Miksi ei tajuta että koronatestiä vältetään kun se on niin inhottava?
Itse pelkään testiä enemmän kuin koronaa, onneksi ei ole ollut oireita. Jos testi olis toisenlainen voisin mennä vaikka joka päivä.
Kommentit (186)
Toivottavasti te testin välttelijät sitten suhtaudutte itseenne kuin olisitte korona positiivisia, kerta ette testiin suostu. Suututtaa ihan valtavasti että aikuisilla ihmisillä ei riitä ymmärrystä ja empatiaa sen vertaa muita kanssaihmisiä kohden etteikö testissä voisi käydä. Pahimmassa tapauksessa aiheutte jonkun kuoleman.
Miksi testiä ei oteta suun kautta nielusta kun se kerran on mahdollista? Siihen ei ole kukaan vastannut. Tietoa löytyy, että testi voidaan ottaa suun kautta jos ei muuten onnistu. Ottaisin sen vaihtoehdon paljon mielummin kuin normaalistikin täysin tukkeisen (myös rakenteellisesti ahtaan) nenän runnomisen. Uutisohjelmienkin mukaan on maita joissa testi otetaan suun kautta. En ole tähän mennessä pelännyt/vältellyt ikäviäkään toimenpiteitä, (mm poskionteloiden punkteerauksia useampia, IVF-hoidot ja synnytyksen läpikäyneenä) mutta tuon tikulla kaivelun haluaisin kyllä välttää kun en usko sen mahtuvan kun ilmakaan ei kulje.
Ensimmäiset Suomeen tulleet testipuikot olivat huonoja, siksi levisi huhu, että testi sattuu. Uusilla välineillä ei oke paha. Poikani kävi ja sanoi, ettei tuntunut miltään.
Vierailija kirjoitti:
Punkteeraus kaikille valittajille.
Mitä hemmetin lällyjä te ootte.
Mulla nenän rakenne outo, kerran leikattu ja poskiontelot myös leikattu. Limakalvot huonossa kunnossa luultasti aikonkaan käytetyn korttisoonisuihkeen takia . Joskus mua on punkteerattu mutta vintti vetää pimeäksi kun puudutus tippu pääsee lähelle silmien korkeutta.
Nut olis aihetta mennä testiin mutta yksinkertaisesti en uskalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Testi kestää 5 sekuntia. Jos nenä ei ole totaalisen tukossa tai nenän rakenne aivan persiillään, testissä ei ole mitään kamalaa.
Tuntuu kuin menisi vettä nenään, eli epämiellyttävä toki. Itselläni ei vuotanut edes verta, vaikka tätä pelkäsin eniten. Saan herkästi nenäverenvuotoja.
No tämä ei minua lohduta yhtään, tajuatko miten pitkä aika on 5 sekuntia tässä tapauksessa.
Sekään ei helpota että televisiossa on näytetty useissa uutis-ym ohjelmissa kun testiä otetaan, puikkoa survotaan nenään ties miten ja on näytetty ihan lähikuviakin ihmisistä joilla on hirveä ilme kun tämä tapahtuu.
Miksi sellasia pitää vielä näyttää, tota toimenpidettä pelätään ilmankin ihan tarpeeksi.
Ihme että sain teinini käymään viime vuonna testissä, itse en pysty menemään.t. ei-ap
Totta kyllä, se puikko näyttää menevän hirveän syvälle nenään. Kaamean näköistä. Mutta kai sinne menisi silti, jos tulee epäilyttäviä oireita. Joistain muista maista on ollut filmimateriaalia, jossa puikkoa ei laiteta ihan niin syvälle tai nöyte otetaan suun kautta nielusta. Miksi. Ovatko tilanteet lavastettuja vai nöytteen otto epäpätevää.
Rakenteelliset erot ja hoitajien kokeneisuus ovat varmaankin avainasemassa siihen sattuuko vai ei.
Itse kammosin etukäteen, mutta yllättäen ei tuntunut juuri miltään! Ei edes inhottavalta eikä siltä, että ois vettä mennyt nenään. Silmistä tuli vähän vettä, mutta siinä se. Näyte otettiin HUS/Mehiläisen pisteellä Messukeskuksessa, siellä siis ainakin osasivat asiansa.
Todella heikkoja "aikuisia", jos ei muutaman sekunnin koronatestiä kestä. Pikkulapsetkin kestävät paremmin kuin valivalittajat. Raukkamaista touhua ja mahdollisina tartuttajina voitte aiheuttaa lähimmäisenne kuoleman.
Uskomatonta hysterisointia nenänäytteestä!
Ihmisillä nyt vaan on erilaiset kiputuntemukset ja herkkyydet. Luulisi, ettei aikuisen ihmisen olisi vaikea hyväksyä sitä.
Se mikä on yhdelle pikkujuttu, voi toisesta tuntua inhottavalta.
Minulla ensimmäinen testi sattui paljon, tuli verta ja nielu kipeä koko päivän. Toinen testi ei sattunut juuri ollenkaan. Todella paljon näytteenottajasta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Hengityskoneessa onneksi tuntuu sitten paljon vähemmän inhottavalta.
-------------
Hengityskoneessa ei tunnu miltään kun nukutetaan.
maailma tuhoutuu kermaperseiden vuoksi. enkä nyt puhu pelkästään koronatestistä.
