Kertokaa mitä HYVIÄ puolia Helsingissä asumisessa on? En keksi kuin huonoja puolia
Ei ole sellaista mielenkiintoista ison kaupungin kosmopoliittista tuntua ja sivistystä kuin Euroopan muissa pääkaupungeissa, mutta kuitenkin kaikki suuren kaupungin haittapuolet on. Kertokaa minulle mitä hyviä puolia Helsingissä on, jos vertaa vaikka Ouluun tai Kuopioon?
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuallakin pääsee kauppaan keskellä yötä. Esim. Tampereella ovat Kalevan Prisma sekä Pirkkalan Citymarket (ihan Treen rajalla) auki 24/7/365 ettei kaupassakäynnin takia tarvitse Helsingissä asua.
Sitähän tässä kysyttiinkin 😄😄
Ei kysytty ei, mutta kommentoin vain sitä kun moni sanoo Helsingin eduksi sen, että pääsee 24/7 kauppaan aivan kuin se ei olisi muualla mahdollista.
Myllypurosta Kantsuun klo 7 maanantaina: omalla autolla 16 minsaa, julkisilla 45 min.
Eli ei kannata uskoa sokeasti näitä upean mahtavan julkisen liikenteen hehkuttajia XD. Ei se ole koko totuus EDES Helsingissä.
Lentokentälle pääsee näppärästi paikallisjunalla,ei tarvi matkustaa erikseen tuntitolkulla junalla tai
vielä pahempaa ,omalla autolla talvipimeässä ja lumisateessa.
Vierailija kirjoitti:
Myllypurosta Kantsuun klo 7 maanantaina: omalla autolla 16 minsaa, julkisilla 45 min.
Eli ei kannata uskoa sokeasti näitä upean mahtavan julkisen liikenteen hehkuttajia XD. Ei se ole koko totuus EDES Helsingissä.
Pitkät työmatkat ovat arkea monelle meistä. Pääpointtina se, että yhteydet kuitenkin toimivat niin hyvin, että elämä ilman autoa on mahdollista. Tämä ei ole tilanne monessa pienemmässä kaupungissa.
Miksi tää asia muuten meni sulla näin ihon alle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on hyvät harrastus- ja kulttuurimahdollisuudet ja niin hyvä julkinen liikenne, että pärjää ilman autoa. Helsingin edustalla on paljon saaria, joissa voi retkeillä ja veneilylle ja melonnalle on hyvät mahdollisuudet. Kekuspuistossa ja viikissä voi hiihtää talvella ja maastopyöräillä kesällä. Uimarantoja on paljon ja hyviä ruokaravintoloita. Tapahtumia on paljon normaalitilanteessa.
Äläpäs jauha pas-kaa. Ainoastaan keskustassa on niin hyvät julkiset yhteydet, että pärjää ilman autoa (ihan kuin auton omistamattomuus olisi jotenkin hyvä juttu. Minä rakastan ajamista.)
Heitin ihan lonkalta mapsiin, että pitää mennä Puistolasta (ihan random alue minulle) Kamppiin maanantaina klo 7. Julkisilla 47 minsaa, omalla autolla puoli tuntia.
Myllikästä Meilahteen autolla 22 minsaa, julkisilla 44 minsaa.
Nämä ovat nyt tarkoituksella sellaisia alueita, että lähtöpaikka ja määränpää ovat ihan eri puolilla Helsinkiä. Koska esimerkiksi minä olen aina asunut hieman syrjemmässä, niin että palveluja on, mutta ne eivät ole kirjaimellisesti naapurissa.
Pärjääminenhän ei tarkoita sitä että pitäisi päästä yhtä nopeasti kuin omalla autolla. Mullakin on työmatka noin 40min ja autolla pääsisin vartista. Toisaalta kun kuljen julkisilla niin pystyn siinä matkalla hoitamaan sähköpostit, lasten Wilmat, lukemaan uutiset, lukemaan kirjaa jne mitä en voisi autoa ajaessa voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annetaanpas yksi hyvä esimerkki tästä si-sä-sii.tt....desta.
Aioin laittaa asunnon vuokralle. Etsin Facebookista (feikkinimellä, en käytä facea oikeasti) yhden ehdokkaan. Tai no YRITIN katsoa jos löytäisin kriteereihin sopivan. No tämän tyypin nimisen henkilön kavereista löysin nuoren naikkosen, joka aikoinaan lapsena jutteli minulle kun oikaisin erään kerrostalon tien kautta kotiin XD. Luulikohan minua uudeksi naapuriksi? En muista.
No tämän naikkosen löysin sitten vuokraehdokkaan kaiman kaverilistalta. Uskoakseni en siis löytänyt oikeaa ehdokasta, mutta löysin kaimansa, jonka kaverilistalla oli minun vanha 'tuttuni.'
