIEN someissa. Kann.ab.iseksän siskon kavereissa on nopealla vilaisulla kaksi entisten kavereideni kaveria.
Kaikki eivät välttämättä asu juuri Helsingissä, mutta pk-seudulla kuitenkin.Muistaakseni kanna.b.iseksän sisko tuntee myös yhden entisen opiskelututtavani, jonka kanssa olin samassa ryhmässä. Ja hänellä on PALJON muitakin minulle tuttuja tyyppejä listoillaan.
Eli juuri tuollaista se on Helsingissä ja pk-seudulla ylipäätään. Kaikki tietävät toisensa jotain kautta.
Onko teoria notion of sit degrees/six degrees of separation tuttu?
Yleismaailmallinen ilmiö, ei helsinkikeskeinen ;)
Kyllä on nimenomaan Helsingin juttu. Usko pois, helsinkiläisenä tiedän kyllä.
No eikös sisäsiittoisuus ole vielä pahempaa jossain pikkupaikkakunnalla? Itse en ole sitä Helsingissä kokenut, riippuu varmaan vähän missä ympyröissä pyörii.
Et vain ole tietoinen siitä. Todennäköisesti et puhu asiasta kenenkään kanssa ja/tai et ole somessa. Se ilmiö on todellinen, jokainen sen tietää jos Helsingissä asuu.
Aikamoisen tylppää yleistämistä. Sinun ja sinun verkostojesi kokemus on tämä. Monella muulla kokemus on toinen. SoMe on avainasemassa verkostojen laajuuden visualisoinnin kanssa, mutta väittäisin, että ilmiö näkyy enemmänkin oman vertaisryhmän keskuudessa - ei niinkään esimerkiksi eri ikäluokkien välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annetaanpas yksi hyvä esimerkki tästä si-sä-sii.tt....desta.
Aioin laittaa asunnon vuokralle. Etsin Facebookista (feikkinimellä, en käytä facea oikeasti) yhden ehdokkaan. Tai no YRITIN katsoa jos löytäisin kriteereihin sopivan. No tämän tyypin nimisen henkilön kavereista löysin nuoren naikkosen, joka aikoinaan lapsena jutteli minulle kun oikaisin erään kerrostalon tien kautta kotiin XD. Luulikohan minua uudeksi naapuriksi? En muista.
No tämän naikkosen löysin sitten vuokraehdokkaan kaiman kaverilistalta. Uskoakseni en siis löytänyt oikeaa ehdokasta, mutta löysin kaimansa, jonka kaverilistalla oli minun vanha 'tuttuni.'
Helsingistä tiedän yhden naikkosen, joka on KAIKKIEN someissa. Kann.ab.iseksän siskon kavereissa on nopealla vilaisulla kaksi entisten kavereideni kaveria.
Kaikki eivät välttämättä asu juuri Helsingissä, mutta pk-seudulla kuitenkin.Muistaakseni kanna.b.iseksän sisko tuntee myös yhden entisen opiskelututtavani, jonka kanssa olin samassa ryhmässä. Ja hänellä on PALJON muitakin minulle tuttuja tyyppejä listoillaan.
Eli juuri tuollaista se on Helsingissä ja pk-seudulla ylipäätään. Kaikki tietävät toisensa jotain kautta.
Onko teoria notion of sit degrees/six degrees of separation tuttu?
Yleismaailmallinen ilmiö, ei helsinkikeskeinen ;)
Kyllä on nimenomaan Helsingin juttu. Usko pois, helsinkiläisenä tiedän kyllä.
No eikös sisäsiittoisuus ole vielä pahempaa jossain pikkupaikkakunnalla? Itse en ole sitä Helsingissä kokenut, riippuu varmaan vähän missä ympyröissä pyörii.
Et vain ole tietoinen siitä. Todennäköisesti et puhu asiasta kenenkään kanssa ja/tai et ole somessa. Se ilmiö on todellinen, jokainen sen tietää jos Helsingissä asuu.