Vierailija kirjoitti:
Testi kestää 5 sekuntia. Jos nenä ei ole totaalisen tukossa tai nenän rakenne aivan persiillään, testissä ei ole mitään kamalaa.
Tuntuu kuin menisi vettä nenään, eli epämiellyttävä toki. Itselläni ei vuotanut edes verta, vaikka tätä pelkäsin eniten. Saan herkästi nenäverenvuotoja.
Älä valehtele! Näytteenottajan taidoista on paljolti kiinni miltä näytteenotto tuntuu. Se että SINULLA on käynyt tuuri ei tarkoita samaa muille.
Olen käynyt kerran testissä, toista kertaa en mene. Omalle kohdalle osui kivulias näytteenotto, joka kirveli pitkään näytteenoton jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä ei minua lohduta yhtään, tajuatko miten pitkä aika on 5 sekuntia tässä tapauksessa.
Sekään ei helpota että televisiossa on näytetty useissa uutis-ym ohjelmissa kun testiä otetaan, puikkoa survotaan nenään ties miten ja on näytetty ihan lähikuviakin ihmisistä joilla on hirveä ilme kun tämä tapahtuu.
Miksi sellasia pitää vielä näyttää, tota toimenpidettä pelätään ilmankin ihan tarpeeksi.
Ihme että sain teinini käymään viime vuonna testissä, itse en pysty menemään.t. ei-ap
Totta kyllä, se puikko näyttää menevän hirveän syvälle nenään. Kaamean näköistä. Mutta kai sinne menisi silti, jos tulee epäilyttäviä oireita. Joistain muista maista on ollut filmimateriaalia, jossa puikkoa ei laiteta ihan niin syvälle tai nöyte otetaan suun kautta nielusta. Miksi. Ovatko tilanteet lavastettuja vai nöytteen otto epäpätevää.
Täällä briteissö se piti ottaa itse. Ensin kaivaa nielua suun kautta 15 sekuntia ja samalla puikolla sitten nenään niin syvälle, että vastustaa ja pyöritellä 15 sekunttia. Suomessa oli paljon helpompi.
Elämässä tulee eteen paljon hankalampia testejä kun konsanaan tikulla otettava nenänäyte. Toivottavasti säästytte tähystyksiltä ylä ja alakautta ja esim sternaalipunktiolta ja monelta muulta, jossa kajotaan ihmiseen huomattavasti ronskimmin.
Vierailija kirjoitti:
Juu, kyllä se kannattaa välttää testiä jos se on vähän epämielyttävä. Eihän tässä ole kyse kuin maailmanlaajuisesta tappavasta pandemiasta. Mitä sitä vielä sen takia itseään yhtään kiusaamaan.
Nyt ihmiset silmät auki ja testeihin kuin vastuulliset aikuiset eikä jotkut pikkukakarat!
Jos tämä olisi niin vaarallinen niin testit olisi jo kehittyneet vähemmän epämiellyttäväksi ja testata voisi itse itsensä missä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ensimmäinen testi sattui paljon, tuli verta ja nielu kipeä koko päivän. Toinen testi ei sattunut juuri ollenkaan. Todella paljon näytteenottajasta kiinni.
Mulla sama juttu!
Ekan kerran otettiin molemmista sieraimesta kunnon pitkällä pumpulipuikolla ja sattui aivan hirveästi. Näytteenottaja runnoi voimalla nopeasti jäykän tikun sieraimeen ja se edes mun mielestäni taipunut sinne minne piti eli nenä-nieluun. Mulla oli testin jälkeen kova kipu silmien takana noin tunnin ajan ja jouduin ottamaan särkylääkettä siihen.
Toisella kerralla näyte otettiin vain toisesta sieraimesta sellaisella hyvin ohuella harjapäisellä tikulla rauhallisesti pyörittäen ja ei tuntunut juuri missään!
Olen edelleen vihainen sille ekalle runnojalle.
Minäpä sanon, miksi testiin pitää mennä, vaikkei huvittaisi.
-1/3 koronan saaneista saa pitkäaikaisoireita, jotka voivat olla melkein mitä vain neurologisista oireista reumankaltaisiin oireisiin. Ellei sinulla ole näyttää positiivista tulosta, et pääse myöhemmin niiden oireiden vuoksi tutkimuksiinkaan, vaan sinua pidetään luulosairaana
-pääosa koronakuolemista johtuu veritulpista ja niitä voi tulla vaikka kuinka myöhään, koronapositiiviselle, tietyt kriteerit täyttävälle, määrätään niitä ennaltaehkäisevä lääkitys.
-jotta saadaan tunnistettua altistamasi ihmiset ja ne, joilta olet sen ehkä saanut, pitää tunnistaa sut koronapotilaaksi ja tehdä jäljitys altistuksista, ilman sitä epidemiaa ei voi pitää hallinnassa, vaan se leviää eksponentiaalisesti ja moni ihminen sairastuu ja kuolee.
Minä en ainakaan sinne ole menossa, vaikka koronaan(kin) sopivia oireita on välillä ollut.
Eikä ole. Olisin mieluummin vaikka 14 viikkoa kotieristyksessä kuin menisin testiin.