Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi on saanut koulusta nyt päähänsä että hänen kanssaan pitää lukea ilta ja aamurukous

Vierailija
22.01.2021 |

On siis koulukavereiltaan tuon kuullut ja oppinut. Mutta miten tallaisessa tilanteessa kertoa lapselle lapsiystävällisen sävyyn että me olemme uskonnoton perhe ja että tässä talossa ei rukoilla?

Kommentit (279)

Vierailija
221/279 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa asia nimeltä uskonnonvapaus. Uskonnonvapaus kuuluu ihan perus ihmisoikeuksiin. Ja kyllä, tuo koskee ihan jokaista, myös lapsia.

Ottaisin lapsen kanssa asian puheeksi, kuinka on ihmisiä jotka uskovat jumalaan ja ihmisiä jotka eivät usko ja kuinka rukoilu yms on jokaisen oma ja henkilökohtainen asia.

Jos lapsi haluaa rukoilla (ilman painostusta esim kavereilta), niin anna rukoilla. Mutta voit selittää asiallisesti messuamisen sijaan, että sinua ei rukoillut kiinnosta ja minkä takia olet näin päättänyt.

Senpä vuoksi esimerkiksi pyhäkoulut ovat arveluttavia. Mitä uskonnonvapautta on iskostaa lapsen päähän jeesusta pyhäkouluissa?

Ootko ihan tollo? Sehän pyhäkoulujen pääpointti on että kerrotaan Jeesuksesta! Mutta teitä aggressiivisia ateisteja suututtaa sanat raamattu,Jumala,Jeesus..

Agressiivinen luulevainen siinä puolustelee viattomien lasten aivopesua.

Vierailija
222/279 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni iltarukous on lohduttanut ja tukenut pienestä pitäen. En oo uskovainen, ja ihmetyttää sun asenne. Olisko meditaatio muodikkaampaa?

Minua iltarukous ahdisti ja jouduin toistamaan sen useaan kertaan että se menisi oikein, tai pelkäsin läheisteni kuolevan. Jos jotain pahaa tapahtui, ajattelin että olin rukoillut väärin ja syytin itseäni. Kiitos mummo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/279 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni iltarukous on lohduttanut ja tukenut pienestä pitäen. En oo uskovainen, ja ihmetyttää sun asenne. Olisko meditaatio muodikkaampaa?

Minua iltarukous ahdisti ja jouduin toistamaan sen useaan kertaan että se menisi oikein, tai pelkäsin läheisteni kuolevan. Jos jotain pahaa tapahtui, ajattelin että olin rukoillut väärin ja syytin itseäni. Kiitos mummo.

Juuri tätä luulevaisten aivopesu aiheuttaa.

Vierailija
224/279 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa asia nimeltä uskonnonvapaus. Uskonnonvapaus kuuluu ihan perus ihmisoikeuksiin. Ja kyllä, tuo koskee ihan jokaista, myös lapsia.

Ottaisin lapsen kanssa asian puheeksi, kuinka on ihmisiä jotka uskovat jumalaan ja ihmisiä jotka eivät usko ja kuinka rukoilu yms on jokaisen oma ja henkilökohtainen asia.

Jos lapsi haluaa rukoilla (ilman painostusta esim kavereilta), niin anna rukoilla. Mutta voit selittää asiallisesti messuamisen sijaan, että sinua ei rukoillut kiinnosta ja minkä takia olet näin päättänyt.

Oletko pakkoliittänyt lapsesi seurakuntaan? Miten perusihmisoikeus toteutui lapsesi kohdalla?

Vierailija
225/279 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi sai päähänsä kiven naapurin uskovaisperheen pojan heittämänä.

Vierailija
226/279 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuommoiset menee ohi. Voit sanoa että lapsi saa sängyssä itsekseen rukoilla, että hänet kyllä kuullaan niinkin vaikkei muut perheenjäsenet tee sitä hänen seuranaan.