Helsingistä tiedän yhden naikkosen, joka on KAIKKIEN someissa. Kann.ab.iseksän siskon kavereissa on nopealla vilaisulla kaksi entisten kavereideni kaveria.
Kaikki eivät välttämättä asu juuri Helsingissä, mutta pk-seudulla kuitenkin.Muistaakseni kanna.b.iseksän sisko tuntee myös yhden entisen opiskelututtavani, jonka kanssa olin samassa ryhmässä. Ja hänellä on PALJON muitakin minulle tuttuja tyyppejä listoillaan.
Eli juuri tuollaista se on Helsingissä ja pk-seudulla ylipäätään. Kaikki tietävät toisensa jotain kautta.
Onko teoria notion of sit degrees/six degrees of separation tuttu?
Yleismaailmallinen ilmiö, ei helsinkikeskeinen ;)
Kyllä on nimenomaan Helsingin juttu. Usko pois, helsinkiläisenä tiedän kyllä.
No eikös sisäsiittoisuus ole vielä pahempaa jossain pikkupaikkakunnalla? Itse en ole sitä Helsingissä kokenut, riippuu varmaan vähän missä ympyröissä pyörii.
Et vain ole tietoinen siitä. Todennäköisesti et puhu asiasta kenenkään kanssa ja/tai et ole somessa. Se ilmiö on todellinen, jokainen sen tietää jos Helsingissä asuu.
Yritätkö olla jotenkin sarkastinen vai?
No täällä menee nyt vähän pärjääminen ja "priima" sekaisin. PK-seudulla julkisilla pärjää, vaikkei se aina herkkua ole. 45min vaihtoehto julkisen liikenteen varassa on parempi kuin se että niitä julkisia ei yksinkertaisesti ole. Parhaimmillaan pk-seudulla se julkinenkin toimii lähes yhtä hyvin tai jopa paremmin kuin oma auto, mutta se edellyttää siltä että koti ja työpaikka osuvat saman radan varteen eikä tarvitse miettiä poikittaisliikennettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annetaanpas yksi hyvä esimerkki tästä si-sä-sii.tt....desta.
Aioin laittaa asunnon vuokralle. Etsin Facebookista (feikkinimellä, en käytä facea oikeasti) yhden ehdokkaan. Tai no YRITIN katsoa jos löytäisin kriteereihin sopivan. No tämän tyypin nimisen henkilön kavereista löysin nuoren naikkosen, joka aikoinaan lapsena jutteli minulle kun oikaisin erään kerrostalon tien kautta kotiin XD. Luulikohan minua uudeksi naapuriksi? En muista.
No tämän naikkosen löysin sitten vuokraehdokkaan kaiman kaverilistalta. Uskoakseni en siis löytänyt oikeaa ehdokasta, mutta löysin kaimansa, jonka kaverilistalla oli minun vanha 'tuttuni.'
Helsingistä tiedän yhden naikkosen, joka on KAIKKIEN someissa. Kann.ab.iseksän siskon kavereissa on nopealla vilaisulla kaksi entisten kavereideni kaveria.
Kaikki eivät välttämättä asu juuri Helsingissä, mutta pk-seudulla kuitenkin.Muistaakseni kanna.b.iseksän sisko tuntee myös yhden entisen opiskelututtavani, jonka kanssa olin samassa ryhmässä. Ja hänellä on PALJON muitakin minulle tuttuja tyyppejä listoillaan.
Eli juuri tuollaista se on Helsingissä ja pk-seudulla ylipäätään. Kaikki tietävät toisensa jotain kautta.
Onko teoria notion of sit degrees/six degrees of separation tuttu?
Yleismaailmallinen ilmiö, ei helsinkikeskeinen ;)
Kyllä on nimenomaan Helsingin juttu. Usko pois, helsinkiläisenä tiedän kyllä.
No et tiedä. Minäkin olen Helsingin kantakaupungissa syntynyt ja kasvanut. Lähdin maailmalle ja jopa miljoonakaupungissa törmäsin ihmisiin jotka olivat samalla tavalla mutkan kautta tuttuja. Ei ole helsinkikeskeinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Mukavan hiljainen, turvallinen ja pieni kaupunki. Ainakin Lontoossa ja New Yorkissa asumisen jälkeen.
Täysin samat kokemukset ja samoista kaupungeista!
Minä en ainakaan rupea niitä hyviä puolia selittämään kenellekään sellaiselle, joka avaa noin asenteellisesti ketjun aiheesta. Ihan turha yrittää vaikuttaa sellaisen mielipiteeseen, kuka on jo mielipiteensä lukinnut.
Muutenkin Helsingistä puhutaan ihan liikaa. Tuntuu että muualla asuvien on kovin vaikea suhtautua Helsinkiin, kun aina sen huonoudesta (tai hienoudesta) puhutaan täällä.