On sisäsiittoisuutta ja "sisäsiittoisuutta". Mulla on toinen puoli suvusta Koillismaalta kotoisin ja kun sukututkimusta tehtiin niin näköjään serkusavioliitot on noilla tienoilla pikemminkin sääntö kuin poikkeus ja kylillä ihan yleinen vitsikin että jos ei yhtään yhteisiä sukulaisia löydy niin ei taideta olla paikallisia. Nuo toki lähinnä hissuksiin ohitettiin ja keskityttiin lähinnä siihen kuinka ollaan alkujaan (jostain yli viiden sadan vuoden takaa) saksalaista kauppiassukua :D
Ja perimästä johtuen suvussa riesana kaikenlaista erityistä mitä ei itselleen tai lapsilleen soisi, mutta mikä kaikenmaailman geenitutkijoita kiiinnostaa kovastikin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudenkoti oli omakotitalo Helsingissä rauhallisella sijainnilla. Isällä oli (tai no varmaan on edelleen) sijoitusasunto keskustassa. Siellä kun käytiin niin kauhistuin sitä meteliä. Ikkunaa ei voi pitää auki ikinä ilman kamalaa melusaastetta. Kaikki palvelut olivat toki vieressä, mutta en koskaan ihastunut keskustaan ja halunnut asua mieluummin siellä kuin rauhallisessa omassa talossamme.
Terveisin miekkosnainen XDDDDD kummasti tulee ylänuolia, kun ette tiedä kuka kirjoittaa XD.
What?
Muuallakin pääsee kauppaan keskellä yötä. Esim. Tampereella ovat Kalevan Prisma sekä Pirkkalan Citymarket (ihan Treen rajalla) auki 24/7/365 ettei kaupassakäynnin takia tarvitse Helsingissä asua.
Vierailija kirjoitti:
Muuallakin pääsee kauppaan keskellä yötä. Esim. Tampereella ovat Kalevan Prisma sekä Pirkkalan Citymarket (ihan Treen rajalla) auki 24/7/365 ettei kaupassakäynnin takia tarvitse Helsingissä asua.
Sitähän tässä kysyttiinkin 😄😄
Toimiva julkinen liikenne, palvelut lähellä, valikoimaa kaikessa, satamat ja lentokenttä nurkalla, kivoja pubeja... Asun useamman sata km pohjoisemmassa, mutta olen muuten asustellut siellä paljon ja sukua asuu siellä.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on hyvät harrastus- ja kulttuurimahdollisuudet ja niin hyvä julkinen liikenne, että pärjää ilman autoa. Helsingin edustalla on paljon saaria, joissa voi retkeillä ja veneilylle ja melonnalle on hyvät mahdollisuudet. Kekuspuistossa ja viikissä voi hiihtää talvella ja maastopyöräillä kesällä. Uimarantoja on paljon ja hyviä ruokaravintoloita. Tapahtumia on paljon normaalitilanteessa.
Äläpäs jauha pas-kaa. Ainoastaan keskustassa on niin hyvät julkiset yhteydet, että pärjää ilman autoa (ihan kuin auton omistamattomuus olisi jotenkin hyvä juttu. Minä rakastan ajamista.)
Heitin ihan lonkalta mapsiin, että pitää mennä Puistolasta (ihan random alue minulle) Kamppiin maanantaina klo 7. Julkisilla 47 minsaa, omalla autolla puoli tuntia.
Myllikästä Meilahteen autolla 22 minsaa, julkisilla 44 minsaa.
Nämä ovat nyt tarkoituksella sellaisia alueita, että lähtöpaikka ja määränpää ovat ihan eri puolilla Helsinkiä. Koska esimerkiksi minä olen aina asunut hieman syrjemmässä, niin että palveluja on, mutta ne eivät ole kirjaimellisesti naapurissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meri, paljon ihmisiä joten voi käydä oman tyylisissä riennoissa, esim tinderissä valikoima hurjasti parempi kuin kuopiossa, anonymiteetti, ihmiset ei juorua eikä tuijota, saa pukeutua kuten haluaa.
Tinderistä puheenollen, siirsin huvikseni sijainniksi Helsingin niin tuli ensimmäistä kertaa homolta ja transulta tykkäykset, että sellainen Helsinki.
Oliko mukavat treffit?
En käynyt treffeillä, näkeehän sen jo profiilista mitä ovat.
Myllypurosta Pohjois-Haagaan maanantaina klo 7: omalla autolla 18 minsaa, julkisilla 48 minsaa.