Kuka muka kuulee?

Vierailija
227/279 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsi sai päähänsä kiven naapurin uskovaisperheen pojan heittämänä.

Jos olisi rukoillut, niin kivi olisi mennyt ohi.

Vierailija
228/279 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Senpä vuoksi esimerkiksi pyhäkoulut ovat arveluttavia. Mitä uskonnonvapautta on iskostaa lapsen päähän jeesusta pyhäkouluissa?

Ootko ihan tollo? Sehän pyhäkoulujen pääpointti on että kerrotaan Jeesuksesta! Mutta teitä aggressiivisia ateisteja suututtaa sanat raamattu,Jumala,Jeesus..

Katsokaa lapset. Tässä kuvassa jeesus on naulattu ristiin. Tuhma roomalainen tökkii keihäällä jeesuksen kylkeen, veri vain roiskahtelee. Jeesukseen sattuu kun päässäkin on sellainen piikikäs juttu. Tästä meidän kuuluu riemuita.

Vierailija
229/279 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja teidän ääriateistien setapropaganda lapsille. Pienempi paha se rukoilu on kuin se että lasten kropat pilataan hormonihoidolla sen takia että sairaat aikuiset ovat saaneet päähänsä ettei meidän tyttö olekaan tyttö vaan poika...jos tyttö leikkii poikien leikkejä pakko olla poika ja jos poika leikkii tyttöjen leikkejä pakko olla tyttö. Samoin valheet sukupuolettomista muunsukupuolisista on sairasta propagandaa.

Vierailija
230/279 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämäkin 3 vuotta vanha juttu piti jonkun kiihkoateistin johtaa. Ne on täynnä vihaa kaikkea erilaisuutta kohtaan vaikka kuinka toitottavat olevansa suvaitsevaisia.

Vierailija
231/279 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tämäkin 3 vuotta vanha juttu piti jonkun kiihkoateistin johtaa. Ne on täynnä vihaa kaikkea erilaisuutta kohtaan vaikka kuinka toitottavat olevansa suvaitsevaisia.

Uhriutuminen on vahvana tässä.

Vierailija
232/279 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja teidän ääriateistien setapropaganda lapsille. Pienempi paha se rukoilu on kuin se että lasten kropat pilataan hormonihoidolla sen takia että sairaat aikuiset ovat saaneet päähänsä ettei meidän tyttö olekaan tyttö vaan poika...jos tyttö leikkii poikien leikkejä pakko olla poika ja jos poika leikkii tyttöjen leikke

Setapropaganda ei liity ateisteihin mitenkään. Olehan liittämättä mielikuvitusominaisuuksiasi ateisteihin, kiitos.

Vierailija
233/279 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lapselle oikeus valita oma uskonsa. Eihän teidän muiden tarvitse siihen osallistua. Kopiot vaikka netistä jonkun rukouksen lapselle

Nykyvanhemmat on niin hirveän kiihkeitä tyrkyttämään omaa elämäntapaansa lapselle. Kyllä mekin aina iltarukous luettiin, vaikka oltiinkin vaan tapauskovaisia. Mukavia muistoja jäänyt, ei mitään uskonto traumoja. Luulisin, että lapsi kasvaa kieroon, jos kotona on ankara suhtautuminen uskoon tai uskottomuuteen

Vierailija
234/279 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lapsuudesta jäänyt ihana muisto mummusta, jonka kanssa luettiin iltarukous kun olin mummulassa yötä. Mummu sairastui ja kuoli kun olin pieni, mutta ihana muisto hänestä. En minä lapsena ymmärtänyt mitään jumalasta, mutta tuli turvallinen olo, kun illalla pyydettiin siunausta kaikille läheisille <3

Harmi kun uskonnot ovat kuolemassa, ja sen tilalle on tullut ääriateismi, jossa lapsia opetan haukkumaan uskovaisia

Vierailija
235/279 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sää sit rukoilet lapsesi kanssa. 