Oma mielipide Helsingistä on se, että toistaiseksi aivan loistava kaupunki, mutta en tiedä onko tämä sitä enää 20 vuoden päästä. Mutta vielä ainakin sellainen viaton meininki, suuri kaupunki, jossa pikkukaupungin tuntu.
Enemmän työpaikkoja, pariutumismahdollisuuksia ja yötoimintaa, siinäpä ne. Varsinkin seksuaalivähemmistöille tarjonta on runsasta (verrattuna muuhun maahan).
Jos olet töissä ja parisuhteessa jossain muualla suomessa, niin eipä helsingissä mikään houkuttele.
Ystäväni muutti New Yorkista Helsinkiin ja tykästyi. Helsinki on kivan kokoinen kaupunki, jossa mittasuhteet ovat inhimilliset. Kaupungin laidasta laitaan matkustus ei vie tunteja ja silti kyse on isosta kaupungista eikä mistään kyläpahaisesta. Julkinen liikenne toimii hyvin. Helsinki on monipuolinen, on merenrantaa, ruovikkoa, metsää ja viljapeltoa. Helsingissä kaikki toimii, on hyvät kirjastot, uimahallit, päivähoito ja koulut. Nykyisin alkaa olla kattavasti etnisiä ruokapaikkojakin, joten vaihtelua saa kivasti arkeensa. Helsinki on myös erittäin turvallinen paikka asua ja ilma on puhdasta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta Helsingin hehkuttaminen kertoo siitä, että on muutettu maksimissaan muutama vuosi sitten jostain metsästä upean mahtavaan pääkaupunkiin ja siksi kaikki on niin mahtavaa XDDDDD. Olen asunut vauvasta aikuisuuteen Helsingissä, omilleni muutin toiseen kaupunkiin, saman kaupungin sisällä muutin ekaan omistusasuntooni, sieltä muutin tänne missä nyt asun.
Kauppaan pääsen keskellä yötä täälläkin ja kulkeminen on turvallista. Kerran lähdin kahden-kolmen aikaan yöllä kauppaan kävellen XDDDDDD.
En ole asunut vuosikausiin enää Helsingissä enkä edelleenkään itke tsadin perään. Kun ei siinä ole mitään ihmeellistä. Vihaan kerrostaloja. Vihaan jatkuvaa meteliä. Vihaan betonia. En pidä m....a....m....uryysiksestä. En jaksa kuunnella metron ulinaa. En jaksa katsoa samoja maisemia vuodesta toiseen. Olen nähnyt ne kirjaimellisesti miljoona kertaa.
Missä päin Helsinkiä kuuluu metron ulinaa?
Helsinkiläisenä olet etuoikeutettu äänestämään Jussia. Minä olen helsinkiläinen ja aion todellakin äänestää Jussia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta Helsingin hehkuttaminen kertoo siitä, että on muutettu maksimissaan muutama vuosi sitten jostain metsästä upean mahtavaan pääkaupunkiin ja siksi kaikki on niin mahtavaa XDDDDD. Olen asunut vauvasta aikuisuuteen Helsingissä, omilleni muutin toiseen kaupunkiin, saman kaupungin sisällä muutin ekaan omistusasuntooni, sieltä muutin tänne missä nyt asun.
Kauppaan pääsen keskellä yötä täälläkin ja kulkeminen on turvallista. Kerran lähdin kahden-kolmen aikaan yöllä kauppaan kävellen XDDDDDD.
En ole asunut vuosikausiin enää Helsingissä enkä edelleenkään itke tsadin perään. Kun ei siinä ole mitään ihmeellistä. Vihaan kerrostaloja. Vihaan jatkuvaa meteliä. Vihaan betonia. En pidä m....a....m....uryysiksestä. En jaksa kuunnella metron ulinaa. En jaksa katsoa samoja maisemia vuodesta toiseen. Olen nähnyt ne kirjaimellisesti miljoona kertaa.
Missä päin Helsinkiä kuuluu metron ulinaa?
Metroradan vieressä asuville varmasti kuuluu. Niiltä osin, kun metro kulkee maan päällä eikä tunnelissa.
Pointtina ehkä se, että pärjää ilman autoa - on siis niin hyvä julkinen liikenne, että liikkuminen on mahdollista ilman sitä omaa ajopeliä. On valintakysymys käyttääkö julkista vai liikkuuko autolla.
Monella paikkakunnalla julkinen liikenne on niin heikkoa, että ilman omaa autoa ei vain ole mahdollista päästä työmaalle. Tai ehkä mahdollista, mutta vaatisi muutaman kilometrin kävelyetappeja.
Terveisin, autoton stadilainen 45 min työmatkalla