Vierailija
236/279 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta lapsena iltarukous oli mieltä parantava kuin: Levolle lasken, Luojani, / armias ole suojani! / Jos sijaltain en nousisi, / taivaaseen ota tykösi! 

Tai siunaa Herra ruokani ja ole aina luonamme. ym. rukouksia. 

Siis meidän perhe ei ollut millään tavoin uskovainen perhe, mutta oli aika rankka lapsuus, joten rukoukset helpottivat paljon elämääni. Oli edes joku ylempi taho, joka suojelee minua, kun ei silloin lapsena ollut aikoinaan. Lapsille ne saattavat olla yksi ainoa oljenkorsi, joka edes jokin taho suojelee tai ajattelee ja muistaa häntä. 

Vierailija
237/279 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on lapsuudesta jäänyt ihana muisto mummusta, jonka kanssa luettiin iltarukous kun olin mummulassa yötä. Mummu sairastui ja kuoli kun olin pieni, mutta ihana muisto hänestä. En minä lapsena ymmärtänyt mitään jumalasta, mutta tuli turvallinen olo, kun illalla pyydettiin siunausta kaikille läheisille <3

Harmi kun uskonnot ovat kuolemassa, ja sen tilalle on tullut ääriateismi, jossa lapsia opetan haukkumaan uskovaisia

ateismi=jumaluskon puutetta

ääriateismi=äärimmäistä jumaluskon puutetta

Selkeä ero näissä?

Vierailija
238/279 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, minkä vuoksi rukoileminen on jokin paha asia? Mitä se mukamas tekee lapselle? Ja ap sanot, että me olemme uskonnon perhe? Eli lapsi ei voi valita omaa tietään? En ymmärrä, että uskonnosta tehty jokin lähes rikos omainen tapa? En itse kuulu toki kirkkoon, mutta uskon siihen, että kaikilla uskonnoilla ja kirjoilla ainoa ja yksi Jumala tai miksi sitä uskossaan halua sanoa. Mutta en toki hyväksy sitä, mitä uskon nimissä tehdään, esim. naisille, joilta viety kaikki oikeudet, vain synnyttäjä ja lasten kasvattaja, niin silloin ei ole oikea uskonto. Joissakin uskonnoissa ei hyväksytä, että nainen saa opiskella, lukea, käydä töissä ym. Niin silloin ei ole oikeasti minkään oikean Luojan kanssa tekemissä, jossa vain osa miehistä väärentelee oikeaa uskontoa. Näitä väärennöksiä tehneet piispat, papit ym. ihan omalla mielivaltaisella käsikirjoituksellaan aikoinaan. Eli ei edes meidän Raamattu ole täysin tosi. Tätä mieltä ovat myös monet tutkijat, että siitä löytyy monia ristiriitaisia asioita. Toisia asijoita liioitellaan ja toisia väheksytään, ja varsinkin naisia! 

Vierailija
239/279 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi voi itsekseen rukoilla, et sinä voi määrätä uskonnotonta taloa. 

Vierailija
240/279 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa lapsen rukoilla, jos haluaa. Mielestäni rukouksen opettaminen on kasvatustehtävä siinä missä hyvien tapojen opettaminenkin. Esim. "Levolle lasken.. " on harmiton ja voi vallan mainiosti kuulua lapsen iltarutiineihin. Itse opetin sen lapselleni, vaikkemme mitään uskovaisia olekaan. Se oli kaunista ja hellyttävää kuunneltavaa, kun lapsi lausui sen itse nukkumaan mennessään ja aikanaan tapa jäi pois. Lapseni muistaa kyllä rukouksen ja tarvittaessa voi aikuisiälläkin siihen turvautua jos kokee sen tarpeelliseksi.

Usko on henkilökohtainen asia ja omia valintoja. Oletan, että ette tuomitse häntä, jos hänestä vaikka tulisikin uskova?  Se olisi jo ahdasmielisyyttä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi